تاریخ انتشار: ۱۰:۳۴ - ۲۱ خرداد ۱۳۹۹

اعتراض‌های خیابانی وزیر دفاع آمریکا را در آستانه اخراج قرار داد

روزنامه آمریکایی «وال استریت ژورنال» گزارش داد: اختلاف‌نظر بین دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا با مایک اسپر وزیر دفاع این کشور درباره چگونگی برخورد با معترضان، اسپر را تا آستانه اخراج از این سمت پیش برد.
اعتراض‌های خیابانی آمریکا
رویداد۲۴ به گزارش روز چهارشنبه روزنامه وال استریت ژورنال، چند مقام ارشد به این نشریه گفتند، مشاجره هفته گذشته بین اسپر و ترامپ برسر تهدید رئیس جمهوری آمریکا برای فراخواندن نیرو‌های نظامی با هدف سرکوب معترضان در این کشور، ترامپ را تا آستانه اخراج وزیر دفاع خود پیش برد.

این مقام‌ها (اشاره‌ای به نام این افراد نشده است) به این روزنامه گفتند، شماری از مشاوران ترامپ زمانی که درباره اختلاف‌نظر با اسپر از سوی رئیس جمهوری مورد مشورت قرار گرفتند، ترامپ را از قصد اخراج وی منصرف کردند.

به نوشته وال استریت ژورنال، برخی از مقام‌ها همچنین گفته‌اند که اسپر خود را برای این موضوع آماده و حتی متن «استعفانامه» را تهیه کرده بود، اما برخی از مشاورانش، او را از ارائه استعفانامه به رئیس جمهوری آمریکا منصرف کردند.

شبکه سی‌ان‌ان نیز با پرداختن به این موضوع گزارش داد، اختلاف‌نظر اسپر با ترامپ برای به کار بردن نیروی نظامی جهت سرکوب متعرضان از این نظر این بود که وزیر دفاع اصرار داشت این امر باید بعنوان آخرین گزینه در نظر قرار گیرد.

اسپر با فاصله گرفتن از مواضع ترامپ برای سرکوب معترضان، در اتاق کنفرانس پنتاگون خطاب به خبرنگاران با فراخوان نیرو‌های نظامی، گفت: در حال حاضر ما در چنین وضعیتی قرار نداریم.

بیشتر بخوانید: ۳۱ درصد آمریکایی‌ها می‌گویند تا ۵ سال آینده انتظار یک جنگ داخلی را دارند؛ ماجرا چیست؟
وزیر دفاع آمریکا افزود: گزینه وارد عمل کردن نیرو‌های نظامی آمریکا در نقش مجریان قانون، باید بعنوان آخرین گزینه و فقط در وخیم‌ترین و اضطراری‌ترین وضعیت در نظرگرفته شود، در حال حاضر ما در چنین وضعیتی به سر نمی‌بریم و من از اجرای قانون مربوط به اختیارات رئیس جمهوری در گسیل داشتن ارتش به سراسر آمریکا حمایت نمی‌کنم.

به نوشته سی‌ان‌ان، مقاومت اسپر در برابر نظر ترامپ اکنون او را در وضعیت سستی قرار داده است؛ در نشست خبری هفته گذشته کاخ سفید، سخنگوی کاخ سفید در پاسخ به اینکه آیا ترامپ همچنان به اسپر اعتماد دارد و قصد اخراجش را ندارد، گفته بود: درحال حاضر اسپر همچنان وزیر دفاع آمریکاست.

سی‌ان‌ان پیشتر در ۱۷ خردادماه فاش کرد که دونالد ترامپ خواستار استقرار ۱۰ هزار نیروی ارتش در شهر‌های مختلف این کشور برای سرکوب اعتراض‌ها بوده است.

این رسانه تصویری به نقل از یک مقام ارشد وزارت دفاع آمریکا گزارش داده بود که وزیر دفاع و «مارک میلی» رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا با این تصمیم ترامپ مخالفت کرده‌اند.

اسپر با وجود مخالفت با نظر ترامپ، یک‌هزار و ۶۰۰ نیروی ارتش را به واشنگتن پایتخت آمریکا اعزام کرد، اما ۵ هزار نیروی گارد ملی حاضر در آن منطقه نیازمند کمک این نیرو‌ها برای سرکوب ناآرامی‌ها نشدند.

یک مقام دیگر وزارت دفاع آمریکا به سی‌ان‌ان گفته بود، رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا به شدت معتقد بوده شرایط کنونی در حدی که نیازمند اعزام نیرو‌های ارتش باشد، حاد نبوده است؛ این ارزیابی ممکن بود دستور احتمالی ترامپ در این زمینه را از لحاظ قانون با مشکل روبه رو کند.

ترامپ هفته گذشته تهدید کرده بود که برای سرکوب اعتراض‌ها به علت قتل جورج فلوید سیاهپوست آمریکایی به دست یک پلیس سفیدپوست، با استفاده از اختیارات ریاست جمهوری خود نیرو‌های ارتش را به شهر‌های آمریکا اعزام می‌کند.

این تهدید ترامپ با انتقاد‌های گسترده‌ای روبه رو شد تا جایی که وزیر دفاع او نیز به آن واکنش نشان داده و گفت، نیازی به اعزام نیرو‌های ارتش نمی‌بیند.

اسپر قصد داشت ۱۶۰۰ نیروی اعزام شده به واشنگتن را نیز به پایگاه‌های ارتش بازگرداند، اما با تهدید به برکناری، از این اقدام منصرف شد.

تهدید ترامپ به استفاده از ارتش برای سرکوب تظاهرات چنان ابعاد گسترده‌ای یافت که «جیمز متیس» وزیر دفاع پیشین آمریکا در اقدامی بی‌سابقه به انتقاد بسیار تند از ترامپ پرداخت و در بیانیه‌ای او را «تهدیدی علیه قانونی اساسی آمریکا» توصیف کرد.

متیس گفت: حدود ۵۰ سال پیش وقتی به ارتش پیوستم و سوگند خوردم که از قانون اساسی حمایت و حفاظت کنم، هرگز فکر نمی‌کردم به نظامیان دستور داده شود که حقوق قانونی شهروندان خود را نقض کنند.
منبع: ایرنا
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
پیشخوان