تاریخ انتشار: ۰۶:۱۱ - ۰۶ خرداد ۱۳۹۹
تعداد نظرات: ۲ نظر
در گفت‌وگو با رویداد۲۴ مطرح شد؛

ونزوئلا دریچه جدید دور زدن تحریم‌های نفتی ایران می‌شود؟

هر دو کشور ایران و ونزوئلا در تحریم هستند و این مبادلات بین خودشان در حال انجام است و کشور ثالثی که مانع همکاری این دو کشور باشد در حال حاضر وجود ندارد و این موضوع یک رویه جدیدی است برای همکاری شرکت‌ها و کشور‌هایی که تحت تحریم امریکا قرار می‌گیرند.

نفتکش ایران و ونزوئلا

رویداد۲۴ بر اساس گزارش‌های منتشر شده از سوی رسانه‌های ونزوئلا نفتکش ایرانی «فورچون» با اسکورت نیروی دریایی به آب‌های ونزوئلا رسیده است. چهار نفتکش دیگر ایرانی نیز در مسیر ورود به حوزه کاراییب و عزیمت به سواحل ونزوئلا هستند. ارسال کشتی‌های حامل سوخت به ونزوئلا خشم مقامات آمریکایی را برانگیخته است به طوری که واشنگتن تهدید کرد که از انتقال کشتی‌های ایرانی حامل سوخت به ونزوئلا جلوگیری می‌کند.

جان بولتون مشاور امنیت ملی سابق آمریکا در واکنش به حضور کشتی‌های نفتکش ایرانی در دریای کارائیب و انتقال بنزین از ایران به ونزوئلا گفته است: این اقدام برای آمریکا خطرناک بوده و ما در مخالفت با نفوذ ایران کنار خوان گوایدو (رهبر شورشیان ونزوئلا) ایستاده‌ایم.

همچنین ساموئل مونکادا نماینده دائم ونزوئلا در سازمان ملل در صحفه توئیتری خود نوشت: رسیدن بنزین ایرانیان برای مردم ونزوئلا نقطه عطفی در مبارزه برای حاکمیت، استقلال و صلح است. ترامپ و نوکران او به حمله نظامی علیه این تانکر‌ها در بحبوحه اپیدمی کرونا فکر می‌کنند، اما کارشناسان او چیز دیگری را توصیه می‌کنند.


بیشتر بخوانید:ریسک‌های روابط تهران و کاراکاس/ چرا نفتکش ایرانی به ونزوئلا رفت؟


بر اساس این گزارش طی روز‌های اخیر زمزمه‌هایی درباره احتمال توقیف ۵ فروند نفتکش ایرانی که به‌درخواست دولت ونزوئلا برای تحویل سوخت عازم این کشور هستند، در رسانه‌های غربی مطرح شده است، اما تاکنون هیچ مقام آمریکایی مستقیماً در این خصوص اظهار نظر نکرده است.

ونزوئلا و ایالات‌متحده در چند دهه گذشته، همکاری‌های نفتی زیادی داشته‌اند؛ اما هم‌اکنون، راه‌های همکاری‌های فنی، خدماتی، مبادله کالا و امور مالی به بن‌بست کشیده شده است، عرضه بنزین و گازوییل پالایشگاه‌های ونزوئلا تقریباً متوقف‌شده است و همچنان قاچاق سوخت وجود دارد. ضمن آنکه فعالیت در بازار سیاه سوخت در این کشور بسیار سودآور است.

معاملات ایران و ونزوئلا با چه ارزی خواهد بود؟

علی شهرویی به رویداد۲۴ می‌گوید: هر دو کشور ایران و ونزوئلا در تحریم هستند و این مبادلات بین خودشان در حال انجام است و کشور ثالثی که مانع همکاری این دو کشور باشد در حال حاضر وجود ندارد و این موضوع یک رویه جدیدی است برای همکاری شرکت‌ها و کشور‌هایی که تحت تحریم آمریکا قرار می‌گیرند.

او ادامه می‌دهد: این کشور‌ها در این شرایط می‌توانند معاملات و مبادلات خود را انجام دهند و به دلیل اینکه پیش از این هم مورد تحریم قرار داشتند و به بازار آمریکا دسترسی نداشتند، می‌توانند با طلا و پول و ارز‌های رایج خودشان این تحریم‌ها را دور بزنند.

