تاریخ انتشار: ۲۲:۰۳ - ۲۱ خرداد ۱۳۹۹
رحمان قهرمان‌پور، کارشناس مسائل آمریکا مطرح کرد:

چرا بایدن شانس چندانی در مقابل ترامپ در انتخابات ندارد؟

یک کارشناس مسائل آمریکا معتقد است که باید توجه داشت که رئیس‌جمهور مستقر نیازمند کارت شگفتی‌ساز نیست بلکه او فقط باید نشان دهد که عملکردش مناسب بوده است.

انتخابات آمریکا

رویداد۲۴ بر خلاف ترامپ، این جو بایدن است که باید کارت‌های شگفتی‌ساز را رو کند و به همه‌ بر خلاف ترامپ، این جو بایدن است که باید کارت‌های شگفتی‌ساز را رو کند و به همه‌گان نشان دهد که اگر او به قدرت برسد ضعف‌های موجود را جبران خواهد کرد

رحمان قهرمان‌پور، کارشناس مسائل آمریکا در ارزیابی خود از تاثیر اعتراضات و شیوع کرونا بر احتمال رئیس‌جمهور مجدد دونالد ترامپ گفت: «انتخابات در کشور آمریکا ارتباط وثیقی به بحث «کمپین» دارد؛ بدین معنی که اگر انتخابات در این کشور از منظر جامعه‌شناسی صرف مورد مدّاقه قرار گیرد و چنین فرض شود که مخالفتی اجتماعی در مقابل ترامپ شکل گرفته که منجر به شکست حتمی او خواهد شد، با تحلیل دقیق مواجه نخواهیم بود. دلیل این امر این است که فقط روند‌های اجتماعی و سیاسی نیستند که نتایج انتخابات را تعیین می‌کنند، بلکه این کمپین‌ها هستند که در تعیین سرنوشت انتخابات نقشی اساسی دارند.»
بیشتر بخوانید: آیا ترامپ برنده انتخابات نوامبر می‌شود؟
وی افزود: «اگر از منظر جامعه‌شناختی به مساله نگریسته شود، موج اعتراضات ضد نژادپرستی، سرنوشت ترامپ را معلوم کرده و در نظرسنجی‌ها شاهد کاهش محبوبیت او هستیم، اما اگر کمپینی به مساله نگریسته شود، ترامپ هنوز از شانس بیشتری برای پیروزی در انتخابات برخوردار است. دلیل این امر را در چند دلیل عمده می‌توان مورد ارائه قرار داد. یکی این‌که همواره رای‌دهندگان با رئیس‌جمهور مستقر، راحت‌تر ارتباط برقرار کرده یا به عبارت دقیق‌تر راحت‌تر اظهارات و افکار او را فهم می‌کنند، ولی این مساله برای بایدن یا هر شخص دیگری که راهبرد و افکار جدیدی را مطرح می‌کند، بسیار دشوار است. زیرا برای بسیاری از شهروندان سیاست آن‌قدر جذابیت ندارد که با تامل در اظهارات بایدن یا ترامپ تصمیم بگیرند. در حقیقت، نه در آمریکا بلکه در تمامی کشور‌های جهان رئیس‌جمهور مستقر شانس بیشتری برای پیروزی دارد. نمود این امر را می‌توان در تاریخ ۵۰ سال گذشته کشور آمریکا مورد مشاهده قرار داد که تنها دو مور از شکست رئیس‌جمهور مستقر وجود دارد که نمونه آخر آن شکست جورج بوش پدر در برابر بیل کلینتونِ جوان بود. اصطلاحا این امر مورد تاکید قرار می‌گیرد که رئیس‌جمهور مستقر تنهادر صورتی که بحران رخ بدهد و او نتواند آن را کنترل کند شکست خواهد خورد.»

این کارشناس مسائل آمریکا در ادامه تصریح کرد: «در سطح دوم باید توجه داشت که اکثریت قاطع اعضای حزب دموکرات و جمهوری‌خواه به حزب خود رای خواهند داد و در این میان مساله آراء شناور یا آراء در حالت تغییراهمیت پیدا می‌کند. در این زمینه مساله این است که باید نامزد‌ها این جذابیت را داشته باشند که آراء شناور را به سمت خود جلب کنند؛ آن‌چه تا کنون شاهد هستیم بایدن این ویژگی‌های خاص را ندارد. بایدن از ترامپ مسن‌تر است، او از نظر سلامت جسمی و روانی نسبت به ترامپ در وضعیت بدتری قرار دارد و از بیماری «آلزایمر» رنج می‌برد. همچنین، جو بایدن کارنامه ویژه و خاصی ندارد، اما ترامپ حداقل در زمینه کاهش بیکاری موفق عمل کرده است. چهار سال رئیس‌جمهور بودن ترامپ را باید از زاویه بی‌طرف دید، یعنی مردمی که تنها وضعیت معیشت و کسب و کار برای او آن‌ها اهمیت دارد. در این میان، بحث ارزش‌های لیبرال موکراسی واقعا فاقد اهمیت است.»

قهرمان‌پور در بخشی دیگر از گفته‌های خود در ارتباط با ضعف ترامپ گفت: «مهم‌ترین ضعف رئیس‌جمهور مستقر شرایط کنونی، در ارتباط با بحث مدیریت او رد بحث کرونا است. اگر کمپین ترامپ بتواند افکار عمومی را قانع کند که دولت او عملکرد مناسبی در مواجهه با این بیماری ویروسی داشته و بهتر از آن‌چه اکنون انجام شده نمی‌توانست به وقوع بپیوندد، او مشکلی در پیروزی نخواهد داشت، اما اگر کمپین دموکرات‌ها و بایدن موفق شوند به آرای شناور اثبات کنند، ترامپ ضعیف عمل کرده، احتمال شکست ترامپ افزایش پیدا می‌کند.»

وی در ادامه تاکید کرد: «باید توجه داشت که رئیس‌جمهور مستقر نیازمند کارت شگفتی‌ساز نیست بلکه او فقط باید نشان دهد که عملکردش مناسب بوده است. بر خلاف ترامپ، این جو بایدن است که باید کارت‌های شگفتی‌ساز را رو کند و به همه‌گان نشان دهد که اگر او به قدرت برسد ضعف‌های موجود را جبران خواهد کرد. برای ترامپ کافی است که نشان دهد بهتر از بایدن کشور را مدیریت کند. در مقطعی کلینتون اعلام کرد که جورج بوش پدر از نسل جنگ سرد است و کشور نیازمند یک مدیر است که تحولات جدید را درک کند و همین امر نظر رای‌دهندگان را به سوی خود جلب کرد. در مقطع کنونی نیز صرف این‌که بایدن بگوید ترامپ گزینه مناسبی نیست، کافی نمی‌باشد.»

این کارشناس مسائل آمریکا در بخشی دیگر از گفته‌های خود در ارزیابی میزان صحت نظرسنجی‌های ارائه شده تصریح کرد: «باید توجه داشته باشیم مساله انتخابات در فاصله ۴ ماه مانده تا رای‌گیری فقط برای نخبه‌گان اهمیت دارد و مردم عادی تا ۱۰ روز مانده به تاریخ ۵ نوامبر زندگی عادی خود را پی می‌گیرند. بنابراین، نظرسنجی‌های کنونی با نوسان همراه خواهد بود و احتمال تغییر در آن‌ها بسیار محتمل است. در سطحی دیگر، نظام انتخابات آمریکا الکترال کالج است یعنی با رای مستقیم برگزار نمی‌شود و حتی رای بیشتر شهروندان به معنای پیروزی حتمی یک شخص نیست. نکته سوم نیز این است که بسیاری از طرفداران دونالد ترامپ، رای‌های خود را مخفی می‌کنند؛ زیرا روشنفکران ترامپ را نماد و مظهر پلیدی و ضدیت با دموکراسی معرفی کرده‌اند. در نتیجه برخی در ظاهر خود را طرفدار بایدن می‌دانند، اما در عمل به ترامپ را می‌دهند.»
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
برچسب ها: جو بایدن ، ترامپ
نظرات شما
پیشخوان