تاریخ انتشار: ۱۴:۳۰ - ۲۴ تير ۱۳۹۹

دارو‌های درمان کرونا اصل است یا تقلبی؟

در حالی قیمت هر شیشه داروی رمدسیویر در بازار ایران به ۲۰ تا ۶۰ میلیون تومان رسیده که گزارش‌های میدانی و برخی اسناد نشان می‌دهد آنچه در بازار ایران به نام رمدسیویر فروخته می‌شود نوعی داروی رفلاکس معده است.
دارو‌های درمان کرونا
رویداد۲۴ دو روز قبل رییس سازمان غذا و دارو اعلام کرد داروی رمدسیویر موجود در بازار تقلبی است و «نمونه‌هایی که به دست ما رسیده نشان می‌دهد جلد یک داروی دیگر را تغییر و بجای رمدسیویر ارائه داده‌اند.»

جز او، ایرج حریرچی، معاون کل وزارت بهداشت هم اعلام کرده «برخی داروی ۱۰ هزار تومانی را به نام داروی درمان کرونا، با مبالغ بسیار بالا فروخته‌اند.»

پیگیری‌های تجارت‌نیوز نشان می‌دهد دارویی که به نام داروی رمدسیویر در بازار سیاه و با قیمت ۲۰ تا ۶۰ میلیون تومان فروخته می‌شود، داروی «پنتوپرازول» است.

دارویی با قیمت ۵ تا ۱۵ هزا تومان که در افراد بزرگسال برای پیشگیری از رفلاکس معده به سه صورت قرص، کپسول و آمپول تجویز می‌شود و آمپول آن مدتی است به جای داروی نایاب کرونا با قیمت نجومی خرید و فروش می‌شود.

داروی معده به جای داروی کرونا

اما دلیل فروش داروی معده به جای داروی کرونا چیست؟ دلیل، شباهت ظاهری این دو دارو است. آمپول پنتوپرازول شرکت داروسازی «اکسیر» کاملا شبیه تصویری است که رسانه‌ها از داروی رمدسیویر شرکت «گیلیاد ساینس» منتشر کرده‌اند.

هر دو دارو ظاهر و شکل مشابهی دارند. گویا با شناخته شدن داروی رمدسیویر و شباهت ظاهری این دو دارو به هم، بازاری شکل گرفته که در آن برچسب نام و اطلاعات داروی ایرانی برداشته شده و برچسب داروی رمدسیویر روی شیشه قرار گرفته است.

مشابهتی که سبب شده داروی ۱۵ هزار تومانی در بازار سیاه با قیمت حتی تا ۶۰ میلیون تومان هم به فروش برسد.

این اطلاعات و مشابهت را مدیر یکی از شرکت‌های داروسازی داخلی هم در گفتگو با تجارت‌نیوز تایید کرد و گفت «دارویی که در بازار ایران به نام رمدسیویر فروخته می‌شود، داروی پنتوپرازول است.» دارویی که شرکت داروسازی «اکسیر» آن را در داخل تولید می‌کند.

دارو‌های درمان کرونا
دو تصویر سمت راست، داروی پنتوپرازول/ تصویر سمت چپ دارویی که در بازار به‌عنوان رمدسیویر می‌فروشند. به نوشته EXIR دو دارو توجه کنید.

داروی رمدسیویر تولید نکرده‌ایم

روی درپوش آبی شیشه «پنتوپرازول» نام شرکت داروسازی اکسیر به وضوع حک شده است. این نام که قابل حذف شدن هم نیست، ابتدا کار را برای دلالان دارو سخت کرده بود. اما کمی بعد گویا همین دارو به‌عنوان داروی ایرانی رمدسیویر در بازار با قیمت کمتری به فروش می‌رفت.

سوءاستفاده از شباهت میان این دو دارو و معرفی داروی معده شرکت اکسیر به‌عنوان داروی ایرانی کرونا تا جایی پیش رفت که مدیر شرکت داروسازی اکسیر در اطلاعیه‌ای اعلام کرد که این شرکت تاکنون محصول ویال رمدسیویر تولید نکرده است.

در متن این نامه آمده «اخیرا عکسی از محصول ویال رمدسیویر با کپ لوگودار شرکت داروسازی اکسیر در فضای مجازی به عنوان داروی کرونا دست به دست می‌شود، به استحضار می‌رساند این شرکت تاکنون محصول ویال رمدسیویر تولید نکرده است و محصولی که با کپ لوگودار این شرکت ارائه شده تقلبی است و این شرکت هیچگونه مسئولیتی در قبال آن نخواهد داشت.»

بیشتر بخوانید: داروی تقلبی کرونا؛ ۵۰۰ میلیون!

دارو‌های درمان کرونا
تکذیبیه مدیر عامل اکسیر درباره داروی تقلبی رمدسیویر

آیا هیچ رمدسیویری وارد ایران نشده؟

با معرفی داروی رمدسیویر در دنیا، گفته می‌شود تعداد محدودی از داروی اصلی ساخته شرکت داروسازی «گیلیاد ساینس» توسط سازمان بهداشت جهانی به ایران ارسال و برای مطالعه و بررسی در اختیار بیمارستان سینا و مسیح دانشوری قرار گرفته است.

تعداد محدود داروی رمدسیویر موجود در ایران در حالی است که در روز‌های اخیر افراد بسیاری اعلام می‌کنند داروی رمدسیویر را از بازار آزاد تهیه کرده‌اند.

اما بعد از انتقاد به بالا بودن قیمت دارو، ماجرای تقلبی بودن آن از سوی مقامات عنوان شد. این در حالی است که ماجرای تقلبی بودن داروی رمدسیویر در ایران و سوءاستفاده از داروی غیرمرتبط ایرانی قبل از این مطرح بود و برخی هشدار‌هایی هم داده بودند.

اطلاعاتی که یکی از داروسازان در اختیار تجارت‌نیوز قرار داده نشان می‌دهد از مدتی قبل ماجرای تقلبی بودن این دارو‌ها در گروه‌های مجازی پزشکان و داروسازان مطرح بوده است.

از آن جمله فردی در یکی از این گروه‌های مجازی اعلام کرده: «دارویی که در ایران و در شبکه‌های مجازی فروخته می‌شود اکثرا تقلبی است. درپوش دارو مربوط به شرکت اکسیر ایران است، ولی ایران تا کنون این دارو را تولید نکرده است. گویا ویال معمولی است که لیبل رمدسیویر را به صورت ناشیانه روی آن چسبانده‌اند. خواهشا این موضوع را در تمام گروه‌ها و صفحات مجازی به اشتراک بگذارید تا در این شرایط سخت اقتصادی کسی دچار افرد شیاد نشود.»
دارو‌های درمان کرونا
شباهت داروی اصلی رمدسیویر/ داروی پنتوپرازول و داروی رمدسیویر تقلبی در یک تصویر
 
حال باید پرسید با وجود اطلاع پزشکان از کمیاب بودن این دارو در بازار و وجود نمونه تقلبی آن، چرا پزشکان و بیمارستان‌ها چنین دارویی را برای بیمار تجویز می‎کرده‌اند؟

از طرف دیگر در حالی که داروسازان بسیاری در گروه‌های مجازی خود خبر تقلبی بودن این دارو را منتشر کرده‌اند، چرا سازمان غذا و دارو در جریان چنین چیزی نبوده و تازه دو روز قبل درباره تقلبی بودن این دارو هشدار داده است؟

سوال دیگر اینکه آیا جمع کردن نمونه تقلبی یا اطلاع‌رسانی درباره آن در بیمارستان‌های محل بستری بیماران کرونایی ممکن و مقدور نبود که بیماران هزینه گزافی برای خرید داروی معده به جای داروی کرونا ندهند؟
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
برچسب ها: ویروس کرونا
نظرات شما
پیشخوان