تاریخ انتشار: ۲۲:۳۸ - ۰۴ اسفند ۱۳۹۸

ضدعفونی‌کننده‌های طبیعی برای محیط

یکی از راه‌های پیشگیری از ابتلا به ویروس کرونا، ضدعفونی کردن وسایل و محیط‌هایی است که روزانه با آن‌ها سروکار داریم. ما در این مطلب روش‌هایی طبیعی برای ضدعفونی‌کردن وسایل به شما معرفی می‌کنیم.

ویروس کرونا

رویداد۲۴ در شرایط امروزه که ویروس کرونا همچنان در حال گسترش است و روز به روز قربانیان بیشتری می‌گیرد، سازمان‌های بهداشتی از مردم می‌خواهند که برای مهار شیوع این بیماری کشنده، به اقدامات اساسی برای حفظ سلامت خود توجه کنند. یکی از راه‌های پیشگیری از ابتلا به این ویروس کشنده، ضدعفونی کردن وسایل و محیط‌هایی است که روزانه با آن‌ها سروکار داریم.

ممکن است بگویید؛ ژل ضدعفونی و تجهیزاتی از این قبیل گران و کمیاب شده و نمی‌توان از آن برای وسایل خانه و محل کار استفاده کرد. حق با شماست! ما در این مطلب روش‌هایی طبیعی برای ضدعفونی‌کردن وسایل به شما معرفی می‌کنیم.


درب و پنجره‌ها را باز کنید

یکی از دلایل تولید و تکثیر انواع ویروس و میکروب‌ها جریان هوای ثابت و سنگین است؛ بنابراین برای از بین بردن ویروس‌ها و ضدعفونی کردن خانه و محیط کارتان، توصیه ما این است که دقایقی همه‌ی در‌ها و پنجره‌ها را باز بگذارید تا هوای آلوده و میکروبی از فضا خارج شده و هوای تمیز و تازه جایگزین شود.
بیشتر بخوانید: آموزش ساخت ژل ضدعفونی کننده +فیلم


باز کردن درب‌ها و پنجره‌ها باعث می‌شود هوا در فضای بسته جریان داشته باشد و از گسترش میکروب‌ها جلوگیری کند.

اسفند دود کنید

دود کردن اسفند به همراه گلپر، زاج و کندر علاوه بر خوشبوکنندگی فضای منزل سبب ضدعفونی و تصفیه هوا می‌شود. دود کردن اسفند مانع شیوع آلودگی‌های ویروسی شده و همچنین دود کردن آن موجب تسکین اعصاب و آرام‌بخش نیز هست.

اسکاچ ظرفشویی را تندتند تمیز یا تعویض کنید

ضدعفونی کردن اسکاچ و اسفنج‌های ظرفشویی بسیار مهم است. چرا که اسفنج‌ها در صورت آلوده بودن این قدرت را دارند که میکروب‌ها را به همه افراد خانه منتقل کنند.

اسفنج‌های ظرف‌شویی به دلیل آن‌که در اغلب موارد خیس هستند محیط بسیار مناسبی برای رشد میکروب‌ها و باکتری‌ها دارند، ضمن آن‌که به دلیل دست‌به‌دست شدن بین اعضای خانواده به‌شدت می‌توانند در انتقال بیماری مؤثر عمل کنند.


عنبرالنسا در زغال!

دود کردن عنبرالنسارا در ذغال به عنوان قوی‌ترین گیاه ضدعفونی کننده موجب پاکسازی تمام میکروب‌ها و عفونت‌ها می‌شود.

از بخور استفاده کنید

استفاده از بخور‌های طبیعی مثل آویشن کوهی و برگ اکالیپتوس و عصاره‌ی آلوئه ورا به دلیل دارابودن خاصیت آنتی باکتریال برای تصفیه‌ی هوای محیط مناسب است.

ملحفه‌ها، روتختی و روبالشی‌ها را مرتب بشویید

احتمالاً خوب می‌دانید که حوله‌ها، ملحفه‌ها و رویه بالش‌ها بهترین مکان برای محل زندگی ویروس‌ها هستند. شست و شوی منظم آن‌ها می‌تواند از شیوع ویروس‌ها جلوگیری کند.

سیر و پیاز را امتحان کنید

سیر و پیاز میکروب‌ها را به خود جذب و خاصیت آنتی باکتریالی دارند، بریدن آن و قرار دادن در اتاق به ضد عفونی کردن محیط کمک زیادی می‌کند همچنین استفاده از بخور سیر یا پیاز برای پاکسازی فضای منزل بسیار مفید است.

به نظافت سرویس‌های بهداشتی اهمیت دهید

حمام و توالت از آن مکان‌هایی هستند که زود به زود کثیف می‌شوند، و از آنجایی که می‌توانند محل مناسبی برای تجمع باکتری باشند، بایستی هر چند وقت یکبار به طور کلی تمیز و ضدعفونی شوند.
این نکته بسیار مهم است که این مکان کاملا از باکتری پاکیزه شود، به همین خاطر فراموش نکنید که قبل از کشیدن سیفون توالت فرنگی، درب آن را بگذارید تا میکروب‌ها در هوا پخش نشوند.

ضدعفونی‌کننده‌های طبیعی برای محیط

در زمان شستشو از بین بردن ویروس‌ها و میکروب زدایی فضای حمام و دستشویی از هیچ سطح و فضایی غافل نشوید، چرا که محیط مستعد برای رشد و تکثیر ویروس‌ها و باکتری‌ها دقیقاً همینجاست؛ بنابراین دوش، کاشی، دیوار، سقف، سینک دستشویی، پرده حمام، فن تهویه و…را برای از بین بردن باکتری‌ها تمیز و ضدعفونی کنید. هر هفته، لگن توالت فرنگی را تمیز کنید. از برس توالت و مواد تمیزکننده برای شستن درون توالت فرنگی استفاده کنید.

نقاط تماس را ضدعفونی کنید

نقاط تماس مناطقی از خانه است که اعضای خانواده در طول روز چندین بار آن‌ها را لمس می‌کنند. این نقاط می‌توانند شامل دستگیره‌ها، پریز برق، نرده پله، شیرآب، دستگیره یخچال و فریز و سایر نقاط تماس باشند. سعی کنید دست‌های خود را به طور منظم بشویید.

حتما اسباب بازی‌های بچه‌ها را ضدعفونی کنید

بچه‌ها در طول روز با اسباب بازی‌های خود در ارتباط هستند و ممکن است آن‌ها را به دهان و بینی و چشم خود بزنند. پس لازم است که مرتب آن‌ها را بشویید. شما می‌توانید اسباب بازی‌های پارچه‌ای کودک را در لباسشوئی قرار دهید تا با آب داغ شسته شود.

در صورتی که امکان شستن اسباب بازی در لباسشوئی وجود ندارد آن‌ها را با مواد شوینده به صورت دستی بشوئید.


سطل زباله را تندتند خالی کنید

هیچ‌گاه فکر نکنید سطلی که خود قرار است منبعی برای زباله‌های کثیف باشد، دیگر چه نیازی به تمیزی و نظافت دارد؛ سطل‌های زباله‌ها حاوی انواع باکتری‌ها، قارچ‌ها و … هستند که به‌راحتی موجبات ابتلا به بسیاری از بیماری‌ها را فراهم می‌کنند؛ بنابراین در فواصل زمانی کوتاه زباله‌ها را به بیرون از ساختمان انتقال دهید و خود سطل زباله را بشویید.
 
منبع: برترین ها
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان