تاریخ انتشار: ۱۵:۰۳ - ۲۳ خرداد ۱۳۹۹
گزارش رویداد۲۴ از چهره سیاسی هفته؛

تحرکات انتخاباتی کاندیدای استارت‌آپی/ سورنا ستاری هم دوست دارد رییس جمهور شود

سورنا ستاری معاون علمی رییس جمهور یکی از چهره‌هایی است که گفته می‌شود تمایل زیادی دارد که بتواند به عنوان نماد گام دوم و جوانگرایی بر صندلی ریاست جمهوری تکیه بزند. برخی رسانه‌ها حمایت از او را آغاز کردند. رویداد۲۴ در گزارش خود تحرکات انتخاباتی سورناستاری را بررسی کرده است.

سورنا ستاری

رویداد۲۴ هفته جاری هفته بسیار پرخبری بود و یکی دو جین شخصیت در مرکز رصد افکار عمومی قرار گرفتند؛ از اکبر طبری و حجت الاسلام غلامرضا منصوری و بیژن قاسم زاده که به فساد متهم شدند گرفته تا کیانوش جهانبخش که در میانه بحران کرونا برکنار شد. در میان همه اخبار دادگاه‌ها و اختلاس و فساد، یک شخصیت سیاسی اما راه دیگری در پیش گرفته بود و بی‌توجه به آنچه در جامعه می‌گذشت، کمپین انتخاباتی خود را پیش می‌برد: سورنا ستاری؛ چهره‌ای که تحرکات اخیر پیرامون او، فعالان سیاسی را به این تحلیل واداشت که در حال آماده شدن برای انتخابات ریاست جمهوری است.

عبدالله ناصری در تحلیل تحرکات سورنا ستاری گفته «من ترکیب سه قوه را بعد از انتخابات ۱۴۰۰ چنین می‌بینم. قالیباف؛ رئیس مجلس. رییسی؛ رئیس قوه قضاییه و سورنا ستاری رییس جمهوری. ستاری مصداق بیانیه گام دوم است. جوان است و از نسل دوم. فرزند است و همراهی روحانی و تیم او را هم دارد. اگر اجماع صورت بگیرد، خواهند آمد. ضمن اینکه دیگر با توجه به انتخابات دوم اسفند، قبح رای مشارکت کم ریخته شده است. اصلاح‌طلبان اصلی او را قبول ندارند، چون کاملا در اختیار هسته سخت قدرت قرار دارد.»

ابراهیم فیاض تحلیلگر اصولگرا نیز شانس ستاری را بالا برشمرده و گفته «سورنا ستاری اقبال دارد، او این همه کار انجام داد. به نظرم رقابت در انتخابات ۱۴۰۰ بین بذرپاش و ستاری است، چون معتقدم تکنوکراسی بومی در انتخابات ریاست جمهوری آینده پیروزی می‌شود.»

این مصاحبه‌ها در شرایطی انجام شده که سورنا ستاری، بُعد تبلیغاتی فعالیت‌های خود را شدت بخشیده است. او در یک ماه گذشته به شیراز، اردبیل، بوشهر، بیرجند و. با تبلیغات فراوان سفر کرده است و وعده‌های فراوانی درباره رشد استارت‌آپ‌ها در آینده داده است. از سوی دیگر تعدادی از توییت‌نویسان به شکلی که به نظر می‌رسد چندان خودجوش نباشد، حمایت از سورنا ستاری را آغاز کرده‌اند و مطالبی برای جایگاه‌یابی او در قامت یک رییس جمهور جوان فراحزبی و مورد اعتماد آغاز کرده‌اند.

به گزارش رویداد۲۴ سورنا ستاری همچنین در جلسات قالیباف پیش از انتخاب او به عنوان رییس مجلس نیز شرکت داشت تا مشخص شود برخلاف اصلاح‌طلبان، ستاری ارتباط خوبی با ریاست مجلس یازدهم دارد (گرچه این رفاقت ممکن است در انتخابات ریاست جمهوری سیزدهم به رقابت تبدیل شود!) برخی کارشناسان گفته بودند دیدارهای این‌چنینی نشان می‌دهد ستاری چقدر جدی در فکر ریاست جمهوری ۱۴۰۰ ایران است.

در این میان بعضی رسانه‌ها نیز تبلیغات زودهنگام برای سورنا ستاری را کلید زده‌اند. آن‌ها معتقند سورنا راه رهایی را از آنچه که نفرین منابع می‌داند، اقتصاد مقاومتی و تلاش برای تحقق اقتصاد دانش بنیان به عنوان مأموریت اصلی در معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری بیان می‌کند.


بیشتر بخوانید: گزینه‌های اصلاح‌طلبان و اصولگرایان برای انتخابات ۱۴۰۰ کدام‌اند؟


روزنامه اعتماد در گزارشی درباره کاندیداهای انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰ نام سورنا ستاری را نیز به میان آورده و نوشته «در میان گزینه‌هایی که می‌توانند نظر جریان اصلاح‌طلب را جلب کنند، نام‌هایی چون عباس آخوندی، سورنا ستاری، محمدجواد آذری جهرمی و البته بیژن زنگنه نیز کنار اسحاق جهانگیری و محمدجواد ظریف دیده می‌شود که البته چون همگی آن‌ها بخشی از بدنه دولت مستقر به حساب می‌آیند و البته فقط تعدادی از آن‌ها نزدیکی جریانی با اصلاحات دارند، اما به معنای واقعی کلمه اصلاح‌طلب شناخته نمی‌شوند، می‌توانند شانس کمتری برای ۱۴۰۰ داشته‌باشند. به هر روی اصلاح‌طلبان هم به‌دلیل شیوه نظارتی هم به‌خاطر وضع و اوضاع بدنه اجتماعی خود، مسیر و انتخابی دشواری در پیش دارند.»

خبرآنلاین نیز در گزارشی نام سورنا ستاری به به عنوان گزینه اصلی انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰ مطرح کرده و نوشته «با اینکه سورنا ستاری تاکنون هیچگاه به شایعات تمایلش به کاندیداتوری ریاست جمهوری سیزدهم واکنشی نشان نداده، اما بی شک یکی دیگر از مظنونین به نامزدی است که بیش از آنکه مبهوت قیل و قال عرصه سیاسی باشد، چهره‌ای تکنوکرات و متمایل به محافل علمی و فناوری است.»

ستاری جوان، تکنوکرات، غیرجناحی، کارآمد و البته مورد اعتماد، عنایت و علاقه خاص چهره‌های ارشد نظام از جمله رهبر انقلاب و رییس جمهور است. زمانی هم برخی نمایندگان مجلس به دنبال نشاندن سورنا ستاری بر صندلی وزارت نفت بودند. او دیدارهایی با چهره‌های فراکسیون ولایی نیز داشت. نقطه ضعف او کمبود پس زمینه سیاسی است و نقطه قوتش این که با توجه به رویکردهایش می‌تواند گزینه مشترک اعتدالیون و اصلاح‌طلبان باشد. مشکل بزرگتر سورنا ستاری این است که فقط نماد جوانی است اما معلوم نیست این جوانی چه آورده‌ای برای نسل جوان کشور خواهد داشت. احتمالا سورنا ستاری هم پاسخ این سوال را نمی‌داند. این کسانی که بدون داشتن پاسخ برای سوالات مهم در صف ریاست جمهوری هستند، کم نیستند.

سورنا ستاری در معاونت علمی ریاست جمهوری فعلا نامش با شرکت‌های دانش‌بنیان گره خورده؛ شرکت‌هایی که در ظاهر نخبگان را به کار گرفته‌اند اما از آن سو این انتقاد از او وجود دارد که به نام شرکت‌های دانش‌بنیان، از چهره‌های خودی حمایت می‌شود و وام‌های کلان به کسانی داده می‌شود که نخبگان واقعی نیستند.

باید دید اصلاح طلبان بار دیگر به سراغ گزینه‌هایی که مورد اعتماد رهبران اصولگرا هستند خواهند رفت یا با نامزد‌های اختصاصی خود وارد عرصه رقابت‌های ریاست جمهوری می‌شوند.

سورنا ستاری امیدوار است در انتخابات بتواند با دانشجویان ارتباط بگیرد. هرچند دانشجویان سیاسی، فعلا روی خوشی به انتخابات نشان نمی‌دهند، اما هدف‌گذاری سورنا ستاری اتفاقا به روی دانشجویان غیر سیاسی و به خصوص نخبگان دانشگاهی است. سورنا ستاری، مدارج کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری مهندسی مکانیک را در دانشگاه صنعتی شریف گذراند. از سال ۱۳۸۷ عضو هیئت علمی این دانشگاه و همچنان به‌عنوان دانشیار مشغول تدریس و تحقیق در دانشکده مهندسی انرژی دانشگاه صنعتی شریف و پژوهشکده علوم و فناوری انرژی دانشگاه صنعتی شریف است.

سورنا ستاری (زاده ۱۳۵۱ در تهران)، دانشیار دانشگاه صنعتی شریف، معاون علمی و فناوری رئیس‌جمهور ایران و رئیس بنیاد ملی نخبگان است. وی، فرزند شهید منصور ستاری فرمانده شناخته شده ارتش ایران است. اگر او در سال ۱۴۰۰ رئیس جمهور شود، در ۴۹ سالگی در این مسئولیت قرار گرفته است. محمود احمدی نژاد و شهید رجایی نیز در همین سن مسئولیت ریاست جمهوری را به عهده گرفتند. آیت الله خامنه‌ای در ۴۲ سالگی رئیس جمهور ایران شدند و از این نظر رکورددار به شمار می‌روند.

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
پیشخوان