تاریخ انتشار: ۰۸:۱۳ - ۰۶ اسفند ۱۳۹۸
تعداد نظرات: ۲ نظر
رویداد۲۴ بررسی می‌کند؛

هراس کرونا در ایران/ چرا با قرنطینه قم مخالفت می‌شود؟

در حالیکه ویروس کرونا به سرعت در حال گسترش است، برخی شهرهای ایران همچون قم و مشهد بسیار درگیر شده‌‌اند، با این حال گفته می‌شود برخی مقامات ایران با قرنطینه این دو شهر مخالفت می‌کنند.

قرنطینه قم ویروس کرونا

رویداد۲۴ شیوع و ابتلا شهروندان ایرانی به ویروس کرونا شرایط کشور را روز به روز و حتی لحظه به لحظه بحرانی‌تر کرده است. مدارس، دانشگاه‌ها و بسیاری از مراکز آموزشی تا آخر هفته جاری تعطیل شده‌اند. بسیاری از مراکز اداری و رسانه‌ها برای پیشگیری از احتمال ابتلای کارکنان، از گزینه دورکاری استفاده می‌کنند.

برخی شهرهای ایران وضعیت نگران‌کننده‌ای دارند. در گیلان، تهران و قم وضعیت از شهرهای دیگر وخیم‌تر است؛ آنگونه که حتی بحث قرنطینه این شهرها نیز مطرح شده است. سعید نمکی وزیر بهداشت درباره قرنطینه قم گفته «برخی به ما گفتند که قم را قرنطینه کنید، اما من اعتقاد دارم مردم ما آن‌قدر فهیم، شریف و باشخصیت‌اند که با آموزش‌هایی که ارائه می‌دهیم، خودشان رعایت می‌کنند و قرنطینه خانگی را برای خودشان اعمال می‌کنند.»

در نمونه‌های مشابه خارجی مانند ایتالیا، چین، ژاپن و ... با میزان ابتلای کمتر، مقامات تصمیم‌گیرنده از گزینه قرنطینه استفاده کرده‌اند تا جلوی گسترش ویروس کرونا را بگیرند در ایران اما کسی هنوز جسارت چنین کاری ندارد.

براساس آخرین آمار رسمی وزارت بهداشت ایران، تاکنون ۱۲ نفر بر اثر ابتلا به کرونا فوت شده‌‎اند و ۶۴ نفر نیز به این ویروس مبتلا شده‌اند. در آمار دیگری که توسط احمد امیرآبادی فراهانی نماینده قم اعلام شده، تاکنون ۵۰ نفر بر اثر ابتلا به کرونا فقط در قم فوت شده‌اند.

او گفته روزانه ده نفر قم می‌میرند و شهر نیاز به قرنطینه دارد. هرچند این آمار از سوی معاون وزارت بهداشت تکذیب شده اما واقعیت این است که وضعیت شهر قم آنچنان هم رضایت‌بخش نیست و باید برای حفظ جان شهروندان آن، تصمیمی جدی‌تر گرفت.


بیشتر بخوانید: آمارهای نگران کننده/ احتمال مرگ در اثر کرونا در ایران چقدر است؟ +جدول


در این میان مشخص نیست تصمیم‌گیرنده اصلی برای قرنطینه قم کیست. در یک سوی قضیه مراجع تقلید ایستاده‌اند که گویا برای قرنطینه باید از آنها کسب اجازه کرد. شورای تامین یک پای دیگر ماجراست. وزارت بهداشت هم نهادی است که البته به نظر می‌رسد در این مورد تصمیم‌گیرنده نیست و محلی از اعراب ندارد. ماجرا در حدی به طنز شبیه شده که حتی رییس سازمان پدافند غیرعامل اعمال نظر می‌کند و می‌گوید: «فعلا به جمع‌بندی برای قرنطینه نرسیدیم.»

برای قرنطینه شهر تصمیم درستی گرفته نشد 

علی تاجرنیا پزشک و نماینده پیشین مجلس درباره لزوم قرنطینه برخی شهرهای برای حفظ امنیت و سلامت شهروندان به رویداد۲۴  می‌گوید: فکر می‌کنم هر اتفاقی که منجر به این شود که سلامت جمعی شهروندان به خطر بیفتد، خطاست بنابراین برای حفظ سلامت باید تصمیم‌های جدی‌تر گرفت.

او می‌گوید: با توجه به اینکه در کشور‌های مختلف با وضعیت‌های کم اهمیت‌تر از ما هم شرایط ویژه و قرنطینه‌ای ایجاد شده، احساس می‌کنم نسبت به موضوع قرنطینه شهر‌های درگیر، حساسیت لازم را به خرج نداده ایم و اگر یک تصمیم صحیح و ابتدای تشخیص کرونا گرفته می‌شد و یک شهر قرنطینه می‌شد، راحت‌تر می‌توانستیم مشکلاتمان را حل کنیم.

شرایط وخیم فعلی به درستی به مردم و مسئولان تفهیم نشده است

تاجرنیا ادامه داد: آنطور که مقامات اعلام کرده‌اند، ما اکنون در شرایط زرد به سر می‌بریم. شرایط زرد شرایطی است که به نوعی قبل از قرنطینه است. متاسفانه احساس من این است که این شرایط به خوبی تفهمیم نشده است و هنوز آنطور که باید و شاید مردم و مسئولان متوجه نیستند که چه شرایطی باید ایجاد شود که به لحاظ بهداشتی باید قرنطینه صورت بگیرد!

وزارت بهداشت درخواست قرنطینه قم را داشت اما نهادهای بالا دستی اجازه ندادند

او با بیان اینکه در حال حاضر با رفتار‌های متفاوتی مواجه هستیم، تصریح کرد: یک رفتاری که از سوی رسانه‌ها اعلام می‌شود و در خارج از کشور به نظر می‌رسد بسیاری از افراد به شدت از بحران و وضعیت موجود نگران هستند و شرایط دیگری که سعی می‌کنند وضعیت را عادی جلوه دهند.

نماینده مجلس ششم می‌گوید: شب گذشته میزگردی در شبکه دو سیما پخش شد که فقط می‌خواست بگوید هیچ مشکلی وجود ندارد، در حالیکه وضعیت بیمارستان‌ها و درمانگاه چنین چیزی را نمی‌گوید. معتقدم نیازمند قاطعیت بیشتری در حوزه تصمیم‌گیری و مدیریت اجرایی بحران هستیم.

او ادامه می‌دهد: درباره شهر‌هایی مانند مشهد خبر‌هایی که من دارم این است که وزارت بهداشت درخواست‌هایی برای قرنطینه داشته، اما نهاد‌های بالا دستی مخالفت کرده‌اند بنابراین باید بگویم مصاحبه‌هایی که مسئولین وزارت بهداشت انجام می‌دهند مصلحتی است و براساس واقعیت‌ها نیست.


بیشتر بخوانید: ترکیه: اگر ایران قم را قرنطینه می‌کرد نیازی به بستن مرزها نبود


تاجرنیا با تاکید براینکه شرایط اصلا شرایط خوبی نیست و شهر‌های درگیر براساس تصمیم درست و منطقی باید قرنطینه شوند، گفت: پیش‌بینی می‌کنم تا پایان سال شرایط موجود کمی در وضعیت کنترل قرار بگیرد. آن چیزی که آمار جهانی اعلام می‌کنند، معتقدند که ما در سطح دنیا یک میلیون تلفات به دلیل ویروس کرونا خواهیم داشت و متناسب با جمعیت کشور‌ها این اتفاق رخ خواهد داد.

او می‌گوید: معتقدم با تمهیدات لازم و ایجاد زمینه مناسب، از میزان تلفات کاسته شود. در آمار‌هایی که حتی درباره آنفلوانزا منتشر می‌شد، میزان مرگ و میر خیلی بیشتر بوده است، اما حساسیت‌ها نسبت به کرونا بسیار افزایش پیدا کرده است. آماری که از آنفولانزا در سال گذشته وجود دارد، بسیار نگران کننده است که چند هزار نفر فوت شدند یا حتی در کشوری مانند آمریکا.

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۲
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۲۰ - ۱۳۹۸/۱۲/۰۶
2
1
چون این شهر مرکز دین ایران و جهان تشیع هست
عدالت
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۳۵ - ۱۳۹۸/۱۲/۱۰
1
1
این نهادهای بالا دستی چه نهادها یا اشخاصی هستند.
دولت دارد داد می زند می گوید من اختیار ندارم ما مردم ساده دل قبول نمی کردیم می گفتیم دولت دروغ گو است.
نظرات شما
پیشخوان