تاریخ انتشار: ۱۲:۳۶ - ۲۴ اسفند ۱۳۹۸
زهره الهیان در گفت‌وگو با رویداد۲۴:

وزارت بهداشت روی سایر نهاد‌ها تسلط ندارد/ روحانی باید وزارتخانه‌ها را به خط کند

منتخب مردم تهران در مجلس یازدهم با اشاره به نحوه مقابله و پیشگیری ازکرونا توسط دولت می‌گوید جایگاه وزارت بهداشت جایگاهی نیست که بتواند برروی سایر نهاد‌ها و وزارتخانه‌ها تسلط داشته باشد، از همین رو نیازمند به حضور شخص رئیس جمهور یا معاون اول ایشان دارد.

زهره الهیان کرونا

رویداد۲۴ رشد مبتلایان و فوتی‌ها بر اثر ویروس کرونا در کشورمان همچنان صعودی است و تا این لحظه ۱۱۳۶۴ نفر مبتلا و ۵۱۴ نفر نیز جان خود را از دست دادند. متاسفانه براساس آمارها، اکثریت مردم این بیماری را جدی نگرفته‌اند و به صورت عادی در سطح شهر تردد می‌کنند، خرید عید می‌کنند، به اماکن عمومی می‌روند و هیچ یک از نکات بهداشتی را رعایت نمی‌کنند و همین موضوع باعث افزایش تعداد مبتلایان و فوتی‌ها شده است و زمینه را برای قطع نکردن زنجیره کرونا فراهم کرده است.

با این حال بالاخره پس از گذشت نزدیک به یک ماه، رهبر انقلاب طی نامه‌ای به سرلشگر باقری رئیس ستادکل نیروهای مسلح دستور ارائه خدمات در قالب یک قرارگاه بهداشتی و درمانی را صادر کرد و گفت:« این اقدام با توجه به قرائنی که احتمال «حمله‌ی بیولوژیکی» بودن این رویداد را مطرح کرده می‌تواند جنبه‌ی رزمایش دفاع بیولوژیک نیز داشته و بر اقتدار و توان ملّی بیفزاید.» سرلشگر باقری نیز در پاسخ به این نامه اعلام کرد که روند خلوت کردن مراکز و خیابان‌ها در ۲۴ ساعت آینده و از روز شنبه شروع خواهد شد. باید دید این تصمیم تا چه اندازه در روند کنترل شرایط موثر خواهد بود. 

زهره الهیان منتخب مردم تهران در مجلس یازدهم از چهره‌هایی است که در روزهای گذشته به کرونا مبتلا شده بود و به تازگی بهبود یافته است. او معتقد است مدیریت دولت در شرایط کنونی مناسب نیست و می‌گوید وزارتخانه‌ها از وزیر بهداشت حرف‌شنوی ندارند و باید شخص رییس جمهور پای کار بیاید و تمام نهاد را را به خط کند اما روحانی حضور بسیار کمرنگی دارد.


بیشتر بخوانید: آمارهای فوتی‌های کرونا چقدر واقعی است؟/ آیا دولت حقیقت را می‌گوید؟ +نمودار و عکس


الهیان به رویداد۲۴ می‌گوید: شرایط فعلی به نحوی است که اگر مردم به توصیه‌های وزارت بهداشت گوش ندهند، با یک فاجعه روبه رو خواهیم شد بنابراین مقابله با ویروس کرونا یک همکاری مردمی می‌خواهد. در خانه ماندن و عدم سفر از توصیه‌هایی هستند که اگر به آن توجه شوند، می‌توانیم چرخه کرونا را قطع کنیم. اما آنچیزی که اکنون رخ داده خلاف این موضوع است و با سفر‌های غیرضرروی، حضور مردم در مراکز خرید و ... مواجه هستیم، همین اتفاق باعث می‌شود تا مدیریت این مسئله از کنترل خارج شود که تبعات آن نیز به مردم و کشور برمی‌گردد.

نماینده مجلس هشتم ادامه داد: تصمیم وزارت بهداشت برای بررسی افراد در ورودی و خروجی شهر‌ها که اگر فردی تب و علائم این بیماری را داشته باشد قرنطینه و حتی جریمه هم خواهند شد، تصمیم مناسبی در این شرایط بود. البته برخی از استانداران هم که استانشان شیوع بالای این بیماری را داشت محدودیت‌هایی برای ورود مردم به شهر‌ها را در دستور کار قرار دادند، که باید بگویم این هم کار بسیار سختی است. اما تعطیلی مراکز و عزم مردم برای قرنطینه خانگی می‌تواند یکی از مهمترین و موثرترین راه‌های مقابله با این بیماری باشد.

حضور روحانی کمرنگ است

الهیان با اشاره به برنامه‌های صداوسیما مبنی بر برخی از تبلیغات که مردم را به رفتن به فروشگاه‌های تخفیف‌دار می‌کند، تصریح کرد: طبیعتا این موضوع نیازمند یک مدیریت فضای رسانه‌ای و مجازی است که تصمیمات و سیاست‌های آن باید باید در سطح ستاد ملی کرونا اتخاذ شود و همه نهاد‌ها و سازمان‌ها ملزم به اجرای این سیاست‌ها باشند و تبعیت لازم را هم داشته باشند.

وی ادامه داد: جایگاه وزارت بهداشت جایگاهی نیست که بتواند روی سایر نهاد‌ها و وزارت‌خانه‌ها تسلط داشته باشد، از همین رو نیازمند به حضور شخص رئیس جمهور یا معاون اول ایشان را دارد که بتواند هماهنگی حداکثری را میان دستگاه‌ها پیش ببرند. اما متاسفانه حضور جدی رئیس جمهور کمرنگ است. قاعدتا زمانی که چنین اتفاقی در سطح ملی رخ می‌دهد، نیازمند این است که رئیس جمهور همه دستگاه‌ها را به خط کند و بتواند با حداکثر هماهنگی و مدیریت یک پارچه این چالش را به حداقل برساند.

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
پیشخوان