تاریخ انتشار: ۰۹:۰۰ - ۱۹ تير ۱۳۹۹
رویداد‌۲۴ گزارش می‌دهد؛

جشن اصولگرایان، سکوت موافقان/ نگاهی بر حواشی مجازی اخراج تاجگردون از بهارستان

رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس دهم، منتخب مردم گچساران و باشت در مجلس یازدهم به زعم خود «کیفش را برداشت و رفت» تا مجلس جدید تا اینجای کار عنوان مجلس پُرحاشیه را از آنِ خود کند. مثل همیشه فضای مجازی در موضع‌گیری‌ها و واکنش‌ها و دعوای لفظی میان مخالفان و موافقان پیشتاز بود.

تاجگردون

رویداد۲۴  روز گذشته، چهارشنبه، مجلس یازدهم که نخستین روز‌های آغاز به کار خود را می‌گذراند بار دیگر به صدر اخبار آمد، غلامرضا تاجگردون، پس از ماه‌ها کش و قوس به دلیل آنچه ابهاماتی که در عملکردش وجود داشت، با ۱۲۸ رای از مجموع ۲۵۱ نماینده از بهارستان اخراج شد. تا اینجای کار مجلس یازدهم یک رکوردشکنی را نیز در کارنامه خود ثبت کرده است چرا که این برای نخستین بار در ۲۰ سال گذشته است که یک نماینده به دلیل رد اعتبار نامه از مجلس اخراج می‌شود.

مجلس یازدهم تا اینجای کار نشان داده که یک مجلس پرحاشیه و پر ماجرا است. چرا که ماجرای مدرک تحصیلی سینا کمالخانی، رد اعتبارنامه تاجگردون، اظهارنظر‌ها و نطق‌های جنجالی نمایندگان، ماجرای حضور وزیر خارجه و واکنش برخی نمایندگان به سخنان وی، حقوق‌های نجومی و ... همگی تنها در عمر یک ماه و نیمه مجلس یازدهم به وقوع پیوسته است.

 

ورود با ۵۰ درصد آرا، خروج با ۱۲۸ رای: تمام آنچه حجت بود را ادا کردم

 

در این بین، رد اعتبارنامه تاجگردون، اما یکی از مهمترین اتفاقات مجلس یازدهم تا اینجای کار است. در انتخابات مجلس یازدهم، در حوزه انتخابیه گچساران و باشت از مجموع آرا ماخوذه ۷۷هزار و ۸۴۱ رای، "غلامرضا تاجگردون "با ۳۸ هزار و ۴۲۲رای معادل ۵۰.۲درصد، منتخب مردم این حوزه شد، اما روز گذشته (چهارشنبه) چهار ماه و نیم بعد از آن انتخابات، با رای نمایندگان مجلس، اعتبارنامه تاجگردون رد شد و وی دیگر منتخب حوزه انتخابیه گچساران و باشت نیست.

در ادامه، در جلسه علنی روز گذشته مجلس شورای اسلامی گزارش کمیسیون تحقیق درباره اعتبارنامه غلامرضا تاجگردون منتخب مردم گچساران در دستور کار قرار گرفت. این گزارش به رأی نمایندگان گذاشته شد و در نهایت مجلس اعتبارنامه «تاجگردون» را رد کرد. از مجموع ۲۵۱ نماینده حاضر در صحن آنان با ۱۰۲ رای موافق، ۱۲۸ رای مخالف و ۲۱ رای ممتنع با گزارش کمیسیون تحقیق که اعتبارنامه تاجگردون را تایید کرده بود، مخالفت کردند.

وی در اولین پست اینستاگرامی خود پس از رد اعتبارنامه‌اش از سوی هم قطارانش در مجلس یازدهم نوشت: «مجلس رأی اعتماد به اعتبارنامه نداد؛ تمام آنچه که حجت بود ادا شد. مردم خونسردی خودشان را حفظ کنند.»


اخراج تاجگردون؛ فریاد مخالفان سکوت موافقان

 

در هفته‌های گذشته و همزمان با اوج گرفتن ماجرای پرونده تاجگردون و تقویت احتمال رد اعتبارنامه وی در مجلس، جنجال‌ها و درگیری‌ها لفظی میان موافقان و مخالفان وی به ویژه در شبکه‌های اجتماعی بالا گرفت. برخی از حامیان تاجگردون در شبکه‌های اجتماعی تصاویری به اشتراک می‌گذاشتند تا حمایت خود را از تاجگردون نشان دهند. در میان این تصاویر، برخی نیز اسلحه گرم در دست داشتند و همین تصاویر باعث به وجود آمدن حاشیه‌های زیادی در فضای مجازی شد و برخی نمایندگان اصولگرای مجلس این تصاویر را تهدیدی علیه خود تحلیل کردند.


بیشتر بخوانید:ماجراهای اعتبارنامه جنجالی به روایت تاجگردون/ من هم اطلاعاتی از آقایان دارم اما نمی‌گویم


بعد از اینکه مجلس اعتبارنامه تاجگردون را رد کرد، تعداد زیادی از نمایندگان مجلس برای جلوگیری از ایجاد تشنج در منطقه گچساران و باشت در صفحات مجازی خود تاکید کردند که از حقوق مردم این منطقه به صورت ویژه دفاع خواهند کرد.

علیرضا زاکانی (نماینده قم)، مجتبی رضاخواه و احمد نادری (نمایندگان تهران) جواد نیک بین (کاشمر)، ابراهیم رضایی (دشتستان بوشهر) و روح الله نجابت (نماینده شیراز) افرادی بودند که به مردم گچساران وعده دادند به صورت ویژه مطالبات آن‌ها را پیگیری خواهند کرد.

برخی نمایندگان مجلس در صفحات مجازی تصاویر آرای خود در مخالفت با اعتبارنامه تاجگردون را منتشر کردند. مهرداد ویس‌کرمی (خرم آباد) مهدی طغیانی (اصفهان) جلال رشیدی کوچی (مرودشت) جواد کریمی قدوسی (مشهد) علیرضا نظری (خمین) ابراهیم رضایی (دشتستان بوشهر) روح الله نجابت (شیراز) مصطفی طاهری (زنجان) جواد نیک بین (کاشمر) حسین عباس‌زاده امامی (چناران) اقبال شاکری (تهران) از جمله افرادی بودند که تصاویری از رای مخالف خود با تاجگردون را منتشر کرده اند. در مقابل هیچ کدام از نمایندگان موافق تاجگردون آرای خود را منتشر نکرده اند و فقط گفته شده که مسعود پزشکیان در دفاع از تاجگردون در مجلس نطق کرده است.


رد تاجگردون و جشن بزرگ اصولگرایان!


کاربران اصولگرا در توییتر، رد اعتبارنامه تاجگردون را موفقیتی بزرگ برای خود می‌خواندند، اما آن‌ها نیز از غیرشفاف بودن آرای نمایندگان گلایه داشتند و معتقدند بودند باید ساز و کاری وجود داشته باشد تا نمایندگانی که رای موافق به اعتبارنامه تاجگردون داده اند، شناسایی شوند.

یک کاربر توییتر در این باره نوشت: نماینده‌ای که اعتبارش رد می‌شود باید از همان بهارستان یک‌سر برود به عدلیّه. یا حق او و موکلان‌اش ضایع شده که باید شاکی باشد از دیگر وکلا یا حق مردمی را بلعیده که باید متشاکی شود به درخواست مدعی‌العموم. کمترین مجازاتِ خاطی، تقبّل همه‌ی هزینه‌های انتخابات مجدد است. #تاجگردون

زهره الهیان، یکی از نمایندگان اصولگرای مجلس یازدهم نیز نوشت: دیروز در جلسه بررسی پرونده #تاجگردون به ایشان پیشنهاد دادیم که خودشان آبرومندانه استعفا بدهند و کیف‌شان را بردارند و بروند؛ و وقت مجلس و مردم را بیش از این نگیرند. مجلس انقلابی به ایشان رای نخواهند داد.

بر اساس آیین نامه داخلی مجلس چنانچه کمیسیون تحقیق، اعتبارنامه رد شده از سوی شعبه را رسیدگی کند و نظر به تأیید اعتبارنامه داشته باشد، گزارش آن برای تصمیم‌گیری مجلس در دستور کار قرار می‌گیرد و در صورتی که نظر کمیسیون مبنی بر رد اعتبارنامه باشد گزارش آن حداکثر به مدت پانزده دقیقه در مجلس مطرح و ادله رد اعتبارنامه ارائه می‌شود. نماینده‌ای که اعتبارنامه‌اش توسط کمیسیون رد شده است حداکثر به مدت سی دقیقه فرصت دارد تا از خود دفاع کند، ضمن اینکه می‌تواند بخشی از وقت خود را حداکثر به دو نفر از نمایندگان واگذار کند، سپس گزارش کمیسیون تحقیق به رأی گذاشته می‌شود، چنانچه رد اعتبارنامه به تصویب مجلس نرسد، رئیس جلسه تصویب آن را اعلام می‌کند.

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
پیشخوان