تاریخ انتشار: ۰۳:۲۳ - ۲۷ اسفند ۱۳۹۸
رویداد۲۴ گزارش می‌دهد؛

تجربه زندگی یک ایرانی در قرنطینه ووهان/ چین چگونه بحران را مدیریت می‌کند؟ +فیلم

یکی از ایرانیان ساکن ووهان چین تجربه خود از قرنطینه ووهان به خاطر شیوع ویروس کرونا را برای رویداد۲۴ روایت کرده و می‌گوید: دست‌کم ۲۰ روز است که نتوانسته طبقه ۲۶ برج ۳۰ طبقه‌ای هان فی را ترک کند و در این مدت برای خرید مواد غذایی یا پیاده روی نیز خانه را ترک نکرده است.
قرنطینه ووهان
رویداد۲۴ محمد جواد جعفری از معدود ایرانیانی است که با گذشت سه ماه از شیوع ویروس کرونا در مرکز شیوع این ویروس مرگبار مانده است. او که از تاجران ایرانی ساکن ووهان است این روز‌ها از پنجره به شهر ساکتی که تنها صدای پرندگان در آن شنیده می‌گشت نگاه می‌کند و انتظار شنیدن فریاد دانش آموزان دبیرستان روبه روی برج و از سر گیری رفت و آمد متروی شهر را می‌کشد.
 
بسیاری از ایرانی‌های ساکن ووهان به ویژه دانش جویان در هفته‌های اول شیوع ویروس کرونا، چین را ترک کرده‌اند. دانشجویان باقیمانده در این شهر نیز با پرواز ویژه ماهان به ایران برگشته‌اند و به گفته محمد جواد، اهالی ووهان با معدود ایرانیان باقی‌مانده مانند مهمانان عزیزی رفتار می‌کنند.
بیشتر بخوانید:تجربه قرنطینه در جهان/ قرنطینه چگونه است و چه خلاءهای قانونی دارد؟
به گزارش رویداد۲۴ در بسیاری از کشور‌ها و شهر‌های جهان، قرنطینه به صورت نسبی اجرا می‌شود و افراد قادرند با دریافت مجوز‌هایی از مقامات محلی، برای پیاده‌روی و خرید مایحتاج ضروری از خانه خارج شوند.
 
در بقیه نقاط جهان وضعیت حتی به این تیرگی هم نیست؛ در کشور‌هایی نظیر ایران با وجود شیوع ویروس کرونا اقدامی برای قرنطینه انجام نشده و مقامات از مردم درخواست کردند در خانه بمانند و خودشان را قرنطینه کنند. اما شرایط در وو‌هان متفاوت است. اگرچه برخی سوپ خفاش را عامل اولیه ویروس کرونا می‌دانند، اما به گفته کارشناسان، بازار حیوانات زنده و حیوانات دریایی در شهر ووهان ایالت هوبی چین منشا انتقال بیماری کرونا از حیوان به انسان بوده است.
 
شهری که نامش به ویروس کرونا گره خورده شدیدترین قرنطینه تاریخ معاصر را تجربه می‌کند. درباره تجربه قرنطینه با محمدجواد گفتگو کردم.
 
او که ساکن یک برج ۳۰ طبقه در شهر ووهان است درباره قوانین آمد و شد در شهر به رویداد۲۴ می‌گوید: برج ما ۷۰۰ واحد و یک نگهبانی دارد. نگهبان‌های ساختمان‌ها و محله‌ها در‌های ورود و خروج را به دستور مقامات بسته‌اند. به تعداد نگهبان‌ها هم در این مدت اضافه شده و هزینه نگهبان‌های جدید از پول شارژی که اهالی ساختمان می‌دهند تامین می‌شود. این نگهبان‌ها عملا مدیر ساختمان شده‌اند و دمای بدن اهالی ساختمان را دائما کنترل می‌کنند.
ببینید: چین بدون توقف!/ دستور ادامه پروازهای هواپیمایی ماهان را کدام نهاد صادر کرد؟
محمدجواد در باره چگونگی تامین مایحتاج زندگی در دوران قرنطینه می‌گوید: گروهی از اهالی ساختمان از جمله مدیر ساختمان گروهی در "وی چت" درست کرده‌اند که همه اعضای ساختمان در آن عصویت دارند. اهالی اقلام ضروری‌شان را در گروه وی چت ذکر می‌کنند و خرید‌ها به صورت تجمعی برای همه اهالی انجام می‌شود.
 
او در مورد اینکه چه کسی مسئولیت خرید اقلام را برعهده می‌گیرد به شکل‌گیری گروه‌های داوطلبانه با مجوز‌های رسمی دولتی اشاره کرده و گفت: یک سری افراد با مجوز رسمی و به صورت داوطلبانه کار می‌کنند. تردد این افراد با لباس مخصوص آزاد است.
 
محمد جواد در مورد اینکه آیا کسی در این شرایط امکان خروج از خانه بدون مجوز را دارد با خیر، می‌گوید: ممکن است چنین اتفاقی هم رخ دهد. پلیس در خیابان آمد و شد شهروندان را کنترل می‌کند و اگر کسی بدون مجوز در خیابان تردد کند به او تذکر داده می‌شود یا جریمه خواهد شد.

او می گوید: تا ۲۵ روز پیش می‌توانستیم بیرون برویم. روز‌های اولیه قرنطینه نگهبانی به هر یک از ساکنان اجازه می‌داد هر سه روز یک بار بیرون بروند، اما بعد این سه روز یک بار هم حذف شد. من در ۵۰ روز گذشته تنها ۳ بار از خانه بیرون رفته‌ام و هر بار برای دو تا سه هفته بعد خرید کرده‌ام. در این ۲۰ روز گذشته هم که قرنطینه سنگین‌تر شده اصلا بیرون نرفته‌ام.

این دانشجوی ایرانی به امکان خرید آنلاین مایحتاج خانه اشاره کرده و گفته خرید‌های آنلاین به وسیله پیک‌هایی که مجوز رسمی دارند به نگهبانی ساختمان تحویل داده می‌شود.
 
محمد جواد درباره نحوه کار سوپرمارکت‌ها در شرایط قرنطینه می‌گوید: سوپرمارکت‌ها از ابتدا با مجوز فقط باز بودند. تعدادی از آن‌ها در دوران قرنطینه تعطیل شدند و مراکز اقلام ضروری که دولت احداث کرده برای تامین مایحتاج مردم مشغول به فعالیتند. خرید اقلام از این مراکز رسمی انجام می‌شود.
 
او ویدئوهایی از آخرین روزهای خروجش از خانه برای خرید مایحتاج را در اختیار رویداد۲۴ قرار داده است. این ویدئوها به به بیش از بیست روز پیش و زمانی که خروج از خانه میسر بوده گرفته شده‌اند.
 
 
محمد جواد به احتمال قرنطینه تهران نیز اشاره کرده و سناریوی شیوع کرونا در ووهان تا زمان قرنطینه را شرح داده و می‌گوید: در روز‌های ابتدایی شیوع ویروس کرونا مردم خودشان کمتر بیرون می‌آیند. حجم خرید‌ها بالا می‌رود و آمد و شد‌ها کم می‌شود. در نتیجه خرید حجمی اقلام ضروری و مواد غذایی، کمبود مواد غذایی ایجاد می‌شود، چون وارداتی انجام نمی‌شود، کشاورزی کاهش پیدا کرده و سرعت انجام کار‌ها کندتر شده است. مرحله بعد دولت و نیرو‌های محلی نمی‌توانند مواد مورد نیاز را تامین کنند. دلیل اصلی مقاومت مقامات ایران در برابر قرنطینه شهر‌ها هم همین است.
 
او به کمبود برخی مواد غذایی در ووهان اشاره کرده و گفته استان ووهان در روز‌های ابتدایی قرنطینه شهر با ۲۵ میلیون تن کمبود برنج مواجه شد. قرنطینه طولانی مدت کمبود مواد غذایی را به دنبال خواهد شد و همین مساله منجر به افزایش قیمت می‌شود. کسب و کار‌ها آسیب جدی دیده است.
 
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
پیشخوان