تاریخ انتشار: ۱۴:۳۲ - ۰۵ فروردين ۱۳۹۹
تخلیه دو روستای پایین دست سد استقلال در میناب؛

خسارت ۵۸ میلیارد تومانی سیل به راه‌های جنوب کرمان

در پی بارش‌های سیل آسا در استان‌های کشور، طی چند روز گذشته، خسارت‌ زیادی به تاسیسات، بناها، منازل مسکونی، اراضی کشاورزی و ... وارد شد به طوری که راه‌های جنوب استان کرمان حدود ۵۸ میلیارد تومان خسارت دیده‌اند.

خسارت ۵۸ میلیارد تومانی به کرمان

رویداد۲۴ جانشین پلیس راه «ریگان - ایرانشهر» گفت: به دلیل طغیان رودخانه ها و تخریب چندین دهانه پل در محور «ریگان - ایرانشهر» این مسیر تا اطلاع ثانوی مسدود می باشد.

سروان غضنفری پور در تشریح جزییات این خبر گفت: بارش شدید باران و جاری شدن سیلاب در مسیر ترانزیتی «ریگان - چابهار» باعث تخریب چندین دهانه پل شد که این امر موجب مسدود شدن این محور تا اطلاع ثانوی شده است.

وی اظهار کرد: رانندگان مسیر «ریگان - چابهار« می توانند از مسیر جایگزین «فهرج - زاهدان» تا اطلاع ثانوی تردد کنند.


بیشتر بخوانید:١٢جانباخته و دو مفقودی در حوادث جوی کشور


جانشین پلیس راه «ریگان - ایرانشهر» با اشاره به اینکه این محور در ۵۰ کیلومتری شهرستان و خارج از استان کرمان می باشد گفت: به دلیل خسارت زیاد در این محور از سمت سیستان و بلوچستان امکان تردد در این محور وجود ندارد و تلاش برای بازگشایی این محو توسط نیروهای راهداری سیستان و بلوچستان و استان کرمان در شهرستان ریگان ادامه دارد.

خسارت ۵۸ میلیارد تومانی سیل به راه‌های جنوب استان کرمان

معاون راهداری و حمل و نقل جاده‌ای جنوب استان کرمان گفت: برآورد اولیه ما از خسارات به راه‌ها و ابنیه‌های فنی جنوب استان کرمان در جریان وقوع سیل‌ ۲ روز گذشته حدود ۵۸ میلیارد تومان است.

"احسان شاهرخی"، در خصوص آخرین وضعیت راه‌های جنوب استان کرمان در پی بارش های ۲ روز گذشته در این منطقه و جاری شدن سیلاب گفت: راه‌های اصلی که روز گذشته براثر سیل مسدود شده بودند دیشب به‌ صورت کنارگذر یا راه انحرافی موقتا باز شده‌اند.

وی ادامه داد: راه‌های فرعی رودبارجنوب به کهنوج و رودبارجنوب به قلعه‌گنج به دلیل آنکه آبنماهای آنها هنوز آب دارند، مسدود هستند اما مسیرهای جایگزینی برای آنها وجود دارد.

معاون راهداری و حمل و نقل جاده‌ای جنوب استان کرمان با بیان اینکه راه‌هایی که از این سیلاب تخریب شده، هر زمان که تامین اعتبار شوند، بازسازی خواهند شد، اظهار کرد: باید پل‌هایی که در این مسیرها تخریب شده اند، بازسازی شوند.

وی تصریح کرد: برآورد اولیه ما از خسارات به راه‌های جنوب استان کرمان در جریان وقوع سیل‌ ۲ روز گذشته حدود ۵۸ میلیارد تومان است.

شاهرخی با بیان این مطلب که دستگاه‌های راهداری در جاده‌ها در حال کار کردن هستند خطاب به مردم گفت: رانندگان در مسیرهای جنوب با احتیاط رانندگی کنند زیرا ممکن است ناگهان به محدوده‌ای برسید که جاده دچار آبرفتگی و ... شده باشد لذا با سرعت مطمئنه حرکت کنند.

