تاریخ انتشار: ۲۲:۳۵ - ۱۱ اسفند ۱۳۹۸
اعلام آخرین قیمت‌ها/خودرو‌ها بین ۳ تا ۲۰ میلیون ارزان شدند

کرونا گریبان بازار خودرو را گرفت

بازار شب عید خودرو حالا ویژگی خاصی دارد، با خلوت شدن بیش از پیش بازار و کاهش شدید خرید و فروش، روند قیمت‌ها در بازار معکوس شد و حالا می‌توان از کاهش قیمت برخی خودرو‌ها را قابل توجه دانست.

بازار خودرو

رویداد۲۴  با شروع بهمن موج تازه افزایش قیمت‌ها در بازار خودرو از راه رسید و پیشروی قیمت‌ها به حدی سریع اتفاق افتاد که برخی مشتریان واقعی که قصد داشتند شب عید تقاضای خرید خود را وارد بازار کنند نیز ترجیح دادند صبر پیشه کنند.

به نظر می‌رسد کرونا کم کم در بازار بی‌مشتری خودرو خودر را نشان می‌دهد چرا که در دومین روز هفته روند ریزش قیمت‌ها کمی سرعت گرفت و قیمت برخی خودرو‌ها بین ۳ تا ۲۰ میلیون تومان کاهش یافت.

چرا قیمت‌ها بالا رفت؟

اما دلیل تغییر روند بازار خودرو در سه ماه گذشته چه بود؟ حسین اردوخانی، نایب رییس پیشین اتحادیه نمایشگاه داران خودرو وقتی با این سئوال خبرآنلاین مواجه شد که دلیلی افزایش قیمت‌ها چیست؟ گفت: ما به شکل واقعی خودروساز نیستیم یعنی خودرویی وجود ندارد که تمام قطعات آن را ما بسازیم و مثلا همین پراید ۱۲ درصد قطعاتش وابسته به تولید کره جنوبی است. درنتیجه ما واقعا هنوز خودروساز نیستیم و همچنان به مونتاژ کاری ادامه می‌دهیم. "

او افزود:"در مقابل از سوی دیگر خودروسازان با کاهش تولید روبرو بوده‌اند و همین امر سبب شده است نتوانند به تعهدات خود به درستی عمل کنند. "

افزایش قیمت‌ها در بازار خودرو تا نیمه بهمن ماه ادامه داشت به گونه که تا آن زمان پراید به مرز ۶۵ میلیون تومان رسید. قیمت سراتو مونتاژ و پژو ۲۰۰۸ در آن زمان به ترتیب به ۳۹۰ و۴۲۶ میلیون تومان رسیده بود.

وضعیت در بازار، اما در پایان بهمن تغییر کرد، از یک سو تلاش وزارت صنعت برای وادار کردن خودروسازان به ایفای تعهدات و از سوی دیگر آغاز شیوع کرونا در ایران شرایط را متفاوت کرد. اواخر بهمن ماه بود که قیمت برخی خودرو‌ها از ۲ تا ۸ میلیون تومان کاهش پیدا کرد.

جدا از کاهش شدید تعداد مشتریان دلایل دیگری نیز در کاهش قیمت خودرو دخیل بودند. زمزمه دریافت مالیات از خرید و فروش سوداگرانه خودرو از یک سو و همچنین اعمال مالیاتی تازه بر خودرو‌های لوکس نیز در کاهش قیمت‌ها موثر بوده است.

به نظر می‌رسد حالا پیشنهاد اخذ مالیات مضاعف از کسانی که خودرو را در بازه کمتر از سه سال می‌فروشند حالا طرفداران زیادی دارد. پیشنهاددهندگان این سیاست عنوان می‌کنند، فقدان چنین ابزار‌های سیاستی منجر به ایجاد بازده‌های یکساله بالای ۱۰۰ درصدی در واسطه‌گری دارایی‌هایی مانند سکه، طلا، خودرو و مسکن نسبت به فعالیت‌های مولد نظیر فعالیت‌های صنعتی، کشاورزی و تجاری شده است.

اما برخی از کارشناسان معتقدند اخذ مالیات از خرید و فروش خودرو می‌تواند زمینه‌ساز بی‌علاقگی سرمایه‌های سرگردان برای حضور در این بازار شود، با این حال چنانچه سیاست‌گذار کلان خودرو تدبیری برای افزایش عرضه و همچنین تجدیدنظر در سیاست قیمت‌گذاری دستوری به کار نبندد، اخذ مالیات از خرید و فروش خودرو به تنهایی نمی‌تواند باعث پایین آمدن تب بازار شود.

اسفند، اما شرایط دگرگونه پیش رفت. ورود ایران به لیست سیاه اف‌ای تی اف و افزایش قیمت ارز، شرایط را برای مانور دلالان در بازار فراهم کرد. افزایش شدید فاصله قیمتی میان کارخانه و بازار دارندگان سرمایه‌های سرگردان را به سمت خودرو کشید. به عبارتی، بهره‌مندی از سود حاصل از فاصله قیمتی میان کارخانه و بازار باعث شده بخشی از دارندگان سرمایه به بازار خودرو ورود کرده و با ایجاد تقاضای کاذب و به دنبال آن سنگین کردن کفه تقاضا به نسبت عرضه، سبب بالا رفتن قیمت خودرو شوند.

با این وجود، برخی فعالان بازار خودرو عنوان می‌کنند که در حال حاضر بازار در اختیار دلال‌ها قرار دارد و آن‌ها تعداد خیلی کمی از خودرو‌ها را در بین نمایشگاه‌داران توزیع می‌کنند.

افزایش قیمت‌ها در بازار خودرو تا اوایل اسفند ماه ادامه پیدا کرد به گونه‌ای که قیمت خودرو‌هایی مانند سراتو مونتاژ، پراید ۱۱۱ و تیبا ۲ به ترتیب به ۴۰۶، ۶۶.۵ و ۷۸ میلیون تومان رسید.

حالا با افزایش شیوع کرونا و تعطیل شدن بسیاری از کسب و کار‌ها بازار خودرو مسیری خلاف جهت بازار‌های طلا و دلار را در پیش گرفت به گونه‌ای که قیمت خودرو‌ها روز به روز در حال کاهش است.

قیمت سمند ال ایکس طی هفته‌ای که گذشت کاهش ۳.۵ میلیون تومانی را تجربه کرده است و در حال حاضر قیمت این خودرو به ۱۰۲.۵ میلیون تومان رسیده است، سایر خودرو‌های گروه سمند نیز از کاهش قیمت‌ها در امان نمانده اند به گونه‌ای که قیمت سمند‌ای اف۷ نزدیک به ۳ میلیون تومان کاهش یافته است و قیمت این خودرو به ۱۱۵ میلیون تومان رسیده است.

قیمت خودرو‌های گروه پژو نیز به سرعت در حال کاهش است به گونه‌ای که قیمت پژو ۲۰۶ تیپ ۲ فول از ۱۱۵ میلیون تومان به ۱۰۴ میلیون تومان رسیده است و قیمت پژو ۲۰۰۸ نسبت به هفته گذشته از ۴۸۰ میلیون تومان به ۴۶۰ میلیون تومان رسیده است.


خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
پیشخوان