تاریخ انتشار: ۰۹:۰۰ - ۲۱ خرداد ۱۳۹۹
استاد علوم سیاسی و روابط‌ بین‌الملل:

ناآرامی‌های آمریکا، فاجعه اقتصادی به بار خواهد آورد/ کشورهای ضدترامپ متحدتر می‌شوند

استاد روابط بین‌الملل دانشگاه نیوهمپشایر با اشاره اینکه ناآرامی‌های آمریکا در بلندمدت فاجعه اقتصادی به بار خواهد آورد، گفت: مردم آمریکا به هر قیمتی به دنبال تغییر در انتخابات نوامبر هستند و به نظر من با انتخاب بایدن برجام دوباره زنده خواهد شد.

اعتراضات آمریکا

رویداد۲۴ کرک دورسِی، استاد علوم سیاسی و روابط‌ بین‌الملل و تاریخ دانشگاه نیوهمپشایر است. وی در حوزه‌ سیاست خارجی سال‌ها تدریس، مطالعه و بررسی کرده است.

وی در گفت‌وگویی، نظرات خود را پیرامون تنش‌ها میان ایران و آمریکا بیان کرده است:

سیاه‌پوستان بیش از دیگران از ویروس و اثرات اقتصادی ناشی از آن رنج کشیده‌اند

کرک دورسِی در ابتدا گفت: ناآرامی‌ها در ایالات متحده محصول چند عامل مختلف است؛ مشکل  اقتصادی و اجتماعی ناشی از کرونا و مشکلات مداوم نژادپرستی در ادارات پلیس ایالات متحده. آمریکایی‌های آفریقایی‌تبار بیش از دیگران از ویروس و اثرات اقتصادی ناشی از ویروس رنج کشیده‌اند. بنابراین آنها از شرایط عصبانی بودند اما قتل جورج فلوید آن را بدتر کرد. همچنین باید بگویم که بیشتر آمریکایی‌ها فکر می‌کنند مأمورانی که جورج فلوید را کشتند، باید به جرم قتل محاکمه شوند.

معترضان آمریکا به سه گروه تقسیم می‌شوند

وی افزود: ما همچنین باید معترضان را به سه گروه تقسیم کنیم؛ ۱. افرادی که خواهان تغییر صلح‌آمیز  هستند که اکثر مردم حاضر در خیابان‌ها را تشکیل می‌دهند ۲. افرادی که خواهان تغییر خشونت‌آمیز هستند و ۳. افرادی که می‌خواهند از مشغولیت پلیس برای سرقت و آتش زدن اموال عمومی  استفاده کنند. 

ترامپ سعی می‌کند ناآرامی‌ها را نتیجه عملکرد هواداران بایدن نشان دهد

ناآرامی‌های خیابان‌های آمریکا در بلندمدت فاجعه اقتصادی به بار خواهد آورد

مردم آمریکا به هر قیمتی به دنبال تغییر در انتخابات نوامبر هستند

استاد علوم سیاسی و روابط‌ بین‌الملل و تاریخ دانشگاه نیوهمپشایر یادآور شد: ناآرامی‌ها به ترامپ فرصت داد تا خشونت را نتیجه عملکرد جناح چپ نشان دهد، نه نژادپرستی در سیستم دولتی. این ناآرامی‌ها احتمالاً به ترامپ کمک می‌کند تا با نشان دادن اینکه وی از قانون و نظم حمایت می‌کند و جو بایدن از بی‌نظمی حمایت می‌کند، خود را قانون‌مدار نشان دهد. اما در طولانی‌مدت، ناآرامی‌ها در خیابان‌ها، یک فاجعه اقتصادی به بار خواهد آورد و بیش از صد هزار کشته از ویروس به معنای این است که مردم آمریکا به هر قیمتی به دنبال تغییر در انتخابات نوامبر هستند. بنابراین معتقدم که ترامپ پیروزی در انتخابات را از دست می‌دهد، اما در ۵ ماه خیلی چیزها  تغییر می‌کند.

درد و رنج مردم آمریکا برای ترامپ مهم نیست، چه برسد به مردم ایران

وی در ادامه گفت: ترامپ به دنبال دشمنی با ایران است. ترامپ به سادگی تصمیم گرفته است که مذاکره با ایران را انجام ندهد، زیرا نمی‌خواهد راه پرزیدنت اوباما را که با ایران مذاکره کرد، برود. درد و رنج مردم به هیچ وجه برای او مهم نیست، حتی در ایالات متحده هم برای او مهم نیست، بنابراین او واقعاً اهمیتی برای رنج مردم در ایران قائل نیست.

ممکن است ترامپ تصمیم به ایجاد بحران با ایران قبل از انتخابات نوامبر داشته باشد

کرک دورسِی یادآور شد: فراموش نکنیم که ترامپ به مردم خود نیز در بحران کرونا کمک نکرد. من معتقدم که تحریم‌ها واقعاً در مورد تغییر سیاست یک کشور مؤثر نیستند اما بزرگترین ترس بسیاری از تحلیلگران این است که وی ممکن است تصمیم به ایجاد بحران با ایران قبل از انتخابات نوامبر داشته باشد.

کشورهای ضدترامپ متحدتر می‌شوند

وی همچنین با اشاره به موفقیت ایران در زمینه دور زدن تحریم‌ها و انتقال نفت به ونزوئلا گفت: انتقال نفت از ایران به ونزوئلا دو چیز را به ما نشان می‌دهد؛ اول اینکه کشورهایی که آمریکا را دوست ندارند با هم همکاری خواهند کرد، دوم اینکه کشورهای ضدترامپ متحدتر می‌شوند.


بیشتر بخوانید: آخرین اخبار از اعتراضات در آمریکا به قتل جورج فلوید/ از ورود لباس‌شخصی‌ها تا شکستن شیشه ماشین‌ها توسط ماموران پلیس!


ایران تا زمانی که می‌تواند در برجام بماند

با انتخاب بایدن برجام دوباره زنده خواهد شد

استاد علوم سیاسی و روابط‌ بین‌الملل و تاریخ دانشگاه نیوهمپشایر در مورد سرنوشت برجام هم گفت: اگر جو بایدن در ماه نوامبر انتخاب شود، برجام دوباره زنده خواهد شد. اگر اینطور نباشد، این توافق بدون آمریکا ارزش کمی دارد چون کارشکنی‌های آمریکا مانع انجام وظایف دیگر کشورهای عضو این تواق می‌شود. من انتظار دارم که ایران تا زمانی که می‌تواند در این توافق بماند تا به جهانیان نشان دهد که حاضر است یک شریک خوب باشد اما ایالات متحده شریک خوبی نیست.

نزدیکترین حامیان ترامپ مواضع ضدایرانی دارند

کرک دورسِی یادآور شد: بر همین اساس من قبل از ژانویه ۲۰۲۱ انجام هیچ‌گونه مذاکره‌ای بین ایران و ایالات متحده در دسترس نمی‌بینم. ترامپ هیچ مزیتی از مذاکره با ایران نمی‌بیند زیرا نزدیکترین حامیان وی موضع ضدایرانی دارند.

منبع: ایلنا
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
برچسب ها: دونالد ترامپ
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان