تاریخ انتشار: ۲۲:۰۲ - ۰۵ فروردين ۱۳۹۹

ایران رکورد جهانی بهبودیافتگان ویروس کرونا را شکست

شهرداری به شرایط معتادان متجاهر در شرایط کرونایی و تصمیم ستاد مبارزه با ویروس کرونا انتقاد کرد.

بهبودیافتگان ویروس کرونارویداد۲۴ سخنگوی ستاد مدیریت و پیشگیری از ویروس کرونا به صراحت اعلام کرد از جمع آوری معتادان متجاهر جلوگیری می کنند چرا که حضور آنها در یک مکان می تواند خطر شیوع کرونا ویروس را چند برابر کند. اما شهرداری به این روش انتقاد کرده و مالک حسینی، مدیر عامل سازمان خدمات اجتماعی شهرداری تهران به خبرنگاران گفت: چهار روز پس از اعلام رسمی شیوع کروناویروس کمیته درمان ستاد مبارزه با مواد مخدر بنا به توصیه وزارت بهداشت پذیرش در مراکز ماده 16 (پذیرش معتادان متجاهر) متوقف شد.

او تاکید کرد: بنا بر اطلاعات ما زمان ترخیص کاهش یافت. در حقیقت ورود به این مراکز به حداقل ممکن رسید و خروجی با سرعت بالایی اتفاق افتاد. بنا بر اعلام ستاد مبارزه با مواد مخدر بیش از 16هزار نفر در مراکز ماده 16 نگهداری می شوند و طبق طرحی مصوب قرار بود 5هزار نفر دیگر نیز به این مراکز ارجاع شوند. با توقفی پذیرش این طرح در آستانه نوروز به اجرا نرسید. براساس قانون معتادان متجاهر یا مصرف کنندگان حرفه ای مواد مخدر که به ترک اقدام نکردند رفتارشان، رفتار مجرم محسوب می شوند. آنها تمایلی به حضور در گرمخانه ها ندارند و نگران هستند که شناسایی شوند.

مالک حسینی با بیان این که مراکز ماده 15 که زیرنظر بهزیستی مدیریت می شوند و متعلق به خود معرفان هستند، گفت: بنا بر اطلاعات ما این مراکز نیز پذیرش را متوقف کردند و افرادی که جذب کرده بودند را تعدیل کرده اند. مجموع این افراد همراه با بیش از 80 هزار زندانی که به دلیل کرونا آزاد شدند، برخی بی سرپناه هستند. افرادی که کم خطر هستند در مراکز زیر نظر شهرداری پذیرش می شوند. در گرمخانه ها بالغ بر دوهزار نفر پذیرش می شوند. اما با موجی مواجه شدیم اما بیشتر دستگاه ها شهرداری را تنها گذاشتند و پشتیبانی مالی و معنوی نمی شود.

او افزود: تحت هیچ شرایطی گرمخانه ها را تعطیل نمی کنیم چرت که تنها سرپناه این افراد است. اگر شهرداری به برخی از این افراد پناه ندهد حتما دچار مشکل می شوند. ضمن آنکه فقر امکان رعایت مسائل بهداشتی را به آنها نمی دهد و ممکن است به عنوان عامل ناقل خطرات بسیاری را برای شهر به وجود آوردند. یک فرد ناقل می تواند 406 نفر را مبتلا کند در حالی که اگر 75درصد بهداشت رعایت شود این تعداد به یک نفر کاهش می یابد. این موضوع در مورد مددجویان گرمخانه ها نیز صدق می کند. به همین دلیل شهرداری ظرفیت های جدیدی را بدون هیچ کمکی به وجود آورده است و مراکز بهاران تجهیز شده است. اما ما به افرادی خدمات می دهیم که کم خطر هستند. مسأله اصلی این است که آنها خرده فروشان مواد مخدر هستند. متاسفانه پاتوق هایی که نیروی انتظامی به سختی جمع آوری شده بود، با تصمیم جدید در مورد معتادان متجاهر باعث شده که دوباره به پاتوق های حرفه ای تبدیل شوند.


بیشتر بخوانید: تهران هنوز به نقطه پیک ویروس کرونا نرسیده است


او تاکید کرد: ما برای ساماندهی معتادان متجاهر استمداد می طلبیم. آسیب های اجتماعی ناشی از تصمیم گرفته شده و هزینه های آن بسیار زیاد است. خوشبختانه در سال 98 سازمان خدمات اجتماعی شهرداری کارنامه خوبی داشت و در سطح شهر به ندرت افراد بی خانمان دیده می شد اما تمام این زحمات با یک تصمیم از بین می رود. باید مراکز نگهداری معتادان متجاهر ایمن شود. خطر حضور آنها در جامعه بیشتر از بودنشان در قرنطینه است.

منبع: رکنا
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان