تاریخ انتشار: ۱۱:۱۸ - ۰۵ فروردين ۱۳۹۹
در پی پیشنهاد اقامت بیماران کرونایی در هتلها؛

عدم استقبال هتلها از پذیرش بیماران بهبودیافته /دولت پیگیری نکرد

دولت برای اقامت بیماران بهبودیافته از ویروس کرونا در معدود هتل‌هایی که آمادگی داشتند، پیگیری لازم را انجام نداد از سویی هتلهای بخش خصوصی با نگرانی از برند هتل، استقبال چندانی از آن نکردند.

پذیرش بیماران کرونایی در هتل ها

رویداد۲۴ در پی شیوع ویروس کرونا سعید نمکی وزیر بهداشت اعلام کرد: بیماران پس از ترخیص از بیمارستان در محلی دیگر غیر از خانه باید نگهداری شوند و یکی از این فضاهای بینابینی هتل و فضاهای گردشگری است که در اختیار بخش خصوصی قرار دارد که بر همین اساس اقدام به پیش‌خرید خدمت از بخش گردشگری به عنوان پشتوانه مراکز درمانی می‌کنیم.

اما از آن زمان به بعد نه از سوی ستاد مبارزه با کرونا پیگیری‌های لازم انجام شد و نه از سوی بخش خصوصی استقبالی صورت گرفت. در این میان تنها برخی از هتل‌ها و تعدادی از مراکز دولتی آمادگی خود را اعلام کردند.

یک واحد اقامتی بخش دولتی متعلق به سازمان همیاری شهرداری برای قرنطینه و استراحت کادر درمانی بیمارستان‌های معین شهرستان ارومیه اعلام آمادگی کرد. در استان گلستان چهار هتل و هتل آپارتمان بخش خصوصی برای استفاده در دوران نقاهت به استانداری پیشنهاد شده ولی تا کنون از این مکان‌ها استفاده‌ای نشده است. در بخش دولتی نیز یک هتل آماده افتتاح تجهیز و در اختیار بیماران برای دوران نقاهت قرار گرفته است.


بیشتر بخوانید:جانسون اجتماع بیش از ۲ نفر را در انگلیس ممنوع کرد


مهمانسراهای ورزشکاران شهرهای دامغان سمنان و گرمسار و ورزشگاه تختی سمنان نیز در اختیار دبیرخانه کرونا قرار گرفته است در استان کرمان نیز دو هتل و در زاهدان نیز یک هتل در اختیار دانشگاه علوم پزشکی قرار گرفت. برخی از اتاق‌های یک واحد از هتل‌های یزد و یک هتل در استان خراسان شمالی برای استراحت کادر درمانی اختصاص داده شده است.

اما از آنجا که این موضوع هیچ وقت جدی گرفته نشد سازوکارهای مربوط به آن نیز شفاف بیان نشد از جمله اینکه آیا هزینه اقامت بیماران بر عهده وزارت بهداشت است و یا مبتلایان باید آن را بپردازند. از طرفی چه هتل‌هایی با چه درجه و ستاره باید به این کار اختصاص پیدا کند؟ با این وجود در همان هتل‌هایی هم که آمادگی لازم اعلام شده بود، بیماری مستقر نشد.

در این باره، شهرام شیروانی نایب رئیس جامعه هتلداران کشور گفت: در تصمیمی که در ستاد مبارزه با کرونا گرفته شد، به جهت کمک به بخش سلامت کشور و با توجه به خالی شدن هتل‌ها از مسافر در دوران پیک سفر، پیشنهاد شده بود هتل‌هایی که تمایل دارند آمادگی خود را جهت پذیرش بیمارانی که نیاز به گذراندن دوره نقاهت دارند، اعلام کنند. در این میان تعداد کمی از هتل‌های بخش خصوصی تمایل نشان دادند. با این وجود درخواست‌های بعدی از سوی دولت داده نشد.

بنا بود تا وزارت بهداشت با هتل‌هایی که آماده هستند، طرف قرارداد شود ولی تا کنون اعلام نیاز نشده است. شاید به این علت که تخت‌های بیمارستانی و کمک‌های نیروهای مسلح جوابگو خواهد بود.

وی گفت: نحوه پرداخت هزینه‌ها توسط بیمار و یا دولت و یا نرخ اقامت و غیره بستگی به قراردادی داشت که اداره بهداشت آن استان باید با هتل می‌بست. طبیعی است که باید بخشی از این هزینه‌ها توسط دولت پرداخت می‌شد.

شیروانی با بیان اینکه از سوی بخش خصوصی و هتلداران نیز استقبالی از این پیشنهاد نشد توضیح داد: ممکن بود در پی اقامت بیماران بهبود یافته در هتل تبلیغات منفی برای آن مرکز اقامتی ایجاد شود و آن هتل مسافران خود را از دست بدهد چون تا مدتها مردم ممکن است به ایمن بودن آن از نظر نبود ویروس تردید داشته باشند. در واقع این اتفاق برای برند هتل خوب نبود.

منبع: مهر
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
برچسب ها: شیوع کرونا
نظرات شما
پیشخوان