تاریخ انتشار: ۰۷:۵۵ - ۲۲ اسفند ۱۳۹۸
الخلیج انلاین بررسی کرد.

کرونا چگونه به داد بن سلمان رسید؟

طبق اطلاعات رسیده به الخلیج انلاین، منابع مختلفی تاکید می‌کنند که فضای حاکم بر خاندان آل سعود، حکایت از آن دارد که عربستان در حال اماده شدن برای یک اتفاق بزرگ است

ویروس کرونا

رویداد۲۴  محمد أبو رزق در الخلیج انلاین نوشت:در سایه رعب و وحشتی که به دلیل شیوع ویروس کرونا و افزایش قربانیان آن ایجاد شده، عربستان سعودی از سرگرمی جامعه بین الملل به این مساله، برای انجام اقدامات امنیتی مشکوکی استفاده می‌کند.

از مجموع اقدامات غیر عادی عربستان می‌توان به بستن مرز‌های زمینی خود با امارات، کویت و بحرین، توقف فعالیت‌های اموزشی در مدارس و دانشگاه‌ها و ارتباط دادن آن به جلوگیری از گسترش کرونا اشاره کرد. این در حالی است که تحلیلگران تاکید می‌کنند این اقدامات هیچ ربطی به ویروس ندارد و در چارچوب برنامه‌های بن سلمان انجام می‌شود.
بیشتر بخوانید: میدل‌ایست‌آی: بن‌سلمان قصد دارد قبل از نشست گروه ۲۰ پادشاهی خود را اعلام کند
در همین بحبوحه، ولی عهد سعودی بازداشت‌های جدیدی را انجام داد که در مقدمه آنها، بازداشت برادر پادشاه، احمد بن عبدالعزیز و محمد بن نایف بود.

در این میان، بستن مسجد الحرام و صحن کعبه نیز ربطی به ویروس کرونا ندارد و بیشتر جنبه امینتی دارد. در واقع، بن سلمان در حال مهیا کردن امور و زمینه سازی برای اتفاق مهمی است که در روز‌های آینده شاهد آن خواهیم بود. همانطور که بازداشت‌های اخیر او، در واقع پیام هشداری برای تمام شاهزاده هاست، تا به فکر مخالفت با سیاستهای، ولی عهد نیفتاده و به حمایت از وی ادامه دهند.

بن سلمان قصد دارد بیانیه‌ای منسوب به پادشاه اعلام کند که براساس آن، ملک سلمان از حکومت کناره گیری کرده و فرزند خود، محمد بن سلمان را به تخت می‌نشاند. همین امر، می‌تواند دلیل خوبی برای حالتی شبیه به آماده باش در سطوح مختلف در عربستان سعودی باشد.

سعد الفقیه، موسس جنبش اصلاح اسلامی و از معارضان برجسته سعودی، بستن مرز‌های زمینی و صحن کعبه در برابر حج گزاران و نمازگزاران، توقف آموزش و تحصیل و سرعت دادن به اقامه نماز در مساجد را اقدامات امنیتی بن سلمان دانسته و در یوتیوپ، اینگونه اقدامات، ولی عهد را بچگانه، منفعلانه و ناگهانی توصیف می‌کند، که از هیچ تفکر یا استراتژی برخوردار نیست و با بهره گرفتن از شرایط ناشی از شیوع کرونا انجام شده است.

به گفته الفقیه، همچنان در عربستان سعودی مزدورانی از کلمبیا حضور دارند، که توسط، ولی عهد ابوظبی، محمد بن زاید به ریاض فرستاده شده اند تا عملیات بازداشت شاهزاده‌ها را انجام دهند. بن سلمان از بهانه کرونا استفاده کرد تا در ماه رمضان اعتکاف و افطار‌های جمعی را متوقف کند و در ادامه هم پرواز‌هایی که به فرودگاه ملک خالد می‌شود را در ضمن اقدامات امنیتی خود قرار می‌دهد.

طبق اطلاعات رسیده به الخلیج انلاین، منابع مختلفی تاکید می‌کنند که فضای حاکم بر خاندان آل سعود، حکایت از آن دارد که عربستان در حال اماده شدن برای یک اتفاق بزرگ است و احتمالا این امر موجب صف آرایی پشت یک شخصیت توافقی و حمایت از او برای انجام اقدامات حساب شده علیه ملک سلمان و پسرش می‌شود. به همین دلیل، بن سلمان احساس خطر کرده است.

این منابع می‌افزایند: پیشنهاد‌های غربی، مبتنی بر آن است که جانشین ملک سلمان، برادر کوچکتر او باشد.
منبع: انتخاب
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
پیشخوان