تاریخ انتشار: ۰۹:۰۹ - ۱۳ تير ۱۳۹۹
تعداد نظرات: ۱ نظر
رویداد۲۴ بررسی کرد؛

دعوای ارزشی‌ها با سریال‌سازان نمایش خانگی/ نمایش فحشا یا تهدید مخاطبان صدا و سیما؟

ارزشی‌ها این روزها موضع شدیدی در مقابل سریال سازان نمایش خانگی گرفته‌اند. سریال‌های شبکه نمایش خانگی در این سال‌ها به صد‌ها هنرمندی که اجازه یا تمایل کار در صدا و سیما را نداشتند فرصت بروز داده است. اما برخی از اصولگرایان معتقدند باید جلوی آنها گرفته شود زیرا باعث انحراف اخلاقی جامعه می‌شوند. عده‌ای دیگری نیز می‌گویند این بهانه‌گیری‌ها برای آن است که انحصار صدا و سیما از بین نرود.

شبکه نمایش خانگی

رویداد۲۴ ده سال از زمان اولین عرضه سریال قهوه تلخ در سوپرمارکت‌ها می‌گذرد؛ کاری که فتح باب جدیدی در عرصه نمایش خانگی در ایران بود و امروز تبدیل به قسمت جدایی‌نشدنی سینمای ایران شده است. در روز‌های گذشته کار به جایی رسید که مدیر کل دفتر نظارت بر تولید فیلم گفته «تعداد مجوز‌های صادره و سریال‌های در حال تولید و آماده توزیع برای نمایش خانگی بیشتر از نیاز و ظرفیت بازار است و تا نمایش چند سریال آماده توزیع و ایجاد تعادل میان زنجیره صدور مجوز تا توزیع لازم است چند ماهی از صدور مجوز جدید برای سریال‌های نمایش خانگی خودداری شود!»

در واقع بعد از ویروس کرونا، در ایران هم مثل سایر کشور‌های دنیا، جایگزینی سینمای خانگی به جای سینمای عمومی با اقبال عمومی مواجه شده است. در عرصه جهانی هم سهام شرکت نتفلیکس در این ایام رشد محسوسی داشته و ثروت زیادی را برای مالکان این شرکت به ارمغان آورده است!

این استقبال، کار را به جایی رساند که در ابراهیم حاتمی کیا هم در فضای مجازی فیلم خود را اکران کرد و مسیری را پیمود که سال قبل و پیش از شیوع کرونا، مارتین اسکورسیزی برای فیلم «مرد ایرلندی» پیموده بود. این اتفاقات همه در حالی رخ داده که آذری جهرمی ماه گذشته از راه‌اندازی تلویزیون اینترنتی در ایران خبر داد. وزیر ارتباطات در صفحه اینستاگرام خود نوشت «بیایید هنر هنرمندان سینما و تلویزیون ایران که در سطح جهان زبانزد است را به گوش همه برسانیم. در سامانه هدیه‌های وزارت ارتباطات (پس از هدایای خبرنگاران، معلمان و …) نوبت به طرح (انتخاب هر ایرانی، یک تلویزیون اینترنتی)» رسیده است.»

به نظر می‌رسد مدیران صدا و سیما آنقدر‌ها هم از تصمیم وزیر جوان راضی نیستند. بلافاصله بعد از طرح این موضوع توسط آذری جهرمی، صد‌ها توییت در فضای مجازی منتشر شد که از محتوای مبتذل بسیاری از سریال‌های شبکه نمایش خانگی گلایه داشتند و آن‌ها را مروج مثل مثلث عشقی یا روابط غیر اخلاقی دیگر می‌دانستند.

با این حال هماهنگی صد‌ها کاربر اصولگرا و چند مجموعه نزدیک به صدا و سیما در اعتراض به این سریال‌ها جای سوال ایجاد می‌کند که چرا همه به صورت همزمان متوجه وضعیت ابتذال در سریال‌های نمایش خانگی گرفته اند و آیا این اظهارات مقدمه ممنوع شدن سریال سازی غیر تلویزیونی نیست؟

شبکه نمایش خانگی

به گزارش رویداد۲۴ روزنامه جوان درباره سریال‌های شبکه نمایش خانگی می‌نویسد «چندی پیش نتایج یک تحقیق درباره محتوای سریال‌های شبکه نمایش خانگی منتشر شد. در این پژوهش مواردی، چون «خیانت»، «خشونت»، «مافیا»، «مثلث عشقی» «شوگر دَدی (رابطه یک دختر جوان با یک مرد پا به سن گذاشته)» و «شوگر مامی (رابطه یک مرد جوان با یک زن پا به سن گذاشته)» بررسی شد. با بررسی شش سریال ایرانی شبکه نمایش خانگی، نتایج جالب و حیرت‌آوری به دست آورد.

آنها همچنین نوشتند این پژوهش در یک جمله خلاصه شده است «وقتی شبکه نمایش خانگی دست سریال‌های ترکیه‌ای را از پشت می‌بندد! بررسی محتوای شش سریال شبکه نمایش خانگی نشان می‌دهد، وضعیت محتوا در این مجموعه‌ها کیلومتر‌ها از خطوط قرمز عبور کرده است!»

مشخص نیست نتیجه دعوای ارزشی‌ها با سریال سازان نمایش خانگی به کجا می‌رسد؟ سریال‌های شبکه نمایش خانگی در این سال‌ها به صد‌ها هنرمندی که اجازه یا تمایل کار در صدا و سیما را نداشتند فرصت بروز داده است و این بار نیز بعید نیست دست‌های انحصار طلبی پشت ماجرا باشد که صدا و سیما را برای خودشان می‌خواهند.

جدول زیر سریال‌های نمایش خانگی ساخته شده در ایران در ده سال گذشته را نشان می‌دهد:

نام سریال

سال توزیع

کارگردان

قسمت‌ها

ژانر

قورباغه

به زودی

هومن سیدی

؟

؟

آقازاده

به زودی

بهرنگ توفیقی

؟

اجتماعی، معمایی

موچین

به زودی

حسین تبریزی

13

کمدی

خواب زده

98-99

سیروس مقدم

؟

ترسناک

همگناه

98-99

مصطفی کیایی

24

درام

کرگدن

98

کیارش اسدی زاده

26

درام، معمایی

دل

98

منوچهر هادی

28

درام

مانکن

98

حسین سهیلی زاده

26

درام

ریکاوری

98

بهادر اسدی

8

درام

هیولا

98

مهران مدیری

19

کمدی

رقص روی شیشه

98-97

مهدی گلستانه

26

درام

سال های دور از خانه

98-97

مجید صالحی

15

کمدی

نهنگ آبی

98-97

فریدون جیرانی

30

درام/ جنایی

هشتگ خاله سوسکه

98-97

محمد مسلمی

15

کودک و نوجوان

ممنوعه

98-97

امیر پورکیان

26

اجتماعی

احضار

97

رامین عباسی زاده

9

ترسناک

ساخت ایران فصل2

97

برزو نیک نژاد

22

کمدی

گلشیفته

97-96

بهروز شعیبی

16

کمدی/اجتماعی

آشوب

96

کاظم راست گفتار

6

کمدی تاریخی

عالیجناب

96

سام قریبیان

6

درام/سیاسی

عاشقانه

96-95

منوچهر هادی

17

درام

شهرزاد

96-94

حسن فتحی

59

تاریخ معاصر

آسپرین

95-94

فرهاد نجفی

17

درام/ جنایی/تخیلی

دندون طلا

94

مهدی فخیم‌زاده

10

درام/ خانوادگی

عطسه

94

مهران مدیری

10

کمدی

ابله

93

کمال تبریزی

14

کمدی

عشق تعطیل نیست

93

بیژن بیرنگ

6

کمدی

شوخی کردم

93-92

مهران مدیری

24

کمدی

شاهگوش

92

داود میرباقری

28

کمدی اجتماعی

ویلای من

92-91

مهران مدیری

40

کمدی

قلب یخی(فصل سوم)

91

سامان مقدم

16

درام/جنایی

ساخت ایران

90

محمد حسین لطیفی

18

کمدی/تخیلی

قهوه تلخ

90-89

مهران مدیری

102

کمدی

قلب یخی(فصل 1 و 2)

90-89

محمد حسین لطیفی

27

درام/جنایی

 

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
Nima
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۵:۵۰ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۵
0
0
خو دیگه اگه صدا سیما کمتر اخبار دروغ پخش کنه هر روز میگفت ب ما مردم دلار میاد پایین طلا میاد پایین قیمت کالاها میاد پایین نگا ب کجا رسید شرم کنید چوپان دروغگو جلوتون لنگ میندازه..۴ تا سریال جدید نه مال ۱۰ سال قبل ک هر سال دوباره پخش میشه..فقط پول ییت المال رو میخورین...این سریال اقا زاده فک کنم با همین چن قسمت اقایون رو خیلی اذیت کرده ک انقد عصبانی شدن
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان