تاریخ انتشار: ۱۱:۰۳ - ۱۸ آذر ۱۴۰۲
تعداد نظرات: ۴ نظر

طرز تهیه انواع برنج کته

کته از آن دسته غذاهاییست که پیشنهاد می‌کنیم همواره آن را به همین شکل درست کنید چه مجرد باشید چه نه. آبکش‌کردن برنج تمامی مواد مغذی آن را از بین می‌برد.

طرز تهیه انواع برنج کته

رویداد۲۴ نازآفرین جمشیدی: کته از آن دسته غذاهاییست که پیشنهاد می‌کنیم همواره آن را به همین شکل درست کنید چه مجرد باشید چه نه. آبکش‌کردن برنج تمامی مواد مغذی آن را از بین می‌برد.

برنج غذای اصلی ما ایرانی‌هاست و معمولا همه آن را دوست دارند و با آن انواع و اقسام غذاها را درست می‌کنند. کته را شاید بتوان یکی از خوش‌مزه‌ترین انواع برنج دانست به‌ویژه اگر با برنج ایرانی خوش عطر و بو هم درست شود که بویش تا چند خانه آن سوتر هم هوش از سر انسان می‌برد.

همان‌گونه که اشاره کردیم بهتر است برنج را به هنگام پخت کته کنید چون نسبت به برنج آبکش‌شده ارزش غذایی خود را بیش‌تر حفظ می‌کند ضمن این‌که نرم‌تر و هضم آن آسان‌تر است ضمن این‌که درست‌کردن کته نسبت به برنج آب‌کش ساده‌تر است و هر کسی از عهده درست‌کردنش برمی‌آید.

به گزارش رویداد۲۴ اگرچه درست‌کردن کته آسان و ساده است اما به‌هرروی هر غذایی ترفندها و فوت‌وفن‌های خاص خود را دارد بنابراین تا در آن تجربه به دست نیاورید هرگز نمی‌توانید یک غذای خوب درست کنید که کته هم از این ماجرا جدا و استثنا نیست.


بیشتر بخوانید: طرز تهیه خورش اناربیج خوش‌مزه و مجلسی


اگر می‌خواهید یک کته خوب و خوش‌مزه و حرفه‌ای درست کنید این مطلب را از دست ندهید. ما به شما حتا می‌گوییم که چگونه یک کته‌ای درست کنید که درست مانند برنج آب‌کش شود و هیچ‌کس حتا فکرش را هم نکند که این برنج کته است و آب‌کش نشده است. در ادامه با ما همراه باشید.

مواد لازم برای تهیه کته ساده

برنج خیس خورده چهار پیمانه

نمک یک قاشق غذاخوری

روغن مخصوص پخت و پز یا کره

طرز تهیه کته

در همین ابتدای کار باید بگوییم درست‌کردن کته هم مانند هر غذای دیگری به ذائقه شما بستگی دارد و البته نوع برنجی که گزینش می‌کنید به همین دلیل هم بود که گفتیم برای دست‌کردن کته هم نیاز به تجربه دارید تا بتوانید فوت‌وفن‌های برنجی که با آن کته درست می‌کنید به دست آورید اما به‌هرروی با یک روش نرمال و عادی کته را این‌گونه درست می‌کنیم.

برای شروع، برنج را به خوبی حدود سه تا چهار بار بدون چنگ زدن بشویید. نیازی نیست آن را به اندازه‌ای بشویید تا آبش شفاف شود این‌گونه هر چه مواد مغذی هم دارد از بین می‌رود.

برنج خیس خورده را در قابلمه بریزید و سطح آب برنج را به شکلی تنظیم کنید که تقریبا یک بند انگشت بالاتر از ارتفاع برنج در قابلمه باشد. برنج را روی حرارت بگذارید تا جوش بیایید کف روی آن را بگیرید و درونش نمک و روغن یا کره بریزید.

شما می‌توانید از روغن مخصوص پخت و پز یا روغن جامد و یا کره استفاده کنید. کره بوی بهتری به برنج شما می‌دهد و آن را خوش‌مزه‌تر می‌کند.

هنگامی‌که آب برنج به حدی کم شد که تنها مقداری آب در حال غل خوردن روی برنج است، باید مقدار آب به صورتی باشد که وقتی برنج را از دور جمع کرده و به صورت یک کوه در آوردید مقدار خیلی کمی آب در قابلمه باشد. هنگامی‌که آب برنج کامل تبخیر شد در آن را بگذارید و شعله را کم کنید تا دم بکشد. نیازی به گذاشتن دم‌کنی نیست اما گذاشتن آن هم منعی ندارد.
پس از ۳۰ دقیقه روی شعله ماندن، کته شما آماده است. آن را در ظرف بکشید. هنگام کشیدن برنج در ظرف حواستان باشد با کفگیر زیاد به برنج فشار نیاورید تا له نشود. کته شما آماده است. نوش جان

پیشنهاداتی برای داشتن کته خوش‌مزه‌تر و بهتر

نیازی به خیس‌کردن برنج پیش از درست‌کردن آن نیست اما اگر می‌خواهید آن را خیس کنید بهتر است آبی که برای درست‌کردنش به کار می‌برید کم باشد تا کته شما شل نشود. هر اندازه آب بیش‌تری در برنج بریزید کته‌ای که در پایان خواهید داشت شل‌تر است پس برای داشتن یک کته مجلسی آب کم‌تری در برنج بریزید.

تلاش کنید کته را با برنج ایرانی درست کنید اما اگر جز این است بهتر است برای برنج هندی از آب بیش‌تری استفاده کنید.

به گزارش رویداد۲۴ همان‌گونه‌که اشاره کردیم برنج را زیاد نشویید تا مواد و عطر آن از بین نرود.

تا جای ممکن از برنج دودی استفاده نکنید چراکه برای تن‌درستی زیان‌آور است.

اگر کته شما شور شد می‌توانید درون آن یک سیب‌زمینی بگذارید سیب‌زمینی نمک برنج شما را به خود می‌گیرد و غذا شوری‌اش را از دست می‌دهد.

 

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
برچسب ها: آشپزی ایرانی
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۴
اشکان
|
Germany
|
۰۹:۰۸ - ۱۳۹۸/۱۲/۰۷
0
0
این کته نی آبکشه
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۳۳ - ۱۳۹۸/۱۲/۰۷
شما فرق کنه و آبکش رو می دونی؟
......
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۵۴ - ۱۳۹۸/۱۲/۰۷
0
1
واقعا عاشق این غذا هستم
ناشناس
|
Germany
|
۲۱:۴۴ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۸
0
1
برنج آبکش راحتتره تقریبا هیچوقت خمیرنمیشه ،کته سختره تهیه اش ولی همه ویتامینهای ب برنج حفظ میشه
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان