تاریخ انتشار: ۱۰:۳۹ - ۱۹ خرداد ۱۳۹۹
رویداد۲۴ گزارش می‌دهد؛

نکته‌هایی از آمار مبتلایان و فوتی‌های ویروس کرونا در ایران و جهان/ آیا وارد پیک دوم بیماری شده‌ایم؟ +جدول

جدول ۱۵ کشور با بیشترین تعداد فوتی در ۲۴ ساعت گذشته نشان می‌دهد ایران در رتبه ۱۳ جهان قرار گرفته است. این یعنی ایران همچنان یکی از کشور‌های خطرناک در شیوع ویروس کروناست؛ با این حال از ابتدای ورود این بیماری به کشور تا کنون، دولت حتی یک روز هم قرنطینه اعلام نکرد.

آمار فوتی ویروس کرونا در ایران

رویداد۲۴ در روز‌های گذشته تعداد بیماران مبتلا به کرونا در ایران افزایش چشمگیری داشت که نگرانی‌هایی را ایجاد کرده بود. روز شنبه رئیس جمهور هم نسبت به افزایش شیوع این بیماری هشدار داد. با وجود انتقاداتی که به ایران، چین و چند کشور دیگر درباره نحوه اعلام آمار شیوع کرونا شده، اما مبنای این گزارش همان آمار رسمی است، چون به آمار دیگری دسترسی وجود ندارد.

در ۲۴ ساعت گذشته، ایران از نظر تعداد افراد فوت شده در اثر ابتلا به کرونا در رتبه ۱۳ جهان قرار گرفته است. مقایسه وضعیت ایران با کشورهای دیگر را در این جدول مشاهده می‌کنید:

آمار فوتی ویروس کرونا در ایران


بیشتر بخوانید: آمارهای فوتی‌های کرونا چقدر واقعی است؟/ آیا دولت حقیقت را می‌گوید؟ +نمودار و عکس


به گزارش رویداد۲۴ از نظر تعداد مبتلایان جدید ایران در رتبه نهم قرار گرفته است. در واقع ایران با اینکه از کانادا، سوئد، ایتالیا و انگلستان تعداد بیمار بیشتری را ثبت کرده است، اما تعداد فوتی‌های ایران از این کشور‌ها کمتر بوده است.

این اتفاق سه دلیل دارد؛ دلیل اول اینکه بعضی کارشناسان و نزدیکان بیماران می‌گویند دولت افرادی که بیماری زمینه‌ای دارند، اما به کرونا هم مبتلا هستند، را جز آمار فوتی‌های کرونا اعلام نمی‌کند. این ادعا بار‌ها در فضای مجازی مطرح شده است و وزارت بهداشت نیز علاقه به پاسخگویی به این مسائل را ندارد.

دلیل دیگر این است که افراد اعلام شده تازه بیماری‌شان مشخص شده و ممکن است در روز‌های آینده فوت کنند. دلیل سوم هم ممکن است به مقاومت بدنی بیماران مربوط باشد. مثلا نسبت به بیماران ایتالیایی، جوان‌تر باشند و شانس زنده ماندن بیشتری مقابل این بیماری داشته باشند!

آمریکا در صدر

آمریکا تقریبا ۲ میلیون بیمار و بیش از ۱۰۰ هزار فوتی را در اثر کرونا ثبت کرده است. آماری که بعید است توسط کشور دیگری شکسته شود.

ایران از نظر تعداد کلی بیماران در رتبه یازدهم قرار گرفته و بار دیگر از فرانسه بالاتر ایستاده است. در مقطعی از مبارزه با کرونا، آمار بیماران فرانسوی از ایران بیشتر بود. پییش‌بینی می‌شود در روز‌های آینده، با تداوم روند مبتلایان جدید، ایران از ترکبه و آلمان هم بالاتر برود. در ۲۴ ساعت گذشته در ترکیه ۹۰۰ و در آلمان ۴۰۰ بیمار جدید ثبت شده بود. البته ترکیه هم از کشور‌هایی است که متهم به پنهان کردن آمار وافعی کرونا برای حفظ صنعت تورسیم است.

ایران؛ وضعیت سفید؟

اسامی شهر‌های ایران و وضعیت آن‌ها (سفید، زرد و قرمز) اعلام شده است. بر این اساس وضعیت استان‌های قزوین، فارس، کهگلویه و بویراحمد، گلستان، لرستان، مرکزی و یزد از سایر استان‌های ایران بهتر است و هیچ شهر قرمزی در این استان‌ها ثبت نشده است. زمانی که دولت آمار استان‌ها را به تفکیک اعلام می‌کرد، استان‌های یزد، مرکزی و گلستان در وضعیت مطلوبی قرار نداشتند و به نظر می‌رسد پیک اول این بیماری از این استان‌ها رفته است.

در استان‌های خوزستان، هرمزگان و آذربایجان غربی وضعیت به شکل عجیبی خطرناک گزارش شده است. بازگشایی همه ادارات به دستور دولت یکی از دلایلی بود که باعث شد وضعیت این استان‌ها قرمز شود؛ چه آنکه به لحاظ سرانه بهداشت عمومی و رسیدگی دولت، این استان‌ها در وضعیت مناسبی نیستند.

جدول ۱۵ کشور با بیشترین تعداد فوتی در ۲۴ ساعت گذشته نشان می‌دهد ایران در رتبه ۱۳ جهان قرار گرفته است. این یعنی ایران همچنان یکی از کشور‌های خطرناک در شیوع ویروس کروناست؛ با این حال از ابتدای ورود این بیماری به کشور تا کنون، دولت حتی یک روز هم قرنطینه اعلام نکرد.

تنها در نوروز امسال برای مدت کوتاهی قرنطینه اعمال شد که آنهم نه به دستور دولت، که به خاطر تعطیلات نوروزی و بر اساس تصمیم خود مردم بود. آمار ابتلا به ویروس کرونا در اسفند سال گذشته یک رقمی و در بدترین حالت دو رقمی بود اما اکنون پس از سه ماه مبارزه با کرونا، آمار ابتلا چهار رقمی شده و روزانه بیش از ۳ هزار نفر به کرونا مبتلا می‌شوند. تمام ادارات و سازمان‌ها باز هستند و در حالیکه رییس جمهور در جلسات هیات دولت با فاصله چند متری از وزیران و معاونانش می‌نشیند یا تنها در جلسات به صورت ویدئو کنفرانس شرکت می‌کند، مردم در مترو و اتوبوس در بدترین وضعیت ممکن به سر کار می‌روند. همه چیز از شنبه عادی شد، اما نه برای مردم؛ فقط برای رییس جمهور.

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان