تاریخ انتشار: ۲۱:۴۵ - ۱۸ اسفند ۱۳۹۸

۱۱ توصیه تغذیه‌ای وزارت بهداشت برای روز‌های کرونایی

در برنامه غذایی روزانه دو اصل تعادل و تنوع رعایت شود. تعادل به معنی مصرف مقادیر کافی از مواد مورد نیاز برای حفظ سلامت بدن و تنوع یعنی مصرف انواع مختلف مواد غذایی که در شش گروه اصلی غذایی نان و غلات، سبزی‌ها، میوه‌ها، شیر و فرآورده‌های آن، گوشت و تخم مرغ و حبوبات و مغز دانه‌ها قرار دارند.

پیشگیری از کرونا

  رویداد۲۴ مواد غذایی در هر گروه دارای ارزش غذایی تقریبا یکسان هستند و می‌توان از یکی به جای دیگری استفاده کرد. به عنوان مثال می‌توان از ماست به جای شیر و از حبوبات و تخم مرغ به جای گوشت استفاده کرد.

به منظور افزایش سطح ایمنی بدن روزانه از منابع غذایی ویتامین c شامل انواع میوه‌ها و سبزی‌ها از جمله سبزی‌های برگ سبز مانند سبزی خوردن، انواع کلم، گل کلم، گوجه فرنگی، جوانه‌های گندم، ماش و شبدر، انواع مرکبات مانند لیمو ترش، لیمو شیرین، پرتقال، نارنگی و نارنج، کیوی و دیگر میوه‌ها و سبزی‌ها استفاده شود.
بیشتر بخوانید: ۱۵ ماده غذایی که ریه‌هایتان را جلا می‌دهد
با توجه به اینکه پیاز خام حاوی ویتامین c است، می‌توان روزانه همراه با غذا مصرف شود.

همچنین در تهیه سوپ یا آش از شلغم که حاوی ویتامین C است استفاده شود.

با توجه به نقش ویتامین‌های E و A در تقویت سیستم ایمنی بدن روزانه از منابع غذایی ویتامین A منابع گیاهی شامل انواع سبزی‌ها و میوه‌های زرد و نارنجی مانند هویج، کدو حلوایی، موز و انواع مرکبات و منابع حیوانی مانند زرده تخم مرغ، شیر و لبنیات و منابع غذایی ویتامین E شامل روغن‌های مایع مانند کانولا، گلرنگ، آفتابگردان و ذرت استفاده شود.

از خوردن غذا‌های چرب و شور مانند انواع تنقلات شور، انواع کنسرو‌ها و شور‌ها و انواع سوسیس و کالباس به دلیل تحریک سیستم ایمنی بدن تا حد امکان خودداری شود.

روزانه می‌توان با استفاده از منابع غذایی ویتامین D مانند ماهی‌های چرب، لبنیات و زرده تخم مرغ به افزایش سطح ایمنی بدن کمک کرد.

جهت تقویت سیستم ایمنی بدن روزانه از منابع غذایی حاوی آهن و روی مانند گوشت قرمز، مرغ و ماهی، تخم مرغ، انواع سبزی‌ها، حبوبات، میوه‌های تازه و خشک شده و غلات کامل استفاده شود.

روزانه از منابع غذایی ویتامین‌های گروه B مانند انواع سبزی‌های برگ سبز، میوه‌ها، شیر و لبنیات انواع گوشت‌ها، زرده تخم مرغ، غلات سبوس‌دار، حبوباتی مانند نخود، انواع لوبیا، عدس، باقالا و ماش و مغز‌هایی از جمله پسته، گردو، بادام و فندق جهت ارتقای سیستم ایمنی بدن استفاده شود.

همچنین مصرف ۶ تا ۸ لیوان آب آشامیدنی سالم و یا سایر مایعات به صورت روزانه توصیه می‌شود. نوشیدن مایعات به اندازه کافی و فراوان به حفظ ایمنی بدن کمک می‌کند.
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان