تاریخ انتشار: ۲۰:۵۶ - ۲۲ اسفند ۱۳۹۸

پخش۸ مسابقه تلویزیونی در نوروز۹۹ +جزئیات

نوروز امسال، تلویزیون هشت مسابقه را در زمینه‌های گوناگون مانند آموزشی، سرگرمی، اطلاعات عمومی و کارآفرینی، از شبکه‌های یک، ۳، سلامت، نسیم و مستند به روی آنتن خواهد برد.

ویژه برنامه های نوروز 99رویداد۲۴ تلویزیون که مدتی است توجه ویژه‌ای به تولید مسابقه‌های مختلف، به خصوص مسابقات استعدادیابی نشان داده است، در ادامه این روال جدید، نوروز 99 در کنار آثار نمایشی و برنامه‌های متنوع خود، سهم زیادی را به مسابقات اختصاص داده و هشت مسابقه را در زمینه‌های گوناگون مانند آموزشی، سرگرمی، اطلاعات عمومی و کارآفرینی، از شبکه‌های یک، 3، سلامت، نسیم و مستند به روی آنتن خواهد برد. سام درخشانی، احسان علیخانی و پژمان بازغی از مجریان شاخص این مسابقه‌ها هستند.

«دستپخت» همچنان ادامه دارد
معمولاً در تلویزیون کمتر شاهد مسابقه آشپزی هستیم، اما «دستپخت» جزو معدود مسابقه‌های آشپزی تلویزیون است که از سال 94، پخش می‌شود و از قضا مخاطب فراوانی هم دارد. شرکت‌کنندگان این مسابقه، طی مراحل مختلف به صورت گروهی، طبق قوانین خاص مسابقه و به صورت عملی با یکدیگر رقابت می‌کنند.

«دستپخت» یک مسابقه کاملا آموزشی نیست، اما به جهت بار آموزشی که دارد، جزو این دسته از مسابقه‌های تلویزیون قرار می‌گیرد. شرکت‌کنندگان و مخاطبان این مسابقه را بیشتر علاقه مندان به آشپزی و افرادی که در این رشته تجربه‌هایی دارند تشکیل می‌دهند. پخش «دستپخت» اوایل اسفند به پایان رسید و قرار است سری جدید آن نوروز 99 روی آنتن برود.

یکی دیگر از مسابقه‌های تلویزیونی که مخاطبان خاص و بار آموزشی دارد، «کودک‌شو» است. این مسابقه اکنون در مرحله ضبط است و سری چهارم آن با انجام تغییراتی و پس از وقفه‌ای شش ماهه، از اواخر اسفند ویژه نوروز روی آنتن شبکه نسیم می‌رود.

هرچند که رقابت والدین و کودکان آن‌ها با یکدیگر جنبه سرگرمی هم دارد، اما بازی‌های طراحی‌شده در این مسابقه و نکات تربیتی که پژمان بازغی در طول برنامه به آن‌ها اشاره می‌کند هم جنبه آموزشی آن را پررنگ کرده است.

«عصر جدید» و «مافیا» هم پخش می‌شوند
همیشه مسابقه‌های پرهیجانی که جنبه سرگرمی دارند، در تلویزیون مورد توجه قرار می‌گیرند. «عصر جدید» و «مافیا» دو مسابقه سرگرم‌کننده تلویزیون هستند که هر دو سری دوم را تجربه می‌کنند.

رویکرد و ماهیت مسابقه «عصر جدید»، استعدادیابی در زمینه‌های مختلف هنری و ورزشی است و تنوع استعدادها یا اجراهایی که برای اولین بار در تلویزیون می‌بینیم، فضای این مسابقه را مهیج و جذاب کرده است، بنابراین «عصر جدید» چه به لحاظ دایره مخاطب و چه از نظر محتوا با دیگر مسابقات تلویزیونی متفاوت است و گزینه خوبی برای تعطیلات نوروز است. «عصر جدید» در تعطیلات نوروز مانند سال گذشته هر شب پخش می‌شود.

«مافیا» هم همان طور که از نامش پیداست، بازی معروف مافیا را در تلویزیون شبیه‌سازی کرده است و برای افرادی که با چگونگی این بازی آشنا هستند، جنبه سرگرم‌کنندگی دارد. قسمت‌هایی از این مسابقه که قرار است تعطیلات نوروز پخش شود، در مقایسه با قسمت‌هایی که تا به حال از سری دوم آن روی آنتن رفته تفاوت‌هایی دارد و در مسابقه شاهد تغییرات تازه‌ای مانند تغییراتی در قوانین بازی و حضور شرکت‌کننده‌های خانم خواهیم بود.

سه برنامه با موضوع اطلاعات عمومی و علمی
مسابقات اطلاعات عمومی هم جزو آن دسته از مسابقاتی است که دایره مخاطبان وسیعی دارد. «ایران» جدیدترین مسابقه تلویزیونی در حوزه اطلاعات عمومی است که پخش آن از هفته گذشته آغاز شده و سام درخشانی اجرای آن را برعهده دارد.

در این مسابقه مانند نمونه‌های مشابه، از دو گروه شرکت‌کننده سوالاتی در زمینه سیاسی، تاریخی، هنری و جغرافیا مطرح می‌شود، منتهی محتوای همه سوالات به کشور ایران و شخصیت‌های ایرانی مربوط است. این مسابقه در ایام نوروز، هرشب از شبکه یک پخش می‌شود.

مسابقه «پنج ستاره» با اجرای حمید گودرزی هم مانند «ایران» در حوزه اطلاعات عمومی است، اما مراحل آن کاملا با «ایران» فرق می‌کند و هرشب از شبکه پنج پخش می‌شود.

«هوش برتر» یکی از مسابقات نسبتا قدیمی تلویزیون است که سه سال از زمان پخش آن می‌گذرد و سری جدید آن نوروز 99 از شبکه نسیم پخش خواهد شد. این مسابقه با بازی‌های متنوعی که دارد، هوش و قدرت حافظه شرکت‌کنندگان خود را به چالش می‌کشد. بازی‌های این مسابقه، بازی‌هایی معمولی که به راحتی بتوان آن‌ها را انجام داد و سوالات شفاهی آن سوالات ساده‌ای که اکثر افراد پاسخ آن‌ها را بلد باشند نیستند، بنابراین جنبه سرگرم‌کنندگی این مسابقه بسیار کم است و مخاطب آن اصلاً عام نیست. افشین زی‌نوری همچنان مجری این مسابقه است.

مسابقه «کارساز» از شبکه مستند سیما
پس از مسابقه استعدادیابی «میدون» که امسال در حوزه کارآفرینی، پخش شد، مسابقه جدیدی به نام «کارساز» هم در راستای حمایت از کارآفرینان و کسب و کارهای نو در راه است.
در این مسابقه مانند «میدون»، داورانی حضور دارند که شرکت‌کنندگان را ارزیابی خواهند کرد، اما تفاوت مهم این مسابقه با «میدون» این است که شرکت‌کننده‌ها باید در طول مسابقه، روی طرح و ایده خود کار کنند و در واقع ایده‌ها به مرحله تولید می‌رسند. البته این ایده‌های منتخب هستند که می‌توانند با استفاده از راهنمایی مربیان مسابقه، به مراحل بالاتر بروند و به صورت جدی‌تر روی طرح خود کار کنند.


بیشتر بخوانید: اعلام زمان پخش سریال‌های نوروز ۹۹


این مسابقه که پخش آن از شنبه آغاز خواهد شد، هرشب ساعت 21 از شبکه مستند روی آنتن خواهد رفت. احسان عمادی و امین کفاش‌زاده که کارگردانی مستند مسابقه موفق «خانه ما» را برعهده داشته‌اند، کارگردان مسابقه «کارساز» هستند.

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
برچسب ها: صدا و سیما
نظرات شما
پیشخوان