تاریخ انتشار: ۰۹:۱۳ - ۲۶ تير ۱۳۹۹

پول سهام عدالت کجاست؟

اگر کارگزاری پول حاصل از فروش سهام را با تأخیر برای فرد واریز کند آن هم در شرایطی که اطلاعات سهامدار در سامانه بدون اشکال باشد، فرد می‌تواند از کارگزاری به سازمان بورس شکایت کند.

سود سهام عدالت

رویداد۲۴ از حدود ٥٠ روز گذشته تا به حال برخی دارندگان سهام عدالت که سهام خود را آزاد کرده و به فروش ٣٠‌درصد آن مبادرت ورزیده‌اند، از دریافت پول حاصل از فروش سهام‌های خود محروم‌بوده‌اند. البته آن‌طور که حسین فهیمی، سخنگوی ستاد آزاد‌سازی سهام عدالت گفته «٣هزار نفر که فروش موفق سهام عدالت داشتند، به دلیل اطلاعات نادرست در سامانه نمی‌توانند پول حاصل از فروش را دریافت کنند.»،

اما با این حال بخش دیگری از فروشندگان سهام عدالت می‌گویند با آنکه در سامانه اطلاعات‌شان به درستی ثبت شده است، کماکان به مبلغ حاصل از فروش سهام‌شان نرسیده‌اند. از سوی دیگر برخی از سهامداران نیز نسبت به فاصله میان سفارش فروش خود و فروش آن از سوی کارگزار و واریز مبلغ حاصل از فروش سهام گله‌مند هستند که در این‌باره نیز سخنگوی ستاد آزادسازی سهام عدالت اظهار کرده است که باید صبوری کنند، افرادی که به گفته فهیمی تعدادشان ٧٠٠‌هزار نفر است. با تمام این اوصاف بسیاری از فروشندگان از کارگزاری‌ها و بی‌نظمی که در این‌باره دچارش هستند، بسیار گله‌منداند.

گله‌مندی از کارگزاری‌های بانکی و غیربانکی
برای ۱۸‌میلیون از ۴۹‌میلیون نفری که دارای سهام عدالت هستند و سهام خود را با روش مستقیم آزاد کرده‌اند، از ششم خردادماه ۳۰‌درصد از سهام قابل فروش شده است. اما پس از ابهامات و مشکلاتی که سهامداران برای آزادسازی سهام خود داشتند، بزرگ‌ترین مشکل سهامداران در طی حدود یک ماه و نیم گذشته تاخیری است که کارگزاری‌های بانکی و غیربانکی در فروش و واریز پول سهام دارند. گله برخی مردم در این زمینه هم مرتبط با یک کارگزاری نیست و آن‌ها عمدتا از تمام کارگزاری‌های بانکی و غیربانکی گله‌مند هستند. در این بین برخی از کارگزاری‌ها زمان حدودی برای واریز پول سهام عدالت را اعلام کرده‌اند؛ مثلا به گفته مسئول پشتیبانی سهام عدالت در کارگزاری کیان، بین ۱۰ تا ۱۵ روز پس از ثبت سفارش از سوی سهامدار، سهام فروخته و پول آن واریز می‌شود.

مدیرعامل کارگزاری فارابی و سامانه سعدی گفت: «زمان تقریبی برای واریز پول سهام عدالت برای کسانی که درخواست فروش سهام خود را به سامانه سعدی می‌دهند، حدود ۱۰ روز است، اما این زمان قطعی نیست.» او درباره ۷۰‌درصد دیگر سهام عدالت نیز بیان کرد: «در این دوره زمانی ۳۰‌درصد سهام عدالت آزاد شده است، ۳۰‌درصد در عید غدیر و ۳۰‌درصد سهام هم برای ۲۲ بهمن آزاد می‌شود.»

برخی از کارگزاری‌ها هم اعلام کرده‌اند که سهام تعداد زیادی از سهامداران را فروخته و پول آن را به حساب‌شان واریز کرده‌اند. کارگزاری برخی از بانک‌ها مثل صادرات و رفاه اعلام کرده‌اند که پول سهام عدالت سهامدارانی که در روز‌های ششم تا سیزدهم خردادماه درخواست خود را ثبت کرده‌اند، به صورت کامل واریز شده است.

فردین آقابزرگی، مدیرعامل کارگزاری بانک رفاه مدعی است درخواست‌هایی که در بازه زمانی ششم تا سیزدهم خردادماه به بانک رفاه ارسال شده، به فروش رفته و وجوه آن واریز شده است. مدیر عملیات اوراق بهادار کارگزاری بانک کشاورزی نیز مدعی شده است: «سهام عدالت سهامدارانی که در روز‌های ششم تا دهم خرداد درخواست خود را ثبت کرده‌اند، فروخته شده است و این افراد پول سهام خود را به صورت کامل دریافت کرده‌اند.»

مهدی پورستار، مدیرعامل کارگزاری بانک ملت نیز گفته است: «تمام درخواست‌های فروشی که تا روز هجدهم تیرماه به خود بانک یا کارگزاری بانکی داده شده، فروخته و وجوه آن پرداخت شده است. مژگان ارجمند، مدیر معاملات کارگزاری بانک ملی هم گفته است: «ما دیگر فروش سنگینی نداریم، بیش از ۹۵‌درصد از سهام سهامدارانی که به بانک ملی درخواست فروش داده‌اند، فروخته و حدود ۷۰‌درصد از وجوه نیز واریز شده است.»


بیشتر بخوانید: چند روز پس از فروش سهام عدالت پول به حساب واریز می‌شود؟


از کارگزاری‌ها پیگیر اسناد زمان فروش سهام‌تان باشید
عباسعلی حقانی‌نسب، کارشناس بورس در پاسخ به این سوال که آیا تأخیر‌ها در پرداخت پول سهام‌های فروخته‌شده تأثیری بر قیمت پرتفوی سهام عدالت خواهد گذاشت یا خیر، می‌گوید: «چنین چیزی تا به حال اتفاق نیفتاده است و به نظر نمی‌رسد در آینده هم تأثیری بر ارزش سبد سهام عدالت بگذارد.»

او همچنین خاطرنشان کرد: «کارگزاری‌ها هرچه دیرتر سهام افراد را بفروشند، این اقدام به جهت رشد ارزش سبد سهام عدالت برای دارنده سهام نفع مالی بیشتری در پی خواهد داشت.»

این کارشناس بازار سرمایه در ادامه گفت: «هرگاه سهامدار درخواست فروش سهام خود را به کارگزاری بدهد، کارگزار باید در سریع‌ترین زمان ممکن اقدام به فروش سهام او کند و پول حاصل از فروش آن را حدودا یک هفته تا ١٠ روز کاری پس از آن برای سهامدار واریز کند. اما اگر به هر دلیلی کارگزاری با تأخیر مبادرت به فروش کند، کارگزاری موظف است اطلاعات روز فروش سهام را به سهامدار اعلام کند و قیمت سبد سهام در همان روز را باید برای سهامدار واریز کند. همچنین اگر کارگزاری پول حاصل از فروش سهام را با تأخیر برای فرد واریز کند آن هم در شرایطی که اطلاعات سهامدار در سامانه بدون اشکال باشد، فرد می‌تواند از کارگزاری به سازمان بورس شکایت کند.» حقانی‌نسب در انتها خاطرنشان کرد: «سهامداران باید در این زمینه‌ها دقت کافی داشته باشند تا خدایی نکرده حقی از آن‌ها ضایع نشود.»

پیشنهاد صبر به فروشندگان
همچنین درباره آمار و ارقام فروش سهام‌های عدالت روز سه‌شنبه حسین فهیمی، سخنگوی ستاد آزاد‌سازی سهام عدالت با اشاره به تعداد سفارش‌گذاری برای فروش سهام عدالت گفته بود: «از بین مشمولان سهام عدالت یک‌میلیون و ۸۰۰‌هزار نفر برای فروش سهام خود سفارش‌گذاری کردند که از این تعداد یک‌میلیون و ۷۶‌هزار نفر موفق به فروش سهام خود شدند.»

او همچنین افزوده بود: «هنوز سفارش بیش از ۷۰۰‌هزار نفر از مشمولان سهام عدالت به فروش نرفته است و این سهامداران باید صبوری کنند، به‌ویژه آن‌هایی که در بانک‌ها سفارش‌گذاری کردند یا اینکه از طریق مراجعه به کارگزاری‌ها سفارش فروش یک جای ۳۰‌درصدی داشتند.» بین این ۷۰۰‌هزار نفر که هنوز دارایی آن‌ها به فروش نرفته، این تصور ایجاد شده که شاید پول‌شان در مسیری از واریز گیر کرده است، اما این‌طور نیست و واریز پول حاصل از فروش سهام عدالت کمی زمان‌بر است و مشمولان نگران واریز نباشند.

سخنگوی ستاد آزادسازی سهام عدالت همچنین تأکید کرده بود: «تاکنون در مجموع ٢‌هزار و ۷۳۷‌میلیارد تومان سهام عدالت به فروش رفته که از این عدد ٢هزار و ۷۳۱‌میلیارد تومان هم توزیع شده، مابقی فاصله این دو عدد در فرآیند واریز به حساب مشمولان سهام عدالت است. کسانی که نسبت به فروش سهام خود اقدام کردند، اما تاکنون پول به حساب آن‌ها واریز نشده نگران نباشند و صبوری کنند، چراکه انتقال پول به کارگزاری و به حساب افراد کمی زمان‌بر است.»

این همه جست‌وخیز مردم، کارگزاری‌ها و مسئولان در ستاد سهام عدالت درحالی است که بنا بر گفته‌های رئیس‌جمهوری در جلسه هیأت دولت در هفته گذشته، ٢٣ روز دیگر یعنی مقارن با عید غدیر ۳۰‌درصد دوم سهام عدالت قابل فروش می‌شود و به همین سبب باید هرچه زودتر پرونده فروش ۳۰‌درصد اول سهام‌ها و واریز مبالغ آن‌ها به سهامداران بسته شود.

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
برچسب ها: سود سهام عدالت
نظرات شما
پیشخوان