تاریخ انتشار: ۱۸:۰۷ - ۲۳ خرداد ۱۳۹۹
تعداد نظرات: ۱ نظر

امام جمعه کرج: دیگر نه از دِه و نه از کدخدا که کعبه آمال عده‌ای بود چیزی باقی نمانده

امام جمعه کرج در پانزدهمین خطبه مکتوب جمعه متذکر شد: خوب است آمریکا به‌جای دخالت در امور کشور‌ها به مسائل داخلی خود اعم از فقر و بی‌عدالتی و نژادپرستی و فروپاشی اخلاقی و خانوادگی و شکاف طبقاتی بپردازد.

  رویداد۲۴  به علت شیوع ویروس کرونا و توصیه‌های اکید مسئولان و متخصصان امور بهداشتی و درمانی مبنی بر پرهیز از برگزاری تجمعات باهدف جلوگیری از گسترش بیماری که منجر به توقف موقت برگزاری مراسم عبادی سیاسی نماز جمعه شده است، آیت‌الله حسینی همدانی در قالب پانزدهمین خطبه مکتوب جمعه توصیه‌ها و تذکراتی را بیان کرد.

 متن پانزدهمین خطبه مکتوب جمعه نماینده رهبر معظم انقلاب اسلامی در استان البرز و امام‌جمعه کرج به شرح زیر است:
بیشتر بخوانید: اسلام جهان وطن است؛ دیپلماسی ایران باید نسبت به ماجرای ورزشگاه کربلا اعتراض کند


بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ

اَلحَمدُالله رَبِّ‌العالَمینَ وَالصَّلاهُ وَالسَّلامُ عَلی رَسُولُ اللَّهِ صَلَّی اللَّهُ عَلَیهِ وَ آلِهِ الطّاهِرین.

سلام‌علیکم و رحمه‌الله و برکاته.

این هفته، ۱۶ هفته است که نتوانستیم نماز جمعه را برگزار کنیم و از شکوهِ اجتماع مؤمنین و در کنار هم بودن و مواسات و اخوت اسلامی بهره‌مند باشیم. تا فراهم شدن این فرصت از خداوند متعال درخواست عفو و رحمت داریم. در این مجال به چند نکته اشاره می‌کنم.

تولید علم بهترین راه مبارزه با استکبار و صهیونیست است

۲۵ شوال روز شهادت مولانا جعفر بن محمدالصادق علیه‌السلام را به همه شیعیان و موالیان و محبان آن حضرت تسلیت عرض می‌کنم. مطالعه فراز‌های مختلف زندگانی امام صادق علیه‌السلام ما را به این سمت هدایت می‌کند که امروز با تأسی به روش فرهنگی و علمی حضرت، بهترین و کارآمدترین راه مبارزه با مستکبرین عالم و صهیونیست‌های پلید که رهبر معظم انقلاب هم بر آن اصرار دارند و تأکید می‌کنند، تولید علم و پیشرفت‌های علمی در همه زمینه‌های موردنیاز کشور و بشر است.

دوران امامت حضرت درست بعد از فتوحات اسلامی و گرویدن تعداد زیادی از ملیت‌های مختلف به اسلام واقع شد. این تازه‌مسلمانان، علوم و فنون مختلفی که در اختیار ملت‌های متمدن و بزرگ آن دوره مثل ایران، روم و هند بود را وارد دنیای اسلام کردند و درنتیجه بازار عقاید و آراء گوناگون گسترش پیدا کرد و هر گروه با فعالیت فرهنگی به تبلیغ عقیده‌اش می‌پرداخت و برای خود، یار جمع می‌کرد. اوضاع سیاسی هم به‌شدت غبارآلود بود و مردم مسلمان نمی‏توانستند واقعیت‌ها را به‌خوبی درک کنند و شایستگی و یا عدم لیاقت حکّام را تشخیص دهند.

امام صادق علیه‌السلام در حقیقت باید دو انحراف اصلی را در جامعه اسلامی اصلاح می‌کردند. الف: انحراف سیاسی و حکومتی که سران آن حُکّام و دولتمردان جائر اموی و عباسی بودند. ب: انحراف اعتقادی و فکری که از انحراف اولی خطرناک‏تر بود و مردم را به سمت نابودی و انحطاط هدایت می‌کرد.

در این فضای آلوده و پیچیده امام علیه‌السلام اول به نشر معارف الهی و مبارزه با افکار انحرافی و سران منحرف و دگراندیش آن پرداخت. غیر از سخنرانی و مناظره؛ شاگردان مبرّزی را در زمینه‌های مختلف تربیت کرد؛ و این شاگردان و هرکسی که در آینده در این مسیر حرکت می‌کند را به‌عنوان پاسدارانِ مرز‌های فرهنگی و عقیدتی اهل ایمان از تهاجم لشکریان شیطان معرفی کرد و از آنان به‌عنوان مرزبان دین یادکرد و فرمودند: «علمای شیعه‌ی ما مرزبان مرز‌هایی هستند که ابلیس و عوامل او از آن وارد می‏شوند.»

یکی از بشارت‌هایی که امام صادق علیه‌السلام مکرر به آن اشاره فرموده‌اند و در بیاناتشان به آن تصریح دارند و مژده تحقق آن را داده‌اند، اعتقاد و انتظار تشکیل حکومت جهانی ‏حضرت، ولی عصر ارواحنافداه است. حضرت به ابوبصیر فرمودند: «ما دولتی داریم که خداوند هر زمان که اراده کند، آن را خواهد آورد.» و ‏فرمودند: «هر کس دوست دارد که از یاران قائم باشد، به انتظار بنشیند و به ورع و پرهیزکاری و زیبایی‌های اخلاقی عمل کند.» دراین‌باره روایاتِ متعدد با مضامین زیبا وجود دارد که در فرصتی دیگر اشاره می‌کنم ان‌شاءالله. خدای تعالی همه ما را از شیعیان و محبان حضرات معصومین علیهم‌السلام قرار دهد.

مدیریت جهادی نیاز امروز جامعه است

۲۷ خرداد سال ۱۳۵۸ حضرت امام برای تثبیت و تقویت آرمان‌های انقلاب و تحقق خارجی شعار‌های انقلاب، فرمان مبارکی صادر کردند که منشاء برکات بی‏شمار و ماندگارِ انسانی، تربیتی، فرهنگی و عمرانی برای کشور و انقلاب شد و آن تشکیل جهاد سازندگی بود. اگرچه بعد‌ها به تذکرات رهبر معظم انقلاب توجه نکردند و در دولت اصلاحات این نهاد انقلابی را با انبوهی از تجربیات راهبردی، باعجله و خیلی مبهم منحل کردند و به باغداری، دامداری، منابع طبیعی و محیط‌زیست، خسارت‌هایی زده شد و به فرموده حضرت آقا: خسارتی بزرگ و ضرری متراکم را به کشور و نظام و انقلاب وارد کردند.

به‌هرتقدیر جهاد سازندگی الگویی تازه در حکومت کردن و خدمتگزاری خالصانه، که همان مدیریت جهادی است را ارائه داد و شاید بتوان گفت که در طول این چهل سال تعداد زیادی از مدیران مختلف نظام، از تربیت‌شده‌های جهاد هستند؛ و البته امروز با الگو گرفتن و استفاده از تجربیات همان دوران، حرکت‌های زیبا و به‌یادماندنی از گروه‌های جهادی مختلف تحقق پیدا می‌کند که جای تقدیر و تشکر دارد.

الزامات مدیریت جهادی

خوب است اینجا به تعدادی از الزامات مدیریت جهادی که نیاز جدی امروز در اداره کشور است اشاره‌کنم: اول: یکی از عوامل مؤثر در تقویت روحیه و ایجاد انگیزه در بین مدیران برای انجام بهتر مأموریت‌ها، ارتباط صمیمی و منطقی با آنان است که نتیجه چنین رفتاری، رشد حداکثری و پیشرفت است. یعنی مدیر جهادی هرگز گفتمان غیرمنطقی، تحکمی و تحقیرآمیز که ایجاد کینه و دشمنی می‌کند را با همکاران خود ندارد. امیرالمؤمنین علیه‌السلام به مالک اشتر فرمود: «ای مالک! برای کسانی که به تو نیاز دارند، زمانی را معین کن تا در آن زمان، فارغ از هر کاری به آنان بپردازی. برای دیدار، جلسه‏ای عمومی تشکیل بده، جلسه‏ای که همه بتوانند در آن شرکت کنند و برای رضای خدا نسبت به آن‏ها متواضع باش و به دژبان (محافظان) امر کن به کناری بروند تا هرکس سخنی دارد بدون هراس و لکنت زبان بگوید، زیرا من کراراً از رسول خدا صلی‌الله علیه و آله شنیدم که می‏فرمودند: پاک و آراسته نیست امتی که در آن امت زیر‏دست نتواند بدون لکنت زبان حق خود را از قومی بستاند.» و در بیان دیگری در اهمیت نقد منصفانه و منطقی که اثر سازنده داشته و مدیران را متوجه عملکردشان می‌کند فرمودند: «آن‌گونه که در مقابل جباران بالکنت زبان سخن می‏گویید با من تکلم نکنید، مردانه انتقاد خود را به من بگویید و با شیوه چاپلوسی با من رفتار نکنید، گمان مَکنید اگر سخن حقی به من بگویید برای من سنگین باشد. از شما می‏خواهم توصیه‏ها و نظرات خود را گفته و بدانید کسی که شنیدن سخن حق برایش مشکل باشد، عمل کردن به‌حق برایش مشکل‏تر خواهد بود.» گاهی دیده می‌شود از مدیری مدت‌ها خبری نیست و مردم هم با او نمی‌توانند تماس داشته باشند و برای خودش حریم و حاجب درست کرده است، این نوع رفتار، با مدیریت جهادی در تضاد است. امیرالمؤمنین به مالک فرمود: «مبادا خودت را از مردم پنهان کنی، زیرا پنهان‏ شدن مسئول از مردم، گونه‏ای نامهربانی با آن‌هاست و نیز سبب می‏شود از امور اطلاع اندکی داشته باشی، اگر مسئول از افرادش پنهان باشد، چگونه می‏تواند از گرفتاری‏های آنان آگاه شود.»

دوم: مدیر جهادی دارای ظرفیت بالا و سعه‌صدر است. از تحمل بالا برخوردار است و زود شانه از مسئولیت خالی نمی‌کند. مولانا امیرالمؤمنین علیه‌السلام فرمودند: «کسی که سینه‏اش تنگ باشد (کم‌ظرفیت باشد) بر ادای حق تاب نیاورد. کسی که سعه‌صدر ندارد چگونه می‌تواند از عدالت پاسداری کند و حق را نگهداری کند و برای مردم بی‌منت کار کند؟» البته راجع به سعه‌صدر در روایات و معارف ما مطالب نغزی وجود دارد که باید به آن‌ها توجه داشت. مثلاً مدیر جهادی که سعه‌صدر دارد هرگز بر اساس اخباری که سخن‌چینان و یا متملقان به او می‌دهند منفعلانه عمل نمی‌کند. هرگز انصاف را از دست نمی‌دهد.

سوم: مدیر جهادی دائماً بر محدوده‌ی مأموریتی خود و عوامل اجرائی، مدیران عالی و میانی، نظارت، کنترل و بازرسی دارد. با اصل امربه‌معروف و نهی از منکر، امور را اصلاح و از انواع مفاسد (اداری، مالی، اجتماعی) جلوگیری می‌کند. امیرالمؤمنین علیه‌السلام به مالک فرمودند: «کار‌های کارمندانت را بررسی کن، ببین با مردم چگونه رفتار می‏کنند، بازرسانی راست‌گو و باوفا در آن‏ها بگمار تا اعمال آن‏ها را زیر نظر بگیرند و به تو گزارش دهند، زیرا بازرسی پنهانی تو سبب امانت‌داری و مدارا کردن و نرمی آن‏ها با مردم خواهد شد.»

