تاریخ انتشار: ۰۰:۱۱ - ۰۸ فروردين ۱۳۹۹
تعداد نظرات: ۱ نظر
سهیلا جلودارزاده در گفت‌وگو با رویداد۲۴:

در ایران این موضوع جا افتاده که حکومت می‌تواند برای همه تصمیم بگیرد/ بی‌سر و سامانی روحی مردم را می‌توان حس کرد

جلودارزاده می‌گوید نهاد‌های مذهبی نیز در این شرایط (دوران مبارزه با ویروس کرونا) خود را کنار کشیده‌اند. شاید آن‌ها می‌توانستند در روحیه‌بخشی به مردم موثرتر عمل کنند به همین خاطر مردم این کمک‌ها را از این نهاد‌ها مطالبه نمی‌کنند. همین امر به‌عنوان یک دلیل باعث شد عده‌ای به مشروب پناه ببرند، چنانکه اخیراً شاهد آمار بالای تلفات مصرف مشروبات الکلی در کشور هستیم.

سهیلا جلودارزاده

رویداد۲۴ اکرم جدیدی‌ممتاز: در حالیکه تمام کشور‌ها در فکر کنترل ویروس کرونا هستند و تلاش می‌کنند با آموزش بهداشتی شهروندان از شیوع بیشتر آن جلوگیری کنند، از آسیب اصلی که بعد از عبور از این بحران، مردم جامعه را در معرض تهدید جدی‌تر قرار می‌دهد، غافل‌اند.

بی‌شک اگر در حال حاضر صیانت از جان مردم به‌عنوان هدف اصلی دولتمردان تلقی شود، تهدید مهم‌تر آسیب‌هایی است که به‌صورت پنهان در زیر پوست جامعه کمین کرده است. در این شرایط، نگرش متخصصان دولتی و کارشناسان باید فراسوتر از زمان حال باشد تا دوباره غافل‌گیری دامن‌گیر جوامع نشود.

یکی از راهکار‌هایی که می‌تواند در کاهش خسارات پساکرونایی نقش موثری داشته باشد، مدیریت هوشمند در کنار ظرفیت‌های ملی و انسجام از دست رفته است، در همین خصوص، سهیلا جلودارزاده نماینده تهران در مجلس به رویداد۲۴ می‌گوید: متاسفانه در کشور ما این موضوع جا افتاده که در جایگاه حکومتی می‌توانند برای همه تصمیم بگیرند، در حالیکه می‌توانستیم با گرفتن تصمیم درست و به موقع از فاجعه ملی ویروس کرونا جلوگیری کنیم و روزانه شاهد فوت این همه شهروند نباشیم.

او افزود: اینکه اجازه داده شد ویروس کرونا از کانون‌های شیوع مثل قم خارج و به اقصی نقاط کشور سرایت کند یکی از تصمیمات اشتباهی بود که بهای آن، جان مردممان این مرز و بوم بوده و هست بنابراین از همان ابتدا قرنطینه قم باید انجام می‌شد.


بیشتر بخوانید: قبر‌هایی که دردسر ساز شد/ آیا در اعلام خبر شیوع کرونا در قم پنهان کاری شد؟ +تصاویر ماهواره‌ای


عضو کمیسیون اجتماعی مجلس با بیان اینکه از ابتدای اپیدمی، معترض به باز نگه داشتن اماکن عمومی بودم، ادامه داد: از حالا باید به تصمیمات و عملکرد درست پساکرونا بیندیشیم. در هنگام شیوع ویروس کرونا، آمادگی‌های لازم را نداشتیم و الان نیز مدیریت روحی و روانی قضیه بسیار ضعیف است. برای داشتن جامعه روانی سالم باید کارشناسان و فارغ‌التحصیلان در رشته‌های مختلف با آسیب‌شناسی اثرات بحران از همین حالا اتاق فکر تشکیل و راهکار‌های اجرایی درمان و ترمیم آسیب‌ها را در نظر گرفته و وارد عمل شوند.

نماینده مردم تهران در مجلس با تاکید بر برخورد‌های مناسبی که باعث ترغیب مردم به مشارکت در این امر شود، بیان کرد: مسئولان از همین حالا باید با مشکلات پساکرونا خود را روبرو ببینند و به‌دنبال راهکار‌های درمان آسیب‌های بعد از بحران باشند. برخی از اقدامات هزینه‌بر نیست، اما کارساز است. به‌عنوان مثال اکثر خانواده‌هایی که عزیزان‌شان را از دست دادند، نتوانستند دوران سوگ و عزاداری را طی کنند. ما در تلویزیون برنامه‌هایی غیرضروری زیادی داریم که در شرایط فعلی می‌توانیم برنامه‌های مناسب‌تری را برای آن جایگزین کنیم و در مورد پذیرش مرگ به‌عنوان یک اتفاق بدیهی و در عین حال ارتباط معنوی بیشتر با خدا به‌عنوان اصلی‌ترین مُسکن درد‌های معنوی، برنامه تهیه کنیم تا آرامش معنوی را به مردم داغدار بازگردانیم.

حذف سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور، خلاء مدیریتی ایجاد کرد

جلودارزاده با اشاره به اینکه نباید رفع مشکلات را به بعد موکول کنیم افزود: از زمانی که سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی در کشور منحل شد، یک خلاء بزرگ در سیستم اداره کشور ایجاد شد و تا وقتی آن خلاء جبران نشود در حل مشکلات اجتماعی موفق نخواهیم بود. همین اتفاق باعث شده وعده‌های بدون مطالعه به مردم بدهیم، وعده‌هایی که نمی‌توانیم آن را عمل کنیم و در نتیجه مردم را به خودمان بی‌اعتماد کرده‌ایم. به همین دلیل مردم ما فکر می‌کنند خودشان باید برای خودشان فکری کنند تا از این شرایط نجات پیدا کنند.

نماینده مجلس دهم می‌گوید: نهاد‌های مذهبی نیز در این شرایط خود را کنار کشیده‌اند. شاید آن‌ها می‌توانستند در روحیه‌بخشی به مردم موثرتر عمل کنند به همین خاطر مردم این کمک‌ها را از این نهاد‌ها مطالبه نمی‌کنند. همین امر به‌عنوان یک دلیل باعث شد عده‌ای به مشروب پناه ببرند، چنانکه اخیراً شاهد آمار بالای تلفات مصرف مشروبات الکلی در کشور هستیم.

عضو فراکسیون زنان مجلس یادآور شد: بی‌سر و سامانی روحی و روانی مردم را در این رفتار‌ها می‌توان حس کرد. از دیر باز مردم کشور ما عادت داشتند مشکلاتشان را در جمع حل کنند و مثلاً در عبور از یک مشکل یا سوگ به روحیه جمعی پیوند داشتند و تبعات روحی و روانی آن آسیب را می‌گذراندند، اما اکنون با شرایط موجود این امر میسر نیست و برخی با ایجاد گروه‌های مجازی به بزرگداشت یا سوگواری عزیزان‌شان می‌پردازند و تلاش می‌کنند این خلاء رو خودشان با این اقدام‌ها برطرف کنند.

او در پایان با اشاره به خلاقیت کارشناسان جوان اجتماعی و فرهنگی گفت: خلاقیت در کشور ما تا حد زیادی محو و نابود شده است، اما شرایط سخت می‌تواند دوباره برای احیای این امور نقش داشته باشد و کارشناسان جوان و خلاق باید وارد میدان شوند تا با ارائه راهکار‌های درست و اجرای آن‌ها از طرف دولت، آلام مردم جامعه را تا حدودی کاهش دهند.

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
امیر
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۰:۳۶ - ۱۳۹۹/۰۱/۰۸
2
0
شما از طرف همون چندرقاز هزار نفری که بهت رای دادن افاضه فضل کن!
نظرات شما
پیشخوان