تاریخ انتشار: ۱۳:۴۵ - ۰۹ اسفند ۱۳۹۸
تعداد نظرات: ۲ نظر
رویداد۲۴ گزارش می‌دهد؛

کرونا در کمین دانش آموزان/ چرا دولت به تعطیلی مدارس رضایت نمی‌دهد؟

ویروس کرونا و انتقال خاموش آن از فردی به فرد دیگر در جامعه این روز‌ها تبدیل به کابوس زندگی مردم ایران شده است. کابوسی که در صورت عدم انجام اقدامات مناسب از سوی مسئولان می‌تواند تبدیل به حقیقت زندگی مردم شده و جان بسیاری را به سوی مرگی تلخ رهنمون شود. در شرایط کنونی هنوز تصمیم نهایی درباره تعطیلی مدارس به خاطر کرونا اتخاذ نشده است. بخشی از جامعه می‌گویند فرزندانشان را به مدرسه نمی‌فرستند چون جان فرزندان آنها بازیچه نیست. برخی منابع گفته‌اند احتمال تعطیلی سه روزه وجود دارد.
تعطیلی مدارس به خاطر کرونا
رویداد۲۴ شادی مکی: سایه وحشت از ابتلا به کرونا به قدری د ر جامعه گسترش یافته است که مردم با وجود همه مشکلات مالی و اقتصادی ترجیح می‌دهند در خانه بمانند و تبعات خانه‌نشینی بلندمدت را تحمل کنند، اما جان و سلامت خود و عزیزانشان را به خطر نیندازند در این بین هیاهوی نایاب شدن ماسک، مواد ضد عفونی کننده و حتی الکل از بازار دارو را نیز نباید از یاد برد مساله‌ای که باعث شده مردم بیش از پیش در برابر خطرات این ویروس احساس ترس و بی‌دفاع ماندن کنند.
 
در پی ایجاد این شرایط و سیر صعودی بیماری در کشور روز‌های گذشته مدارس تعطیل و بسیاری از مشاغل نیز اقدام به تعطیل شدن یا دور کاری کردند. تا اینکه روز سه شنبه ۶ اسفند ماه روحانی رئیس‌جمهوری کشور در سخنانی عجیب در اولین جلسه ستاد ملی مبارزه با کرونا عنوان کرد که گزارشی که وزیر بهداشت در آغاز جلسه دادند گزارش امیدوار کننده‌ای بود چرا که حرکت به سمت کنترل این ویروس است؛ بنابراین از روز شنبه همه روال‌ها با صورت عادی خواهد بود اگر مورد خاص و شرایط ویژه را ستاد ملی به آن‌ها اعلام می‌کند و اجتهاد در برابر نص نباید داشته باشیم همه موظف هستند از ستاد اطاعت کنند.
 
او همچنین گفته بود: این یکی از نقشه‌ها و توطئه‌های دشمنان ما است که با هراس افکنی در جامعه کشور را به تعطیلی بکشانند. نه همه باید مشغول کار و فعالیت باشیم و مراقب باشیم و اگر فرد مشکوکی بود به بیمارستان ببریم.
ببینید: در انتظار معجزه شنبه/ هیچ چیز در ایران عادی نیست
سخنان روحانی واکنش منفی شهروندان را به دنبال داشت. یکی از کاربران در توییتر خود نوشت: «اگر تا شنبه همه چیز عادی است، رییس جمهور بدون تشریفات خاص برود میدان انقلاب و یک فلافل بخورد، پولش هم مهمان من.»
 
یکی دیگر نوشت: «آقای روحانی ایتالیا در قلب اروپا دست‌کم ۱۰ شهر را به خاطر توطئه دشمن تعطیل کرده است؟ میلان پایتخت صنعتی و نیز قلب توریسم ایتالیا نیمه تعطیل شده است. کدام دشمن برایشان توطئه کرده است؟»
 
دیگری نوشت: «آقای روحانی گویا وسعت ویروس کرونا در کشور را نمی‌دانند. تعدا مبتلایان جان باختگان و از شنبه همه‌جا باز است؟»
 
به گزارش رویداد۲۴ در شرایطی که بسیاری از مسئولان خود مبتلا یا مشکوک به ابتلا به کرونا هستند سعی در عادی جلوه دادن اوضاع عجیب است. از یک سو مسئولان اعلام می‌کنند که مردم نباید از وسایل حمل و نقل عمومی استفاده کنند یا از حضور در اجتماعات پرهیز کنند و از سوی دیگر با عادی اعلام کردن شرایط مردم را به خیابان‌ها و سطح شهر استفاده ناگزیر از وسایل حمل و نقل عمومی و پرهیز از قرنطینه موقتی خانگی می‌خوانند. اقدامی که به اعتقاد برخی متخصصان می‌تواند این بحران را تبدیل به فاجعه‌ای ملی کرده تا این ویروس بتواند به راحتی میزبان‌های خود را در سطح شهر پیدا کند. آیا این بی‌تدبیری نیست؟
 

هشتگ تعطیلی مدارس تا پایان کرونا

 
 
روز بعد از این پیام روحانی، سعید نمکی وزیر بهداشت اعلام کرد: دانشگاه‌های سراسر کشور طبق مصوبه کمیته ملی کرونا هفته آینده تعطیل خواهند بود که این مصوبه باید به امضای رییس جمهور برسد. وضعیت دایر بودن یا تعطیلی مدارس نیز جمعه شب مشخص خواهد شد. مدارس مناطقی که در آن‌ها موارد مثبت کرونا شناسایی شده در یک دوره ۳ روزه تعطیل خواهند بود. لیست این مناطق جمعه شب اعلام خواهد شد.
 
روابط عمومی آموزش و پرورش نیز از ضدعفونی کردن مدارس از روز‌های بعد از برگزاری انتخابات مجلس خبر داد و اعلام کرد که مدارس از شنبه دایر بوده و مدارس موظف هستند که به طور مستمر ضدعفونی، گندزدایی، آلودگی‌زدایی، پاکسازی و نظافت تمام سطوح و اشیاء، وسایل و تجهیزات (نظیر کلید برق، دستگیره اتاق، میز، لیوان، ظروف و ...) و محل‌های توقف و تردد را هر ۱۲ ساعت یکبار با حداقل روزی یکبار و به صورت تواتر در مدارس با مواد گندزدای مربوطه نظیر وایتکس و ... انجام دهند.
 
محسن حاجی میرزایی وزیر آموزش و پرورش نیز با اشاره به تعطیلات مدارس برای پیشگیری و کنترل ویروس کرونا گفته بود: روش‌های آموزش مجازی را طراحی کرده‌ایم و آمادگی خودمان را به سرعت بالا می‌بریم تا اگر مدارس در برخی مناطق ناگزیر شد به دستور وزارت بهداشت تعطیلات طولانی مدت‌تری داشته باشند، دانش‌آموزان از آموزش محروم نمانند.
 
وی ادامه داده بود: پله به پله همراه با بررسی‌ها و تصمیم‌گیری‌های وزارت بهداشت پیش می‌رویم و در هر مرحله تصمیم خواهیم گرفت که مدرسه‌ها در کدام شهر‌ها برای دانش‌آموزان خطری دارند یا ندارند. گزینه تعطیلی بلندمدت به هرحال روی میز است و در صورت لزوم و اعلام وزارت بهداشت ممکن است در برخی مناطق اجرایی شود.
 
وزیر ارتباطات نیز درتوییتی نوشت: «با توجه به احتمال تعطیلی مدارس و دانشگاه‌ها تا پایان سال برای همکاری با وزارت علوم و آموزش و پرورش امکانات ویژه‌ای را جهت آموزش و مجازی و از راه دور فراهم کردیم تا میلیون‌ها دانشجو و دانش‌آموز عزیز ضمن حفظ سلامت خود از تحصیل علم هم جا نمانند. تجمع کمتر، پیشگیری بیشتر»
 
به نظر می‌رسید این توییت وزیر ارتباطات به نوعی اعلام مخالفت ضمنی او با بازگشایی مدارس در شرایط وجود خطر برای دانش‌آموزان و ارائه راهکار برای جلوگیری از عقب‌ماندگی درسی دانش‌آموزان بود.
بیشتر بخوانید: مقایسه مدیریت بحران کرونا در ایران و کشور‌های منطقه/ جیب‌هایی که از درد مردم پر می‌شوند!
به گزارش رویداد۲۴ این تصمیم ستاد کرونا مبنی بر دایر شدن مدارس از روز شنبه و تعطیلی احتمالی تنها برخی از مدارس عصبانیت و خشم جامعه را به دنبال داشت. والدین نگران از حال و سلامت فرزندان خود نتوانستند به وعده‌های آموزش و پرورش مبنی بر ضدعفونی کردن مداوم مدارس و کارآیی چنین اقدامی اعتماد کنند. به همین دلیل نیز با به راه انداختن هشتگ «تعطیلی مدارس و مشاغل تا پایان کرونا» به مخالفت با تصمیمات ستاد کرونا و رئیس‌جمهور پرداختند.
 
یکی از کاربران فضای مجازی می‌نویسد: «با اوضاع خطرناک شیوع کرونا فرزندانتان را به مدارس و مهدهای کودک نفرستید. اگر منتظر اعلام رسمی از زبان مسئولان هستید باید بگم اون‌ها نگران من و شما نیستند. یک نمونه هم این است که در داروخانه‌ها ماسک موجود نیست و اگر باشه بسیار گران هست مدارس را تعطیل کنید.»
 
کاربر دیگری می‌نویسد: «شانه خالی کردن روحانی از تعطیلی مدارس و دانشگاه‌ها و محول کردن آن به ستاد کرونا مرا یاد واگذاری مسئولیت گرانی بنزین به گردن شورای سران سه قوه انداخت. خلاصه قطعا روحانی برای ما رئیس جمهور خوبی نشد.»
 
یکی دیگر از فعالان توییتر هم می‌نویسد: «دولت ناکارآمد در بی‌تدبیری در صدد باز کردن مدارس از روز شنبه است و جان و سلامت فرزندانمان را به خطر انداخته است. با نفرستادن فرزندان خود به مدرسه و دانشگاه، قرنطینه کردن خودمان در منازل تا پاک شدن کامل کشور از ویروس کرونا به دولت نه می‌گوییم.»
 
کاربر دیگری می‌نویسد: «با وجود اینکه به مدارس اعلام شده است که که از شنبه دایر هستند خانواده‌ها نباید اجازه دهند که فرزندان‌شان به مدرسه بروند. این بیماری ۱۷ روز پس از آنکه ۵۰ درصد حجم ریه را پر کرد علائمی، چون تنگی نفس، سرفه خشک و تب شدید را بروز می‌دهد و آن وقت کار از کار گذشته است.»
 
دیگری نوشت: «شما نمی‌توانید مثل چین امکانات لازم برای کنترل وضعیت را فراهم کنید. با جان مردم بازی نکنید. از جامعه بین‌المللی کمک بگیرید و تعطیلی مدارس و مشاغل تا پایان کرونا را در دستور کار قرار دهید.»
 
یکی دیگر از کاربران هم نوشت: «اگر دولت مدارس و ادارات رو تعطیل نکند آنقدر توانایی داریم که به صورت خودجوش انجام بدهیم. فرزندانتان را به مدارس نفرستید. ادارت رو تعطیل کنیم. کافیه همه متحد بشیم.»
 
دیگری نوشت: «آقای روحانی من به عنوان یک پدر تشخیص می‌دهم که چه زمانی شرایط عادی است و آن وقت فرزندم را به مدرسه می‌فرستم.»
 
به گزارش رویداد۲۴ در حالیکه از نظر رئیس جمهور شرایط عادی بوده و مسئولان آموزش و پرورش هم به جای استفاده از روش‌های مدرن و از راه دور برای آموزش دانش‌آموزان همچنان بر طبل دایر شدن مدارس می‌کوبند روز پنجشنبه ستاد فرماندهی عملیات مدیریت بیماری کرونا در تهران امروز با حضور دکتر علیرضا زالی رییس ستاد و محسنی بندپی استاندار تهران تشکیل جلسه داد.
 
زالی به دنبال این جلسه از لغو کلیه مرخصی‌های مدیران ارشد استان تهران تا اطلاع ثانوی خبر داد و پیشنهاد تعطیلی موقت نماز جمعه کلانشهر تهران و سایر شهرستان‌های تابعه استان تهران، پیشنهاد تعطیلی موقت اماکن زیارتی مشتمل بر بقاع متبرکه و امام زادگان در سطح استان تهران تا اطلاع ثانوی، پیشنهاد تعطیل موقت برگزاری نماز جماعت در مساجد سطح استان تهران، استمرار تعطیلی مدارس و مراکز آموزش عالی در سطح استان تهران با هماهنگی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، تعطیلی کنسرت‌ها، سینماها، تئاترها، تالارها، سالن‌های اجتماعات، مکان‌های برگزاری مراسم جشن و تشریفاتی در سطح استان تهران تا اطلاع ثانوی از دیگر مصوبات این ستاد بود.
 
حال سوال این است که در شرایطی چنین عادی پیشنهاد‌های مذکور از سوی ستاد فرماندهی عملیات مدیریت بیماری کرونا به چه علت ارائه شده است آیا این مصوبات نشان از غیرعادی بودن و وخامت اوضاع ابتلا به این ویروس ندارد؟ علت تعلل مسئولان آموزش و پرورش نسبت به تعطیلی مدارس تا اطلاع ثانوی چیست؟ اگر چه به نظر می‌رسد مدارس تهران همچنان تعطیل خواهند ماند اما چه برنامه‌ای برای مدارس سایر نقاط کشور وجود دارد تا از ابتلای دانش‌آموزان به این ویروس جلوگیری شود؟
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۲
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۱۷ - ۱۳۹۸/۱۲/۰۹
1
0
دولت که وضعش معلومه اما مردم هم والا گند زدن تا شنیدن تعطیله بدو بدو رفتن مسافرت
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۲:۰۷ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۴
0
0
از شما خواش می کنیم که مدارس را باز کنید چون خیلی به وضعیت درسی ما لطمه میزند
نظرات شما
پیشخوان