تاریخ انتشار: ۱۱:۰۸ - ۰۱ مرداد ۱۳۹۹
تعداد نظرات: ۱ نظر

تایید گزارش رویداد‌۲۴/ حضور ورزشکاران چینی در رشت عامل انتشار کرونا در این استان

انتشار ویروس کرونا در گیلان با حاشیه‌هایی همراه شد که یک سوی آن اداره کل ورزش و جوانان استان قرار دارد و سوی دیگر آن مردم و رسانه‌های محلی. رسانه‌های محلی عملکرد این اداره و دعوت از ورزشکاران چینی برای حضور در رشت را علت شیوع کرونا در این استان می‌دانند و اداره ورزش و جوانان نیز به جای پاسخگویی دست به شکایت از خبرنگاران می‌زند این درحالی است که رئیس‌جمهور چند روز پیش در سخنان خود حضور ورزشکارانی از چین را یکی از عوامل انتقال ویروس در این استان عنوان کرد.
علت واقعی انتشار کرونا در گیلان
رویداد۲۴ شادی مکی: اواخر فروردین ماه بود که رویداد ۲۴ گزارشی با عنوان «سناریوی جدید شیوع ویروس کرونا در ایران/ ماجرای حضور تیم وزنه برداری چینی در گیلان چه بود؟» را منتشر کرد. این گزارش اعتراض اداره ورزش و جوانان استان گیلان را به دنبال داشت. اعتراضی که طی تماس با سردبیر و خبرنگار رویداد ۲۴ از سوی این اداره مطرح شد. این درحالی است که چند روز پیش رئیس‌جمهور تلویحا آنچه را که در متن گزارش رویداد ۲۴ مورد تاکید قرار گرفته بود مورد تایید قرار داد.
 
اما موضوع این گزارش چه بود؟ ماجرا از این قرار است که بعد از انتشار ویروس کرونا در چین و اطلاع‌رسانی‌های صورت گرفته در این خصوص با این حال اداره ورزش و جوانان استان گیلان اقدام به دعوت از دو بانوی مدرس چینی برای حضور در رشت کرد. مریم بخشی مدیر کل ورزش و جوانان گیلان در نشست خبری خود علت حضور این دو مدرس چینی را برگزاری کلاس‌های آموزش وزنه‌برداری در حین انجام رقابت‌ها در مسابقات بین‌المللی جام نامجو عنوان کرده بود. این در حالی بود که پیش از این فدراسیون وزنه‌برداری چین برای پیشگیری از انتقال کرونا از این کشور به سایر کشور‌ها از حضور در این مسابقات انصراف داده بود.
 
خبر اعلام شده از سوی اداره کل ورزش و جوانان گیلان اعتراض و انتقاد رسانه‌های محلی و مردم این استان را برانگیخت با اینحال، اما این سازمان بی‌توجه به نگرانی و اعتراضات به حق مردم بر سر تصمیم خود ماند و دو مدرس چینی حین این رقابت‌ها که طی ۱۳ تا ۱۶ بهمن ۹۸ برگزار شد، در رشت حضور یافتند.
 
به گزارش رویداد ۲۴ مدیرکل اداره ورزش و جوانان گیلان در پاسخ به رسانه‌ها اطمینان می‌دهد که این افراد در فرودگاه تهران نیز مورد معاینه قرار گرفته و به هیچ وجه مشکلی ندارند. این درحالی بود که سعید نمکی وزیر بهداشت مدتی بعد از انتشار کرونا در ایران اعلام می‌کند که کیت‌های تشخیصی کرونا درست دو هفته بعد از شناسایی این ویروس در ایران (یعنی حدودا نیمه اسفند)، توسط سازمان جهانی بهداشت وارد کشور شده است. این مساله به ابهامات موجود در خصوص نحوه معاینه این افراد در فرودگاه تهران و صحت و سقم سخنان بخشی می‌افزاید.
 
اما دو هفته بعد از حضور این دو مربی چینی خبر فوت دکتر کوچکی نیا به علت ابتلا به کرونا اعلام می‌شود پزشکی که به گفته منابع محلی با این هیات چینی در ارتباط بوده و محل فعالیت دختر وی نیز هتلی بوده که این افراد در آن اقامت کرده‌اند.
 
با اینکه در ابتدا قم به عنوان کانون انتشار کرونا در کشور معرفی می‌شود، اما مدتی بعد و با شیوع گسترده کرونا در گیلان مشخص می‌شود که این استان در کنار قم یکی از کانون‌های انتشار کرونا در کشور بوده است. موضوعی که باعث می‌شود بار دیگر رسانه‌های محلی گیلان انگشت اتهام و اعتراض خود را به سوی اداره کل ورزش و جوانان استان گرفته و از این اداره بخواهند که در مقابل افکار عمومی پاسخگو باشد. آن‌ها این این اداره را مسبب شیوع کرونا در استان گیلان می‌دانند. ماجرا تا آنجا پیش می‌رود که جبار کوچکی‌نیا نماینده گیلان در دهمین مجلس شورای اسلامی نیز زبان به اعتراض گشوده و در حساب توییتری خود شیوع کرونا درگیلان را با حضور هیات وزنه‌برداری چینی مرتبط می‌داند.
 
 

مهر تایید رئیس‌جمهور بر علت واقعی انتشار کرونا در گیلان

 
 
با اینحال اما اداره ورزش و جوانان زیربار این موضوع نرفته و به جای پاسخگویی به مردم و رسانه‌ها راه شکایت در پیش می‌گیرد و درنهایت از دو تن از خبرنگاران محلی یعنی صاحب مقصودی صاحب امتیاز و مدیرمسئول نشریه خط اول در گیلان و سعید علیپور دست به شکایت می‌زند.
 
حالا، اما با گذشت ۶ ماه از شیوع ویروس کرونا در کشور و درحالی که وضعیت استان گیلان باردیگر به رنگ قرمز درآمده و ۷ شهر از ۱۳ شهر این استان در شرایط قرمز قرار دارد، رئیس‌جمهور روز شنبه ۲۸ تیر ماه در جلسه ستاد ملی مقابله با کرونا می‌گوید: «در موج اول شیوع کرونا در کشور گیلان و قم در راس ابتلا بودند و احتمالاً شیوع این ویروس در کشور از قم و گیلان شروع شده است. هر دو استان به واسطه حضور مسافرانی از ووهان چین بودند که حضور آن‌ها در قم به واسطه جنبه تجاری و در گیلان به دلیل جنبه ورزشی و دانشجویی بوده است.»
 
سخنان رئیس جمهور مبنی بر حضور مسافرانی از ووهان چین به دلایل ورزشی و دانشجویی در استان گیلان در واقع موید همان مطلبی است که رویداد ۲۴ درگزارش خود به آن اشاره کرده بود و همچنین نشان از صحت انتقادات رسانه‌های محلی گیلان از جمله نشریه خط اول نسبت به عملکرد مریم بخشی و اصرار او برای حضور افرادی از کشور کرونایی چین دارد.
 
با اینحال اما با وجود مهر تایید روحانی بر انتقادات مطروحه نسبت به عملکرد اداره ورزش و جوانان گیلان پرونده شکایت از خبرنگاران منتقد گیلانی همچنان مفتوح بوده و این افراد در انتظار برگزاری جلسه دادگاه خود هستند. اما سوالی که امروز رسانه‌های محلی گیلان مطرح می‌کنند آن است که آیا خانم بخشی و اداره ورزش و جوانان گیلان قصد دارند از رئیس‌جمهور نیز به دلیل برملا کردن آنچه تا امروز انکار می‌کردند شکایت کنند.
 
 
 

سکوت مقامات کشوری و استانی در برابر ابهامات عملکرد یک مدیر

 
 
به گزارش رویداد۲۴ در همان زمان رسانه‌های محلی اعلام کرده بودند که اگر اتفاقی در گیلان بیفتد و تعداد فوتی‌ها و مبتلایان بیشتر شود مدیرکل اداره ورزش و جوانان استان استعفا که هیچ باید محاکمه شود. این درحالی است که وزارت وزارت ورزش و جوانان همچنان سکوت اختیار کرده و مدیرکل اداره ورزش و جوانان گیلان نیز همچنان بر مسند ریاست این اداره تکیه زده و هیچ نهادی درباره این موضوع او را مورد مواخذه قرار نداده یا حداقل خبری در این خصوص منتشر نشده است. رئیس‌جمهور نیز ظاهرا با وجود آگاهی نسبت به چگونگی شیوع کرونا در گیلان به گفتن دلایل شیوع اکتفا کرده و نسبت به رفتار و قصور احتمالی یا قطعی مدیران منتخب وزیر ورزش و جوانان خود واکنشی نشان نمی‌دهد.
 
محمدرضا احمدی نماینده مردم رشت در مجلس شورای اسلامی نیز در پاسخ به رویداد ۲۴ ابتدا نسبت به ماجرا اظهار بی‌اطلاعی کرده و سپس می‌گوید: قطعا در زمان ورود چینی‌ها کسی از ماجرا مطلع نبوده است به علاوه مدت‌ها بعد از برگزاری مسابقات کرونا در گیلان منتشر شد. اظهار نظری عجیب از نماینده مردم رشت که باید نسبت به آنچه در حوزه انتخابی خود می‌گذرد آگاهی بیشتری داشته باشد.
 
با این وجود بر اساس اطلاعاتی که به دست رویداد ۲۴ رسیده است گویا استاندار رشت بعد از شنیدن سخنان رئیس‌جمهور پیگیری موضوع را در دستور کار قرار داده است.
 
به گزارش رویداد۲۴ در تب و تاب اوج‌گیری دوباره کرونا در کشور ممکن است ضروت بررسی عوامل انتشار این ویروس در کشور کمرنگ شده و یا بی‌اهمیت به نظر برسد، اما حقیقت آن است که تک تک افرادی که پست‌های مختلف کلیدی در کشور را برعهده می‌گیرند در برابر جان ومال مردم مسئولند و در صورت بروز کوچکترین ابهامی نسبت به صحت عملکردشان باید مورد سوال قرار گیرند تا از این رهگذر در صورت تایید عملکردشان با طیب خاطر و بی‌هیچ حاشیه‌ای به کار خود ادامه داده و در صورت قصور یا تقصیرشان اقدامات قانونی لازم درباره آن‌ها اعمال شود. مساله‌ای که باعث ایجاد شفافیت و کاهش نگرانی در جامعه می‌شود. این ضرورت درباره اقدام مدیر کل ورزش و جوانان گیلان نیز صادق بوده و این فرد باید پاسخگوی افکار عمومی به جای طرح شکایت و فرار از سوال باشد.
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
برچسب ها: ویروس کرونا
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
Germany
|
۱۶:۴۸ - ۱۳۹۹/۰۵/۰۱
0
0
این مطلب درسته.اما کرونا به احتمال زیاد از اذر ماه وارد کشور شده.وپزشکان انرو با سرماخوردگی عتدی و انفولانزا اشتباه میگرفتن
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان