تاریخ انتشار: ۱۰:۱۹ - ۱۳ اسفند ۱۳۹۸
رویداد۲۴ گزارش می‌دهد؛

پایان شیوع ویروس کرونا چه زمانی است؟/ پیش‌بینی ۶۵ میلیون کشته در جهان!

در حالی که بسیاری از کارشناسان در جهان معتقدند گمانه زنی درباره اوج شیوع ویروس کرونا خطای زیادی دارد، برخی پزشکان و متخصصان کامپیوتر با شبیه سازی و مقایسه وضعیت ویروس‌های مشابه قبلی، اوج شیوع این ویروس مرگبار را پیش بینی کرده‌اند.
شیوع ویروس کرونا
رویداد۲۴  از دو هفته پیش بسیاری از کارشناس‌ها با همه گیر شدن ویروس کرونا پیش بینی درباره این ویروس را با توجه به ماهیت و سرعت شیوع آن آغاز کردند. نشریه نیچر روز ۱۸ فوریه در گزارشی گفته از امروز به بعد صد‌ها میلیون نفر در جهان به ویروس کرونا مبتلا خواهند شد.
 
این نشریه پیش بینی کرده شاید نقطه پیک شیوع ویروس کرونا دست‌کم چندین ماه بعد باشد و در این مدت میلیون‌ها نفر را درگیر کند.
 
بر اساس گزارش نیچر، اگرچه پیش بینی آینده می‌تواند روشنگر راه باشد، اما محققات هشدار داده‌اند که راستی آزمایی پیش‌بینی‌ها کار سختی است؛ به ویژه اینکه داده‌هایی که مورد استفاده قرار می‌گیرد کافی نیست.
 
به گزارش رویداد۲۴ بریان لابوس محقق بیماری‌های واگیر در دانشگاه نوادا گفته اگر هر هفته پیش بینی را بررسی کنیم و هر هفته یا هر دو هفته یک بار بگوییم پیک بیماری در این هفته است شاید یک زمان درست تشخیص بدهیم، در غیر این صورت تشخیص زمان درست کار دشواری است.
بیشتر بخوانید: قرنطینه چیست و چگونه انجام می‌شود؟

 
در بهترین سناریو می‌توانیم به اظهارات ژانگ نانشان فیزیکدان چینی اشاره کنیم. ژانگ برای کشف ویروس سارس معروف است. این فیزیکدان در هفته دوم فوریه در یک پنل تخصصی درباره شیوع ویروس کرونا گفته بود این ویروس احتمالا تا پایان فوریه پیک خود را تجربه خواهد کرد.
 
او گفته وضعیت با اقدامات کنترلی دولت چین بهتر شده و محدودیت‌های سفری نیز موثر بوده‌اند. با این حال نشریه نیچر در آمار ژانگ نیز تشکیک کرده و گفته شاید او در تلاش است که به مردم اطمینان خاطر بدهد چرا که شیوع کرونا بر اقتصاد و جامعه چین اثر مخرب قابل توجهی داشته است.
 
محققان دانشگاه لندن نیز پیش‌بینی کرده‌اند پیک این بیماری هر زمانی می‌تواتند باشد. سباستین فانک محقق بیماری‌های واگیر در دانشگاه لندن می‌گوید شاید پیک بیماری زمانی باشد که یک میلیون نفر به آن مبتلا شوند اما بدترین سناریو نیز در نیچر پیش بینی شده است. بر اساس گفته محققان پیک شیوع ویروس کروتا اواخر ماه «مارس» یا «می» [اردیبهشت تا خرداد] خواهد بود. در دوران پیک بر اساس یافته محققان دانشگاه هوکایدو ژاپن، روزانه ۲.۳ میلیون نفر به ویروس کرونا مبتلا می‌شوند.
 
نیشورا استاد دانشگاه هوکایدو می‌گوید در نهایت ۵۵۰ تا ۶۵۰ میلیون نفر در جهان به این ویروس مبتلا می‌شوند. ان بی سی در گزارشی به شیوع و مرگ و میر بالای ویروس کرونا در ایران اشاره کرده است.
 
در این گزارش دکتر جان تورس رییس بخش پزشکی ان بی سی گفته هیچ شواهدی دال بر تغییر ماهیت ژنتیکی ویروس در ایران وجود ندارد و شاید دلیل این آمار بالای کشته شده‌ها در ایران نحوه بررسی موارد مبتلا به ویروس کرونا در این کشور باشد.
 
این رسانه نحوه مدیریت بحران در ایران را زیر سوال برده و گفته مسئولان در این کشور از افشای اطلاعات درست به مردم و به جهان خودداری می‌کنند. برای اثبات این ادعا نیز نحوه اطلاع رسانی مقامات ایران درباره سقوط هواپیمای اوکراینی را مثال زده است.
 
سایت خبری کامپیوتری الترورس در گزارشی مدعی شده دانشمندان آمریکایی دانشگاه جان هاپکینز یک ماه قبل از شیوع بیماری کرونا در ووهان با یک تحقیق کامپیوتری و یک شبیه سازی پیش بینی کرده بودند که ظرف ۱۸ ماه آینده ویروسی جهان شمول خواهد شد که ۶۵ میلیون کشته در جهان به جای خواهد گذاشت.
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان