تاریخ انتشار: ۰۰:۲۶ - ۱۵ تير ۱۳۹۹
تعداد نظرات: ۱ نظر
رویداد‌۲۴ گزارش می‌دهد؛

روزهای سیاه قاهره در عهدِ سیسی/ فعالان مصری از شرایط سیاسی و اقتصادی این کشور می‌گویند

مصر هفتمین سالروز کودتای نظامی این کشور را در حالی سپری کرد که قاهره در حوزه‌های مختلف سیاسی، اقتصادی و اجتماعی اوضاع نابسامانی را سپری می‌کند. به گفته تحلیلگران این کشور، ارتش مصر به ارتشی استیجاری در خدمت دولت‌های حامی سیسی تبدیل شده است، نرخ بیکاری به بالاترین حد خود در تاریخ این کشور رسیده است و ثروت این کشور در خدمت تامین منافع رهبر این کشور به نابودی کشیده شده است.

عبدالفتاح السیسی

رویداد۲۴  ۷ سال از کودتای مصر که منجر به برکناری نخستین رئیس‌جمهور برآمده از شیوه‌ای دموکراتیک در تاریخ این کشور شد، می‌گذرد. کودتا طبق معمول از سوی ارتش و به رهبری فرمانده کل ارتش این کشور انجام شد، فیلد مارشال عبدالفتاح سیسی در مصر به قدرت رسید تا امروز به گفته و عقیده فعالان سیاسی در مصر، این کشور سیاه‌ترین دوران خود را سپری  کند.

سایت عربی‌۲۱ ، رسانه نزدیک به دولت قطر در گزارشی به مناسبت هفتمین سالروز کودتای نظامی در مصر به شرایط این کشور در بخش‌های مختلف اشاره می‌کند. در این گزارش با تعدادی از فعالان سیاسی، اقتصادی و رسانه‌ای مصر گفت‌وگو شده است و شرایط این کشور در زمینه‌های مختلف تشریح شده است.

در این گزارش آمده است: امروز شنبه، هفتمین سالگرد کودتای نظامی مصر در سال ۲۰۱۳ میلادی است. کودتایی که در نتیجه آن «عبدالفتاح السیسی» وزیر دفاع وقت این کشور به ریاست جمهوری رسید و جایگزین نخستین رئیس‌جمهور مصر شد که با فرایند انتخابات و طی روندی دموکراتیک به قدرت رسیده بود. اکنون مصر هفت سال پس از کودتای سیسی در کجا قرار دارد و سرنوشت وعده‌های وی به کجا رسیده است؟

در ابتدای این گزارش آمده است: از زمان ایراد نخستین سخنرانی در عصر روز کودتای نظامی در مصر، سیسی وعده‌های خود به مردم مصر را آغاز کرد، وعده‌هایی درباره تامین امنیت و بازسازی این کشور، وعده‌هایی که در هر مناسبت و مراسم و دیداری تکرار می‌شدند.

«حسن حسین» نویسنده معارض مصری درباره سرنوشت جامعه مصری، فعالیت‌های حزبی و اجتماعی در این کشور ۷ سال پس از ریاست جمهوری السیسی می‌گوید: سیسی زندگی سیاسی در این کشور را تعطیل کرده است، احزاب را متوقف و رهبران آن‌ها را بازداشت کرده و کشور را نه تنها به پیش از کودتای سال ۱۹۵۳ میلادی بلکه به شرایط بدتری بازگردانده است.


بیشتر بخوانید:دردسرهای کرونایی در کشورهای عربی/ قطر، امارات و عربستان چگونه به جنگ کرونا رفتند؟


وی در گفتگو با عربی‌۲۱ می‌گوید: سیسی همه آزادی‌ها را از بین برده است، کسی نمی‌تواند بدون آنکه نگران خود و یا خانواده‌اش باشد در این کشور نفس بکشد. این فعال مصری با بیان اینکه مصر با قهر اقتصادی و اجتماعی در بخش‌های مختلف مواجه است، می‌گوید: مصر بدترین دوران تاریخی خود را سپری می‌کند.

وی در پایان می‌گوید: اما صبح به زودی طلوع می‌کند، این حکمت تاریخ است که به ما می‌آموزد پیروزی همواره از آن مردم است حتی اگر با تاخیر انجام شود.

مصر در عرصه روابط بین‌المللی و سیاست خارجی نیز اوضاع به سامانی را در دوران ریاست‌جمهوری سیسی سپری نمی‌کند. یک کارشناس حقوق و روابط بین‌الملل در این باره به عربی‌۲۱ می‌گوید: مصر با سیسی در ۷ سال گذشت در باتلاق گرفتار شده است، خارج شدن از این وضعیت ممکن نیست مگر با جراحی‌های دردناک، متاسفانه مصر به کشوری دنباله رو کشور‌های عربستان سعودی و امارات تبدیل شده است. ارتش مصر به ارتش استیجاری کشور‌هایی که اجاره بهای آن را پرداخت می‌کنند تبدیل شده است، ارتشی که عقیده‌ای برای دفاع از مصر ندارد و به موسسه اقتصادی تبدیل شده است که خیر آن به فرماندهان می‌رسد و نه  مردم کشور.

علی عبدالعزیز، یک کارشناس اقتصادی مصری شرایط اقتصادی این کشور در ۷ سال گذشته را این‌گونه تشریح می‌کند: سیسی طی ۷ سال گذشته اقدام به نابودی ثروت‌های مصر و استفاده از آن در راستای تامین ادامه بقایش در قدرت، ارائه رشوه به رهبران ارتش و نیرو‌های اطلاعاتی این کشور کرده است.

وی افزود: سیسی با امضای توافق نامه‌های خرید سلاح که میزان آن به ۴.۵ درصد از کل میزان واردات اسلحه در جهان می‌رسد، به کشور‌های مورد حمایت خود برای ادامه حضورش در قدرت رشوه پرداخت کرده است.

«عزالدین کومی» یک نماینده سابق پارلمان مصر نیز در این باره می‌گوید: سیسی ما را به جایی رساند که جهان شاهد از دست رفتن دو جزیره تیران و صنافیر است. شاهد از دست رفتن سهم تاریخی مصر از آب‌های رود نیل و عقب‌نشینی از سهم گاز قبرس و یونان و اسرائیل است. ۶۰ درصد از مردم مصر زیر خط فقر زندگی می‌کنند و نرخ بیکاری به بالاتری حد خود در این کشور رسیده است.

سید امین، روزنامه‌نگار در مصر درباره وضعیت رسانه و روزنامه و نشر در این کشور در ۷ سال اخیر نیز می‌گوید: طی ۷ سال گذشته، وضعیت روزنامه‌ها و رسانه‌ها در مصر به مرحله نابودی تمام رسیده‌اند. نه روزنامه‌ای باقی مانده و نه رسانه‌ای که بتواند حقیقت را بازگو کند، هرآنچه هست، تکرار و کپی کاری است. خبرنگاران از گفتن آنچه می‌بینند و یا دریافته‌اند منع می‌شوند و اگر حرف بزنند با تهمت‌های بزرگی مواجه می‌شوند که شامل خیانت به کشور، مسائل جنسی و در نتیجه زندان و اعدام می‌شود. به همین خاطر روزنامه‌نگاران از اینکه حرفی به غیر از آنچه حکومت می‌خواهد بزنند، می‌ترسند.

«علی السعاده» در یادداشتی در سایت المدینه الاخباریه به مناسبت هفتمین سال کودتای مصر با این عنوان که «سالگرد بزرگترین عملیات خیانت و ذلت در تاریخ عرب» می‌نویسد: در سال ۲۰۱۳ میلادی ارتش مصر به رهبری «عبدالفتاح السیسی» محمد مرسی رئیس‌جمهور منتخب این کشور را برکنار، عمل به قانون اساسی مصر را تعلیق و فعالیت تعدادی از شبکه‌های خبری را متوقف کرد. وی «عدلی منصور» رئیس دادگاه عالی قانون اساسی این کشور را به عنوان کفیل ریاست جمهوری انتخاب کرد.

وی در ادامه می نویسد: سیسی محمد مرسی را بازداشت و برای چند ماه به یک مکان نامعلوم منتقل کرد. مرسی در آخرین اظهاراتش پیش از برکناری تاکید می‌کرد که رئیس‌جمهور قانونی منتخب این کشور است. مرسی تقریبا در همان تاریخی که در مصر به قدرت رسیده بود از دنیا رفت. مرسی در دوران ریاست جمهوری‌اش به طور کامل موفق عمل نکرد، اما تنها رئیس‌جمهور مصر در تاریخ این کشور بود که به صورت دموکراتیک بر سر کار آمده بود.

سایت بوابه الاهرام مصر نیز در گزارشی با عنوان «دولت ۳۰ ژوئن... بازگرداندن آفریقا به مصر و قرار دادن مسائل قاره در صدر» به مناسبت هفتمین سالروز کودتای عبدالفتاح السیسی در مصر به تمجید از وی پرداخته و می‌نویسد: دولت ۳۰ ژوئن به قاره افریقا اهمیت خاصی داد، این در حالی است که روابط مصر و کشور‌های آفریقایی در طول ۷ سال گذشته شاهد تحولات قابل توجهی در همه بخش‌های همکاری بوده است.

در ادامه این یادداشت آمده است: عبدالفتاح السیسی، رئیس جمهور مصر در دوران حضورش در قدرت در راستای ایجاد اتحاد برای دفاع از منافع قاره آفریقا و بلند کردن صدای مردم این قاره برای دفاع از حقوق آن در ایجاد صلح و ثبات و پیشرفت تلاش کرد.

نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
Netherlands
|
۱۹:۵۲ - ۱۳۹۹/۱۰/۱۶
0
1
اره ژنرال سیسی کار بدی کرده این تروریستای اخوانی رو اخراج کرده مضمحل کرده.اینا باید باشن گند بزنن به خاورمیانه.حالا خوبه اخوان مسلمین ضد شیعه هست بعضی ها تو ایران انهم رسانه اصلاح طلبی؟؟ مثل رویداد در ازشون خواسته یا ناخواسته حمایت کنه.خاطرتون باشه اردوغان عثمانی هم یک اخوانی هست که میدانیم راجع به ایرانی وشیعه چه حرفهای زده.محض اطلاع همان اخوانی رئیس جمهور مصر قصد جنگ با اتیوپی رو داشت.یعنی میخواست اتش جنگ به شمال افریقا هم گسترش بده
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان