تاریخ انتشار: ۰۰:۰۶ - ۱۳ فروردين ۱۳۹۹
تعداد نظرات: ۱ نظر
رویداد۲۴ بررسی می‌کند:

آمارهای روزانه ویروس کرونا چه می‌گویند؟/ چه شرایطی پیش روست؟ +نمودار

با گذشت بیش از ۴۰ روز از اعلام شیوع ویروس کرونا در کشور کارشناسان معتقدند هنوز پیک بحران را طی نکرده‌ایم و با کاهش ابتلا به این ویروس فاصله داریم. درحالیکه نگرانی‌ها از ادامه این شرایط همزمان با پایان تعطیلات نوروزی ادامه دارد، اما وزارت بهداشت اعلام کرده است که ۱۳ استان کشور از حالت بحران خارج شده است.
آمار ویروس کرونا
رویداد۲۴ شادی مکی: روز ۳۰ بهمن ماه سال گذشته وزارت بهداشت اعلام کرد ۲ نفر در شهر قم در اثر ابتلا به ویروس کرونا جان خود را از دست داده‌اند. این نخستین آمار رسمی از ابتلا به ویروس کرونا در کشور بود که دو روز مانده به انتخابات مطرح شد و تا پیش از آن هر کس از شیوع این بیماری در کشور سخن گفته بود، بازداشت یا احضار شده بود؛ تفاوتی نمی‌کرد آن فرد از کادر پرشکی باشد یا روزنامه‌نگار یا هر عنوان دیگر. با این حال هر چه زمان گذشت، مشخص شد که حقیقت با آن چیزی که از آن گفته می‌شد تفاوت دارد؛ چه آنکه از شنبه‌ای که روحانی از آن سخن می‌گفت، نه تنها چیزی بهتر نشد، بلکه روز به روز شرایط سخت‌تر و تلخ‌تر شد؛ این در حالی است که مسئولان با بدتر شدن شرایط باز هم اعتقادی به قرنطینه نداشتند و هنوز هم دولت اعتقادی به سختگیری‌های بیشتر برای در خانه ماندن مردم و توجه به گروه‌های ضعیف ندارد.
 
آمار مبتلایان شناسایی شده که هر ۲۴ ساعت توسط ستاد مقابله با ویروس کرونا نشان می‌دهد که نیمه دوم اسفند ماه در غالب روز‌ها تعداد مبتلایان شناسایی شده طی ۲۴ ساعت بیش از هزار نفر بوده است؛ روز ۲۴ اسفند ماه شاهد بالاترین آمار مبتلایان شناسایی شده هستیم و طی ۲۴ ساعت ۱۳۶۵ فرد به آمار مبتلایان به این ویروس اضافه شده است. این درحالی است که در نیمه اول اسفند ماه بیشترین تعداد افراد شناسایی شده مربوط به ۱۳ اسفند با ۸۳۵ فرد شناسایی شده بود.
 
با عدم اتخاذ تدابیر امنیتی و پیشگیرانه شدید از سوی ستاد مقابله با کرونا در روز‌های ۲۸ و ۲۹ اسفند ماه شاهد بالاترین آمار فوتی‌ها در اسفندماه بودیم یعنی در ۲۸ اسفند ماه طی ۲۴ ساعت ۱۴۷ نفر و در آخرین روز سال ۱۴۹ تن طی همین زمان جان خود را از دست دادند. موضوعی که نمی‌تواند با بازگشایی ادارات و عدم اتخاذ تصمیمات سختگیرانه طی اسفندماه و به‌ویژه در روز‌های پایانی سال بی‌ارتباط باشد.
 

آمار ویروس کرونا

آمار ویروس کرونا

آمار ویروس کرونا در ایران

 

جهش ناگهانی تعداد روزانه مبتلایان از ۵ فروردین

 
 
آمار مبتلایان شناسایی شده در هر ۲۴ ساعت در روز‌های آغاز سال ۹۹ تغییر چشمگیری نداشت تا اینکه دولت اعلام کرد که ادارات از ۵ فروردین ماه آغاز به کار خواهند کرد و تعطیلات نوروز برای آن‌ها به پایان می‌رسد موضوعی که باعث بازگشت مسافران نوروزی از یک سو و کشانده شدن دوباره کارمندان به سطح شهر و خیابان شد.
 
درست در همین زمان تعداد افراد شناسایی شده در ۲۴ ساعت از ۱۴۱۱ نفر در ۴ فروردین ماه به ۲۲۰۶ نفر در روز ۶ فروردین یعنی فردای بازگشایی ادارات و بانک‌ها، رسید. تمام این تصمیم‌ها در حالی گرفته شد که به گفته کارشناسان هنوز پیک ویروس کرونا در کشور رد نشده است.
 
آمار ابتلای بیش از دو هزار نفر به ویروس کرونا در هر روز ادامه داشت تا اینکه این عدد در ۱۱ فروردین یعنی حدود یک هفته پس از بازگشایی ادارات به ۳۱۸۶ نفر رسید!
 
این افزایش ناگهانی تعداد مبتلایان جدید در ۱۱ فرودین درحالی بود که ستاد مقابله با کرونا از روز هفتم فروردین ماه مواد طرحی سختگیرانه‌تر با عنوان طرح فاصله‌گذاری اجتماعی را مصوب کرد. تصمیمی دیرهنگام که از ۹ فروردین ماه یعنی بیش از ۴۰ روز از آغاز شیوع ویروس کرونا در کشور به موقع اجرا گذاشته شد. ممنوعیت ورود و خروج از شهر‌ها و عدم فعالیت برخی مشاغل از جمله مقررات این طرح بودند. طرحی که می‌توانست زودتر از این تاریخ اعمال و اجرا شود.
بیشتر بخوانید: واقعیات دیده نشده از گسترش ویروس کرونا/ آمارهای روزانه وزارت بهداشت چقدر واقعی است؟

به گزارش رویداد۲۴ روز ۱۱ فروردین ماه یعنی همان روزی که ۳۱۸۶ نفر با جهشی ناگهانی بر تعداد مبتلایان اضافه شدند وزارت بهداشت اعلام کرد که شیب ویروس کرونا در ۱۳ استان کشور از جمله قم، گیلان، مازندران و مرکزی روندی نزولی داشته است. آنهم در شرایطی که تنها ۲ روز از اعمال قوانین اندکی سختگیرانه در کشور می‌گذشت.
 
ادعای وزارت بهداشت درباره شیب نزولی ابتلا به ویروس کرونا در ۱۳ استان کشور در حالی بیان می‌شود که از تاریخ ۴ فروردین ماه یعنی حدود یک هفته پیش ستاد مقابله با ویروس کرونا اعلام کرد که از این پس آمار ابتلا به این ویروس به تفکیک استان‌ها بیان نمی‌شود. جالب آنکه آخرین اطلاعات استانی اعلام شده از سوی این وزارتخانه نشان می‌دهد که مازندارن با شناسایی ۱۷۰۰ فرد مبتلا، گیلان با ۱۱۹۱ و قم با ۱۱۷۸ نفربه ترتیب در رتبه‌های سوم تا پنجم بالاترین شیوع کرونا قرار داشتند و ادعای جدید وزارت بهداشت به این معناست که طی یک هفته شرایط بحرانی در این استان‌ها کنترل شده است.
 
بی‌آنکه بخواهیم منکر زحمات کادر درمانی مراکز درمانی در همه استان‌های کشور باشیم، اما ادعاهای وزارت بهداشت کماکان نتوانسته اعتماد عمومی را جلب کند. آنچنانکه برخی شهروندان این ادعای وزارت بهداشت را دلیلی بر تصمیم دولت برای آغاز فعالیت صنوف و ادارات پس از تعطیلات نوروز می‌دانند تا شنبه عادی مورد نظر رئیس‌جمهور محقق شده و صندوق خالی واقتصاد ورشکسته دولت بیش از این آسیب نبیند.
 
گرچه پیش از این سخنگوی وزارت بهداشت در واکنش به تردید‌ها نسبت به آمار روزانه این وزارتخانه گفته بود «اصراری نداریم کسی آمارهایمان را قبول کند.» بی‌آنکه به این موضوع توجه کند که یکی از علل عدم رعایت مقررات مربوط به پیشگیری از ویروس کرونا شاید همین ناتوانی در جلب اعتماد عمومی باشد. 

به گزارش رویداد۲۴ با وجود اجرای طرح فاصله گذاری اجتماعی از ۳ روز گذشته، اما همچنان انتقادات زیادی نسبت به نحوه برخورد دولت و تصمیمات ستاد مقابله با ویروس کرونا برای اداره امور در زمان شیوع آن مطرح است.
 
آمارها نشان می‌دهد تعداد مبتلایان از افزایش ۲۰ نفر ۲۰ نفر به سیر افزایشی ۳۰۰۰ نفر ۳۰۰۰ نفر در هر روز رسیده است. وزارت بهداشت معتقد است بهترین عملکرد ممکن را داشته و اروپایی‌ها می‌خواهند بدانند ایران چه می‌کند که این چنین موفق بوده است!
 
فارغ از ادعاهای بی‌پایه این‌چنینی، حاکمیت باید پاسخ دهد که چگونه است برای عدم رعایت موضوعی مانند حجاب یا یک اعتراض صنفی، افراد بازداشت می‌شوند اما در بحرانی مانند ویروس کرونا که امنیت و سلامت مردم کشور در خطر است، تنها به توصیه بسنده می‌کند؟ آیا بهتر نیست مقامات تصمیم‌گیرنده یکبار دیگر آمار را نگاه کنند و تصمیمی جدی‌تری بگیرند؟ 
 
حقیقت آن است اگر تصمیم جدی‌تری گرفته نشود، از هفته بعد به جای سیر افزایشی ۳۰۰۰ نفر ۳۰۰۰ نفر در هر روز باید منتظر عددهایی بزرگتر باشیم؛ عددهایی که هر کدام یکی از هموطنانمان هستند.
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۱:۰۴ - ۱۳۹۹/۰۱/۱۳
0
0
سواد که کم باشه همینه. معلومه وقتی ۱۳ استان نزولیند یعنی ۱۸ استان صعودیند میانگین میشود صعودی. ۳۰۰۰ و ۳۰۰۰ هم صعودی نیست ثابت است.
نظرات شما
پیشخوان