تاریخ انتشار: ۱۰:۱۱ - ۲۲ اسفند ۱۳۹۸
استاندار گلستان در گفت‌وگو با رویداد۲۴:

نمی‌توانیم افراد را با زور اسلحه در خانه نگاه داریم/ هیچ هتل و سوییتی برای نوروز اجاره داده نمی‌شود

هادی حق شناس استاندار گلستان با اشاره به شیوه ویروس کرونا می‌گوید شهروندان استان به خوبی اهمیت رعایت نکات بهداشتی و عدم خروج از منزل را درک کرده‌اند و خوشبختانه عدم آمادگی برای پذیرش مسافر را اعلام کرده‌اند.

کرونا در استان گلستان

رویداد۲۴ کرونا همچنان در شهر‌های ایران جولان می‌دهد و تا این لحظه براساس آمار رسمی ۸۰۴۲ نفر به این بیماری مبتلا شده‌اند و متاسفانه نزدیک به ۴۰۰ نفر نیز جان خود را از دست داده‌اند. استان تهران همچنان بیشترین آمار مبتلا را دارد و استان مازندران هم پس از تهران، بیشترین تعداد ابتلا را دارد. استان گلستان نیز یکی از استان‌هایی است که گفته می‌شود امکان تبدیل به یکی از کانون‌های شیوع ویروس را دارد.

کمبود امکانات، جدی نگرفتن بیماری از سوی مردم، بی تدبیری مسئولین و ... از مهمترین نکاتی است که تاکنون باعث افزایش تعداد فوتی‌ها و مبتلایان شده است.

با تعطیلی مدارس و برخی از ادارات برخی از مردم به جای خانه ماندن و رعایت نکات بهداشتی و قرنطینه، بار سفر به سوی شهرهای شمالی کشور گرفتند اما با ممنوعیت ورود از سوی پلیس و مردم بومی شدند و برخی از آن‌ها مجبور به بازگشت به شهرهای خودشان شدند.


بیشتر بخوانید:۵۰ درصد کادر درمانی گیلان مبتلا به کرونا هستند/ قبرستان‌ها جا ندارند، اجساد روی هم دفن می‌شوند


هادی حق شناس استاندار گلستان در گفت و گویی به رویداد۲۴، می‌گوید: همه کادر پزشکی در این چند روزه به صورت تمام وقت آماده به کار بودند و خالصانه و بی ادعا در حال ارائه خدمات درمانی بوده و هستند. دانشگاه علوم پزشکی و سایر نهاد‌های استان نیز تمامی خدمات خود را برای رسیدگی به وضعیت مبتلایان به کرونا بسیج کرده‌اند.

رفت و آمدها نسبت به دو هفته گذشته کاهش پیدا کرده است

او ادامه داد: اقامتگاه‌هایی که برای دوران نقاهت بیماران نیاز است هم مهیا و آماده شده است و بیمارانی که به تشخیص پزشک نیاز است که دوران نقاهت خود را بگذرانند نیز به آنجا منتقل می‌شوند. همچنین ممنوعیت رفتن به تفرجگاه‌ها و پارک‌ها کماکان برقرار است و محدودیت‌ها برای تجمعات نیز به خوبی رعایت می‌شود، سینما‌ها و همایش‌ها نیز تعطیل است. جلسات همه دستگاه اجرایی ممنوع شده است؛ مگر در حد ضرروت که با رعایت نکات کامل بهداشتی برگزار می‌شود. به نظر می‌رسد نکته قابل ذکر این است که همه شهروندان در استان اهمیت مراقبت‌های فردی را درک کرده‌اند و تردد‌ها نسبت به دو سه هفته گذشته با توجه به اینکه در ایام پایان سال و نزدیک سال نو هستیم، کاهش پیدا کرده است.

استاندار گلستان با بیان اینکه همه شهر‌ها و روستا‌های ما به طور مرتب گندزدایی می‌شوند، تصریح کرد: برخی مناطق حتی ۵ بار هم ضد عفونی و گندزدایی شده است. علاوه بر این، همه دستنگاه‌ها می‌دانند در ایام نوروز هیچ هتل یا سوییتی به هیچ عنوان نباید اجاره داده شود. مدارس نیز به مسافران نوروزی داده نمی‌شود.

اگر بخش بهداشت نیاز به قرنطینه را سریع‌تر تبیین می‌کرد، تصمیمات خوبی گرفته می‌شد 

حق شناس با اشاره به اینکه اگر سریع‌تر درباره قرنطینه برخی شهر‌ها تصمیم گیری می‌شد شاهد گستردگی مشکل نبودیم، خاطرنشان کرد: البته باید بدانیم که مدیران سیاسی ملاحضات دیگری را هم لحاظ می‌کنند، اما معتقدم اگر بخش درمان و بهداشت کشور این نیاز را به خوبی تبیین می‌کردند، قطعا تصمیمات خوبی گرفته می‌شد. به هرحال از آن زمان عبور کردیم و بهتر است که اکنون تمام تمرکز و انرژی و امکانات را برای آینده و کنترل شرایط بگذاریم. شهروندان و به طور کلی مردم ایران باید دو نکته ساده را در بهبود شرایط باید رعایت کنند. ابتدا رعایت بهداشت فردی و نکته دوم عدم خروج از منزل مگر به ضرروت.


بیشتر بخوانید: هجوم مسافر وضعیت مازندران را وخیم کرد/ می‌گویند ۶ میلیارد هزینه ویلا کرده‌ایم که از آن استفاده کنیم!


رعایت نکات بهداشتی و عدم خروج از منزل به فرهنگ افراد برمی‌گردد 

وی ادامه داد: البته برخی از افراد همواره به خارج از خانه می‌روند و ما نمی‌توانیم اسلحه بر سرشان بگیریم و به اجبار آن‌ها را در خانه نگاه داریم، این مسائل و رعایت این نکات به سبک زندگی و فرهنگ برمی‌گردد.

حق شناس استاندار گلستان با بیان اینکه همه هتل‌ها و سوییت‌های اجاره‌ای برای اسفند ماه به طور کامل کنسل شده‌اند، یادآور شد: خوشبختانه افکار عمومی به طور خودجوش در حال برخورد با این موضوع هستند و سعی دارند تا مانع تردد بی‌جا و ورود مسافران شوند. خوشبختانه مالکان ویلا‌ها در استان گلستان بیشتر افراد بومی هستند و طبیعتا این واکنش افکار عمومی است که آمادگی پذیرش هیچ مسافری را نمی‌دهند.

استاندار استان با بیان اینکه دانشگاه علوم پزشکی باید جزئیات مبتلایان و فوتی‌ها را اعلام کند، گفت: خوشبختانه یا متاسفانه با مشکل دفن و ... مانند برخی از استان‌ها که اعلام می‌شود مواجه نشده‌ایم، اما این به معنای این نیست که مشکلات نداریم، مشکلات و مسائل نیز وجود دارد، اما با تمام توان سعی در حل آن‌ها داریم.

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان