تاریخ انتشار: ۰۰:۰۸ - ۱۰ اسفند ۱۳۹۸
رویداد۲۴ گزارش می‌دهد؛

قرنطینه چیست و چگونه انجام می‌شود؟/ توصیه‌های برای خرید از مغازه و دیدن اعضای خانواده

در پی شیوع ویروس کرونا در کشور و اعلام دیرهنگام این موضوع، بسیاری در شبکه‌های اجتماعی و در محافل سیاسی از لزوم قرنطینه شهر قم به عنوان منشا بیماری کرونا در کشور صحبت می‌کنند. زمزمه‌هایی که در اظهار نظر‌های رسمی رییس جمهور نیز متبلور شد و نشان داد دولت در هر شرایطی با قرنطینه مشکل دارد و آن را تصمیمی مربوط به قرون وسطا می‌داند.

قرنطینه چیست

رویداد۲۴ حسن روحانی روز‌های گذشته بار‌ها در ستاد مبارزه با کرونا به عدم برنامه دولت برای قرنطینه اشاره کرده و گفته هیچ شهر و محله‌ای در کشور به دلیل اشاعه ویروس کرونا قرنطنیه نخواهد شد. او گفته «چنین چیز‌هایی در تصمیمات کشور وجود ندارد. قرنطینۀ محله و شهر نداریم. آنچه [هست] قرنطینۀ فرد است.»

وزیر بهداشت نیز سخنانی گفته دولت به قرنطینه اعتقاد ندارد. به اعتقاد مقامات دولت، قرنطینه پدیده‌ای است که مربوط به قرون وسطاست اما واقعا قرنطینه چیست، چگونه انجام می‌شود،چه تاثیری دارد و مهمتر اینکه آیا مربوط به قرون وسطاست؟

میلیون‌ها چینی در حال حاضر در قرنطینه‌اند. در استان هوبی چین ۵۶ میلیون نفر تحت ساز و کار سفت و سخت ماندن در محله‌ها و روستاهایشان هستند. دوازده شهر در ایتالیا نیز در پی شیوع کرونا قرنطینه شدند.
 
بر اساس گزارش وبسایت «د پیپر» در روز‌های اخیر سرچ واژه «سر رفتن حوصله» در چین ۶۲۶ برابر شده و موضوعاتی نظیر چگونگی گذران وقت در زمان حوصله سر رفتگی نیز به یکی از ترند‌های وبسایت‌ها تبدیل شده است.
 
اما کسب و کار‌ها در شرایط جدید راه‌هایی را پیدا کرده‌اند که با مشتریانشان در تماس بمانند. در این گزارش تعدادی از این متد‌ها بر اساس آنچه سایت‌های مختلف پیشنهاد کرده‌اند آمده است. بی بی سی در گزارشی برخی از این متد‌های کسب و کار‌ها را برشمرده است.

بیشتر بخوانید: آمارهای نگران کننده/ احتمال مرگ در اثر کرونا در ایران چقدر است؟ +جدول


کسب و کار باشگاه‌های ورزشی
 
باشگاه‌های ورزشی در سراسر چین از ترس شیوع بیماری کرونا مجبور به تعطیلی شدند. برخی از آن‌ها کلاس‌های آنلاین خود را برای روی فرم نگه داشتن مشتریانشان راه اندازی کرده‌اند.
 
لورن هوگان رییس یک باشگاه ورزشی در شانگ‌های به بی بی سی گفته باشگاه ما در شبکه اجتماعی وی چت، کلاس‌های آنلاین برگزار می‌کند. هر روز ورزشکاران ما بر اساس برنامه‌های خاصشان، ورزش‌هایی رادریافت می‌کنند. آن‌ها از خودشان ویدئو می‌گیرند و برای ما می‌فرستند.
 
کتابخانه‌ها
 
کتابفروشی‌ها نیز به فکر راه‌هایی برای حفظ مشتریانشان بوده‌اند. یکی از فروشندگان کتاب در چین به بی بی سی گفته گروه‌های کتابخوانی در وی چت به راه انداخته‌اند و فهرستی از بهترین کتاب‌های سال را برای خواندن در منزل پیشنهاد می‌کنند. مشتریان می‌توانند این کتاب‌ها را به صورت آنلاین بخوانند.

بیزینس اینسایدر نیز تجربه قرنطینه در تایوان را برای یک مادر و دو فرزند دو قلویش شرح داده است. او گفتگویی با کی کی هونگ مادر یک دختر و پسر دوقلوی ۵ ساله در تایوان را به عنوان نمونه‌ای سختی‌های قرنطینه برای مادران تشریح کرده و گفته کی کی هونگ چندین روز است که حتی برای خرید سوپر مارکت هم قادر نیست از خانه بیرون برود، اما این بزرگترین چالش او نیست.
 
در این یادداشت درباره چالش‌های قرنطینه در خانه گفته شده هنگ کنگ دو هفته قرنطینه الزامی را برای همه شهروندانش اعمال کرد تا مانع از شیوع ویروس کرونا شود. مقامات هنگ کنگ از همه مردم خواستند که در این دو هفته از قواعد ایزوله شخصی تبعیت کنند.
 
این قرنطینه در روز‌های ابتدایی شیوع کرونا انجام شد. ۱۴ روز مدت زمانی است که گفته می‌شود علائم ویروس کرونا بروز می‌کند. به این ترتیب پس از ۱۴ روز شهروندان از درگیری یا عدم درگیری خودشان با ویروس مطلع می‌شدند.

بیشتر بخوانید: مقایسه مدیریت بحران کرونا در ایران و کشور‌های منطقه/ جیب‌هایی که از درد مردم پر می‌شوند!


در شرایط ایزوله شخصی مقامات بهداشتی از مردم می‌خواهند که دائما دست‌هایشان را بشویند، تهویه اتاق‌ها را با پنجره تقویت کنند، هیچ مراجعی را از بیرون قبول نکنند و از دیگران بخواهند برای آن‌ها مواد ضروری نظیر غذا و دارو را بیاروند.
 
اما یکی از چالش‌های قرنطینه همان مساله سر رفتن حوصله بچه‌هاست. بیزینس اینسایدر در تشریح تجربه کی کی هونگ برای سرگرم کردن فرزندانش نوشته این قرنطینه را باید به عنوان یک فرصت در نظر گرفت و با بچه‌ها وقت بیشتری گذراند. در این زمان با بچه‌ها باید نقاشی کشید، کار دستی درست کرد، گل کاشت و تکالیف مدرسه را با دقت بیشتری پیگیری کرد.
 
قرنطینه چگونه است؟
نیویوکر در گزارشی تجربه قرنطینه در ایتالیا را شرح داده است. این رسانه به توصیه‌های مقامات برای ایزوله فردی در شهر‌های ایتالیا اشاره کرده و نوشت: در مدت قرنطینه همه بازی‌های لیگ سری آی ایتالیا و لیگ اروپا در ایتالیا کنسل شد. همه مدارس تعطیل شدند و مرکز مذهبی بسته شدند. دولت محلی همه کارخانه‌های فعال در مناطق قرنطینه شده را تعطیل کرد، اما تعدادی از مغازه‌ها همچنان باز بودند.
 
در بریتانیا و فرانسه اخیرا از افرادی که به چین، ایتالیا، کره جنوبی و ایران سفر کرده‌اند خواسته شده برای مدتی خود را در قرنطینه نگه دارند. اما باید بدانید بین قرنطینه عمومی و خود انزوا (قرنطینه شخصی) تفاوت‌هایی وجود دارد. قرنطینه شخصی یک اقدام داوطلبانه است که افراد با ساز و کار‌های خودشان نسبت به آن اقدام می‌کنند.

گاردین در گزارشی به این سوال که «از مردمی که خودشان را قرنطینه کرده‌اند چه انتظاراتی می‌رود؟» نوشته: انتظار می‌رود این افراد در خانه‌هایشان بمانند، سر کار یا دانشگاه نروند و برخی اقداماتی که مقامات بهداشتی در زمان سرما خوردگی شدید به آن‌ها تجویز می‌کنند را اجرا کنند. مهمترین نکته اینجاست که نباید به افراد دیگر نزدیک شد و مرتبا باید دست‌ها را شست.
 
آیا در وضعیت قرنطینه می‌توان به مغازه رفت؟
 
برخی توصیه‌ها نشان می‌دهد رفتن به مغازه با حفظ فاصله از افراد ضرری ندارد. اما ترجیحا خرید‌ها باید به صورت تلفنی و دریافت در درب منزل انجام بگیرد.
 
توصیه‌ها در مورد دیدن خانواده چیست؟
 
ویروس کرونا به طور عمده در ابتدا بین اعضای خانواده افراد مبتلا پخش شده است. افراد خانواده و نزدیکان بیشترین خطر انتشار ویروس را دارند. در نتیجه توصیه می‌شود دیداری انجام نگیرد.
 
اگر افراد احساس بیماری کردند چه کنند؟
 
افرادی که احساس بیماری می‌کنند نباید به دکتر یا مراکز درمانی مراجعه کنند چرا که خطر انتشار ویروس در این مکان‌ها را به همراه خواهد داشت و در این محل‌ها عمدتا افراد حساس از نظر پزشکی حضور دارند. آن‌ها باید در خانه بمانند و با شماره تماس‌هایی که دولت‌ها برای این منظور در نظر گرفته‌اند تماس بگیرند. در ایران شماره ۴۰۳۰ برای پاسخ به سوالات مردم درباره ویروس کروتا در نظر گرفته شده است.
 
دستورالعمل برای کسب و کار‌ها در زمان ایزوله شخصی چیست؟
 
قاعدتا همه کسب وکار‌ها نمی‌توانند دورکاری اعمال کند، اما وبسایت خبری لوکال فرانسه در این باره در گزارشی نوشته: کسب و کار‌هایی که امکان دورکاری دارند باید این روش را اعمال کنند و برای کمپانی‌های دیگر نیز برخی کارکنانی که می‌توانند دور کاری کنند حق دارند از کارفرما چنین درخواستی داشته باشند.
 
در قانون کار فرانسه بندی وجود دارد که به روسا و کارفرمایان می‌گوید می‌توانند به کارکنانشان بگویند در موارد بیماری‌های اپیدمیک از خانه و به صورت دورکاری فعالیت کنند.
 
بر این اساس در قانون کار فرانسه آمده در شرایط دور کاری کارکنان می‌توانند از محل کار خود درخواست کنند هزینه‌های آب و برق منزل را در این روز‌ها به آن‌ها بپردازند.
 
در مواردی که مدارس بچه‌ها را تعطیل کرده باشند نیز قانون کار فرانسه به والدین اجازه داده از کارفرمایانشان برای دورکاری یا مرخصی درخواست کنند. کارفرما می‌تواند با این درخواست مخالفت کند، اما باید برای این مخالفت دلیل بیاورد.
ببینید:در انتظار معجزه شنبه/ هیچ چیز در ایران عادی نیست

 
تجربه کشورهای مختلف برای حفظ امنیت و جان شهروندانشان نشان می‌دهد قرنطینه موضوعی مربوط به قرون وسطا نیست و اتفاقا باید گفت آنها که چنین فکری می‌کنند، هنوز در قرون وسطا زندگی می‌کنند.
 
حفظ جان و سلامت شهروندان مهمترین وظیفه حاکمیت‌هاست و نمی‌توان با ادعای اینکه شرایط عادی است، جان افراد را به خطر انداخت.
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
پیشخوان