تاریخ انتشار: ۰۹:۱۶ - ۱۶ ارديبهشت ۱۳۹۹
یک استاد دانشگاه:

حذف صفر‌های پول ملی را نمی‌توان گام اصلی دانست/ قطعا کسری بودجه پولی می‌شود

یک کارشناس اقتصادی اظهار داشت: متاسفانه ما واژه‌ها را قلب واقعیت می‌کنیم، باید توجه داشت خصوصی‌سازی به معنای فروش تعدادی سهم نیست، بلکه پیش از آن باید بازار فعال باشد، دخالت دولت کاهش یابد و همراه مالکیت انتقالمدیریت نیز صورت بگیرد. اینکه کاغذی به مردم بدهیم، اما آن شرکت را اداره کنیم، خصوصی‌سازی نیست.
حذف صفر‌های پول ملی
رویداد۲۴ داود سوری در مورد حذف چهار صفر از پول ملی که روز گذشته کلیات آن در مجلس شورای اسلامی تصویب شد، اظهار داشت: این اقدام باید آخرین گام از یکسری اصلاحات باشد، یعنی پیش از آن باید اقداماتی صورت بگیرد، ذهنیت‌ها تغییر کند و در انتها برای نشان دادن این تغییرات به سمت حذف صفر از پول ملی یا تغییر نام واحد پول حرکت کنیم، وگرنه نمی‌توان آن را بعنوان گام اصلی دانست.

وی ادامه داد: مشکل اصلی ما ریال نیست، بلکه استفاده نامرتبط، بی‌حد و حصر دولت از ریال بود و تا زمانیکه آن سیستم برقرار باشد تغییر نام واحد پول ملی هیچ تاثیری نخواهد داشت. تا زمانی که عملکرد دولت در استفاده از منابع بانکی یا انحصار در چاپ پول تغییر نکند، فرق نمی‌کند پول ما ریال یا تومان داشته باشیم.

بیشتر بخوانید: تاثیر حذف صفر‌ها از پول بر بورس چیست؟

سوری تصریح کرد: اگر بانک مرکزی مستقل بود و اجازه نمی‌داد به حقوقش تجاوز شود تا حدودی برخی مشکلات برطرف می‌شد، اما نبود این استقلال و سیستم تصمیم‌گیری در ناظر پولی، باعث شد این وضعیت حاکم باشد و شاهدیم منابع بانک مرکزی و سیستم بانکی با همان ساز و کار پیشین توزیع می‌شود.

این استاد دانشگاه در پاسخ به این پرسش که آیا احتمال پولی شدن کسری بودجه سال ۹۹ وجود دارد؟ گفت: راه دیگری وجود ندارد و قطعاً این اتفاق خواهد افتاد. منابعی که دولت در بازار سرمایه بفروش می‌رساند یا استفاده از بازار بدهی بدلیل داشتن سقف و نیز نحوه استفاده، نمی‌توانند موفقیت داشته باشد.

این کارشناس اقتصادی واگذاری اخیر شرکت‌های دولتی در بازار سرمایه را خصوصی‌سازی ندانست و افزود: متاسفانه ما واژه‌ها را قلب واقعیت می‌کنیم، باید توجه داشت خصوصی‌سازی به معنای فروش تعدادی سهم نیست، بلکه پیش از آن باید بازار فعال باشد، دخالت دولت کاهش یابد و همراه مالکیت انتقالمدیریت نیز صورت بگیرد. اینکه کاغذی به مردم بدهیم، اما آن شرکت را اداره کنیم، خصوصی‌سازی نیست.
منبع: ایلنا
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
پیشخوان