چهارم: نکته مهم دیگری که در مدیریت جهادی موردتوجه است، گزینش افراد شایسته برای تصدی امور و عزل افراد نالایق است؛ و این یکی از امور بسیار مهم در اداره امور است که می‌تواند منشاء آثار فراوان در جامعه باشد؛ که متأسفانه می‌بینیم افراد نالایق و بی‌مسئولیت، افرادی که صلاحیت لازم را ندارند و دستگاه‌های نظارتی، امنیتی و اطلاعاتی آنان را رد کرده‌اند، اما باز به کار گرفته می‌شوند. مولانا امیرالمؤمنین علیه‌السلام به مالک فرمودند: «کارمندان خود را از اهل ورع و دانش و سیاست برگزین، کسانی که اهل تجربه باشند و دارای حیا و از خانواده‏های شایسته باشند. به مدیری که امانت‌دار در مسئولیتش نبوده، و با تذکر، جبران هم نکرده و هنوز بر باطل خود ادامه می‌دهد؛ اگر اجازه ادامه فعالیت داده شود خیانت به جامعه است.» مواردی که عرض شد از باب اشاره اجمالی بود والا بیشتر از این‌هاست.

عدالت اجتماعی در آمریکا وجود ندارد / آمریکا به‌جای دخالت در امور کشور‌ها به مسائل داخلی خود بپردازد

دوستان اگر یادتان باشد در مباحث گذشته به انواع جنگ‌های نرم اشاره‌کرده بودم که در این روز‌ها و اتفاقاتی که در آمریکا می‌افتد خود را به‌خوبی نشان می‌دهد که چگونه با استفاده از ابزار رسانه افکار عمومی را به دست می‌گیرند و هدایت می‌کنند. می‌بینید اخبار این جنبش بزرگ ضد نظام سرمایه‌داری و نژادپرستی که در آمریکا و بعضی کشور‌های جهان شروع‌شده را مسکوت گذاشته با گزارش‌های کمرنگ و بی‌اهمیت سعی می‌کنند افکار عمومی را منحرف کرده نشانی غلط بدهند و خود را از بحرانی که با آن مواجه هستند نجات بدهند؛ و از این‌ها بدبخت‌تر بعضی جریانات داخلی و افراد همفکر آمریکا هستند که با جریان استکبار همراهی می‌کنند.

جامعه آمریکا از بدو تأسیس از تبعیض نژادی به‏خصوص علیه سیاه‏پوستان رنج می‏برد. سیاه‌پوستان آمریکا به خاطر سیاست‌های نژادپرستانه‌ی دولتی که مدعی حقوق بشر و آزادی‌های اجتماعی در دنیاست دائماً محروم بوده‌اند. هنوز در این کشور مدارسی هستند که کودکان سیاه‏پوست را ثبت‌نام نمی‌کنند؛ و همیشه پلیس آمریکا با سه ویژگی (زور، خشونت و سرکوب) که دارد به‌جای اینکه حافظ امنیت جامعه‌اش باشد، به کانون سلب امنیت فیزیکی و روانی جامعه‌اش تبدیل‌شده است.

در آمریکا عدالت اجتماعی وجود ندارد، چون فاصله طبقاتی، توزیع ثروت و خدمات بر اساس نژاد و رنگ پوست صورت می‏پذیرد. سفیدپوست‏ بودن به‌خودی‌خود عاملی برای برخورداری هرچه بهتر از امکانات است و سیاه‌پوست یا سرخ‌پوست بودن دلیل موجهی برای فقیر و محروم بودن از امکانات تلقی می‏شود لذا فقر و نابرابری فقط یک مسئله اقتصادی صرف نیست بلکه یک موضوع سیاسی، فرهنگی است.

خوب است آمریکا به‌جای دخالت در امور کشور‌ها به مسائل داخلی خود اعم از فقر و بی‌عدالتی و نژادپرستی و فروپاشی اخلاقی و خانوادگی و شکاف طبقاتی بپردازد. مطلب دراین‌باره فراوان است، اما آنچه مسلم است این است که دیگر چیزی نه از دِه و نه از کدخدا که کعبه آمال عده‌ای بود باقی نمانده.

تسلیت امام‌جمعه کرج در پی ارتحال دبیر کل سابق جهاد اسلامی فلسطین

ارتحال جناب دکتر رمضان عبدالله شلّح، دبیر کل سابق جهاد اسلامی فلسطین که پس از یک دوره بیماری در سن ۶۲ سالگی، در بیروت از دنیا رفت و در کنار هم‌سنگر شهیدش، دکتر فتحی شقاقی در سوریه به خاک سپرده شد را به عزیزان محور مقاومت تسلیت عرض می‌کنیم. شخصیت بزرگواری که عمری را درراه جهاد و مبارزه با استکبار و صهیونیست‌های جنایتکار سپری کرد به‌طوری‌که برای ترور او پنج میلیون دلار جایزه تعیین کردند، و آن‌قدر به آرمان‌های انقلاب اسلامی، امام و رهبری معتقد بود که به شیعه بودن متهمش کردند. او بعد از شهادت فتحی شقاقی رهبری سازمان جهاد اسلامی که از حزب‌الله لبنان الگوبرداری شده را به عهده گرفت و از عهده مسئولیت به‌خوبی برآمد. ان‌شاءالله راه مقاومت را گروه‌های جهادی باقدرت و صلابت تا پیروزی نهائی ادامه خواهند داد.

تخلف در بعضی شهر‌های استان کاملاً مشهود است / تغییر بافت روستایی زمینه فساد اخلاقی و اجتماعی را گسترش می‌دهد

نکته استانی: باید جلوی فساد را گرفت و اگر درجایی زمینه‌ای فراهم می‌شود به‌سرعت برطرف شود. متأسفانه در امور مربوط به اداره شهر، این‌گونه مسائل فراوان است مثل ساخت‌وساز‌های غیرمجاز که لازم است طرح تفصیلی را عزیزان بررسی مجدد و طبق قانون عمل کنند. تخلف در بعضی مناطق شهر‌های استان کاملاً مشهود است که همه این‌ها به ضرر مردم و حقوق شهروندی است.

یکی از اموری که زمینه فساد اخلاقی و اجتماعی را گسترش می‌دهد تغییر بافت روستایی و آن صفا و صمیمیتی است که در آنجا وجود دارد؛ که متأسفانه عده‌ای سودجو باقیمت‌های گول زننده اقدام به از بین بردن فضای روستایی رادارند که مدتی است در استان به‌عناوین‌مختلف دیده می‌شود.

بگذارید روستا روستا بماند، اما امکانات و رفاهیات آن را زیاد کنید نه اینکه با عناوین ظاهری بافت آن را از بین ببرید و آن را مبتذل کنید. به خصوص وقتی می‌بینیم تردد بیش از اندازه ماشین‌هایی با نمره سفارت‌های خارجی در ایام هفته آن‌هم در غیر حوزه مأموریتی در باغ‌ها و ویلا‌ها زیاد شده نگرانی ما بیشتر می‌شود، که از دستگاه‌های مربوطه می‌خواهیم با جدیت بیشتری به این امر توجه بفرمایند.

خداوندا فرج مولایمان حضرت، ولی عصر ارواحنا فداه نزدیک بگردان. ما را از اعوان‌وانصار و شیعیان و محبان و موالیان حضرتش قرار بده. ما را مشمول دعای آن حضرت قرار بده. بیماری و بلا از مردم عالم مرتفع بگردان. مجروحان و معلولان عافیت ببخش، شهدا و گذشتگانمان را غریق رحمتت بگردان، رهبر فرزانه و عزیزمان را در پناه خود محفوظ بدار.
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
برچسب ها: امام جمعه کرج
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
غلامرضا
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۳:۱۱ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۴
0
0
یک کمی هم از اون امام جمعه ایی که باعث شلاق زدن کارگر اهل کهگیلویه شد هم حرف میزد بد نبود از خودکشی جوانان این مملکت که باعثش همین اخوندها هستن هم بگه بد نیست
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان