تاریخ انتشار: ۱۲:۱۶ - ۰۸ اسفند ۱۳۹۸
تعداد نظرات: ۲ نظر
رویداد۲۴ گزارش می‌دهد؛

حقیقت یا شایعه؟/ آیا گرمای هوا ویروس کرونا را از بین خواهد برد؟

بخش‌های زیادی از جهان درگیر ویروس نوظهور کرونا هستند و همزمان نقشه شیوع این ویروس نشان می‌دهد کشور‌های نیم کره جنوبی که فصل تابستان را تجربه میکنند، از شیوع این ویروس در امان مانده اند. همین مساله سوالاتی را درباره احتمال کاهش شیوع کرونا در فصل بهار و تابستان ایجاد کرده است.

گرمای هوا ویروس کرونا

رویداد۲۴ نگرانی از ویروس کرونا در کشور بیشتر از خود ویروس در حال شیوع است. سوالات زیادی درباره رفتار ویروس کرونا با گرم شدن هوا وجود دارد و بسیار از مردم امیدوارند تغییر جهت تابش خورشید و طولانی شدن طول روز در فصل بهار و تابستان جلوی شیوع این ویروس مرگبار را دست‌کم برای مدتی گرفته و به دانشمندان مهلت دهد روی واکسن این ویروس تحقیقات جدی تری داشته باشند.

در این گزارش با بررسی اظهارات متخصصان مختلف در جهان به این سوال پاسخ داده‌ایم.

کارشناسان «اکو ودر» که یک وبسایت معتبر پیش بینی آب و هواست درباره تاثیر درجه حرارت بر ویروس کرونا، رفتاراین ویروس را با الگو‌های انتشار در ویروس‌های مشابه آنفلوانزا‌های قبلی نظیر سارس در سال ۲۰۰۳، آنفولانزای اسپانیایی در سال ۱۹۱۸ و آنفولانزای آمریکایی در ده گذشته مقایسه کرده‌اند.

دکتر جوئل میرز رییس و موسس آکو ودر  در این باره گفته در حال حاضر و در چند ماه آینده، به دلیل کمبود آفتاب و سرمای هوا در برخی نقاط، انتشار ویروس افزایش پیدا می‌کند. با این حال بر اساس آنچه ما در گذشته در ویروس‌های آنفلوانزای مشابه نظیر سارس و مرس دیده‌ایم، زمانی که آفتاب شدید‌تر شود و دمای هوا از ماه می تا سپتامبر افزایش پیدا کند، انتشار ویروس کاهش می‌یابد.

او گفته این احتمال وجود دارد که افزایش تابش خورشید و بلند شدن طول روز و گرم شدن هوا در تابستان، انتشار ویروس را سرکوب کند. اما هنوز تردید‌هایی درباره تفاوت‌های ویروس کرونا با دیگر ویروس‌ها وجود دارد. این احتمال وجود دارد که رفتار ویروس کرونا با دیگر ویروس‌ها متفاوت باشد و با افزایش تابش خورشید و درجه حرارت هوا در تابستان و بهار، انتشارش کم نشود بنابراین شاید این ویروس در طول بهار و تابستان نیز میلیون‌ها نفر را درگیر خود کند.


بیشتر بخوانید: آمارهای نگران کننده/ احتمال مرگ در اثر کرونا در ایران چقدر است؟ +جدول


موسس آکو ودر گفته ممکن است گرما و تابش خورشید تنها رشد انتشار ویروس را کُند کند و با کاهش تابش آفتاب در ماه سپتامبر و اکتبر (همان اتفاقی که برای ویروس آنفلوانزا‌ی اسپانیایی در سال ۱۹۱۸ افتاد) بار دیگر شاهد شیوع وحشتناک ویروس باشیم چرا که شاید تا آن زمان واکسن ویروس هنوز کشف نشده باشد.

اندرو پکوز معاون رییس دانشگاه جان هاپکینز درباره تاثیر فصول بر ویروس کرونا در یادداشتی نوشته ویروس تنفسی کرونا در ماه‌های سرد شیوع بیشتری دارد. با این حال ما نمی‌دانیم رفتار این ویروس در محیط طبیعی چه فرقی با رفتار ویروس در بدن انسان خواهد داشت زیرا هیچ داده‌ای درباره اینکه این ویروس با افزایش درجه حرارت چه اتفاقی برایش خواهد افتاد وجود ندارد.

آکو ودر در گزارشی میزان شیوع ویروس کرونا در کشور‌های نیم کره جنوبی که در حال حاضر تابستانشان را سپری می‌کنند، نوشت: جالب است بدانید این ویروس در استرالیا، آفریقا و آمریکای لاتین شیوع پیدا نکرده است چرا که این بخش‌های جهان در حال حاضر تابستان را تجربه می‌کنند. مواردی در استرالیا مشاهده شده که در واقع ویروس را در سفر به چین گرفته بودند.

گرومای هوا ویروس کرونا
به گزارش رویداد۲۴ رویترز نیز در توضیحی این مساله را مورد بررسی قرار داده است. در گزارش این رسانه بریتانیایی آمده کارشناسان بیماری‌های اپیدمیک امیدوارند که درجه حرارت هوا بر شیوع ویروس تاثیر داشته باشد، اما با اطمینان نمی‌توانند چیزی بگویند چرا که این ویروس به مدت زمان زیادی نیست که ایجاد شده و دانشمندان شواهد کافی را جمع آوری نکرده‌اند.

پائول هانتر کارشناس بیماری‌های اپیدمیک در دانشگاه بریتانیایی ایست آنجلیا در این باره به رویترز گفته چیزی که ما در دست داریم آنالوژی دیگر بیماری‌هایی است که رفتار مشابهی داشته‌اند.

کارشناسان می‌دانند که این ویروس مشابه دیگر ویروس‌های تنفسی نظیر آنفلوانزا و سرماخوردگی معمولی است که می‌تواند اثرات فصلی داشته باشد. از طرفی می‌دانند که شرایط محیطی خاص می‌تواند شیوع ویروس‌ها را تشدید کند. شرایطی نظیر سرمای هوا، رطوبت و رفتار افراد در زمستان.

سیمون کلارک کارشناس میکروبیولوژی سلولی در دانشگاه بریتانیایی ریدینگ درباره رفتار ویروس‌های تنفسی در فصل‌های سرد گفته دلیل اینکه سرمای هوا شیوع سرفه، سرماخوردگی و آنفلوانزا را بیشتر می‌کند این است که هوای سرد راه تنفسی را دچار مشکل می‌کند و همین مساله ما را مستعد عفونت‌های ویروسی می‌کند.

سرمای هوا همچنین باعث می‌شود افراد بیشتر وقت خود را در خانه و در رابطه نزدیک با اطرافیانشان بگذارنند و همین مساله ریسک سرایت بیماری را بیشتر خواهد کرد.

بسیاری از بیماری‌های تنفسی نظیر کرونا از طریق ذرات و قطرات تنفسی ناشی از سرفه و عطسه فرد مبتلا پخش می‌شوند. بر اساس گفته‌های کارشناسان زمانی که هوا سرد و خشک است این دراپلت‌ها (ذرات و قطرات عطسه و سرفه) بیشتر در هوا شناور می‌مانند و می‌توانند از فردی به فرد دیگر منتقل شوند.

کلارک در پاسخ به این سوال که آیا فرا رسیدن بهار می‌تواند ویروس کرونا را تحت کنترل در بیاورد گفته این احتمال وجود دارد که بهار دوره سکون ویروس باشد و بعید است که وضعیت بدتر شود، اما هنوز نمی‌دانیم چه اتفاقی خواهد افتاد. این تنها یک حدس آکادمیک است.

هانتر نیز همین حدس را تکرار کرده و گفته احتمالا ویروس کرونا در ماه‌های تابستان کم خواهد شد. اما اینکه آیا ویروس بازخواهد گشت یا خیر محل سوال است. اگر این ویروس در تابستان به کل ناپدید شود و بار دیگر در زمستان ظاهر شود من تعجب نمی‌کنم.

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۲
محسن زاكيا
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۷:۰۷ - ۱۳۹۸/۱۲/۱۳
0
0
سرما خوردگي أنفلوانزا و بيماريهاي ريوى بيمارى هاى فصل سرما و زمستان هستند هر جند كه در تمام فصول ديده ميشوند. بيمارى كرونا هم از اين قاعده خارج نيست. با كرم شدن هوا انتقال ويروس و سرايت بيمارى كمتر و درمان هم اسان ميشود.
در منابع علمى اينگونه نوشته اند.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۵۵ - ۱۳۹۸/۱۲/۱۴
ارى شود وليك به عمرى دگر شود ( شايد هم به اخر اخر هاى زمان رسيده ايم ) كه ديگر نميشود
نظرات شما
پیشخوان