تاریخ انتشار: ۰۱:۱۴ - ۲۸ اسفند ۱۳۹۸
تعداد نظرات: ۲ نظر
رویداد۲۴ گزارش می‌دهد؛

دلیل موفقیت کره جنوبی و شکست ایتالیا و ایران در بحران ویروس کرونا چیست؟

ویروس کرونا به یک بحران جهانی تبدیل شده و سنگ محک خوبی برای شناسایی توانمندی کشور‌ها در مدیریت بحران‌هاست. کره جنوبی بیشترین امتیاز و ایران و ایتالیا کمترین امتیاز را در مقابله با ویروس کرونا کسب کرده‌اند.
ویروس کرونا ایتالیا
رویداد۲۴ شیوع ویروس کرونا در جهان بحران‌های مدیریتی را در کشور‌ها برجسته کرده است. در حالی که برخی کشور‌ها به سرعت شهر‌های درگیر را قرنطینه کرده‌اند، ایران همچنان درگیر بستن اماکن عمومی نظیر حرم حضرت معصومه در شهر قم است.

روز گذشته جمعی از معترضان به بسته شدن حرم حضرت معصومه (س) در شهر قم اقدام به تجمع اعتراضی روبه روی حرم کرده و در حرم حضرت معصومه را شکستند. در نهایت تجمع اعتراضی با جوش دادن در حرم به پایان رسید. در کنار مشکلات این چنینی معضل کمبود کیت تشخیص ویروس کرونا نیز به معضلی نه تنها برای ایران بلکه بسیاری از کشور‌ها از جمله آمریکا و کانادا تبدیل شده است.
 
ارتباط بین تعداد کیت‌های آزمایش تشخیص کرونا و کاهش مرگ میر را می‌توان در مقایسه بین دو کشور کره جنوبی و ایتالیا بهتر درک کرد. در کره جنوبی تعداد آزمایش کرونا بسیار بالاست. در آماری که روز ۸ مارس منتشر شده گفته شده تنها در یک روز از هر یک میلیون نفر ۳ هزار و ۶۹۲ نفر آزمایش داده‌اند. نرخ مرگ و میر در کره حنوبی به طور قابل توجی پایین است. درحالی که مرگ و میر ناشی از کرونا در میانگین جهانی چیزی حدود ۳.۱ درصد است در کره جنوبی این عدد کمتر از ۰.۶ درصد را به خود اختصاص داده و تا امروز تنها ۸۱ کشته در کره جنوبی بر جای گذاشته است.
بیشتر بخوانید: تجربه زندگی یک ایرانی در قرنطینه ووهان/ چین چگونه بحران را مدیریت می‌کند؟ +فیلم

 
در عوض در ایتالیا نزدیک به ۲۱۵۸ نفر تا امروز کشته شده‌اند و نرخ مرگ و میر در این کشور ده برابر کره جنوبی است. بسیاری دلیل این موفقیت در کنترل نرخ مرگ میر را استفاده از روش‌های هوشمندانه این کشور برای کنترل بیماری می‌دانند.
 
کره جنوبی ترکیبی از استراتژی آگاهی بخشی و مشارکت مردم در کنترل بیماری به علاوه کمپین سراسری غربالگری و تست کرونا را در پیش گرفته است.
 
به گزارش رویداد۲۴ آوند یکی از کابران توییتر درباره الگوی مهار کرونا در کره جنوبی مطلبی را منتشر کرده و گفته در کره، هنگامی که تست کرونای یک فرد مثبت می‌شود، تمام افراد در ارتباط با شخص، کاوش و تست می‌شوند، مسیر‌هایی که شخص از آن‌ها عبور کرده با استفاده از داده‌های جی‌پی‌اس موبایل، دوربین‌های شهری و داده‌های دستگا‌هایی که از آن‌ها پرداخت انجام داده مشخصص می‌شوند. مسیر‌ها ضدعفونی می‌شوند.
 
بعضی مکان‌های عمومی برای ضدعفونی تعطیل و تمامی افرادی که با بیمار در تماس بودند کاوش می‌شوند. حتی پیامکی برای افرادی که در آن مسیر‌ها از دستگاه‌های مشترکی استفاده کرده‌اند، ارسال می‌شود.
 
شفافیت کره در اطلاع رسانی نیز باعث اعتماد کامل و پیروی بی‌درنگ مردم از تصمیمات دولت شده است. کره همچنین ایستگاه‌هایی ایجاد کرده که مردم می‌توانند با ماشین خود به آنجا بروند و بدون خارج شدن از ماشین، تست کرونا بدهند. ۴۰ واحد سیار تشخیص، که به محل کار و خانه افراد می‌روند ایجاد شدند تا انتقال آلودگی در صف انتظار، تعداد مراجعه مردم و فشار کاری پرسنل درمان را کاهش دهند..
بیشتربخوانید: واقعیات دیده نشده از گسترش ویروس کرونا در ایران/ آمارهای روزانه چقدر واقعی است؟

کره جنوبی با این سیاست، در این مدت بیش از ۲۲۰ هزار تست کرونا انجام داده است. فراهم کردن این تعداد تست آسان نیست. اما تجربه کمبود تست تشخیص، در سال ۲۰۱۵ به هنگام اپیدمی ویروس مِرس، به کره آموخت تا این‌بار پس از شیوع کرونا در چین، به سرعت تست جدید کرونا را برای کل کشور فراهم کند.
 
همچنین اپلیکیشن تست ویروس کرونا ساخته شده که بیمارانی که در قرنطینه خانگی هستند باید آن را نصب کنند. این اپلیکیشن روزی دوبار به بیمار یادآوری می‌کند تا دمای بدن خود را بسنجد و آن را همراه با علائم دیگر بیماری در اپلیکیشن وارد کند. بدین ترتیب تمامی بیماران از راه دور تحت مراقبت هستند.
 
آوند می‌گوید: کره جنوبی اینگونه ویروس کرونا را شکست می‌دهد و به الگوی جهانی تبدیل می‌شود. با مشارکت تک تک مردم کشورش. با قدرت مطلق. بدون اسلحه، بدون سانسور، بدون دروغ.
 
سی ان ان در گزارشی علت موفقیت کره جنوبی را جویا شده و گفته آیا تنها تعداد زیاد آزمایش‌های کرونا عامل موفقیت این کشور بوده یا اینکه کره جنوبی افرادی که علائم خفیف ویروس کرونا داشته‌اند را نیز در زمره گروه مبتلایان قرار داده است به تفاوت چشمگیر آمار این گشور با سایر کشورها کمک کرده است؟
 
این رسانه به گزارش‌های سازمان ملل درباره وضعیت سنی جمعیت ایتالیا نیز اشاره کرده و گفته بر اساس گزارش سازمان ملل در سال ۲۰۱۵ بیش از ۲۸.۶ درصد جمعیت ایتالیا را افراد بالای ۶۰ سال تشکیل داده‌اند. این عدد در کره جنوبی ۱۸.۵ درصد است. به همین دلیل برخی معتقدند شاید دلیل مرگ و میر بالا در ایتالیا، میانگین سنی این کشور باشد.
 
در ایتالیا بیش از ۹۰ درصد کشته شدگان در اثر کرونا بیش از ۷۰ سال سن داشتند. این در حالی است که بیشترین مبتلایان در کره جنوبی افرادی در سنین ۲۰ سال بوذه‌اند.
 
سی ان ان به مقوله جنسیت نیز اشاره کرده است. در بین مبتلایان ویروس کرونا میزان ابتلا بین زنان و مردان سهم برابر داشته است، اما در مورد مرگ و میر آمار متفاوت است. بر اساس داده‌های منتشر شده از چین، مرگ میر مردان ۴.۷ درصد بوده در حالی که نرخ مرگ و میر در زنان ۲.۸ درصد بوده است. این خبر برای کره جنوبی خبر خوبی است چرا که ۶۲ درصد مبتلایان در کره زن بوده‌اند.
 
سیگار کشیدن نیز یکی دیگر از عوامل مرگ و میر در اثر ویروس کرونا بوده است. نرخ سیگار کشیدن بین ایتالیا و کره جنوبی تقریبا برابر است. ۲۴ درصد جمعیت ایتالیا و ۲۷ درصد جمعیت کره سیگاری اند. اما جنسیت جمعیتی که سیگار می‌کشند در دو کشور متفاوت است. در ایتالیا بیش از ۲۸ درصد مردان و ۲۰ درصد زنان سیگار می‌کشند در حالی که در کره نزدیک به ۵۰ درصد سیگاری‌ها مرد و کمتر از ۵ درصد سیگاری‌ها زن هستند! به عبارت دیگر، شیوع ویروس کرونا در کره جنوبی بیشتر در بین جوانان و زنانی بوده که کمترین میزان استعمال دخانیات را داشتند؛ در حالی که درایتالیا بیشترین شیوع در بین سالمندان سیگاری بوده است.
 
دقت به این جزییات دموگرافیک می‌تواند دلیل مرگ و میر بالا در ایتالیا و دلیل مهار کرونا در کشوری نظیر کره جنوبی را به خوبی توضیح دهد، اما مدیریت بحران همچنان مهمترین حلقه گمشده در بسیاری از کشور‌های درگیر است.
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۲
نمکی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۳۰ - ۱۳۹۸/۱۲/۲۸
1
0
بابا بیچاره شده چوپان دروغگو ولی اینبار عقل وعلم میگه ویروس چینی است با مسلمانان میانمار چه کردند اینا مرکز اسلام قم ومرکز مسیحییت واتیکان را عمدا الوده کردند چون از گسترش اسلام ومسیحیت در چین ناراحتند
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۶:۵۶ - ۱۳۹۹/۰۱/۰۳
0
0
اون پاراگراف مربوط به کشیدن سیگار خیلی مبهم و قاطی پاتی نوشته شده . بالاخره چی شد . سیگاری ها بیشتر کرونا میگیرند یا غیر سیگاری؟؟؟
نظرات شما
پیشخوان