تاریخ انتشار: ۰۹:۳۹ - ۱۵ تير ۱۳۹۹
تعداد نظرات: ۲ نظر
رویداد۲۴ گزارش می‌دهد؛

افشای فایل صوتی محرمانه درباره هواپیمای اوکراینی/ جزییات تازه درباره پروازهایی که در شرایط جنگی لغو نشدند!

یک رسانه کانادایی از وجود یک فایل صوتی میان رییس کمیسیون بررسی سوانح هوایی کشور و یکی از اعضای خانواده کشته شدگان حادثه شلیک به هواپیمای اوکراینی پرده برداشته که در آن مقام ایرانی اذعان می‌کند بعضی از مقامات کشور خواستار بستن حریم هوایی کشور برای پرواز‌های مسافربری در شب سقوط هواپیمای اوکراینی بوده‌اند، اما برخی دیگر با این تصمیم به دلیل احتمال افشای برنامه حمله به عین الاسد مخالفت کرده‌اند.
افشای فایل صوتی محرمانه درباره هواپیمای اوکراینی/ مقام سازمان هواپیمایی: بعضی مقامات میخواستند حریم هوایی کشور را ببندند، اما نگران لو رفتن نقشه حمله به عین الاسد بودند
رویداد۲۴ عصر جمعه یک رسانه کانادایی گزارشی از یک فایل صوتی جدید منتشر کرده و مدعی شده در این فایل صوتی مقامات عالی رتبه ایران پذیرفته‌اند که آسمان تهران را در جریان فعالیت‌های نظامی همزمان با شبی که پرواز ۷۵۲ اوکراین سرنگون شده برای هواپیما‌های مسافربری باز بگذارند چرا که بستن حریم هوایی ممکن بوده نقشه ایران برای حمله به پایگاه آمریکایی‌ها در بغداد را لو بدهد.

این رسانه کانادایی در گزارش خود به یک مکالمه ۹۱ دقیقه‌ای در هفتم مارس بین حسن رضایی فر رییس رییس کمیسیون بررسی سوانح هوایی سازمان هواپیمایی و جواد سلیمانی همسر الناز نبی‌ای یکی قربانیان هواپیمای اکراینی اشاره کرده است. معلوم نیست آیا واقعا این فایل صوتی متعلق به رضایی‌فر بوده یا خیر اما صدایی که در آن شنیده می‌شود به صدای رضایی‌فر شبیه است و سی.بی.سی گفته اصل این فایل صوتی در دست مقامات ارشد دولت کاناداست.
 
سی.بی.سی مدعی شده روز جمعه کمتر از ۲۴ ساعت بعد از اینکه این رسانه عصر پنجشنبه درباره دستیابی‌اش به این فایل صوتی به رضایی‌فر ایمیل زده، او از کارش برکنار شده است.
 
سخنگوی سازمان هواپیمایی کشوری سوال رویداد۲۴ به سوال درباره صحت برکناری رضایی‌فر را پاسخ نداد. هنوز هیچ بیانیه‌ای مبنی بر برکناری رضایی‌فر از سوی سازمان هواپیمایی کشوری صادر نشده است.
 
در این فایل صوتی که به دست سی.بی.سی رسیده، رضایی‌فر می‌گوید بستن حریم هوایی تهران ممکن بوده حمله موشکی ایران به پایگاه هوایی عین الاسد در بغداد را لو بدهد.
بیشتر بخوانید: از «قادسیه» تا « عین الاسد »/ جزییاتی از پایگاه نظامی آمریکا که ایران به آن حمله کرد
به گزارش رویداد۲۴ حمله ایران به پایگاه عین الاسد یک حمله انتقامی بعد از ترور سردار قاسم سلیمانی توسط آمریکایی‌ها بود که در بامداد ۱۸ دی ماه در ساعاتی نزدیک به ساعت سقوط هواپیمای اوکراینی اتفاق افتاد.
 
رضایی فر در این فایل صوتی گفته «بعضی‌ها می‌گفتند باید حریم هوایی را از هواپیما‌های مسافربری پاک کنیم. مسئول کار شورای امنیت ملی بود. اما بگذارید من به شما بگویم. اگر حریم هوایی را پاک می‌کردیم، آیا امنیت حمله ما از بین نمی‌رفت؟ باشه. بگذارید فرض کنیم که پرواز اوکراینی چند ساعت عقب می‌افتاد. آیا این کار بقیه پرواز‌ها را هم کنسل نمی‌کرد؟»
 
سی.بی.سی بر مبنای همین فایل صوتی حمله خود به ایران را آغاز کرده است؛ این در حالی است که رضایی‌فر اطلاعات دقیقی از موضوع حمله به پایگاه عین الاسد نداشته و به لحاظ شغلی در جایگاهی نبوده که بخواهد درباره آن اظهارنظر دقیق کند. بنابراین به نظر می‌رسد مجموع شنیده‌های خود را در این فایل صوتی بیان کرده است؛ بی‌آنکه از اطلاعات دقیق آن باخبر باشد. با این حال توماس جونیو استادیار امور بین الملل دانشگاه اتاوا با استناد به همین فایل صوتی به سی.بی.سی گفته ایران اصرار داشت تحقیقاتی که در جریان است مستقل انجام می‌شود، اما این فایل صوتی خلاف آن را ثابت کرد. اینکه رییس گروه بررسی‌های این سانحه هوایی چنین چیز‌هایی را پای تلفن بگوید، برای کل ماجرا بسیار دردناک است. با برکناری او از سمتش ایران سعی کرده این چهره را ترمیم کند.

سی.بی.سی در این گزارش گفته جواد سلیمانی دانشجوی مقطع دکتری دانشگاه ادمونتون کانادا و همسر الناز نبی‌ای قربانی حادثه سقوط هواپیمای اوکراینی گفته رضایی‌فر از او خواسته پست اینستاگرامی که علیه ایران منتشر کرده بوده را پاک کند.

رضایی‌فر در این تماس تلفنی به سلیمانی گفته «لطفا این پست را از اینستاگرامت پاک کن. آیا قبول نداری که از جمعیت ۸۳ میلیونی ایران تنها ۱۰-۱۲ نفر به تو آسیب رسانده‌اند؟ چرا باید در این پست اینستاگرامی همه ۸۲ میلیون جمعیت مردم را مورد بی‌احترامی قرار دهی؟»
 
به گزارش سی.بی.سی رضایی‌فر از سلیمانی خواسته بگوید دولت کانادا خیر آن‌ها را می‌خواهد یا ایران؟ او در این تماس تلفنی گفته آیا مطمئنی که دولت کانادا خوب است و هیچ فسادی در آن‌ها نیست؟
 
۱۸ دی ماه ساعاتی پس از حمله موشکی ایران به پایگاه‌های آمریکا در عراق که به انتقام شهادت سردار قاسم سلیمانی به دست آمریکا بود، یک هواپیمای مسافربری از نوع بوئینگ ۷۳۷ متعلق به خطوط هواپیمایی اوکراین دقایقی بعد از بلند شدن از فرودگاه امام خمینی تهران سقوط کرد.
به گزارش رویداد۲۴ منابع ایرانی ابتدا علت سانحه را نقص فنی اعلام کردند، اما سه روز بعد و پس از انتشار اطلاعاتی از سوی منابع غیرایرانی مبنی بر اصابت یک موشک به هواپیما، ایران رسما اعلام کرد که این هواپیما به اشتباه هدف پدافند هوایی قرار گرفته است.

در روز‌های اولیه بعد از انتشار بیانیه سپاه، یک شبکه اوکراینی محرمانه مکالمه خلبان یک پرواز داخلی با برج مراقبت فرودگاه تهران را که همزمان با پرواز اوکراینی درحال انجام بوده، منتشر کرد. حسن رضایی فر در واکنش به انتشار این فایل صوتی گفته بود سازمان هواپیمایی کشوری از انتشار چنین فایلی مطلع و متعجب شده است؛ این فایل از مجموعه اسنادی بوده که در تیم مشترک بررسی سانحه هوایی در اختیار گروه کارشناسان اوکراینی قرار گرفته و اقدام اوکراینی‌ها سبب شد دیگر هیچ سندی به آن‌ها ارائه ندهیم.»
 
رضایی فر هنوز واکنشی به خبر برکناری خود نشان نداده و صحت این ادعا همچنان در هاله‌ای ابهام است.  پس از سقوط هواپیمای بویینگ ۸۰۰-۷۳۷ اوکراینی در حوالی فرودگاه امام خمینی (ره) که با خطای انسانی توسط پدافند ایران سرنگون شده بود، بازسازی و بازخوانی جعبه سیاه هواپیما و چگونگی آن به یکی از مهمترین موضوعات در این زمینه تبدیل شد. به تازگی جعبه سیاه هواپیمای اوکراینی برای بررسی به فرانسه ارسال شده و هنوز جزییات مربوط به آن منتشر نشده است.
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۲
حسن
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۰۲ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۶
3
1
شما ماله چی رو دارین میکشین؟176 نفر انسان بیگناه بخاطر سهل انگاری به این بزرگی کشته شدن.از این جنایت بدتر توجیه شماست. خجالت بکشید
بهروز
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۱۶ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۶
0
4
دروغ مطلق.چون همه میدانند.که دولت ایران به دولت عراق اطلاع داده بود که برای حفظ ابرو حمله ای انجام خواهد داد و دولت عراق هم که به امریکا گفته.پس قضیه افشای حمله دروغ بزرگ است
نظرات شما
پیشخوان