تاریخ انتشار: ۱۱:۳۲ - ۲۵ تير ۱۳۹۹

دلار ۲۲ هزار تومانی از کجا آمد؟

یک کارشناس مسائل اقتصادی کاهش ذخایر ارزی ناشی از افت صادرات و همچنین خلق پول روزانه هزار میلیارد تومانی را مهمترین دلایل بالا رفتن نرخ ارز طی روز‌های اخیر دانست و گفت: اگر بانک مرکزی وضعیت بازار ارز را ساماندهی نکند، نرخ ارز باز هم بالاتر خواهد رفت.
دلار
رویداد۲۴ دکتر علی حیات‌نیا، با اشاره به روند افزایشی نرخ ارز خصوصا طی ۱۰ روز اخیر، اظهار کرد: این روند افزایش چند عامل دارد که یکی از مهمترین آن‌ها کاهش صادرات و به دنبال آن کاهش ورود ارز به کشور است که بخشی از آن ناشی از شیوع بیماری کرونا است.

وی ادامه داد: از سوی دیگر بنا به گفته مسئولین بخشی از ارز حاصل از صادرات به چرخه اقتصادی کشور بازنگشته که این موضوع نیز بر بالا رفتن قیمت آن اثرگذار است.

این کارشناس مسائل اقتصادی از مهلتی که دولت برای برگرداندن ارز حاصل از صادرات به صادرکنندگان داده هم یاد کرد و افزود: این موضوع نیز تقاضا برای ارز را بالا برده و به افزایش قیمت آن دامن زده است.

حیات‌نیا یادآور شد: از سوی دیگر در کشور با خلق پول روزانه حدود هزار میلیارد تومانی مواجهیم که این حجم از نقدینگی باعث کاهش ارزش ریال در برابر دلار شده است.

وی با اشاره به رشد شاخص بورس و تصمیم دولت برای جبران بخشی از کسری ۱۴۰ تا ۱۶۰ هزار میلیارد تومانی از طریق عرضه سهام شرکت‌های دولتی در بازار سرمایه، خاطرنشان کرد: روند صعودی بورس بازار‌های موازی مانند دلار و سکه را نیز به رشد کشانده است.

وی با بیان اینکه در این مدت بانک مرکزی نیز در جهت عرضه ارز به بازار و کنترل قیمت‌ها چندان ورود نکرده، افزود: البته به نظر می‌رسد بخشی از این موضوع ناشی از کمبود ذخایر ارزی بوده است.

حیات‌نیا از تاثیر افزایش قیمت دلار بر بالا رفتن نرخ تورم یاد کرد و گفت: گرانی ارز قیمت بسیاری از کالا‌ها را بالا خواهد برد و باید هرچه زودتر فکری به حال مدیریت این وضع بشود.

وی تاکید کرد: برای این منظور باید سیاست شفاف سازی درآمد‌های ارزی در دستور کار دولت باشد و تخصیص ارز هدفمند شود، زیرا در گذشته شاهد بودیم که تخصیص ارز به کالا‌های اساسی بازدهی چندانی نداشته است.

بیشتر بخوانید: چرا ریال در هر بحرانی با ریزش مواجه می‌شود؟
این کارشناس مسائل اقتصادی از نقش سیاست خارجی و مسائل ناشی از تحریم‌ها در بالا رفتن نرخ ارز هم یاد کرد و گفت: اگر بخواهیم این وضعیت تا حدودی مدیریت شود باید ارتباط اقتصادی کشور را حداقل با کشور‌های همسایه تقویت کنیم.

حیات نیا با اشاره به بازار ۱۲۰ میلیارد دلاری واردات کشور‌های همسایه، افزود: سهم ایران از صادرات به این کشور‌ها نزدیک به دو درصد است که باید این میزان را برای افزایش ارزآوری افزایش دهیم.
منبع: ایسنا
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
برچسب ها: بازار ارز ، قیمت دلار
نظرات شما
پیشخوان