تاریخ انتشار: ۱۹:۰۵ - ۰۷ اسفند ۱۳۹۸
تعداد نظرات: ۱۳ نظر

تولیت حرم حضرت معصومه: جنس حرم ضد کروناست؛ تعطیل نمی‌کنیم

تولیت آستان حضرت معصومه (س) اعلام کرده: آنچه که شورای تأمین در مصوبه خود به تاریخ ۵ اسفند ماه برای آستان مقدس حضرت معصومه سلام الله علیها تجویز کرد، تعطیلی نماز جماعت و ضدعفونی کردن مضجع شریف و اماکن مقدسه حرم بود!

تولیت حرم معصومه کرونا

رویداد۲۴ پایگاه خبری آستان حضرت معصومه (س) وابسته به تولیت حرم مطهر، با تصمیم شورای تامین استان قم برای عدم برگزاری نماز جماعت مخالفت کرد.

در بیانیه‌ای که این وبسایت حرم منتشر کرده، آمده است:

کرونا ویروسی ضعیف که الگوی فراگیری سریع و چابکی دارد، همین ویژگی توانسته ظرف کمتر از ۳ ماه بدنه‌ای عظیم از ساختار‌های اقتصادی دنیا را به سقوط و انحطاط مواجه کند! اما چگونه ملکه کوچکی توانست چنین ضربه‌ای به ساختار‌های هوشمند اقتصادی ملل وارد کند که این روز‌ها (این کشورها) به نوعی در بلوک تقابل آمریکا قرار گرفته‌اند.
بیشتر بخوانید: تولیت حرم حضرت معصومه: حرم دارالشفا است، باید باز باشد +فیلم
رسانه‌ها نقش کلیدی توسعه و بستر‌های مستعدی برای همه گیری و سرعت شیوع این ویروس بوده و هستند، این در حالی است که مواجهه ساختاری برای تقابل با این ویروس از راهکار‌های عقلایی جهان سیاست است؛ اما سؤال مهم و حیاتی در این بستر این است که آیا اقدمات ساختاری همچون اقدام تقابلی شورای تأمین تا کنون چنین مولفه‌ای داشته و یا دارد؟

در پاسخی تلخ باید برای تاریخ چنین نوشت؛ اقدام شورای تأمین عموما از اقدمات مدیریت بحران بوده و حاشیه این اقدام‌ها می‌تواند زمین مستعدی برای نشر و گسترش هدف اصلی این اپیدمی باشد، باید توجه داشت که کرونا در پنجره جمعیتی ۱ میلیارد و ۳۸۶ میلیون نفری چین توانسته تنها حدود ۲ هزار و ۵ نفر قربانی چینی بگیرد در حالی بر اساس گزارش منتشر شده از سوی نیویورک پست در پنجره جمعیتی ۳۲۷ میلیون نفری آمریکا آنفلوانزا توانسته از مهر امسال تاکنون بین ۱۶ تا ۴۱ هزار نفر قربانی بگیرد.

این تفاوت چشمگیر نشان می‌دهد که اپیدمی کرونا با آرامش و سکینه عمومی جوامع انسانی هدف قابل حل است، به این معنا که دومینوی کرونا با آرامش ملی کشور‌های مبتلا می‌تواند متوقف شده و شبه بحران سیاسی اقتصادی کرونا برای همیشه به تاریخ بپیوندند.

اما آنچه که شورای تأمین در مصوبه خود به تاریخ ۵ اسفند ماه برای آستان مقدس حضرت معصومه سلام الله علی‌ها تجویز کرد، تعطیلی نماز جماعت و ضدعفونی کردن مضجع شریف و اماکن مقدسه حرم بود! اقدام و تجویزی که ناشی از عدم شناخت دقیق ساختار‌های اصیل ایمانی تمدنی جهان اسلام است، ساختار‌هایی که از چند ده قرن گذشته از سوی عالمان و فق‌های خاصه شیعه برای تطهیر و حراست از بیماری‌های واگیردار در اعتاب مقدسه بکار گرفته شده است.

در اینجا هشیاری مردم بصیر قم مانع اجرای این کار اشتباه و غیر ایمانی شد؛ همانطور که آیت الله سعیدی، نماینده، ولی فقیه در استان قم و تولیت حرم کریمه اهل بیت (س) بیان داشت: «ما این حرم مقدس را دارالشفا می‌دانیم، دارالشفا یعنی مردم بیایند و از امراض روحی و جسمی شفا بگیرند؛ بنابراین باید اینجا باز باشد، باید با قوت مردم بیایند؛ البته ما احتیاط را هم شرط می‌دانیم و مسائل بهداشتی را هم رعایت می‌کنیم».

در آستان (ورودی) حرم که قرار می‌گیری بابی بزرگ با پاشنه‌های نقره‌ای تو را به سوی مضجع شریف می‌خواند آرامش و سکینه‌ای ماندگار در قلبت ایجاد می‌شود، گویا جهان در اختیار توست، حالا به سوی ضریح مطهر به حرکت می‌کنی و می‌بینی هرچند ازدحام بیشتر می‌شود اطراف تو را سازه‌های نقره‌ای بیشتر حراست کرده‌اند؛ تا آنکه رخ در رخ ضریح شریف بر حریم فاطمی تکیه می‌زنی و گویا آرامشی الهی قلب و ضمیر درد‌ها و تنهایی هایت را پر کرده و انگار دیگر تنها نیستی و موفق‌تر از تو نیست؛ گویا آرامش عالم را به حریم قلبت هدیه داده‌اند.

شاید مروری مختصر در متن مقالات عصر حاضر بتواند گوشه‌ای از اسرار این ساختار و منش عقلایی معماری ایمانی حریم اهل بیت را برای ما نمایان سازد.

خاصیت قلیایی و ضد باکتری نقره را از جست‌وجو گر‌های تحت وب جویا شدیم تا جایی که لیست طولانی مقالات در این باره اولین مقاله را محیای یک مرور مختصر می‌کرد قلم‌های دانش پژوه در این مقاله چنین ابعاد تطهیری نقره را توصیف کرده بودند که «اثرات ضدباکتریایی نانوذرات نقره توسط بسیاری از محققان مورد بررسی قرار گرفت و پتانسیل مؤثر آن‌ها بر علیه طیف گسترده‌ای از میکروب‌ها از جمله باکتری‌های مقاوم به آنتی بیوتیک‌ها به اثبات رسیده است.

همچنین زئولیت نقره یک مجموعه متشکل از گروه فلزات قلیایی خاکی و آلومینات سیلیکات کریستالی است که بخشی از آن توسط یون‌های نقره و از طریق پدیده تبادل یونی جایگزین شده است. خواص ضدباکتریایی دارند و در حفظ مواد غذایی، ضدعفونی محصولات پزشکی و آلودگی زدایی استفاده میشوند؛ بنابراین. نانو ذرات نقره با اندازه بین ۱۸ تا ۱۸۸ نانومتر پتانسیل ضد باکتریایی قوی بر علیه هر دو باکتری‌های گرم مثبت و گرم منفی دارند. بر همین اساس نانوذرات نقره پتانسیل ضد باکتریایی قوی‌ای دارند و به عنوان سلاح‌های قدرتمند بر علیه باکتری‌های عفونی محسوب می‌شوند۱»

ساختار‌های شناختی معماری حرم مطهر نشان می‌دهد که علاوه بر الگوی حقیقی تقابل با کرونا که همان آرامش و سکینه عمومی است، سازه‌های حرم مطهر نیز در بالاترین سطح آنتی باکتریایی بوده و مانع از شیوع عمومی بیماری‌های واگیر دار و سد محکمی برای اپیدمی کرونا است.

الگوی شناختی کرونا نشان می‌دهد بیمار و یا شهر آلوده به این ویروس قبل از آنکه نیازمند پزشک معالج ماهر باشد نیازمند حکیم هدایتگر و آرامش بخش است حکیمی که علاوه بر شناخت ساختار ویروس ساختار معماری اصیل را بشناسد و برای امکان گوناگون الگوی متناسب و شناختی دقیقی را تجویز کند، حکیمی که بجای رفتار‌های رعب آمیز به قلوب مردم خود آرامش و سکینه ببخشد در حالی که تجویز شورای تأمین بیشتر به نقطه تقابلی چنین منطقی شباهت دارد، تا جایی که عدول از یک تصمیم عادی خط قرمز رسانه‌های ملکه‌ی ملکه تاج دار کرونا می‌شود!

اینجا آستان مقدس حضرت معصومه سلام الله علیها، حریمی امن با منطقی عقلایی برای مقابله با کرونا…

اینجا منطق، عقل سلیم، آرامش و سکینه را محیای یک تاریخ دیگر کرده است.
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱۳
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۱:۲۱ - ۱۳۹۸/۱۲/۰۷
0
11
پس چرا آیت والله ها را شبانه از قم خارج کردند .این حرفها در دنیای متمدن خریدار ندارد .
برای پول و درامد چه دروغ هایی که نمیگویید
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۳۱ - ۱۳۹۸/۱۲/۰۷
1
10
ائمه و خاندان مطهر ایشان تاج سر ما هستند. در باب شفاعت ایشان برای شفای بیماران شکی نیست اما بحث بر سر نوعی بیماریست که ثابت شده انتقال و بتلا به آن در مکانهای شلوغ بیشتر است والا همینه کسی نخواسته جسارت کنه
ضمنا اگر بعضی آقایان اینهمه اصرار بر حضور مردم در حرم نطهر دارند لطفا خودشان پیشقدم شده و در این ایام بصورت ۲۴ ساعته مقیم حرم شوند
ایرانی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۰:۰۶ - ۱۳۹۸/۱۲/۰۸
0
1
میترسن حجم پولهای داخل ضریح کم بشه. فکر میکردم آمریکاییها هستند که جان مردم براشون ارزش نداره. ولی این آقا دست اونهارو از پشت بسته. واقعا برای ادمایی مثل این متاسفم
آذربایجانی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۰:۴۸ - ۱۳۹۸/۱۲/۰۸
0
3
دین و اعتقاد جای خود و عقل و علم هم جای خود خداوند به انسان عقل داده تا از مخاطرات فرار کنه حاج اقا حتما این نقل رو شنیدید که حضرت علی ع فرموده بود از نشستن زیر دیوار ترک خورده پرهیز کنید در حالیکه همه ماها با هم در ایمان یک انگشت حضرت علی هم نمیشویم
ناشناس
|
United States of America
|
۰۵:۲۱ - ۱۳۹۸/۱۲/۰۸
0
1
واقعا شما دارید به شعور این همه مردم ایران توهین میکنید تو قرن بیست و یکم این مزخرفات چیه تحویل مردم میدید آقایون همه چی بدون پس چرا نمی‌تونید بیماری رو ریه کن کنید و روز به رو داره زیاد تر میشه؟تو رو خدا بس کنید این خرافات رو . این همه دانشمندان دنیا نمی فهمند و فقط شما میفهمید . فقط اون که این مطالب رو نوشته باید بدونه که این بیماری از ویروسه نه میکروب و ایشون هنوز فرق میکروب و ویروس رو نمی دونه بعد برای مردم داره نسخه میپیچه
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۵:۵۵ - ۱۳۹۸/۱۲/۰۸
4
0
اولا انتخاب تیتر بسیار رذیلانه و غرض ورزانه است.
ثانیا کدوم ایت الله از قم خارج شده؟ جاهل!!
ثالثا آیا مال ها و فروشگاه های بزرگ هم تعطیل شده اند؟!
تمام حرف ایشان این است که صرف زیارت منافاتی با رعایت احتیاطات ندارد
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۵۴ - ۱۳۹۸/۱۲/۰۹
تو شهر ما ایت الله های زیادی از قم برگشتن حالا ما هم بهشون خرده نمیگیریم بالاخره جون برای همه شیرینه منتها حرف ما وارد کردن خرافات به ایمان هست
زائر
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۴۲ - ۱۳۹۸/۱۲/۰۸
0
2
ویروس با باکتری متفاوت است وطرز مقابله با آن هم متفاوت،اینکه میگویید نقره ضد باکتری است،کرونا ویروس است,پس نقره تاثیری ندارد
رضا
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۳:۰۵ - ۱۳۹۸/۱۲/۰۸
0
2
السلام علیکم و رحمت الله.
جناب تولیت آستان مقدس حضرت معصومه «س»
اولا لطف کنید کمی مطالعه کنید بلکه فرق بین باکتری و ویروس را یاد بگیرید.
به فرض که نقره خاصیت ضدباکتری داشته باشه، آخر چه ربطی به ویروس دارد؟!!!!! .
تفاوت بین ویروس و باکتری مثل ماشین اسباب بازی و هواپیمای مسافری است «از نظر اندازه و سایز» و از نظر زیست شناسی، کااااااااااملا متفاوت هستند. «مانند تفاوت یک موجود پستاندار با یک کرم معمولی».
در این مثل، ویروس همان ماشین اسباب بازی است. یعنی بسیار کوچکتر از باکتری است.
از نظر زیست شناسی هم ویروس ساختاری بسیار ساده تر از میکروب «یا همان باکتری» دارد و همان کرم است.
و دقیقا برای همین به سرعت و سال به سال یک ویروس بخصوص، «مثلا ویروس سرماخوردگي معمولی» در اصطلاح پزشکی، دچار موتاسیون یا «جهش» ژنتیکی میشود و لزا ویروس جدید با ویروس قبلی دچار تفاوت زیست شناختی میشود. اصلا برای همین است که برخلاف بسیاری از بیماریها که دارای منشأ میکروبی بودند و امروزه ریشه کن شدند، هیچ راه علاج قطعی برای بیماریهای ویروسی تا امروز پیدا نشده. چون دارویی که بطور مثال، طی زمستان امسال جهت مقابله با ویروس سرماخوردگی ساخته شود، سال دیگر بخاطر جهش و تغییر شکل ویروس، بر روی آن بی اثر خواهد بود.
نقره هم هیچ تاثیری روی ویروس ندارد.
خاصیت نقره ضد میکروب است و نه ویروس.
متخصصین این موضوع گفتند که ویروس این بیماری اگر بیش از دو ساعت در هوای آزاد بماند و وارد بدن شخصی نشود، خودبخود خواهد مُرد. اما در ازدهام و تراکم جمعیتی که در یک محل جمع میشوند، ویروس که در حالت معمولی و تراکم کم جمعیت از راه هوا قابل سرایت نیست، اینجا میتواند سریعا با تنفس یک فرد سالم وارد بدن او شود.
دوما، شما وقتی که در خانه و منزلتان کسی سرماخوردگی هم پیدا کند، طبیعتا نه از ظرف آب اون مینوشید، نه با او روبوسی میکنید. بلکه قطعا یک سری احتیاط ها میکنید.
آنوقت شما میخواهید همچنان، یک بیمار کرونایی همراه همان جمعیت بهم فشرده که برای زیارت میآیند تا خود را به ضریح برسانند، خود را بین جمعیت به ضریح شریف برساند، آنرا بارها ببوسد. التماس شفا کند و مردم اطراف اش هم همان محل را ببوسند و نفسهای آلوده او را تنفس کنند و بیماری منتقل شود؟!!!
عقل و شعور را خداوند به آدمی داده تا با آن به وقتش تصمیمات درست بگیرد. لجاجت از روی تعصبات مذهبی در جایی که حفظ امنیت و سلامت جامعه درمیان است کار نابخردانه ای هست که مطمئن هستم شما از این مورد برّی هستید.
بزرگوار، زیارت حرم مطهر که جزئ اصول دین نیست که غیر قابل لغو باشد.
از شما استدعا دارم در شرایط فعلی به تصمیمات صحیح مقامات کشوری که قطعا موافق نظر رهبر فرزانه کشورمان است عمل کنید.
حتی به فرض که تصمیم شورای امنیت ملی کشور در این مورد صحیح نباشد، عدم اطاعت از دستورات مقامات کشوری و رئیس جمهور کشور که بعد از رهبر معظم انقلاب دومین فرد کشور است، این شائبه را در افکار عمومی ایجاد میکند که دولت حتی در اجرای ابتدایی ترین اصول کنترل و مدیریت چنین بحران ملی ناتوان است و هرکس به باب میل خود عمل میکند و ساز خود را میزند و دولت هم هیچ احترامی در نظام مقدس «جمهوری» اسلامی ندارد.
رئیس جمهور کشورمان خود شخصیتی روحانی هستند که قطعا به تمامی ایرادات جنابعالی به موضوع مورد نظر شما و فلسفه تمدن اسلامی و اصول فکری ایمانی ما شیعیان، اشراف کامل دارند. با این وجود ایشان در این موقعیت و با اطلاعات کامل از شرایط موجود، به همراه دیگر افراد عضو شورای امنیت ملی، صلاح را در انجام اینکار دانسته اند.
الان اوجب واجبات که حفظ نظام است، در تقویت دولت و حمایت از آن است و نه تضعیف آن و اعمال تصمیمات سلیقه ای.
فردا نماز جمعه است. آیا بهتر نبود با توجه به اوضاع و حساسیت ملی که در این مورد ایجاد شده، به تصمیمات شورای «امنیت ملی» احترام میگذاشتید؟!! .
در انتها، همانند همیشه، این مردم هستند که قضاوت نهایی را خواهند کرد و بین نظر مقامات و حضرت عالی، فردا تعداد افراد شرکت کننده در نماز جمعه نشان خواهد داد که نظر مردم با نظر کدام طرف همسوتر هست.
و من الله توفیق
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۰:۵۶ - ۱۳۹۸/۱۲/۰۹
0
1
خداوند در قران فرموده لا تلقوا بایدیکم الی التهلکه یعنی با دست خودتان خودتان را در هلاکت نیفکنید کسی اصرار بر بستن حرم مطهر ندارد ولی اصرار و پافشاری بر حضور در حرم و لمس ضریح و زیارت کمی عجیبه
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۳:۰۴ - ۱۳۹۸/۱۲/۰۹
0
0
متاسفم. اینها برای جان مردم ارزش قائل نیستن وفقط بفکر خودشان هستن . امثال این آقا نمیگن با اینکارشان باعث بخطر انداختن جان هزاران نفر میشن .اینکار باعث بدبینی مردم به روحانیت میشود. باید همان روز اول سریع حرم تعطیل میشد . واقعا آدم نا امید میشه . وبعد در جواب اون هموطن که میگن پس چرا فروشگاهها تعطیل نشده این قیاس درستی نیست اولا فروشگاه نیازه که باز باشد چون مایحتاج مرد را تامین میکند دوما فروشگاه اون ازدحام وشلوغی حرم را ندارد . ودر این لحظات. درمان یا ساخت یک واکسن توسط آمریکا یا ...هزاران بار با ارزش تر از هرار سال عبادت شما است
سید مهدی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۷:۱۲ - ۱۳۹۸/۱۲/۱۰
0
1
آقا رضا احسنت،و تشکر از توضیحات کامل و بی طرف و بدون بکار بردن کلمات رکیک و بی ادبانه ،مانند یک فرد تحصیل کرده و با فرهنگ ایرانی،خیلی لذت بردم،کاش اکثریت افرادی که تولیت آستان های مقدس پول پارو کنی را اداره میکنن هم کمی از شخصیت و علم شما رو داشتن،طرف کپی ،پست کرده مطلب رو از اینترنت اما سواد فهمیدن فرق میکروب و ویروس رونمیدونه بعدش برای این همه انسان توی کشور نسخه عنبرنسا،
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۰۳ - ۱۳۹۸/۱۲/۲۶
0
0
خودشون برن تو حرم بشنند زیارت عاشورا بخونند مردم شفا پیدا کنند اینا هم جهله چین مهار کرد اونا نه حرم شفا داد نه زیارت عاشورا این همه خرافات ولکن نکنید این حرفا چرت رو کسی شفا نمیده
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان