تاریخ انتشار: ۱۸:۰۵ - ۰۹ فروردين ۱۳۹۹
دانشکده مهندسی دانشگاه سیدنی بررسی کرد؛

طرح فاصله‌گذاری اجتماعی چگونه می‌تواند در ۱۳ هفته ویروس کرونا را مهار کند؟

یک مطالعه انجام شده در دانشکده مهندسی دانشگاه سیدنی نشان داده که برای کاهش شیوع ویروس کرونا حداقل باید ۸۰ درصد از مردم استرالیا طرح فاصله‌گذاری اجتماعی را رعایت کنند.

ویروس کرونا

رویداد۲۴تحقیقات جدید دانشگاه سیدنی نشان داده که اگر اقدامات مربوط به فاصله‌گذاری اجتماعی توسط حداقل ۸۰ درصد از جمعیت استرالیا رعایت شود، می‌توانیم انتظار داشته باشیم که در طی بیش از سه ماه شاهد کنترل شیوع همه گیری ویروس کروناباشیم.

این تحقیق همچنین توسط رهبری آکادمیک و متخصص مدل سازی همه گیری سیستم‌های پیچیده، استاد میخائیل پروکوپنکو، نشان داد که در صورت رعایت کمتر از ۷۰ درصد از مردم، طرح فاصله‌گذاری اجتماعی عملا بی‌ثمر خواهد بود.
بیشتر بخوانید: ویروس کرونا به مرور زمان ضعیف می‌شود؟
اگر بخواهیم ویروس کرونا را کنترل کنیم، حداقل هشتاد درصد از جمعیت استرالیا باید حداقل برای چهار ماه از اقدامات جدی برای دوری از اجتماع پیروی کنند.

وی گفت: اگر نود درصد از مردم این طرح را رعایت کنند، آن زمان می‌توان طی سیزده تا چهارده هفته بیماری را کنترل کرد. به این معنی که اگر از فردا طرح فاصله‌گذاری اجتماعی را شروع کنیم، می‌توانیم تا ژوئیه ویروس کرونا  را کنترل کنیم.

وی گفت: برعکس، اگر تنها کمتر از هفتاد درصد مردم از اقدامات فاصله‌گذاری اجتماعی پیروی کنند، ما نمی‌توانیم گسترش این بیماری را سرکوب کنیم و این طرح می‌تواند یک تلاش بی ثمر باشد. بدون شک اقدامات سختگیرانه این چنینی کیفیت زندگی ما را تحت تاثیر قرار می‌دهد، اما برای کنترل بیماری چاره‌ای جز این نیست. در مقابل، اقدامات نه چندان قاطعانه می‌تواند به معنای مبارزات طولانی‌تر و در عین حال ناکارآمد‌تر علیه  ویروس کرونا باشد.

مطالعات نشان می‌دهد که اقدامات سختگیرانه باید به سرعت اتخاذ شود

این تحقیقات همچنین نشان داد که به ازای هر روز تاخیر در اجرای اقدامات سختگیرانه‌تر در زمینه فاصله‌گذاری اجتماعی، جامعه باید مدت زمان بیشتری را با این بیماری درگیر باشد.

دلیل خوبی برای اعمال سریع اقدامات سخت‌گیرانه وجود دارد. هرچه ما اوج ابتلا به بیماری را به تاخیر بیاندازیم، در آن صورت وقت بیشتری داریم تا سیستم مراقبت‌های بهداشتی خود را با منابع بیشتری مانند تختخواب‌های آی‌سی‌یو، دستگاه‌های اکسیژن، دارو‌های ضد ویروس و کارکنان آموزش دیده، تجهیز کنیم.

محققان همچنین دریافتند که تعطیل کردن مدارس تنها ده درصد از طرح فاصله‌گذاری اجتماعی است و انجام آن تنها فقط دو هفته اوج بیماری را به تأخیر می‌اندازند.

آن‌ها همچنین دریافتند که تعطیلی مدارس اگرچه موارد ابتلا جدیدی را در بزرگسالان به طور قابل توجهی کاهش نمی‌دهد، اما به هر حال باعث کاهش کمی از موارد جدید ابتلا در کودکان می‌شود.

نحوه کار مدل شبیه‌سازی

شبیه ساز AceMod شامل بیش از بیست و چهار میلیون شرکت‌کننده است که هر کدام دارای ویژگی‌های یک فرد فرضی مانند سن، جنس، شغل، حساسیت و مصونیت از بیماری‌ها هستند. نرخ تماس با بستر‌های مختلف اجتماعی، مانند خانوارها، محلات، مدارس، کلاس‌ها و مشاغل نیز در این برنامه قرار دارد.

ارتباط اجتماعی منجر به انتقال بیماری از افراد بیمار به افراد مستعد می‌شود. با توجه به میزان تماس و نرخ انتقال، این برنامه شبیه سازی تعداد موارد ابتلا را از روز نخست تا امروز با گذشت زمان محاسبه و به روز می‌کند.

در این سناریو، پیروی ۸۰ درصد جمعیت از طرح فاصله‌گذاری اجتماعی می‌تواند به این معنا باشد که هر فرد در خانواده می‌تواند یک بار طی ۵ روز بیرون برود یا یک عضو در هر خانواده ۵ نفری بتواند روزانه بیرون برود، اما چهار نفر دیگر باید در خانه بمانند.
منبع: انتخاب
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
برچسب ها: ویروس کرونا ، کرونا
نظرات شما
پیشخوان