تاریخ انتشار: ۰۷:۱۳ - ۰۷ فروردين ۱۳۹۹
رویداد۲۴ گزارش می‌دهد؛

سازمان حاشیه‌ها/ صداوسیما سال ۹۸ را چگونه گذراند؟

سازمان صداوسیما در سال ۱۳۹۸ را می‌توان سازمان حاشیه‌ها دانست؛ از ماجرای زینب ابوطالبی گرفته تا صادق کوشکی و محمد سرافراز و مهاجرت مزدک همگی مواردی بودند که این سازمان را به یکی از نهادهای پرحاشیه کشور تبدیل کرده است.

صدا و سیما

رویداد۲۴ مازیار وکیلی: صدا و سیما در سال ۱۳۹۸ روز‌های جنجالی و پُرحاشیه‌ای را پشت سر گذاشت. روز‌هایی که تابعی از وضعیت کشور بود. در واقع حوادث تلخ و عجیب در سال ۱۳۹۸ به قدری زیاد بود که صدا و سیما را هم به عنوان تنها دستگاه رسمی صدا و سیما درگیر خود کرد و حجم اظهارنظر‌ها و وقایع جنجالی را در این سازمان هم بالا برد.

اولین چهره جنجالی صدا و سیما در سال ۱۳۹۸ را باید خود رئیس این سازمان دانست که از زمان ورودش و با عزل و نصب‌های جنجالی که انجام داده صدا و سیما را به جوانان تندرو اصولگرا واگذار کرد.


بیشتر بخوانید: طرح جنجالی نشریه صداوسیما؛ علی عسگری شوالیه است؟


شوالیه‌ای به نام علی عسگری

مهم‌ترین جنجال سال ۹۸ رئیس سازمان صدا و سیما طرح روی جلد مجله سروش بود که او را در هیات یک شوالیه سپر به دست به سیاق شوالیه‌های سریال‌ها آمریکایی نمایش می‌دهد که تیر‌های بسیاری به طرفش شلیک شده است. تیر‌هایی که هر کدام عناوین خاصی دارند از «بی بی سی» و «سی ان ان» بگیر تا نااُمیدی و بی‌تدبیری و افراط.

این تنها اقدام جنجالی علی عسگری نبود، اظهار نظر جنجالی او در ستاد ملی مبارزه با کرونا که مدعی شد این صدا و سیما است که جامعه را اداره می‌کند با واکنش جالب رئیس جمهور مواجه شد. ویدئو این اظهار نظر تا مدت‌ها در فضای مجازی دست به دست می‌گشت و همچنان هم یکی از ویدئو‌های پربازدید اینترنتی است.

علی عسکری شوالیه


بیشتر بخوانید: زندگی سلحشورانه با لندکروز لاکچری!/ چرا صدا وسیما از زینب ابوطالبی دعوت می‌کند؟


زینب ابوطالبی و ادبیات جدیدی به نام «جمع کنید بروید»

چهره جنجالی دیگر صدا و سیما در سال ۱۳۹۸ زینب ابوطالبی بود. مجری جوان برنامه‌های مذهبی و ارزشی صدا و سیما بود که در شبکه اُفق که بعد از ترور و شهادت سردار سلیمانی در برنامه‌ای گفت «هر کس زندگی سلحشورانه را نمی‌پسندد و آرامش و آسایش به سبک غربی را می‌خواهد بهتر است از ایران جمع کند و برود.»

اظهارات او بازتاب فراوانی در شبکه‌های اجتماعی برانگیخت و زینب ابوطالبی پیج اینستاگرام خود را از حالت باز به حالت پرایوت و شخصی برگرداند تا بیشتر از این مورد انتقاد مردمی که از اظهارات او عصبانی بودند قرار نگیرد.

زینب ابوطالبی

دوقلوهای کوشکی و طالب زاده

دیگر مهمان جنجالی صدا و سیما دو تن از تئوریسین‌های فرهنگی جریان تندرو اصولگرایان یعنی حسین کوشکی و نادر طالب زاده بودند. ماجرا از حضور کوشکی در برنامه‌ای از شبکه اُفق درباره شلیک به هواپیمای اکراینی آغاز شد. سخنان او به قدری عجیب و بی‌شرمانه بود که حتی هم جناحی‌های کوشکی هم این سخنان او را تاب نیاوردند و از این سخنان اعلام برائت کردند.

کوشکی در آن برنامه عنوان کرد: «اگر اون بچه‌های سپاه تو مرز نبودند خانمی که میای فراخوان می‌زنی … می‌دونی دست امثال عبدالمالک ریگی به تو و دخترت و کس‌وکارت می‌رسید... شاید هم خوشت می‌اومد، شاید دوست داشتی، ولی مردم ایران دوست ندارن»

محمدصادق رنجبران مدیر روابط عمومی صدا و سیما درباره سخنان کوشکی گفت: «در برنامه‌های زنده، مسئولیت حرف‌هایی که کارشناسان می‌گویند، برعهده خودشان است و سازمان صدا وسیما نه تنها چنین اظهارنظر سخیفی را قبول ندارد، بلکه آن را خلاف موازین اخلاقی و در شرایط فعلی کشور، سمی مهلک برای وحدت میان قشر‌های مختلف می‌داند.»

دیگر مهمان این برنامه یعنی نادر طالب‌زاده هم اظهارات عجیب و جالب توجهی درباره سقوط هواپیما اوکراینی مطرح کرد که زیر سایه سخنان جنجالی کوشکی قرار گرفت، اما به شکل خفیف‌تری در میان افکار عمومی بازتاب پیدا کرد.

طالب‌زاده گفته بود «از این اتفاقات (شلیک به هواپیمای اوکراینی) ۱۰ تا دیگه هم بیفته در مقابل اون اتفاق اصلی (حمله به پایگاه‌های آمریکا) هیچه! قاطی پاتی نکنیم، چهار نفر جمع شده‌اند می‌گویند چه و چه و اینها. از این موضوع عبور خواهیم کرد حواسمان باشد تصویر واقعه را فراموش نکنیم»

سخنان طالب‌زاده هم میان سیاسیون واکنش‌هایی به دنبال داشت که مهم‌ترین آن‌ها واکنش حسام‌الدین آشنا بود؛ که در اظهار نظری عنوان کرد: «شبکه افق و برنامه جهان‌آرا بدون درنظر گرفتن اقتضائات این شرایط خاص و پیچیده به دعوت از مهمانان و کارشناسانی می‌پردازند که با نکات نسنجیده و توهین‌آمیز، بر بغرنج‌تر شدن شرایط می‌افزایند و شکاف‌های ایجاد شده را تعمیق می‌کنند. در بخش‌های مختلف برنامه جهان‌آرا در تاریخ ۲۱ دی ۱۳۹۸، این سخنان نسنجیده و توهین‌آمیز قابل مشاهده است.»


بیشتر بخوانید: سه اظهارنظر جنجالی در صداوسیما/ چه کسی به دنبال "عصبی کردن" مردم است؟


سرافراز گیت

یکی دیگر از چهره‌های جنجالی سال ۹۸، اما محمد سرافراز رئیس سابق سازمان صدا و سیما بود که در گفتگویی مفصل با داوری مشاور رسانه‌ای محمود احمدی‌نژاد تلاش کرد پرده از فساد‌های عظیم درون سازمان صدا و سیما بردارد.

او در مصاحبه‌اش با داوری که بعد‌ها در قالب کتاب الکترونیکی هم منتشر شد، افشاگری‌های بی‎‌سابقه‌ای درباره صداوسیما مطرح کرد. از «ماجرای مزایده واگذاری آگهی‌های سازمان صدا و سیما که با دخالت نهاد‌های امنیتی و چهره‌های مشهور آن به نتیجه نرسید» تا ماجرای «دستکاری در ترمز ماشین شهرزاد میرقلی خان»

اظهارات و باز شدن پرونده‌های قدیمی سازمان و دخالت نهاد‌های امنیتی در این سازمان باعث شد تا از رسانه‌ها از اظهارات سرافراز به عنوان سرافراز گیت یاد شود.

شهرزاد میرقلی خان


بیشتر بخوانید: روایتی از فشار اطلاعات سپاه به شهرزاد میر قلی خان/ نقش حداد عادل در استعفای سرافراز چه بود؟


مزدک میرزایی؛ بدورد هموطن

در میان چهره‌های هنری و رسانه‌ای هم بودند کسانی که در سال ۱۳۹۸ با اقدامات خود جنجال آفریدند. مهم‌ترین چهره بدون شک مزدک میرزایی بود که در سکوت کامل خبری از ایران رفت و به شبکه ایران اینترنشنال پیوست. این مهاجرت به قدری شوکه کننده بود که تا چند روز کسی باور نمی‌کرد مزدک میرزایی مهاجرت کرده باشد.

مزدک در سکوت کامل خبری و بدون این‌که بخواهد صحبتی در این زمینه انجام دهد کار‌ها را پیش برد. رسانه‌های مختلف از جمله روزنامه جام جم عنوان کرد که مزدک بخشی از آرشیو صدا و سیما را هم با خود برده و مزدک میرزایی هم ماهیانه ۹۳ میلیون تومان از این شبکه حقوق می‌گیرد.

برخی چهره‌ها هم به دفاع از مزدک میرزایی پرداختند و عنوان کردند که با توجه به رویکرد حذفی سازمان صدا و سیما که حتی مجری پُرطرفداری مثل عادل فردوسی‌پور را هم قربانی کرده است امثال میرزایی چاره‌ای نداشتند که از ایران مهاجرت کرده و به جایی بروند که برای کارشان ارزش قائل باشند.


بیشتر بخوانید: همه یاران عادل در کلاسیکو/ ریزش فردوسی پور؛ رویش رفقای حداد


رامبد جوان؛ به احترام مردم ایران می‌رویم کانادا!

آخرین چهره جنجالی سال ۱۳۹۸ تلویزیون را می‌توان رامبد جوان بود که با برنامه خندوانه توانسته بود بین عامه مردم به شهرتی فراگیر دست پیدا کند برای به دنیا آوردن فرزند خود همراه همسرش نگار جواهریان به کانادا سفر کرد تا با به دنیا آوردن فرزند خود در کانادا بتواند از مزایای آن کشور هم استفاده کند.

اقدام رامبد جوان اظهارنظر‌های مختلفی را خصوصاً در فضای مجازی به دنبال داشت و باعث شد نام او و نگار جواهریان تا مدت‌ها در صدر اخبار رسانه‌های مجازی باشد. این اقدام رامبد جوان مردم را به دو دسته موافق و مخالف تقسیم کرد.


بیشتر بخوانید: رامبد جوان و ریاکاری سلبریتی‌های وطنی/ به احترام مردم خوب ایران رفتیم کانادا !


موافقین این اقدام را مربوط به زندگی خصوصی رامبد جوان می‌دانستند و اظهار می‌کردند به دنیا آوردن فرزند در هرجای دنیا جزو حقوق شخصی هر انسانی است و کسی حق ندارد فردی را به خاطر این اقدام ملامت کند. مخالفان اظهار می‌کردند رامبد جوان با بودجه عمومی کشور و پول بیت‌المال به جایگاه امروز خودش رسیده و این اقدام او که فرزندش را در کشوری دیگر به دنیا بیاورد تا از مزایای آن کشور استفاده کند ناجوانمردی در حق مردمی است که امکان چنین کاری ندارند.

نام رامبد جوان در اواخر سال هم یک بار دیگر هم خبرساز شد و آن زمانی که بود به علت شیوع ویروس کرونا از ساخت سری جدید خندوانه استنکاف کرد و همین کار باعث شد کیهان به او کنایه بزند که به وقت سختی مردم را تنها گذاشته است. مجموع این حوادث رامبد جوان را هم جزو چهره‌های جنجالی تلویزیون در سال ۹۸ کرد و باعث شد نام او در طول این سال بیشتر از سایر همکارانش در میان مردم به گوش برسد.

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
پیشخوان