تاریخ انتشار: ۰۶:۱۱ - ۱۱ خرداد ۱۳۹۹
رویداد۲۴ گزارش می‌دهد؛

«گزارش یک قتل»/ جرج فلوید چگونه نماد جدید اعتراضات مردم آمریکا شد؟ +فیلم و عکس

جورج فلوید شهروند سیاهپوست آمریکایی که به نماد اعتراضات روز‌های اخیر آمریکا تبدیل شده در حالی که دستانش از پشت بسته شده و زانوی افسر پلیس سفید آمریکایی روی گردنش قرار داشت جانش را از داد. لحظاتی که توسط دوربین یک بیننده ضبط شد و به جرقه اعتراضاتی خونین بدل شد.
قتل جرج فلوید توسط پلیس آمریکا
 
رویداد۲۴ جورج فلوید ۴۶ ساله روز دوشنبه به قتل رسید و ویدئوی بازداشت او توسط پلیس در شبکه‌های اجتماعی بار‌ها دست به دست شد و خشم مردم را برانگیخت و در نهایت ماجرا به بازجویی و اخراج افسر مسئول و سه همکار او که در صحنه حاضر بودند و اقدامی نکردند، منجر شد.
 
در ویدئوی منتشر شده به خوبی واضح است که پلیس زانویش را بر گردن جورج فلوید فشار می‌دهد و او دائم تکرار می‌کند نمی‌تواند نفس بکشد. بعد از چند دقیقه مرد ساکت و بی‌حرکت می‌شود، اما افسر پلیس همچنان به فشار زانو بر گردن او ادامه می‌دهد.
 
فیلمبردار و حاضران به پلیس التماس می‌کنند که پایش را بردارد و به او می‌گویند که بینی فلوید در حال خونریزی است. افسر پلیس متوجه جمع شدن مردم در پیاده رو می‌شود و در این حین آمبولانس از راه می‌رسد و فلوید را روی برانکارد به بیمارستان منتقل می‌کند.
 
پلیس درباره نحوه بازداشت جورج فلوید و اطلاعاتی که به اداره پلیس مینیاپولیس داده شده توضیح داده و گفته او روز دوشنبه در حالی بازداشت شده که به گفته افسران مظنون به اقدام مجرمانه بوده است. افسر پلیس از فلوید خواسته از روی اتومبیلی که روی آن نشسته بود پایین بیاید.
 
به گفته افسران او از ماشین پایین آمده و حالت مقاومت فیزیکی در برابر پلیس نشان داده است و افسران موفق شدند به او دستبند بزنند و در این حین متوجه شدند که او دچار بیماری اضطراب است.
 
در بیانیه پلیس آمده افسران بالافاصله امبولانس خبر کرده‌اند، اما این مرد به واسطه هجوم بیماری در حین جدال با پلیس جانش را از دست داده است.
 
در این بیانیه پلیس اشاره‌ای به ویدئوی نحوه بازداشت فلوید نشده، اما گفته شده اف.بی.آی به این پرونده ورود کرده است. روز چهارشنبه اداره پلیس مینیا پولیس افسرانی که در کشته شدن فلوید دست داشتند را شناسایی کرد. خانواده فلوید معتقدند این افسران باید به جرم قتل متهم شوند.
 
به گزارش رویداد۲۴ برادر جورج فلوید به سی.ان.ان گفته آن‌ها با برادرم بدتر از حیوانات رفتار کردند. آن‌ها جان برادرم را گرفتند و مستحق اعدامند. همچنین جیکوب فری شهردار مینیاپولیس نیز در اظهاراتی افسر متخلف را محکوم کرد و گفت باید متهم شود، اما اشاره‌ای به نوع اتهامی که متوجه اوست نکرد. ایهان عمر نماینده مسلمان و دموکرات کنگره آمریکا در توییتر خود نوشت این افسر باید به اتهام قتل محکوم شود.
ببینید: تصاویر اعتراضات در مینیاپولیس علیه کشتن سیاهپوست آمریکایی

پس از قتل جورج فلوید توسط پلیس، جرقه اعتراضات در سراسر ایالات آمریکا و به طور خاص در مینیاپولیس زده شده و صد‌ها معترض از روز چهارشنبه در خیابان‌ها حاضر شدند. تصاویر اقدامات خشونت‌بار پلیس و استفاده از گلوله‌های ساچمه‌ای و گاز اشک‌آور برای متفرق کردن مردم در شبکه‌های اجتماعی بار‌ها بازنشر شده است. این تصاویر نشان می‌دهد مردم فروشگاه‌هایی را که در جریان اعتراضات تخریب شده‌اند را غارت می‌کنند. همچنین استار تریبیون گزارش کرده که برخی معترضان مقابل خانه درک چائوین افسر پلیس متخلف و دادستان محلی تجمع کرده‌اند.
 
سخنگوی پلیس روز چهارشنبه به خبرنگاران گفت که این اعتراضات صلح‌آمیز و آرام نبوده و یک نفر در جمعیت تیر خورده است. هنوز معلوم نیست مرگ او مستقیما به اعتراضات ارتباطی داشته باشد.
 
در جریان اعتراضات روز پنجشنبه معترضان خودرو‌های پلیس و مغازه‌ها را تخریب و غارت کردند. این سلسله حوادث به توییتی ختم شد که توسط توییتر به جرم اشاعه خشونت حذف شد.
بیشتر بخوانید: جنگ ترامپ و توئیتر بالا گرفت/ توئیتر پیام ترامپ را غیرقابل پخش کرد

دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا در ارتباط با اعتراضات مردم مینیاپولیس به رفتار بی‌رحمانه پلیس با جورج فلوید، مظنون سیاهپوست و بروز ناآرامی در شهر نوشته بود که «اراذل و اوباش» دارند به خاطره جورج فلوید اهانت می‌کنند و او نیرو‌های گارد ملی را به این شهر خواهد فرستاد. او در توییت دوم اضافه کرد: وقتی غارت‌ها شروع شوند، تیراندازی هم آغاز خواهد شد.
 
توییتر دومین پیام را مصداق «ستایش از خشونت» و نقض مقررات این شرکت دانست و از نظر کاربران پنهان کرد. این پیام‌رسان در توضیح امر، به پیشینه تاریخی جمله مربوطه و تداعی رویداد‌های ۱۹۶۰ در میامی استناد کرد. در سال ۱۹۶۰ نیز رئیس پلیس میامی با همین جمله «وقتی غارت‌ها شروع شوند، تیراندازی هم شروع می‌شود»، رویکرد خشنی در محله‌های سیاهپوست‌نشین شهر در پیش گرفت.
 
اقدام توییتر پای ایران را به جریان اعتراضات مینیاپولیس باز کرد. کاخ سفید توییتر را با مقایسه محتوای پیامی از رهبر ایران در روز قدس را به چالش کشیده و مدعی شده این توییت مقررات مربوط به ستایش خشونت را نقض کرده، ولی توییتر مصمم است به آنها اجازه استفاده از این شبکه اجتماعی را بدهد.
 
اعتراضات در آمریکا دست‌کم به ۶ شهر تسری پیدا کرده که برخی از این شهر‌ها اعتراضات مسالمت‌آمیز و برخی اعتراضات خشونت آمیز را تجربه کرده‌اند. سی.ان.ان در گزارشی نوشته ایالت‌های مینه سوتا (شهر مینیاپولیس)، آریزونا (فونیکس)، کلرادو (دنور)، کنتاکی (لویس ویل)، تنسی (ممفیس) و اوهایو (کولومبوس) تاکنون درگیر اعتراضات مردمی بوده‌اند. تصاویر اعتراضات مردمی در نیویورک نیز در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده است.
 
تاکنون ۷۲ نفر در جریان اعتراضات نیویورک بازداشت شده‌اند. یکی از کارکنان شبکه خبری سی ان ان در مینیاپولیس بازداشت و پس از چند ساعت آزاد شد. عمر جیمنز خبرنگار سیاه پوست و لاتین تبار سی.ان.ان در جریان گزارش زنده خبری بازداشت شد.
 
جیمنز در باره نحوه بازداشت خود توضیح داده و گفته در حال ضبط برنامه زنده روبروی پایگاه پلیس در خلال اعتراضات بوده که پلیس به او تذکر می‌دهد و او می‌گوید ما می‌توانیم هر جایی که شما اجازه بدهید بایستیم و گزارش تهیه کنیم. اما دقایقی بعد پلیس او را بازداشت می‌کند.
 
جیمنز با خونسردی از پلیس سوال کرده که چرا قرار است بازداشت شود؟ اما پلیس به او دستبند زده در حالی که دوربین همچنان در حال ضبط این تصاویر بوده است. کمی بعد کل گروه فیلمبرداری نیز بازداشت شدند و دوربین که همچنان در حال فیلمبرداری بوده به دست پلیس می‌افتد.
 
اظهار نظر لوری لایتفوت شهردار شیکاگو نیز یکی از حاشیه‌های اعتراضات مردم به قتل جرج فلوید بوده است. شهردار شیکاگو در واکنش به توییت جنجالی ترامپ در یک کنفرانس خبری گفت: اظهار نظر ترامپ در شب گذشته به طور باورنکردنی‌ای خطرناک بود. ما باید منسجم و محکم در برابر چنین اظهارنظر غیر قابل قبولی بایستیم و مهم نیست چه کسی این حرف را زده باشد.
 
او گفته: هدف ترامپ ایجاد دوقطبی در کشور است. او می‌خواهد دولت محلی دموکرات را بی‌ثبات کند و به نژادپرستی دامن بزند. ما چنین اجازه‌ای به او نخواهیم داد. چیزی که به ترامپ می‌خواهم بگویم با «اف» شروع می‌شود و با «یو» تمام می‌شود. (حروف اختصاری فحشی به زبان انگلیسی)
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
برچسب ها: جرج فلوید
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان