تاریخ انتشار: ۱۴:۱۹ - ۱۷ تير ۱۳۹۹
وزیر بهداشت:

مردم استفاده از ماسک را جدی بگیرند/ موج تازه کرونا در استان‌های مرزنشین

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: به مردم می‌گویم که استفاده از ماسک و کرونا را جدی بگیرند، زیرا کرونا یکی از خطرناک‌ترین و ناشناخته‌ترین ویروس‌هایی است که به عرصه بشری پا گذاشته و هیچ کدام از ویروس‌شناس‌های دنیا هم آینده آن را به خوبی پیش بینی نکرده‌اند.
وزیر بهداشت
رویداد۲۴ سعید نمکی روز سه شنبه در یک گفت‌وگوی خبری افزود: مدتی است که با مردم صحبت رو در رو نداشتیم، زیرا مشکلات سختی در این دوران به علت پیک جدید کرونا داشتیم. مرحله اول بیماری را با وجود تحریم‌ها و مشکلات عدیده در زمینه مسائل اقتصادی کشور داشتیم و توانستیم با کمک همه مردم و سازمان‌های مردم نهاد و جان فشانی کادر پزشکی و درمانی، دستاورد بزرگی را خلق کنیم و مرگ‌ها را به حدود ۳۰ نفر در روز برسانیم و به سمت تک رقمی شدن فوتی‌ها می‌رفتیم.

وی ادامه داد: حتما به یاد دارید که آن روز‌ها تقاضا‌ها و تمنا‌های زیادی کردم. هم از مردم و هم از کسانی که فشار زیادی به ما برای گشایش‌ها می‌آوردند. عده زیادی از مردم به یاد دارند که بار‌ها گفتم ممکن است در دقیقه ۹۰ از گوشه زمین گل بخوریم و در حال کشتی گرفتن با یک ویروس خطرناک هستیم و ممکن است در دقایق آخر ضربه فنی شویم. بار‌ها گفتم که در حال شطرنج بازی کردن با یک ویروس ناشناخته هستیم. بار‌ها گفتم که این عادی انگاری شرایط و این‌که فکر کنیم ویروس کرونا تمام شده، یکی از خطرناک‌ترین اندیشه‌هاست.

نمکی بیان کرد: عده زیادی این حرف‌ها و تمنا‌های ما را گوش نکرده و جدی نگرفتند و متاسفانه موج تازه‌ای در استان‌های بسیار مهم و مرزنشین ما را گرفتار کرد که سال‌ها در برابر امواج حمله دشمن ایستادگی کرده بودند. آذربایجان غربی، ایلام، خوزستان، بوشهر و سیستان و بلوچستان گرفتار شدند.

وی افزود: متاسفانه مراسم عروسی که زنجیره‌ای از عزا را پس از خود خلق کرد. مراسم عزایی که زنجیره‌ای از سیاه پوشی را به بار آورد. متاسفانه سفر‌هایی که بمب ویروس کرونا را با خود حمل کرد. هیچ وقت نمی‌توانم این غم سنگین را که بر قلب ما سنگینی کرد را فراموش کنم. کودک ۱۰ ساله‌ای از یزد به قشم رفت و در بندرعباس به جای بازگشت به آغوش خانواده به آغوش خاک سپرده شد. نمی‌توانم فراموش کنم که همکاران من این لباس‌های سخت را تحمل کردند و مردم زیادی را از دست دادیم.

بیشتر بخوانید: بستری شدن بیماران کرونایی در پارکینگ بیمارستان مسیح دانشوری
وزیر بهداشت گفت: امروز در استان‌هایی مثل کردستان، خوزستان، سیستان و بلوچستان، بوشهر و کرمانشاه به وضعیت مطلوب‌تری رسیدیم، اما هنوز به معنی این نیست که بر بیماری فائق آمدیم.

نمکی اظهار کرد: ماسک می‌توان بیش از ۸۰ درصد با رعایت فاصله گذاری، ما را در برابر کرونا موفق کند. می‌دانیم که فراهم کردن ماسک برای یک خانواده تنگ دست با قیمت بیش از ۱۵۰۰ تومان میسر نیست، اما ماسک خانگی می‌تواند یک عامل مهم در برابر پیشگیری از کرونا باشد.

وی ادامه داد: این‌که ما ناوگان حمل و نقل شهری را چطور تقویت کنیم یا چطور امور را تسهیل کنیم در مکاتبات با مسئولان پیگیری می‌کنم.

وزیر بهداشت بیان کرد: فاصله گذاری را جدی گرفته و مسافرت‌ها را گسترش ندهیم. این‌که به مهمانی می‌رویم و پدربزرگ و مادربزرگ‌ها را در خانه می‌گذاریم و فکر می‌کنیم آن‌ها دور خواهند بود اشتباه است. زیرا بچه‌ها را می‌بریم و به منزل بر می‌گردانیم و در آغوش پدربزرگ و مادربزرگ قرار می‌گیرند. این مباحث جدی است.

وی افزود: کسبه برای اجرای پروتکل‌ها که در روز‌های اول بیش از ۸۵ درصد بود و حالا به زیر ۱۰ درصد رسیده بدانند که اگر بیماری با شدت بروز کند، رستوران حتی اگر باز باشد هم مشتری نخواهد داشت. خواهش من این است که پروتکل‌های بهداشتی جدی گرفته شود و مردم ما را در جریان شکست پروتکل‌ها بگذارند و ناظر‌ها بیشتر نظارت کنند. امیدواریم با زدن ماسک و رعایت فاصله گذاری اجتماعی و هوشمند، این مرحله را هم با عزت پشت سر بگذاریم.

نمکی گفت: اصلا دلم نمی‌خواست مردم با چنین تاوانی عرض من را جدی بگیرند. روزی که خواهش و التماس می‌کردم شاید برای برخی این به معنی زیاده گویی بود. امیدوارم مردم این حرف‌ها را جدی بگیرند.
منبع: ایرنا
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
پیشخوان