تاریخ انتشار: ۱۰:۳۳ - ۲۱ آذر ۱۴۰۲
تعداد نظرات: ۶ نظر
رویداد۲۴ گزارش می‌دهد؛

آمریکا درباره سپاه ایران چه می‌گوید؟

طبق رده‌بندی گلوبال فایر پاور، «ایران در رده چهاردهمین قدرت نظامی بزرگ جهان قرار گرفته است.» همین رسانه نوشته «سپاه با استعدادی که در جنگ‌های غیر متعارف و غیرمتقارن از خود نشان داده، می‌تواند منافع آمریکا را به گونه‌ای به خطر بیندازد که هیچ یک از نیرو‌های نظامی متعارف ایران نمی‌توانند.»

سپاه پاسداران

رویداد۲۴ لیلا فرهادی: نگاه آمریکا درباره سپاه و نهادهای نظامی ایران چیست؟ آنها با چه نگاهی سپاه پاسداران را تحریم کردند؟ تصور آنها درباره قدرت سپاه چیست؟ اینها سوالاتی است که احتمالا برای مخاطب ایرانی هم جذاب باشد. نشنال اینترست رسانه آمریکایی در گزارشی سپاه پاسداران را قدرت اصلی در ایران خوانده و نوشته «این نهاد بیش از هر سازمان دیگری برای آمریکا خطرناک است.» این رسانه آمریکایی در یادداشتی به قلم مارک اپیسکوپس نوشته «سپاه پاسداران سال‌ها آموزش دیده تا بتواند ضرباتش به آمریکا را به جایی وارد کند که بیشترین صدمه را وارد کند.»

وزارت خزانه‌داری آمریکا در اکتبر ۲۰۱۷ سپاه پاسداران را در فهرست گروه‌های تروریستی خود قرار داد. این وزارتخانه از این جهت برای آمریکا اهمیت دارد که نقش مدیر ارشد مالی دولت فدرال ایالات متحده آمریکا را بازی می‌کند؛ همچنین وزیر خزانه‌داری به عنوان مشاور اصلی رئیس‌جمهور ایالات متحده آمریکا در مورد تمام مسائل مربوط به سیاست‌های اقتصادی و مالی فعالیت می‌کند.

اقدام وزارت خزانه داری آمریکا در دوره استیو منوچین رخ داد و دو سال پس از تصمیم وزارت خزانه‌داری، دولت آمریکا در ۱۵ آوریل ۲۰۱۹ رسما نام سپاه پاسداران را وارد لیست سازمان‌های تروریستی قراد داد و همین اقدام شروع یک درگیری نظامی آشکار بین ایران و آمریکا بود؛ درگیری‌هایی که از خلیج فارس گرفته تا عراق و سوریه را شامل می‌شود و اوج آن هم در دوره دونالد ترامپ بود.

ترامپ در دوره ریاست جمهوری خود اقدامات عجیبی علیه ایران انجام داد؛ از جمله تروریستی اعلام کردن سپاه و به تبع آن، ترور سردار قاسم سلیمانی مهمترین فرمانده سپاه ایران؛ اقدامی که همچنان در تخاصم دو کشور دلیل اصلی است. ترامپ از ۲۰ ژانویه ۲۰۱۷ تا ۲۰ ژانویه ۲۰۲۱ رئیس جمهور آمریکا بود و به جز ماجرای اشغال سفارت آمریکا در ایران، در هیچ دوره‌ای خصومت‌های ایران و آمریکا تا این حد بالا نگرفته بود.

نکته جالب درباره اعلام تروریستی بودن سپاه توسط آمریکا این بود که این کشور نمی‌خواست دیگر کشورهای غربی نیز همین تصمیم را بگیرند. روزنامه دیلی تلگراف چاپ لندن در همان دوره پس از تروریستی اعلام شدن نام سپاه توسط آمریکا نوشت «آمریکا معتقد است که دولت بریتانیا می‌تواند نقشی کلیدی در ارتباط دیپلماتیک با حکومت ایران ایفا کند، اما اگر سپاه پاسداران را غیرقانونی اعلام کند، این نقش تضعیف می‌شود.»

نشنال اینترست در آن مقاله نوشته «سپاه بخش قابل توجهی از نیرو‌های نظامی مسلح ایران را تشکیل می‌دهد، اما نفوذ این نهاد نظامی در ایران و در سراسر خاورمیانه بسیار بیشتر از اینهاست. برای اینکه نقش فعلی این نهاد نظامی ایران را درک کنید باید به زمان تولد آن رجوع کنید.»

این رسانه به تاسیس سپاه در سال ۱۳۵۷ اشاره کرده و نوشت: «آیت الله خمینی رهبر فقید انقلاب ایران برای جلوگیری از بروز کودتا توسط ارتشی که بدنه آن به حکومت پهلوی تعلق داشت، این واحد را تحت عنوان سپاه پاسداران انقلاب اسلامی تاسیس کرد. در حالی که نیرو‌های نظامی ایران مسئول دفاع از کشورند، سپاه به عنوان یک واحد نظامی مردمی مسئول دفاع از انقلاب در برابر اپوزیسیون داخلی است. جنگ ایران و عراق فرصت مناسبی برای تغییر برند این واحد نظامی در ایران به عنوان یک بازیگر منطقه‌ای بود.»

به گزارش رویداد۲۴ مهرزاد بروجردی استاد دانشگاه سیراکوس گفته «قبل از جنگ سپاه چیزی جز مجموعه‌ای از بادیگارد‌های روحانیون نبود و عملکرد آن‌ها در جنگ جایگاه آن‌ها را در قدرت تثبیت کرد.» بروجردی گفته «در عرض یک سال ۱۲۵ هزار نیرو به سپاه اضافه شد و این نهاد نظامی رسما به یک واحد مسلح یکپارچه در کشور تبدیل شد. در حال حاضر این نهاد نسبتا مستقل بخش‌های نظامی دریایی، هوایی، پارامیلیتاری، نیرو‌های ویژه و سایبری را ذیل خود دارد.»

اعتقاد به حوزه وسیع فعالیت‌های سپاه در واقع یک وظیفه شناخته شده در بین نیرو‌های نظامی متعارف ایران است. برای مثال نیروی هوایی ایران همه جت‌های جنگنده را در دست دارد در حالی که نیروی هوایی سپاه کنترل موشک‌های بالستیک را برعهده دارد.

نشنال اینترنست نوشته «سپاه مخرب‌ترین سلاح‌های ایران را در دست دارد و سپاه قدس که شاخه برون‌مرزی نیرو‌های نظامی ایران است، تحت فرماندهی سپاه است.» و گفته «نیرو‌های سپاه قدس تهدید جدی‌ای علیه منافع آمریکا در خاورمیانه‌اند و به همه گروه‌های ضد آمریکا کمک‌های نظامی می‌کنند.»

طبق رده‌بندی رسانه‌‌ای همچون گلوبال فایر پاور که از مهمترین رسانه‌های بررسی قدرت‌های نظامی جهان است، «ایران در رده چهاردهمین قدرت نظامی بزرگ جهان قرار گرفته است.» همین رسانه نوشته «سپاه با استعدادی که در جنگ‌های غیر متعارف و غیرمتقارن از خود نشان داده، می‌تواند منافع آمریکا را به گونه‌ای به خطر بیندازد که هیچ یک از نیرو‌های نظامی متعارف ایران نمی‌توانند.»

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۶
عدالت
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۲۰ - ۱۳۹۸/۱۲/۱۰
4
15
ایران نه پیشرفت کرده است.
نه نیروی نظامی فعال دارد.
نه اقتصاد پویا دارد.
نه علم روبه پیشرفت دارد.
فقط و فقط مسئولین در دروغ گوئی پیشرفت داشته اند.
و مردم به سمت قهقرا و بدبختی پیش می روند.
مجید
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۳۲ - ۱۴۰۲/۰۹/۲۱
5
1
فقط یکچیزی روباید گوشزدکنیم که اگراین زن یهودی ایران ستیز بنام خانم نیکی هلی به ریاست جمهوری برسه80% شایدجنگی تومنطقه باایران دربگیره.چون این یک صهیونیست ضدایرانی هست.وهمیشه جلوی پای ایران سنگ انداخته وازاین به بعدهم خواهدانداخت.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۴۲ - ۱۴۰۲/۰۹/۲۱
8
3
یه زمانی دنیا از اسراییل هراس داشت ، اما امروز سپاه چند قدم هم فراتر از اسراییل گذاشته و میتواند تمام دنیا را به آشوب بکشد البته بجز چین و روسیه ، نفوذ در این دو کشور آنچنان سخت است که نظام صلاح میداند که بجای هزینه نفوذ با آنها تعامل کند !!!
هر کشوری که دموکراسی دارد زیر نفوذ ایران است .
ناشناس
|
Germany
|
۱۴:۵۷ - ۱۴۰۲/۰۹/۲۱
1
4
دوران رینگو بازی تمام شده اینقدر اسلحه بازی نکنید. فقر مردم فقط اقتصادی نیست، فرهنگ، آموزش و پرورش، روابط اجتماعی، حریم خصوصی، بهشت اجباری. آدمها را تو تو قرن ۱۸ میلیادی نمی‌شه نگاه داشت
مهدی
|
United States of America
|
۰۴:۳۵ - ۱۴۰۲/۰۹/۲۷
0
0
حرف و تهدید زياد میزنه. روش زياد حساب نمیکنند. قدم آقازاده های شان هم با چمدان به آمریکا بروی چشم.
جمال
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۳:۱۹ - ۱۴۰۲/۰۹/۲۷
0
0
کاملا واضح که بعضی از نظرات از اونور آب خط مبگیرند وگر نه کیست که قدرت سپاه در جنگ تحمیلی ، در شکست داعش ، در شهر های موشکی، در قدرت پهبادی در تجهیز جبهه مقاومت ، در ایجاد امنیت و رهگیری و نابودی پهباد گرانقیمت آمریکایی و ... را ببیند و انکار کند .
نظرات شما
پیشخوان