پایان فعالیت سامانه بارشی بعد از بارش در ۱۴۲ نقطه سیستان و بلوچستان

پایان فعالیت سامانه بارشی بعد از بارش در ۱۴۲ نقطه سیستان و بلوچستان مدیرکل هواشناسی سیستان و بلوچستان گفت: فعالیت سامانه بارشی که از ابتدای هفته ۲۲ شهرستان استان را در فرا گرفته بود و در ۱۴۲ نقطه باران به همراه آورد، پایان یافت.

محسن حیدری اظهار داشت: فعالیت این سامانه از شنبه گذشته در بخش هایی از استان آغاز شد و رفته رفته سطح استان را دربرگرفت.

وی افزود: بر اساس آخرین اطلاعات دریافتی از ایستگاه های هواشناسی و بارانسنجی استان در ۷۲ ساعت گذشته از ۱۴۲ نقطه استان بارندگی گزارش شده که بارش های ۲۳ نقطه در ۹ شهرستان بیش از ۵۰ میلی متر بوده است.

مدیرکل هواشناسی سیستان و بلوچستان ادامه داد: بیشترین بارش های گزارش شده تا صبح امروز از چانف با ۸۹.۴، ساربوگ ۷۸، درودی نرون ۷۱.۵، کشیک ۷۰، پیپ ۶۷، کهنوک دهپابید ۶۷، چابهار ۶۴.۲، هلنچکان ۶۴، همت آباد کورین ۶۳، توتان ۶۲.۵، بنت ۶۱ و میرآباد ۵۸.۵ میلی متر بوده است.

حیدری ادامه داد: به طور کلی از ۱۶ ایستگاه بارانسنجی توابع زاهدان و میرجاوه، ۲۵ ایستگاه توابع سراوان، مهرستان و سیب سوران، ۲۱ ایستگاه از توابع چابهار، کنارک و راسک، ۳۸ ایستگاه از توابع ایرانشهر نیکشهر، قصرقند، فنوج و دلگان، ۲۵ ایستگاه از توابع خاش و ۱۷ ایستگاه در شمال استان بارندگی گزارش شده است.

وی با بیان اینکه در مجموع بارش های ۸۳ نقطه  استان بیش از ۲۰ میلی متر بوده است، گفت: سامانه بارشی که در حال خروج از مرزهای شرقی کشور است، علاوه بر فراگیری قابل توجه و دربرگیری چند استان جنوب شرق، شدت قابل توجهی نیز داشت.

مدیرکل هواشناسی سیستان و بلوچستان تصریح کرد: بر اساس خروجی نقشه های پیش یابی و مدل های جوی امروز نیز احتمال بارش های پراکنده در سطح استان وجود دارد اما مقدار آن ناچیز است.

حیدری افزود: یک سامانه بارشی جدید از روز پنج شنبه وارد استان می شود که تا اواسط هفته آینده در استان فعالیت می کند.

روستایی با حالت اضطراری در استان کرمان نداریم

مدیرکل مدیریت بحران استان کرمان با اشاره به وضعیت روستاهایی که راه ارتباطی آنها قطع شده بود، افزود: دسترسی به برخی روستاها با ماشین های سنگین و کمک دار و به سختی امکانپذیر است و باید آب فروکش کند تا بتوانیم دسترسی راحت تری داشته باشیم اما خوشبختانه در حال حاضر روستایی با حالت اضطراری در استان کرمان نداریم.

"مجید سعیدی" درباره آخرین وضعیت مناطق سیل زده جنوب استان کرمان اظهار کرد: اوضاع مناطق سیل زده از حالت اضطرار خارج شده و اقدامات بعدی و امدادی هم اکنون در این مناطق در حال انجام است و سعی می کنیم سرعت کارهای امدادی و اقداماتی را بیشتر کنیم. 

وی با اشاره به اینکه به تدریج راه های روستایی که تخریب شده بود، در حال بازگشایی هستند و تیم های ارزیاب در مناطق مختلف حضور دارند و کمک های امدادی در بین مردم در حال توزیع شدن است تصریح کرد: دستگاه های خدمات رسان در حال تلاش هستند و آب و برق روستاهایی که قطع شده بود، در حال وصل شدن است و همچنین دامپزشکی دفن بهداشتی دام های تلف شده را آغاز کرده و جهاد کشاورزی کار برآورد خسارت به این بخش را انجام می دهد. 

مدیرکل مدیریت بحران استان کرمان بیان کرد: تلاش می کنیم تا آخر وقت امروز بسیاری از کارهای لازم را در مناطق سیل زده انجام دهیم اما به دلیل اینکه خسارت و تخریب راه‌ها زیاد است، مشکلات زیادی به وجود آمده و کار به سختی پیش می رود. 

سعیدی با اشاره به وضعیت روستاهایی که راه ارتباطی آنها قطع شده بود، افزود: دسترسی به برخی روستاها با ماشین های سنگین و کمک دار و به سختی امکانپذیر است و باید آب فروکش کند تا بتوانیم دسترسی راحت تری داشته باشیم اما خوشبختانه در حال حاضر روستایی با حالت اضطراری در استان کرمان نداریم.

آخرین وضعیت استان هرمزگان پس از بارش‌ها از زبان نماینده منطقه

نماینده مردم بندر عباس در مجلس با اشاره به بارش های اخیر در این استان گفت: بیشترین خسارات به بخش کشاورزی وارد شده و راه های ارتباطی چندین روستا قطع شده است.

احمد مرادی ، درباره آخرین وضعیت منطقه هرمزگان پس از بارش های چند روز اخیر، بیان کرد: اکثر شهرستان های استان درگیر بارندگی بوده اند. در برخی از نقاط بارندگی ها سیل آسا بود. سدهای استان نظیر سد استقلال میناب و سد شمیل و نیان نیز از آب سر ریز شده و ظرفیت آنان تکمیل است.

وی در ادامه اظهار کرد: بارندگی ها در برخی از نقاط خرابی هایی را برجای گذاشته است. در بخش شرقی استان و شهرستان جاسک تا روز گذشته راه‌های روستایی بسته شده بود. در بخش شرقی بندرعباس در حدود ۱۵ روستا پل های ارتباطی را آب برده است.

نماینده مردم بندرعباس در مجلس تصریح کرد: رودخانه‌های استان باید از قبل لایروبی می شد اما این اتفاق نیفتاده و باید زودتر انجام شود. ستاد مدیریت بحران استانداری در حال برآورد خسارات است. بیشترین خسارات به بخش کشاورزی وارد شده است.

مرادی در پایان تاکید کرد: در حال پیگیری باز شدن راه های روستایی هستیم.

امدادرسانی به بیش از ۱۴۰۰ خانوار سیل‌زده در کرمان

مدیرعامل جمعیت هلال احمر استان کرمان از امدادرسانی به ۱۴۴۶ خانوار سیل زده در مناطق جنوب و شرق استان کرمان خبر داد.

رضا فلاح، با اعلام این خبر افزود: در اثر بارش باران های شدید در سوم فروردین ماه جاری شهرستان های قلعه گنج، ریگان، رودبارجنوب و کهنوج دچار سیل شدند که از همان ساعات اولیه صبح روز سوم فروردین ماه، ۳۰ تیم امدادی هلال احمر از مرکز استان و سایر شعب به مناطق سیل زده در جنوب و شرق استان اعزام شدند.

وی با اشاره به اینکه یک هزار و ۴۴۶ خانوار متاثر از سیل دچار حادثه شدند، افزود: نیروهای امدادی و داوطلب جمعیت هلال احمر استان کرمان در طی ۲ روز گذشته به بیش از هفت هزار نفر امدادرسانی و ۲۸۰ نفر اسکان دادند. 

فلاح با اشاره به اینکه عملیات امدادرسانی در مناطق سیل زده همچنان ادامه دارد، خاطرنشان کرد: تا کنون در ۳۵ روستا امدادرسانی صورت گرفته و بیش از ۴ تُن اقلام غذایی در بین خانوارهای درگیر سیل توسط جمعیت هلال احمر توزیع شده است. 

مدیرعامل جمعیت هلال احمر استان کرمان با اشاره به اینکه در این عملیات امدادرسانی ۳۵ خودروی سنگین، نیمه سنگین و آفروید در منطقه به کار گرفته شده است، تصریح کرد: تا کنون ۱۶۹۵ تخته پتو، ۶۶۰ تخته موکت و ۵۶ دستگاه چادر امدادی در بین سیل زدگان نیز توزیع شده است.

تخلیه دو روستای پایین دست سد استقلال در میناب

 مدیرعامل جمعیت هلال احمر استان هرمزگان به تشریح آخرین جزئیات جابجایی روستاهای پایین دست سد استقلال میناب پرداخت.

مختار سلحشور ، با اشاره به وقوع بارندگی های شدید و طغیان رودخانه‌های فصلی در استان هرمزگان، افزود: با سیلابی شدن حوضه های آبریز سد استقلال، آب پشت این سد از حد نرمال بالاتر رفته که باز شدن دریچه های سد را به دنبال داشت.

وی خاطرنشان کرد: این امر باعث شد که روستاهای تمبک بالا و تمبک پایین که در پایین دست سد قرار دارند در محاصره سیلاب قرار گیرند.

سلحشور اظهار کرد: بلافاصله پس از وقوع حادثه اقدامات لازم جهت امداد رسانی به اهالی منطقه انجام شد و امدادگران جمعیت هلال احمر نسبت به تخیله دو روستای تمبک بالا و پایین اقدام کردند.

مدیرعامل جمعیت هلال احمر استان هرمزگان با اشاره به اینکه ساکنان این دو روستا جهت اسکان موقت به روستای حکمی منتقل شده اند، خاطرنشان کرد: روستای تمبک پایین ۱۷۹خانوار و و تمبک بالا ۱۶۵ خانوار در خود جای داده است.

خسارت سیل به آثار تاریخی و محوطه های باستانی جنوب استان کرمان

مدیر کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان کرمان گفت: سیل به آثار تاریخی و محوطه های باستانی جنوب استان کرمان خسارت وارد کرده است.

"فریدون فعالی" با تاکید براینکه هنوز میزان خسارت های احتمالی برآورد نشده است، اظهار کرد: در حال حاضر چندین تیم ارزیابی به مناطق جنوبی استان اعزام شده اند.

او با بیان اینکه بسیاری از راه های دسترسی به مناطق تاریخی و باستانی به ویژه در شهرستان های رودبار جنوب و کهنوج مسدود است، افزود: این مسئله مدت زمان بررسی های کارشناسی از میزان خسارات وارده بر اثر سیل به آثار تاریخی و محوطه های باستانی این مناطق را افزایش می دهد.

فعالی با اشاره به بارندگی اخیر در شرق استان کرمان خاطرنشان کرد: یک تیم نیز جهت برآورد خسارات وارده به مناطق تاریخی و باستانی عازم شهرستان های  این منطقه شده است.

۴۰ میلیون مترمکعب آب در سد زیردان چابهار ذخیره شد

سرپرست شرکت آب منطقه‌ای سیستان و بلوچستان گفت: بر اثر سیلاب‌های اخیر ٤٠ میلیون آب در سد زیردان چابهار ذخیره شد.

محمد دلمرادی افزود: در پی اخطارهای سازمان هواشناسی میزان آب ذخیره شده در مخزن سد به‌گونه‌ای مدیریت شد تا با ذخیره‌سازی مناسب سیلاب، از خسارت‌های احتمالی جلوگیری شود.

سرپرست شرکت آب منطقه‌ای سیستان و بلوچستان اظهار داشت: سد مخزنی زیردان با حجم مخزن ٢٠٧ میلیون مترمکعب باعث جلوگیری از خسارات سیلاب به چابهار شد.

منبع: ایسنا
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
برچسب ها: اخبار سیل امروز
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان