تاریخ انتشار: ۰۹:۰۸ - ۲۳ خرداد ۱۳۹۹

کاهش مرگ‌ومیر بیماران مبتلا به ویروس کرونا با استفاده از یک ترکیب دارویی

رئیس بخش عفونی بیمارستان مسیح دانشوری از اثربخشی ترکیب دو داروی "اینترفرون بتا" و "کلترا" برای کاهش مرگ‌ومیر بیماران مبتلا به کرونا خبر داد.

شمار مبتلایان به ویروس کرونا

رویداد۲۴ دکتر پیام طبرسی در گفت‌وگویی تلویزیونی گفت: از زمانی که در چین اعلام شد ویروس جدیدی آمده است یک جست‌وجو در منابع انجام دادیم و متوجه شدیم که در بیماری سارس که از کرونا قدیمی‌تر بوده است، ترکیب "اینترفرون بتا" و "کلترا" برای درمان سارس استفاده شده بود؛ در بیماری مرس نیز از این ترکیب استفاده شده بود و در یک مطالعه انسانی، نتایج متناقض بود و برای همین از آنجا که این داروها در ایران نیز تولید می‌شوند و در دسترس‌اند به این فکر افتادیم که شاید استفاده از این دارو بتواند به بیماران کرونا کمک کند‌.

وی افزود: این مطالعه در دو فاز انجام شد؛ در فاز اول مطالعه بر روی 20 بیمار برای بررسی تاثیر و عوارض دارو انجام شد که خوشبختانه هسچ مرگ و میری دیده نشد و بار ویروسی کمتر شد و عوارض خاصی نیز مشاهده نشد زیرا اینترفرون در بدن انسان نیز وجود دارد و فرم سنتتیک (ساختاری) آن به‌جز تب در برخی بیماران، عوارض دیگری مشاهده نشد.نتایج این مطالعه در قالب مقاله‌ای چاپ شد و در فاز دوم، دارو در 152 بیمار استفاده شد و در این مطالعه نیز نتایج خوبی به دست آمد و کسانی که این دارو را گرفته بودند به میزان قابل توجهی مرگ‌ومیر کمتری داشتند.

طبرسی ادامه داد: این دارو در فارماکوپه ایران هست اما برای درمان کووید19 در حال مطالعه هستیم و نتایج مطالعه‌ای در سازمان بهداشت جهانی در یکی دو ماه آینده مشخص خواهد شد؛ در ایران به دنبال این هستیم که اطلاعات مراکز را جمع‌آوری و تحلیل کنیم تا افق روشنی برای استفاده از این دارو مشخص شود.


بیشتر بخوانید: چرا اپیدمی کرونا هنوز در کشور مهار نشده است؟/ تنها راهکار مهار قطعی ویروس کرونا


معاون آموزشی بیمارستان مسیح دانشوری با بیان این‌که این داروها باید حتماً با تجویز پزشک مصرف شوند، تصریح کرد: در بیماری کووید19 اگر  بیمار علائم خفیف داشته باشد نیاز به هیچ دارویی ندارد و دارو برای کسانی است که دچار افت اکسیژن و در بیمارستان بستری می‌شوند‌.

وی خاطرنشان کرد: برای قطعی اعلام کردن اثر این دارو الان زود است اما این مطالعه افقی را روشن کرد که نشان می‌دهد شاید این دارو در آینده قابل استفاده و موثر باشد.

منبع: تسنیم
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
پیشخوان