تاریخ انتشار: ۱۷:۲۲ - ۱۹ اسفند ۱۳۹۸
گزارش رویداد۲۴ از چهره هفته؛

محمدرضا راه چمنی؛ سیاستمداری که میتینگ انتخاباتی‌اش از شیوع کرونا پیشگیری کرد!

محمدرضا راه چمنی دبیر کل حزب وحدت و همکاری ملی ظهر امروز بر اثر ابتلا به ویروس کرونا درگذشت. راه چمنی در انتخابات مجلس یازدهم لیست انتخاباتی داد و البته خودش هم می‌دانست نخواهد توانست به مجلس راه یابد. گزارش رویداد۲۴ را بخوانید تا با زندگی راه چمنی آشنا شوید و بدانید او چگونه سیاست‌ورزی می‌کرد.

محمدرضا راه چمنی

رویداد۲۴ ‌نوشتن درباره چهره هفته این روزها بسیار سخت شده است؛ هر روز چهره مهمی مبتلا به کرونا می‌شود و هر روز یکی از همین چهره‌ها به خاطر کرونا می‌میرد. در روزهای گذشته رمضانی منتخب مجلس یازدهم درگذشت. چند روز بعد فاطمه رهبر و حسین شیخ الاسلام فوت کردند و امروز خبر رسید که محمدرضا راه چمنی پزشک و نماینده سابق مجلس درگذشته است. حالا باید گفت در میان چهره‌های سیاسی، کرونا در ایران بیشتر از پزشکان قربانی گرفته یا از نمایندگان ادوار مجلس یا از چهره‌های جریان خط امام؟

محمدرضا راه چمنی هرگز نتوانست در قامت رهبری یک جریان سیاسی خود را معرفی کند اما همیشه در بطن سیاست ایران حضور داشت و به کنش‌گری سیاسی می پرداخت؛ او سال‌های سال، نماینده چپ اسلامی در مجلس ایران بود و با اعتماد مردم سبزوار، به تهران می‌آمد.

راه‌چمنی یک کشاورز زاده بود و مدرک پزشکی خود را سال‌ها پیش از پیروزی انقلاب کسب کرده بود و با پیروزی انقلاب اسلامی مسئولیت‌های در هلال احمر و ستاد پشتیبانی جنگ بر عهده گرفت و تا دوره پنجم در مجلس شورای اسلامی بود. با این حال وقتی اصلاح طلبان جوان وارد مجلس شدند، جایی برای نیرو های سنتی باقی نمانده بود و در تقابل نیروهای دموکراسی‌خواه با جریان سنتی، راه چمنی از راهیابی به مجلس بازماند. البته بعداً به سازمان بهزیستی کشور رفت و مدتی ریاست آن را بر عهده گرفت.

او که در حزب همبستگی نیز با نیروهای خط امامی فعالیت سیاسی مشغول بود، به مرور و به خصوص بعد از حوادث ۸۸، با بدنه این حزب که شیفته میرحسین موسوی بودند، اختلاف پیدا کرد و با اینکه حزب همبستگی از نظر فکری به جریان چپ خط امام نزدیک است اما افرادی مثل راه چمنی از آن کنار گذاشته شدند تا او به سراغ تشکیل حزبی جدید با نام وحدت و همکاری ملی برود و دبیرکل این حزب شود؛ حزبی که بیشتر محبوب اصولگرایان بود چراکه اصلاحات دموکراتیک را نمی‌پذیرفت و بیشتر به دنبال گرفتن سهمی از کیک قدرت بود.

به گزارش رویداد۲۴ در انتخابات سال ۹۲ راه چمنی یکبار به خاطر انتخابات ریاست جمهوری خبرساز شده بود. او گفته بود حزبش کاندیدا معرفی می‌کند و کاندیداهای آنها ار خارج کشور به ایران می‌آید!

اکثر مصاحبه‌های راه‌چمنی در این دوران با رسانه‌های اصولگرا بود و از این جهت او به چهره‌هایی اصولگرایی همچون کنعانی مقدم و ناصر ایمانی و کمال سجادی شبیه بود که مصاحبه‌هایشان با رسانه‌های اصلاح طلب انجام می‌شود و همفکرانشان به آنها مجال نمی‌دهند.

حزب راه چمنی مجال سیاست‌ورزی پیدا نکرد تا یک ماه پیش زمانی که قرار بود لیست‌های انتخابات مجلس یازدهم منتشر شود! هنگامی که اکثر احزاب اصلی و ریشه‌دار اصلاح طلب اعلام کردند در انتخابات شرکت نمی‌کنند، فرصت برای راه چمنی فراهم شد تا لیست انتخاباتی بدهند و در کنار حزب مردم‌سالاری و به رهبری مصطفی کواکبیان، در انتخابات تهران شرکت کنند. محمدرضا راه چمنی یکی از سرلیست ها بود. هر چند همایش خلوت اعضای این فهرست سوژه طنز رسانه‌ها بود، اما لااقل این ویژگی را داشت که جمعیت کم از شیوع کرونا پیشگیری کرد!

آن همایش که با حضور حدود ۱۰۰ نفر برگزار شده بود، احتمالاً آخرین سخنرانی سیاسی محمدرضا راه چمنی بود. بعید نبود به خاطر همان مراسم، تقدیر ویژه‌ای از او شود، اما اجل فرصت این تغییر را گرفت تا فعلا لیست اصلاح طلبان و لیست اصولگرایان از نظر تعداد تلفات در انتخابات تهران برابر شوند.

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان