تاریخ انتشار: ۰۰:۱۷ - ۰۶ فروردين ۱۳۹۹
رویداد۲۴ گزارش می دهد؛

ویروس کرونا با ایتالیا چه کرد؟/ تجربه یک ایرانی ساکن ایتالیا از روزهای قرنطینه +تصاویر

قرنطینه ایتالیا به خاطر شیوع ویروس کرونا با تصاویری از آواز خوانی و رقص روی بالکن خانه‌ها به سرعت زیباترین لحظات جهان در ایام کرونا را رقم زد اما این تنها یک برش از زندگی در قرنطینه سراسری است. رویداد۲۴ با یکی از ایرانیان ساکن میلان گفت‌وگو کرده و تجربه قرنطینه ایتالیا را از زبان او روایت کرده است. روایتی شنیدنی و البته دردناک؛ چه آنکه هیچکدام از این موارد در ایران دیده نمی‌شود.
قرنطینه ایتالیا
رویداد۲۴ ایتالیا بعد از چین جزو اولین کشور‌هایی بود که شیوع ویروس کرونا را جدی گرفته و بعد از قرنطینه نسبی در ایالت‌های شمالی نظیر لمباردیا، قرنطینه سراسری را در کشور اجرا کرد. لمباردیا بیشترین آمار مرگ و ابتلا را به خود اختصاص داده است.

نقشه شیوع ویروس در لمباردیا
قرنطینه ایتالیا

با سرعت گرفتن شیوع ویروس کرونا، کونته نخست وزیر ایتالیا در بیانیه‌ای تلویزیونی ابعاد قرنطینه را اعلام کرد و گفت: این دشوارترین بحرانی است که ایتالیا از دومین جنگ جهانی به بعد  تجربه کرده است. در این موقعیت باید مقاومت کنیم. در کل کشور تمام فعالیت‌های تولیدی تعطیل می‌شود به جز فعالیت‌هایی که برای ادامه بقای افراد و مقابله با این بحران به آنها احتیاج داریم.

نخست وزیر ایتالیا گفت: سوپرمارکت‌ها، داروخانه‌ها، بانک و  پست باز می‌ماند و در شرایط گسترش ویروس کرونا فعالیت فقط از طریق دورکاری ممکن خواهد بود.

او گفت: تمام این محدودیت‌ها که امروز به نظر عقبگرد می‌رسند، در آینده باعث ادامه بقای ما می‌شوند. امروز بحران بهداشتی تبدیل به بحران اقتصادی می‌شود، ولی دولت امروز و فردا در کنار شماست. امروز فقط باید به جلوگیری از شیوع فکر کنیم.

در فرمانی که ۲۰ مارس توسط دولت ایتالیا ابلاغ شده، «رفتن به خانه دوم و ویلا‌ها در تعطیلات یا در روز‌های منتهی به تعطیلات ممنوع» اعلام شد و تاکید شد که «افراد باید فقط در محل اصلی زندگیشان بمانند.»

قرنطینه ایتالیا


بیشتر بخوانید: تجربه زندگی یک ایرانی در قرنطینه ووهان/ چین چگونه بحران را مدیریت می‌کند؟ +فیلم
با اعمال این محدودیت‌ها ارتش ایتالیا رسما وارد خیابان‌های میلان شد. اخیرا فرماندار میلان با اشاره به حضور ۱۱۴ تن از نیرو‌های ارتش ایتالیا در خیابان‌های میلان گفته بود باید به این عدد یک صفر اضافه شود؛ این یعنی درخواست حضور ۱۱۴۰ نیرو در خیابان‌ها.
 
قرنطینه ایتالیا
حضور نیروهای ارتش ایتالیا در خیابان و کنترل فرم‌های خروج از منزل ساکنان شهر
بازگویی ابعاد قرنطینه سراسری در کشوری که در تعداد مبتلایان و کشته‌ها در اثر ویروس کرونا رقابت سنگینی با ایران دارد، برای آن دسته از هموطنانی که حاضر نیستند قید سفر‌های نوروزی و دید و بازدید‌های عیدشان را بزنند خالی از لطف نیست.

در این باره با «شیما»، ایرانی ساکن میلان گفتگو کردم. در این گفتگو روند تبدیل قرنطینه نسبی به قرنطینه کامل سراسری در ایتالیا شرح داده شده است.

شیما به چالش نگهداری از دختر ۵ ساله شان در مدت قرنطینه خانگی اشاره کرده و به رویداد۲۴  می‌گوید: من و همسرم هر دو کارمان ریسرچ است و با مجوز دانشگاه برای کار در خانه در همان هفته‌های اول اقدام به تقسیم ساعت در خانه کردیم. قرار بر این شد که همسرم صبح‌های خیلی زود درس بخواند. در طول روز هم از آنجایی که کار من مطابق شرکت‌های تابعه دانشگاه باید در ساعت مشخصی انجام شود، همسرم بچه را نگه می‌دارد. ساعت ۵ بعد از ظهر دوباره من با دخترمان سرگرم هستم و به کارهای خانه می‌رسم تا همسرم درس بخواند.

شیما به سختی‌های قرنطینه خانگی برای کودکش نیز اشاره کرده و می‌گوید: ما با دخترمان در یک روند روتین نقاشی و تصویرسازی می‌کنیم و هر ساعتی از روز را برنامه ریزی کردیم و دخترم پذیرفته که طبق این برنامه ساعاتی از روز را با پدرش، ساعاتی را با من و ساعت‌هایی را به تنهایی سرگرم باشد. بازدهی کار ما قطعا پایین آمده است.

قرنطینه ایتالیا
 
قرنطینه ایتالیا
نقاشی‌های دختر ۵ ساله شیما- این نقاشی‌ها بخشی از چالش بین کودکان ایتالیایی در دوران قرنطینه است
ترجمه عبارات درون نقاشی‌ها: به زودی به پرواز باز خواهم گشت. همه چیز خوب خواهد شد.
 
او می‌گوید این برنامه ریزی در مجموع موفق بوده و به شرایط جدید نظم داده است. در دو هفته اول عادت کردن به برنامه جدید کمی برای دخترم سخت بود و گاهی دلتنگ دوستان مهد کودک و روال سابق می‌شد. 

شیما در ادامه توضیح روند تسری قرنطینه ایالت لمباردی به سراسر کشور گفت: هفته سوم قرنطینه سراسری اعمال شد.

او در توضیح نحوه رفت و آمد در شرایط قرنطینه سراسری در میلان گفت: فرمی از سوی شهرداری میلان روی سایت‌های خبری و رسمی کشور قرار گرفته که در آن سه یا چهار حالت برای آمد و شد پیش بینی شده است. خرید مایحتاج منزل، کار واجب، ویزیت دکتر و تهیه دارو یا رفتن به محل کاری که امکان دورکاری در آن وجود ندارد.

شیما می‌گوید: برای حالتی که افراد درخواست حضور در محل کارشان را دارند، باید ثابت کنند نمی‌توانند دورکاری کنند. شرکت‌هایی که می‌توانند دورکاری کنند، ولی نکرده‌اند توسط دولت جریمه می‌شوند.
 
او می‌گوید برای هر بار بیرون رفتن از خانه این فرم‌ها باید پرینت گرفته شده یا به صورت دستنویس همراه فرد باشد. در متن فرم هم اطلاعات شخصی، کارت شناسایی  و یک خوداظهاری وجود دارد که می‌گویید من شرایط قرنطینه را می‌دانم. در این فرم باید اظهار کنیم که هیچ یک از علائم بیماری را نداریم و نهایت هم اینکه باید بگوییم برای یکی از این کار‌های ضروری از منزل خارج شده‌ایم.
 
قرنطینه ایتالیا
نمونه فرم خروج از منزل در ایتالیا

او اضافه کرد: همه فروشگاه‌های مواد غذایی باز است، اما فروشگاه‌های دیگر بسته‌اند و گزینه خرید آنلاین برای آن‌ها فعال‌تر شده است. شرکت آمازون در ایتالیا خیلی خوب فعالیت می‌کند و به تازگی درخواست جذب نیروی جدید داده است.

شیما تصاویری از آخرین باری که برای خرید مایحتاج خانه به بیرون از منزل رفته اند را در اختیار رویداد۲۴ قرار داده است. این تصاویر صف مردم با فاصله‌های یک متری برای خرید از سوپرمارکت‌ها را نشان می‌دهد.
 
قرنطینه ایتالیا
خرید با حفظ فاصله یک متری
شیما  به تعطیلی همه ادارات در ایتالیا اشاره کرده و گفته به تازگی اعلام کردند تمام کارت‌های مختلفی که تاریخ اعتبار دارند تا آخر اگوست تمدید می‌شوند، اما بانک‌ها و پست هنوز باز هستند.

او به نحوه فعالیت‌های جمعی در شرایط قرنطینه نیز اشاره کرده و می‌گوید: اپلیکیشن‌های مختلف از جمله «ماکروسافت تیم» برای کلاس‌های دانشگاهی استفاده می‌شوند. دانشگاه از هفته اول که تعطیل شد در کمتر از سه چهار روز کارگروهی تشکل داده که اخبار و اطلاعات را در اختیار دانشجویان قرار می‌دهد و قرار است کلاس‌های درس تا اطلاع ثانوی به صورت آنلاین برگزار شود.

شیما درباره اینکه آیا ورزش در پارک‌های نزدیک به خانه برای شهروندان میسر است یا نه گفت: در روز‌های اول قرنطینه فعالیت‌های تفریخی و سرگمی در محیط‌های باز ممنوع بود، اما ورزش کردن به صورت انفرادی و حفظ فاصله از دیگران در اطراف منزل آزاد بود اما اخیرا اطلاعیه ای صادر شده که طی آن ورزش انفرادی خارج از خانه هم ممنوع شده است.
قرنطینه ایتالیا
نوار خطر اطراف تاب در یک پارک محلی در میلان

قرنطینه ایتالیا

وسایل نقلیه عمومی در قرنطینه ایتالیا همچنان در میلان فعالند، اما قسمت جلوی اتوبوس و کنار راننده قابل استفاده برای مسافران نیست
 
تجربه ایرانیان ساکن ایتالیا از قرنطینه اخیر نشان می‌دهد هرگونه تجمع و مهمانی در این روز‌ها اکیدا ممنوع اعلام شده است. در کانال تلگرامی ایرانیان ساکن ایتالیا برخی از این تجارب به اشتراک گذاشته شده و نشان می‌دهد هرگونه مهمانی، دورهمی، جشن، احوال‌پرسی، عید دیدنی، پیک نیک، مراسم دعا یا ملاقات در این دوره ممنوع و مشمول جریمه‌های سنگین دولتی است.

در دستورالعمل‌های دولت تاکید شده که در این روز‌ها به هیچ عنوان هیچکس اجازه دعوت از مهمان ندارد و در صورتی که چنین اتفاقی رخ دهد، همسایه‌ها حق دارند به پلیس اعلام کنند.

پایگاه خبری لکو تودی ایتالیا نیز روز‌های گذشته از بازداشت و جریمه ۸ ایرانی و یک ایتالیایی در اطراف دانشگاه پلی‌تکنیک میلان خبر داده که مشغول جشن گرفتن به مناسبت نوروز بودند.
 
قرنطینه ایتالیا

بنا به خبر‌های منتشر شده در رسانه‌های ایتالیایی تعدادی از دانشجویان اراسموس در ساساری نیز اقدام به برگزاری جشن تولد در تراس یک برج کردند. پلیس ساساری به عنوان مدرک با استفاده از یک پهپاد اقدام به ضبط فیلم از تراس برج کرد، و سپس جشن متوقف شد و دانشجویان جریمه شدند.

در این میان برخی کمپانی‌های بزرگ در این کشور تسهیلاتی را برای کابران خود در نظر گرفته‌اند که جالب توجه است. شرکت Vodafone برای دانشجویان بین ۱۴ تا ۲۶ سال یک ماه اینترنت رایگان در نظر گرفته است.

مشترکین اپراتور تلفن همراه Tim نیز اینترنت نامحدود رایگان دریافت کرده‌اند. یک وبسایت در ایتالیا راه‌اندازی شده که  سوپرمارکت‌های نزدیک به هر کاربر را نشان داده و می‌گوید برای هرکدام چند دقیقه باید در صف منتظر بود.
 
قرنطینه ایتالیا
 
به گزارش رویداد۲۴ با انجام چنین تهمیداتی باز هم شیوع ویروس کرونا ادامه دارد. در این صورت باید اندیشید وقتی چنین تهمیداتی انجام نمی‌شود، تمام ادارات دولتی باز هستند، تمام کارمندان سر کار هستند، همه مغازه‌ها باز هستند و ... چه اتفاقی خواهد افتاد و میزان شیوع ویروس کرونا چگونه خواهد بود. ایران فعلا تنها تنها کشوری است که با قدرت تمام در برابر اجرای هرگونه قرنطینه مقاومت می‌کند.
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
برچسب ها: ویروس کرونا
نظرات شما
پیشخوان