این کارشناس می‌گوید: بحث‌های مختلفی در زمینه نحوه معاملات مطرح است؛ ممکن است با ارز‌های جهانی یا با ارز رایج دو کشور باشد یا بحث‌هایی برای معامله با طلا در رسانه‌ها عنوان شده است، اما معمولا دو کشور خیلی به این موضوعات نمی‌پردازند و این سکوت خبری هم به دلیل تحریم‌هاست که باید جانب احتیاط را حفظ کرد تا این مسیر دچار مشکل نشود.


بیشتر بخوانید: اقدام آمریکا در دریای کارائیب باعث تنش در خلیج فارس می‌شود؟


شهرویی می‌گوید: آمریکا در حال حاضر با بحران‌های داخلی روبروست و ایجاد بحران دیگر بین المللی در این شرایط منفعتی برایش ندارد. اما در مقابل برعکس این قضیه نیز وجود دارد و احتمال اینکه آمریکا بخواهد یک بحث خارجی را به‌وجود بیاورد هست تا اذهان عمومی را در زمینه ضعف داخلی خودش در مورد کرونا به گونه‌ای منحرف کند. در آخرین نظرسنجی که در آمریکا انجام شد ترامپ با اختلاف ۸ درصدی نسبت به بایدن شانس کمتری برای ریاست جمهوری دور بعدی آمریکا دارد و ممکن است با تقابل با نفتکش‌های ایرانی و درگیری ساختگی اذهان عمومی را منحرف کند. البته موضوع سوخت رسانی ایران به ونزوئلا می‌تواند فتح باب خوبی برای جسارت کشور‌ها و سایر شرکت‌های تحریمی برای ادامه همکاری‌ها باشد و با توجه به انتخابات پیش روی آمریکا و موضوعات داخلی که با آن مواجه است شاید اقدام ایران بتواند راه را برای کشور‌های دیگری هم که تحریم هستند نیز باز کند.

او در پاسخ به این پرسش که با توجه به افت شدید درآمد‌های نفتی این اقدام می‌تواند به ادامه همکاری‌ها و افزایش درآمد‌های ارزی ایران کمک کند؟ می‌گوید: نفت خامی که ما می‌فروشیم غالبا به شرق آسیا و به کشور چین است، اما به جز این عامل به موضوعات دیگری نیز وابسته است؛ به عنوان مثال هر چه شکاف سیاسی بین آمریکا و چین تشدید شود، احتمال حمایت چین از ما بیشتر خواهد شد. از سوی دیگر آمریکا در آستانه انتخابات ریاست جمهوری است که همین موضوع باعث کاهش پیگیری‌ها در مباحث سیاست خارجی آنها شده است که مجموعه این دو عامل ممکن است با تنفس بیشتری برای معاملات ایران همراه شود. بحث‌هایی درباره کمک به بازسازی پالایشگاه‌های ونزوئلا برای مشکلات و بحران سوختی نیز انجام شده است که یکی دیگر از اقداماتی است که از سوی ایران در دست اجراست.

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
برچسب ها: ایران و ونزوئلا
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۲
رضا
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۱۱ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۶
0
1
داریم هزینه بغل کردن مادر رییس جمهور ونزوئلا توسط احمدی نژاد رو پرداخت میکنیم ...
حسین رفعتی نسب
|
Georgia
|
۲۱:۱۴ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۶
0
1
اگر قرار باشد نفت را مجانی به ونزویلا و سوریه بدهیم و خوشحال باشیم که توانسته ایم که تحریم ها را دور بزنیم و جوری ژست بگیریم که انگار فتح الفتوح کرده ایم بهتر نیست اصلا استخراج نفت را کنار بگذاریم و به سوی اقتصاد بدون نفت پیش برویم.اینجوری حداقل در هزینه ها صرفه جویی کرده ایم و مجبور نیستیم هزینه استخراج و حمل نفت تا دریای کارایب بوسیله نفت کش های ایرانی را بپردازیم تا دولت کمونیستی کاراکاس را حمایت کنیم.
چرا کره شمالی هیچگاه نمی تواند از زیر یوغ بردگی چین رها شود و همیشه به عنوان یک کشور مستعمره باقی می ماند تا هر کاری که دولت چین نمی خواهد به اسم خودش انجام دهد به کره شمالی دستور انجام آن را بدهد تا مثلا خودش را به مصوبات سازمان ملل متعهد نشان دهد.حالا حکایت ما و روسیه هم شده مثل حکایت چین و کره شمالی.روسیه می خواهد به رژیم کمونیستی کاراکاس کمک نماید به ایران دستور صدور نفت می دهد و به عبارتی از جیب ایران بذل و بخشش می کند.
نظرات شما
نظرسنجی
پیش‌بینی شما از آینده قیمت دلار چیست؟
پیشخوان