تاریخ انتشار: ۱۰:۴۵ - ۱۵ فروردين ۱۳۹۹
آخرین اخبار شیوع کرونا در کشور:

همه‌گیری کرونا در پاتوق معتادان متجاهر گزارش نشده/ هیچ کمبودی در تهران وجود ندارد

پس از گذشت ۴۴ روز از شیوع ویروس کرونا در کشور براساس اعلام وزارت بهداشت ۵۰۴۶۸ نفر به این بیماری مبتلا شده‌اند که از این تعداد ۳۱۶۰ نفر فوت شده و ۱۶۷۱۱ نفر بهبود یافته‌اند.
رویداد۲۴ ‌پس از گذشت ۴۴ روز از شیوع ویروس کرونا در کشور براساس اعلام وزارت بهداشت تاکنون ۵۰۴۶۸ نفر به این بیماری مبتلا شده‌اند که از این تعداد ۳۱۶۰ نفر فوت شده و ۱۶۷۱۱ نفر بهبود یافته‌اند. روز گذشته وزیر کشور اعلام کرد؛ در خصوص «باز فعالیت» مشاغل با حضور وزاری بهداشت و صمت و نمایندگانی از اصناف و مشاغل پروتکل جدیدی تنظیم و در آن از نظرات کارشناسی و تخصصی اصناف نیز بهره گرفته می‌شود. همچنین وزرای آموزش و پرورش و آموزش عالی موظف شدند تا شرایط لازم برای بازگشایی و از سرگیری فعالیت را در گزارشی ارائه کرده تا در زمان مقتضی در خصوص بازگشایی این مراکز تصمیمات لازم از سوی ستاد ملی مقابله با کرونا اتخاذ شود. سعید نمکی وزیر بهداشت نیز اعلام کرده است که ما هنوز در فاز مدیریت بیماری هستیم و به زمان کنترل و مهار بیماری نرسیده ایم و تصور نشود که باز فعالیت مشاغل به دلیل مهار بیماری کرونا است، بلکه باید همچنان موارد پیشگیرانه و بهداشتی برای کاهش شیوع بیماری رعایت شود.

اجرای طرح پیشگیری از شیوع کرونا در میان مصرف کنندگان بی‌خانمان

«فرید براتی سده» مدیرکل دفتر پیشگیری و درمان اعتیاد سازمان بهزیستی کشور درباره اقدامات پیشگیرانه برای جلوگیری از ابتلاء معتادان متجاهر به بیماری کرونا، گفت: مسئولیت کمیته درمان با وزارت بهداشت است و اصلی‌ترین نهاد تصمیم گیر در خصوص موضوعات درمان معتادان متجاهر با این وزارتخانه است. پیش از عید در جلسه کمیته درمان ابلاغ شد طرح جمع آوری معتادان متجاهر و طرح‌های نوروزی در خصوص جمع آوری معتادان متجاهر متوقف شود و ما نیز این موضوع را پذیرفتیم.

وی با بیان اینکه یکی از اولین دستگاه‌هایی که ستاد مبارزه با کرونا را فعال کرد، سازمان بهزیستی بود، ادامه داد: بلافاصله بعد از ابلاغیه ممنوعیت جمع آوری معتادان متجاهر یک طرحی را با عنوان طرح ارائه خدمات در پاتوق‌ها و مراکز استقرار افراد مصرف کننده بی خانمان آغاز کردیم. همچنین در بخشنامه‌هایی به مراکز اعتیاد اعلام کردیم ملاقات‌ها را ممنوع کنند و اگر فرد مشکوکی مشاهده شد به سرعت او را به قرنطینه منتقل کرده و با هماهنگی اورژانس به مراکز درمانی منتقل شوند. همچنین بحث غربالگری، موردیابی و بیماری یابی را در مراکز انجام دهند.

مدیرکل دفتر پیشگیری و درمان اعتیاد سازمان بهزیستی کشور تصریح کرد: با توجه به نوبت ترخیص معتادان از مراکز جمع آوری معتادان، این افراد از مراکز خارج شده و دوباره در پاتوق‌ها حضور خواهند داشت، از همین رو طرحی را به ستاد مبارزه با موادمخدر با عنوان طرح آموزش و پیشگیری از شیوع کرونا در افراد مصرف کننده بی‌خانمان پیشنهاد دادیم. همچنین برای اجرای این طرح از ستاد مبلغ ۴.۵ میلیارد درخواست کردیم که بخشی از این مبلغ به ما پرداخت شد.

براتی سده با بیان اینکه تاکید اصلی در این طرح بر مراکز کاهش آسیب بود، خاطرنشان کرد: تیم‌های سیار دو نفره با موتور یا پیاده به افراد مصرف کننده بی خانمان در پاتوق‌ها خدمات ارائه می‌دهند، از سوی دیگر در کنار اعتباری که قرار بود ستاد مبارزه با مواد مخدر برای این طرح پرداخت کند ما نیز در بهزیستی اعلام کردیم ۲۰ تا ۲۵ درصد از هزینه‌های مراکز کاهش آسیب را که در اختیار آن‌ها قرار می‌دهیم برای خرید وسایل، مواد شوینده، آموزش پیشگیری از کرونا هزینه شود. همچنین دوباره مبلغ ۱ میلیارد و ۷۰۰ هزار تومان برای این کار اختصاص دادیم و همچنین به ازای هر مرکز کاهش آسیب و ترک اعتیاد ۷۰۰ هزار تومان اعتبار اختصاص دادیم. در ادامه اجرای این طرح نیز دکتر قبادی به ازای هر مرکز اقامتی مبلغ ۵ میلیون تومان اعتبار اختصاص داد.

وی با بیان اینکه تاکنون همه گیری در این پاتوق‌ها گزارش نشده است، تصریح کرد: گزارش‌های ارسال شده در استان‌های مختلف نشان دهنده این است که کار به خوبی پیش می‌رود. در تهران نیز وضعیت مناسب است و مراکز کاهش آسیب و تیم‌های سیار و موبایل ون‌ها به خوبی طرح آموزش پیشگیری از ابتلا به کرونا را در جامعه معتادان متجاهر و افراد مصرف کننده بی خانمان پوشش داده اند. هر جایی که تعدادی از معتادان به عنوان پاتوق در آنجا باشند این افراد حضور پیدا کرده و به آن‌ها آموزش‌های لازم در خصوص پیشگیری از کرونا را به همراه وسایلی مانند مواد ضدعفونی کننده، ماسک و دستکش ارائه می‌دهند. همچنین در خصوص تغذیه این افراد مباحثی مطرح شده است و از مراکز کاهش آسیب و تیم‌های سیار درخواست کردیم تا در این زمینه نیز اقداماتی را انجام دهند.

مدیرکل دفتر پیشگیری و درمان اعتیاد سازمان بهزیستی کشور با اشاره به خدمات ارائه شده به افراد مصرف کننده بی خانمان در پاتوق‌ها گفت: تیم‌های سیار و مراکز کاهش آسیب به معتادان تاکید می‌کنند که در مصرف مواد از وسایل مشترک استفاده نکنند. همچنین دیگر زباله گردی نکرده و به ماسک‌ها و دستکش‌های استفاده شده رها شده در سطل‌های زباله یا خیابان‌ها دست نزنند و از طرفی به معتادان گفته می‌شود در پاتوق‌ها با فاصله معین از هم باشند.
بیشتر بخوانید:پرداخت بخشی از خسارات کرونا در کمپ‌های ترک اعتیاد
براتی سده خاطرنشان کرد: در کنار این آموزش‌ها غربالگری نیز انجام می‌دهند و با همین وسایلی که همه مردم غربالگری می‌شوند از جمله تب سنج‌ها معتادان متجاهر نیز در پاتوق‌ها غربالگری می‌شوند. اگر افراد مشکوکی در پاتوق‌ها مشاهده شوند سریعا به اورژانس گزارش داده شده و این افراد به مراکز درمانی منتقل می‌شوند، اگر در مراکز درمانی مشکل این افراد شدید تشخیص داده شد مانند همه افراد جامعه از خدمات درمانی بهره می‌گیرند، اما اگر این افراد علائم شدید نداشته باشند به مکان‌های نقاهتگاهی و یا مراکز قرنطینه که توسط دولت و دیگر نهاد‌ها آماده شده است، منتقل می‌شوند و به پاتوق‌ها برنمی گردانند.

وی تاکید کرد: خوشبختانه در این زمینه هماهنگی خوبی با وزارت بهداشت صورت گرفته است و معاونت بهداشت وزارت بهداشت به تمامی دانشگاه‌های علوم پزشکی ابلاغ کرده است که مراکز بهزیستی و مراکز معتادان متجاهر را با توجه به پرریسک بودن این افراد، بیش از پیش مورد توجه قرار دهند. خوشبختانه تاکنون موارد خاصی گزارش نشده است. البته ممکن است موارد معدودی اتفاق افتاده باشد، اما مورد همه گیری در میان پاتوق‌های معتادان نداشته ایم. معتادان متجاهر و افراد مصرف کننده بی خانمان نیز خدمات لازم را دریافت می‌کنند و اگر تاکنون همه گیری در پاتوق‌ها اتفاق نیفتاده است به دلیل این خدماتی است که این افراد از موسسات همکار بهزیستی و همچنین مراکز کاهش آسیب دریافت می‌کنند.

مدیرکل دفتر پیشگیری و درمان اعتیاد سازمان بهزیستی کشور درباره گلایه شهرداری از حضور دوباره معتادان متجاهر در مناطقی مانند شوش گفت: ما تابع ضوابط و دستوراتی هستیم که به ما ابلاغ می‌شود، همانطور که به شهرداری ابلاغ شده است که پارک‌ها را ببندند. بسته شدن پارک‌ها نیز باعث شده است معتادانی که در گوشه یک پارک مصرف می‌کردند از پارک‌ها بیرون آمده و در کوچه و پس کوچه‌ها بروند و برخی پاتوق‌های این افراد تغییر کرده است؛ ما باید به دنبال این افراد بگردیم تا به آن‌ها خدمت ارائه کنیم. تصمیمات از جای دیگری اعلام می‌شود و ما موظف به اجرای آن هستیم شهرداری هم به جای اینکه هیاهو کند، بهتر است برنامه‌ای درخصوص معتادانی که در خیابان هستند ارائه دهد و در این زمینه کمک کند.

براتی سده با بیان اینکه مراکز کاهش آسیب و تیم‌های سیار و موبایل ون‌ها تا زمانی که لازم باشد، خدمات به این افراد ارائه می‌دهند، گفت: در حال حاضر روی همه دستگاه‌ها فشار مضاعف ایجاد شده است، معتادان هم شهروندان شهر تهران هستند و باید خدمت دریافت کنند. نکته بعدی این است که در قانون برنامه ششم وظایفی برای شهرداری مقرر شده است از جمله توانمندسازی معتادان متجاهر که هنوز انجام نشده است. در حال حاضر نیز با توجه به شرایط ممکن است گرمخانه‌های شهرداری شلوغ شده باشد ما هم می‌دانیم که کار سخت شده و فشار کاری برای همه دستگاه‌ها زیاد شده است، اما باید در کنار هم این شرایط کشور را بگذرانیم. ما تابع قانون هستیم. دستگاه‌های تصمیم ساز اعلام کرده اند معتادان را نپذیرید ما هم نمی‌پذیریم. تصمیم گیرنده در خصوص پذیرش و جمع آوری معتادان متجاهر و همچنین ترخیص آن‌ها از مراکز قاضی است و ما تنها مسئولیت ارائه خدمات به این افراد داریم.

افزایش تولید الکل اتانول

«محمد امامی امین» معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری درباره وضعیت تولید اقلام بهداشتی گفت: مراکز تولیدی برای تولید اقلام مورد نیاز بهداشتی در حال حاضر به صورت سه شیفت در حال فعالیت هستند.

وی ادامه داد: بخشی از واحد‌های تولیدی تعطیل هستند، اما تولیدکنندگان اقلام بهداشتی مانند ماسک و دستکش به صورت فعالانه در حال کار هستند. در حال حاضر نیز این اقلام نه تنها در داروخانه‌ها موجود است، بلکه در سوپرمارکت‌ها نیز یافت می‌شود و کمبودی در این زمینه وجود ندارد.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری تصریح کرد: در بخش مواد ضدعفونی کننده نیز کارخانجات توان تولید بسیاری دارند و حتی برخی کارخانه‌ها مدعی هستند یک پنجم تولیدات خود را در حال حاضر به فروش می‌رسانند و در این زمینه نیز مشکلی وجود ندارد و نیاز بازار تامین می‌شود.

امامی امین با بیان اینکه ظرفیت تولید ماسک در استان تهران حدود ۲۰ برابر افزایش پیدا کرده است، خاطرنشان کرد: قبول داریم کاستی‌هایی وجود دارد و تا رسیدن به نقطه مطلوب هنوز راه باقی است. بخشی از مشکل کارگاه‌های تولید ماسک بودند، البته در حال حاضر به اندازه کافی کارگاه داریم، اما در خصوص تولید پارچه اولیه برای ماسک با مشکل مواجه هستیم که این موضوع در حوزه استان تهران نیست. البته اطلاع دارم که کارخانه‌های تولید پارچه نیز با افزایش نیرو به صورت سه شیفت فعالیت می‌کنند تا بتوانند نیاز کارخانه‌های تولید ماسک برطرف کنند.

وی درباره مواد اولیه مواد ضدعفونی کننده گفت:، چون رقابت در بازار ایجاد شده، با مشکل کمبود الکل مواجه شدیم، البته در اوایل شیوع بیماری ما گلایه‌های بسیاری از کارخانجات درخصوص کمبود مواد اولیه مانند الکل داشتیم در حالی که هم اکنون این گلایه‌ها بسیار کمتر شده است و این به معنی این است که تولید الکل اتانول نیز افزایش داشته و تقریبا نیاز تولیدکنندگان را تامین می‌کند.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری همچنین درباره تامین اقلام ضروری گفت: در خصوص تامین اقلام ضروری در استان هیچ مشکلی وجود ندارد در تمامی فروشگاه‌های زنجیره‌ای و سوپرمارکت‌ها همه اقلام مورد نیاز مردم در دسترس است و انباشتی از کالا وجود دارد و نگرانی در این زمینه وجود ندارد. همه دستگاه‌ها در برابر کرونا به یک اندازه مسئول هستند/ مردم برای کمک به اقشار آسیب‌پذیر به صحنه بیایند

مردم برای کمک به اقشار آسیب‌پذیر به صحنه بیایند

جواد کاظم‌نسب (نماینده مردم اهواز در مجلس شورای اسلامی) در گفتگو با خبرنگار ایلنا، در خصوص لزوم همکاری مردم با اقدامات و توصیه‌های دولت، گفت: کرونا مساله‌ای است که همه کشور‌ها در دنیا در تلاش هستند تا با اقدامات پیشگیرانه شیوع آن را مهار کرده و بر اساس توانایی خود اقدامات لازم را انجام دهند؛ لذا مسئولان ما نیز باید با یکدیگر همکاری کرده و به مردم امید دهند.

وی ادامه داد: یکی از راه‌هایی که موجب اعتماد‌سازی میان مردم و دولت می‌شود، همین اعتمادسازی براساس اطلاعات دقیق است، همچنین دولت موظف به کمک و حمایت از اقشار مختلف و آسیب‌پذیر است، اگر اعتمادسازی به درستی صورت گیرد، مردم به پیام‌های مسئولان توجه کرده و مراقبت‌های لازم را انجام خواهند داد، اکنون نیز مردم همراه و در حال اجرای توصیه‌ها هستند، اما وضع اقتصادی کشور به گونه‌ای است که از شرایط کنونی ناراحت هستند و بخشی از هم‌وطنان دچار مشکل شده‌اند.

نماینده اهواز در ادامه افزود: به نظر من با توجه به اینکه بخشی از هم‌وطنان دچار مشکل شده‌اند، لازم است مردم ما به صورت خودجوش وارد عمل شوند و همانند ایام مانند محرم یا ماه رمضان یا دیگر مناسبت‌های ملی و دینی و ملی که در کنار هم هستیم و یا مانند روز‌های بحرانی سیل و زلزله‌هایی که پشت‌سر گذاشتیم، آن‌ها که توانمندی دارند را تشویق کنیم که به اقشار آسیب‌پذیر کمک کنند.

کاظم نسب در ادامه با اشاره به برخی انتقاد‌ها نسبت به دولت، اظهار داشت: بیماری کرونا جناح سیاسی و اصولگرا و اصلاح‌طلب نمی‌شناسد، حتی تفاوتی میان دستگاه‌ها و قوای مختلف نیست و همه ما به یک اندازه مسئول بوده و به یک اندازه در معرض آسیب قرار داریم. باید توجه داشته باشیم که تنها راه مقابله با آن ایمن‌سازی خانگی، مقابله با شایعات، کمک به اقشار آسیب‌پذیر و ارائه اطلاعات دقیق و صحیح به مردم است.

وی افزود: در نتیجه مردم واقعیت را لمس کرده و خود را بر اساس واقعیت موجود تطبیق خواهند داد، آن‌هایی هم که به هشدار‌ها و تذکر‌ها توجه نمی‌کنند و به سفر رفته‌اند، بدانند که این ویروس حتی در کشور‌های مختلف توسعه‌یافته و پیشرفته در حال گسترش و شیوع است لذا اکنون وقته هماهنگی و همدلی است.

نماینده مردم اهواز با بیان این که شرایط مبارزه با کرونا یادآور خاطرات سال‌های دفاع مقدس است، گفت: این روز‌ها شرایط شباهت زیادی به وضعیت جنگ ۸ ساله دارد که با همدلی موفق به مقابله با دشمن شدیم، لذا امروز زمان تضعیف دولت نیست، افرادی که علیه دولت صحبت می‌کنند و دولت را وادار می‌کنند تا برای جواب دادن به آن‌ها وقت بگذارد، بدانند این‌ها حاشیه است و تمرکز را از مسئله اصلی دور می‌کند.

وی همچنین با اشاره به لزوم استفاده از دانش و تجربیات سایر کشور‌ها در خصوص مدیریت بحران کرونا، تصریح کرد: ویروس کرونا یک مشکل جهانی برای همه کشور‌ها است که در این میان بعضی کشور‌ها موفق شده‌اند در مقابله با آن عملکرد بهتری داشته باشند لذا وزارت امورخارجه باید فعال‌تر باشد و از کارشناسان این کشور‌ها برای انتقال تجربه و دانش دعوت کند یا از مسیر دیگری تجربه آن‌ها را به داخل کشور منتقل کند. علم پزشکی ربطی به سیاست و به مرز‌های سیاسی ندارد بلکه یک عمل انسان دوستانه و نوع دوستانه است؛ لذا انتظار داریم وزارت امور خارجه جدی‌تر حاضر شده و تجربیات کشور‌ها در مقابله با کرونا را اعم از دانش، دارو و تجهیزات به داخل کشور انتقال دهد.

نماینده مردم اهواز ضمن تقدیر از زحمات کادر پزشکی و درمانی کشور، ابراز داشت: من وظیفه خود می‌دانم به همه اعضای کادر درمانی و پزشکی کشور که در خط مقدم مقابله با کرونا حضور دارند، از شخص آقای وزیر بهداشت، معاونان ایشان، تمامی مسئولان دانشگاه‌های علوم پزشکی سراسر کشور، کارکنان بیمارستان‌ها، پزشکان، پرستاران و همه کسانی که ارتباط مستقیم در امر درمان دارند تشکر ویژه‌ای داشته باشم، این عزیزان در روز‌ها و هفته‌های اخیر با جانفشانی و از خودگذشتگی بی‌نظیری یاد و خاطره سال‌های دفاع مقدس را تداعی کردند؛ لذا از مردم عزیز تقاضا داریم که به ارشاد‌ها و توصیه‌ها توجه کنند، به عنوان نماینده مردم از آن‌ها خواهش می‌کنم هر شهروند از خود مراقبت شدید به عمل آورد تا با همتی که از مسئولان دیده می‌شود و در کنار همکاری مردم روند بیماری کنترل شده و بیشتر از این هم‌وطنان ما کشته نشوند.
منبع: ایلنا
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
پیشخوان