تاریخ انتشار: ۱۴:۳۰ - ۰۸ اسفند ۱۳۹۸
العربی الجدید:

ائتلاف عربستان و آمریکا یک افسانه سیاسی است/ این دو کشور هیچ گاه توافق‌نامه دفاع مشترک امضا نکرده‌اند

هیچ ائتلافی بین عربستان و آمریکا وجود ندارد و عربستان سعودی هیچ گاه هم پیمان ایالات متحده نبوده است.

آمریکا

رویداد۲۴ سراج عاصي در روزنامه عرب زبان العربی الجدید چاپ لندن نوشت: هیچ ائتلافی بین عربستان و آمریکا وجود ندارد و عربستان سعودی هیچ گاه هم پیمان ایالات متحده نبوده است؛ آنچه ائتلاف سعودی آمریکایی نامیده می شود، از یک افسانه سیاسی که حکومت سعودی در طول چند دهه سعی در ترویج آن داشته است، فراتر نمی رود. این ائتلاف دروغین و ادعایی، طبق نوشته روزنامه واشنگتن پست، حاصل خیالپردازی های شرکت آرامکو و شرکتهای نفتی آمریکایی مانند استاندارد اویل است که در زمینه استخراج و تولید نفت در عربستان فعالیت دارند.

در ادامه این مطلب آمده است: نیازی به تحلیل های سیاسی عمیق برای روشن شدن میزان سستی این افسانه پردازی نیست. تنها کافی است به یاد آوریم که این دو کشور هیچ زمانی توافق نامه دفاع مشترک امضا نکرده اند و روابط بین آنها از حدود مشارکت محدودی در برخی برنامه های حاشیه ای مانند همکاری در زمینه اطلاعات و مبارزه با تروریسم فراتر نمی رود. ائتلاف میان کشورها، متکی بر توافق ها در زمینه دفاع مشترک است؛ مانند پیمان ناتو یا پیمان های دفاعی مشترک بین ایالات متحده و هم پیمانان آسیایی آن، امثال کره جنوبی، ژاپن و فیلیپین.

با این حال، سعودیها از خیالپردازی در زمینه رابطه خود با ایالات متحده دست بر نمی دارند و مبنای آنها برای این ادعا، دیدار بین ملک عبدالعزیز بن سعود و رئیس جمهور وقت آمریکا، فرانکلین روز ولت در فوریه 1945 است؛ که سعی دارند این دیدار را لحظه تاسیس ائتلاف آمریکایی سعودی نشان دهند! این در حالی است که به تعبیر هری هاپکینز، وزیر تجارت دولت روزولت، این دیدار تنها یک دیدار روتین بوده که هرگز نمی توان آن را اغازی برای ائتلاف بین دو کشور دانست.

رابطه میان آمریکا و عربستان منحصر به معاملات سلاح است؛ همانطور که عربستان بزرگترین وارد کننده سلاح آمریکاست و تنها در یک سال، بیش از 67 میلیارد دلار برای خرید سلاح از آمریکا هزینه کرد. ائتلاف ها اینگونه زاییده نمی شوند؛ با این وجود، سعودیها به نحوی بیمار گونه و هیستریک، سعی دارند وانمود کنند که یک ائتلاف مستحکم دفاعی با ایالات متحده دارند.


بیشتر بخوانید: طرح مخفیانه عربستان سعودی برای تضعیف "اجلاس سران کشورهای اسلامی"


رابطه بین عربستان و آمریکا را مقایسه کنید با ائتلاف بین آمریکا و واسرائیل؛ که براساس آن، ایالات متحده خود را متعهد به حمایت از امنیت اسرائیل و تضمین برتری نظامی آن می داند.

همواره «افسانه ائتلاف» سعودی امریکایی سهم زیادی بر سرپوش گذاشتن بر شکنندگی رابطه بین دو کشور داشته است؛ اما سیاست مداران در واشنگتن می دانند که آشکار شدن دروغین بودن این افسانه، ایالات متحده را مجبور به ترسیم یک سیاست خارجی واقعگرایانه تر می کند.

کسی چه می داند شاید شکست ترامپ در انتخابات پیش رو و رسیدن یک نامزد دموکرات به ریاست جمهوری آمریکا، منجر به ریشه کن شدن این افسانه سعودی شود.

 
منبع: انتخاب
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
برچسب ها: عربستان ، آمریکا
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان