تاریخ انتشار: ۰۸:۰۰ - ۱۳ اسفند ۱۳۹۸

نگرانی از تاثیر FATF بر انتخابات سال ۱۴۰۰

آیا با ورود ایران به لیست سیاه گروه اقدام مالی شاهد یک بحران دوباره ارزی خواهیم بود؟ نگاهی به شرایط مالی و ارزی کشور نشان می‌دهد پاسخ این جواب منفی است. هم اکنون ایران توانسته است کانال‌های ارزی گوناگونی را برای خود فراهم کند که فارغ از مبادلات بانکی به حیات خود ادامه دهند.

اف ای تی اف

رویداد۲۴ اتفاقاتی که هم اکنون در بازار ارز در حال روی دادن است، بیشتر با اتفاقات روی داده درباره گسترش ویروس کرونا در چین مرتبط است که سبب اخلال در تسویه حساب‌های ارزی ایران شده است.

به رغم وجود شواهد روشن در خصوص دلایل فنی این مسئله برخی تلاش دارند افزایش این روز‌های ارز را به ورود ایران به لیست سیاه مرتبط کنند و آن را نتیجه مقاومت مجمع تشخیص مصلحت نظام در خصوص عدم تصویب الحاق ایران به لوایح پالرمو و CFT عنوان کنند، این دقیقا همان نقطه مجادله دو طرفه در ماه‌های آینده خواهد بود.
بیشتر بخوانید: اتفاقات آباه ماه در کم بودن مشارکت در انتخابات تاثیر داشت/ اصولگرایانی که رای آورده‌اند مخالف ازادی بیان هستند
مشکلات ارزی به خصوص با توجه به فشار‌های گوناگون اقتصادی امری طبیعی در ماه‌های آینده است، اما نبرد اصلی در فضای سیاسی بر سر آن خواهد بود که ورود به لیست سیاه گروه اقدام مالی چه تاثیری روی آن خواهد داشت؛ به طور حتم یک طرف تلاش خواهد کرد تا مجمع تشخیص مصلحت نظام را مقصر این ماجرا جلوه دهد.

این فرآیند به طور حتم به این منجر خواهد شد تا مجلس یازدهم دوباره وادار شود که لوایح مرتبط با FATF را دوباره مورد بررسی قرار دهد. در این میان هدف اصلی مقصرسازی طرف مقابل خواهد بود، این مسئله اگر در افکار عمومی جا بیفتد می‌تواند به عنوان ابزاری در انتخابات ریاست جمهوری سال ۱۴۰۰ نیز مورد استفاده قرار بگیرد.

ورود ایران به لیست سیاه پولشویی اگر چه موضوع جدی برای یک جنگ روانی محسوب می‌شود، اما فعلاً زیر سایه ماجرای کرونا قرار گرفته است.
 
منبع: روزنامه جوان
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
پیشخوان