تاریخ انتشار: ۰۷:۱۱ - ۲۹ اسفند ۱۳۹۸
آلبرت بغازیان در گفتگو با رویداد۲۴:

شرایط کشور مانند زمان جنگ است/ ورشکستگی شرکت‌ها به خاطر ویروس کرونا اجتناب ناپذیر است

انتقال ویروس کرونا نگرانی‌های زیادی را در عرصه اقتصادی در کشور‌های مختلف ایجاد کرده و بیماری ایی است که نه تنها سلامت را به خطر انداخته بلکه مثل خوره بر اقتصاد بیمار بسیاری از کشور‌ها نیز افتاده است.

 البرت بغازیان

رویداد۲۴ ندا جعفری: ویروس کرونا با سرعت بالایی در حال گسترش است و این روز‌ها آمار کشور‌هایی که درگیر ویروس کرونا شده‌اند از مرز ۸۰ هم عبور کرده و این میهمان ناخوانده از چین به کشور‌های ایران، افغانستان، ایتالیا، استرالیا، اتریش، بحرین، ژاپن تا برزیل، کانادا، آمریکا، سنگاپور، تایلند و تایوان، دانمارک، هلند، مالزی، امارات، کویت و ... رفته است.

در این میان انتقال ویروس کرونا نگرانی‌های زیادی را در عرصه اقتصادی در کشور‌های مختلف ایجاد کرده و بیماری است که نه تنها سلامت را به خطر انداخته بلکه مثل خوره بر اقتصاد بیمار بسیاری از کشور‌ها نیز افتاده است. برخی از کشور‌ها تدابیری را برای فعالان اقتصادی خود در نظر گرفته‌اند تا از این بحران آسیب کمتری ببینند، به عنوان مثال در کشور ایتالیا که دست‌کم تاکنون، شمار قربانیانش به ۶۳۱ نفر رسیده، تمهیداتی را برای کمک و حمایت مالی از صنایع و کاهش مالیات شرکت‌هایی که بر اثر شیوع ویروس کرونا ضرر کرده‌اند، اندیشیده است.

جوزپه کونته نخست وزیر ایتالیا گفته ما تمام تدابیر لازم را در شرایط کنونی برای کمک به شرکت‌ها و افرادی که در کانون بحران ویروس کرونا هستند، در خصوص برنامه‌های مالیاتی اتخاذ کرده‌ایم.

اما در ایران وضعیت چگونه است؟ کارشناسان اقتصادی معتقدند گسترش ویروس کرونا در سال جاری به‌شدت اقتصاد ایران را تحت تأثیر قرار خواهد داد و تأثیرات گسترش ویروس کرونا بر اقتصاد ایران که البته به‌دلیل گسترش تحریم‌های آمریکا شرایط چندان خوبی هم ندارد وضعیت را وخیم تر خواهد کرد.


بیشتر بخوانید: رابطه معکوس بازار خودرو و شیوع ویروس کرونا!/ خرید و فروش خودرو به صفر رسید


ناامنی اقتصادی در پی ویروس کرونا

آلبرت بغازیان به خبرنگار اقتصادی رویداد۲۴ می‌گوید: شیوع ویروس کرونا این روز‌ها به بحرانی بین‌المللی تبدیل شده و همه چیز را تحت الشعاع قرار داده است. مسئله بزرگ در حال حاضر ناامنی ایجادشده از این اتفاق است و این موضوع که چگونه می‌توان شیوع این بیماری را متوقف کرد هنوز مشخص نشده و در حال حاضر هیچ کس نمی‌تواند بگوید این بحران تا کی طول می‌کشد و تا چه‌اندازه جدی است.

این اقتصاددان ادامه می دهد: ویروس کرونا علاوه بر خطراتی که برای سلامت انسان‌ها ایجاد کرده به‌علت سرایت بالایی که دارد به چالش بزرگی برای اقتصاد کشور‌های درگیر تبدیل شده است اما تفاوت اصلی ما با ایتالیا در این قضیه این است که کشور‌های اروپایی سال نو میلادی خود را پشت سر گذاشته‌اند این در حالی است که در ایران در آستانه سال نو هستیم و بسیاری از کسب و کار‌ها از ماه‌های گذشته میزان کالا و موجودی خود را افزایش داده‌اند.

او می‌گوید: بسیاری از کاسبی‌ها آذوقه ادامه سال را از این زمان و در شب عید جمع آوری می‌کنند البته با این اتفاق پیش‌بینی نشده ممکن است بسیاری از کسب و کار‌ها ورشکسته شوند، اما رعایت بهداشت و عدم ازدحام جمعیت در اماکن عمومی برای خرید و تعطیلی مدارس و دانشگاه ها و برخی از فعالیت‌ها برای جلوگیری از فراگیر نشدن این ویروس امری ضروری است.

بغازیان با تاکید بر اینکه ورشکستگی‌ها در این شرایط امری اجتناب ناپذیر است می‌گوید: وضعیتی که کشور دارد شبیه زمان جنگ است، در زمان جنگ هم بسیاری از کاسبی‌ها به سمت ورشکستگی رفت. عواقب شیوع ویروس کرونا تقریباً همه شرکت‌های ایرانی را که به‌خصوص مناسبات تجاری با سایر کشور‌ها دارند تحت تأثیر قرار می دهد که قابل پیش بینی است.


بیشتر بخوانید: دلیل موفقیت کره جنوبی و شکست ایتالیا و ایران در بحران ویروس کرونا چیست؟


در بحران اقتصادی ویروس چه باید کرد؟

او ادامه می‌دهد: مردم در این شرایط به احتمال زیاد خرید‌های خود را به تعویق می‌اندازند و پس از بهبودی شرایط اقدام به خرید می‌کنند، اما اجاره‌بگیر‌ها باید کمی ملاحظه مستاجران خود را بکنند و سعی کنند اجاره‌ها را پایین‌تر بگیرند البته نهاد‌های حمایتی مانند کمیته امداد و بنیاد مستضعفان اعلام کردند که تا دو ماه اجاره واحد‌های تجاری زیرمجموعه خود را نخواهند گرفت.

بغازیان ادامه می‌دهد: اینکه برخی از کشور‌ها نظیر ایتالیا در این شرایط بخشی از مالیات شرکت‌ها را کاهش داده‌اند موضوع درستی است و در ایران هم دولت می‌تواند در بخش مالیات و بیمه تامین اجتماعی و عوارض اقدامات و تخفیفات و بخشودگی‌هایی را در نظر بگیرد ضمن آنکه هزینه‌های مربوط به آب و برق و گاز نیز در این مدت می‌تواند مجانی باشد.

او با تاکید بر اینکه ما باید شرایطی را ایجاد کنیم که تأثیرات اقتصادی این وضعیت به کمترین میزان کاهش یابد، می‌گوید: ارائه تسهیلات و وام‌های ارزان قیمت به تولیدکنندگان و بخشودگی بدهی‌های معوق نیز از دیگر اقداماتی است که در این شرایط اقتصادی باید انجام شود.

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان