تاریخ انتشار: ۰۹:۱۰ - ۰۲ مرداد ۱۳۹۹

وقوع آتش سوزی در ۸۰۰ هکتار از عرصه‌های طبیعی استان تهران طی امسال

فرمانده یگان حفاظت محیط زیست استان تهران با اشاره به اینکه طی چهار ماه نخست سال جاری در مجموع ۶۹ مورد آتش‌سوزی در رویشگاه‌های استان تهران رخ داده‌ است، گفت: حدود ۸۰۰ هکتار از عرصه‌های طبیعی استان تهران از ابتدای سال تاکنون دچار حریق شده‌اند.

آتش سوزی

رویداد۲۴ فرهاد زندی ضمن بیان اینکه معضلات آتش‌سوزی عرصه‌های طبیعی در استان تهران نسبت به سال گذشته بیشتر شده است، اظهار کرد: با توجه به اینکه امسال رشد پوشش گیاهی مراتع باعث افزایش احتمال وقوع آتش‌سوزی در عرصه‌های طبیعی شده اما میزان وسعت آتش‌سوزی‌های رخ داده تاکنون نسبت به سال گذشته کمتر بوده این در حالیست که ممکن است طی هفته‌های آینده آتش‌سوزی‌های بیشتری رخ دهد و وسعت آتش‌سوزی عرصه‌های طبیعی استان تهران نسبت به سال گذشته افزایش پیدا کند.

وی با اشاره به اینکه بیشتر موارد آتش‌سوزی‌ رویشگاه‌های استان تهران در روزهای پنج‌شنبه و جمعه که گردشگران به مناطق طبیعی می‌روند، گزارش می‌شود، تصریح کرد: ۹۰ درصد عوامل این آتش‌سوزی‌ها منشاء انسانی دارد و بیشتر در نزدیکی پارک‌های ملی خجیر، سرخه‌حصار و بوستان جنگلی سرخه‌حصار به‌صورت سهوی و عمدی رخ داده است. چند مورد آتش‌سوزی در نزدیکی جاده «تلو» به سمت منطقه حفاظت شده ورجین و دو مورد نیز در منطقه شکار ممنوع کوه‌سفید دماوند اتفاق افتاد که توسط نیروهای محیط‌بان اطفا شدند. 

زندی خاطرنشان کرد: علت بیشتر آتش‌سوزی‌هایی که به‌صورت عمدی اتفاق افتاده است آتش زدن علف‌های خشک شده باغ، خانه و مراتع بود که به سایر مراتع همجوار سرایت کرده بودند.


بیشتر بخوانید: وقوع ۱۲۰۰ آتش‌سوزی جنگلی و مرتعی در ۳ ماه / ۴۰ نفر دستگیر شده‌اند


فرمانده یگان حفاظت محیط زیست استان تهران در پاسخ به این پرسش ایسنا که آیا محیط‌بانان از آمادگی و امکانات لازم برای اطفای به‌موقع حریق برخورد دارند؟ گفت: ما به‌منظور اطفای به‌موقع حریق نیروهای خود را ساماندهی کرده‌ و نیروهای واکنش سریع ترتیب داده‌ایم. به محض گزارش وقوع آتش‌سوزی، اکیپ اول با کوله‌پشتی‌هایی که مخصوص اطفای حریق هستند به محل اعزام می‌شوند و اگر موفق به مهار آتش نشوند اکیپ دوم به محل اعزام می‌شود.

وی اضافه کرد: در صورتی که وسعت حریق خیلی گسترده باشد از نیروهای مردمی، سازمان‌های مردم نهاد و شورای محل درخواست کمک می‌شود، همان‌طور که در مورد آتش‌سوزی گسترده جنوب شهر پردیس از این نیروها برای اطفای حریق کمک گرفتیم.

احتمال وقوع آتش‌سوزی طی دو ماه آینده

زندی ضمن تاکید بر اینکه احتمال وقوع آتش سوزی در عرصه‌های طبیعی استان تهران طی دو ماه‌ آینده وجود دارد، اظهار کرد: در این شرایط ما چندین نقطه حساس‌ و حادثه‌خیزتر را مشخص  و نیروهایی را در این نقاط مستقر کرده‌ایم  که به‌صورت مداوم این مناطق را کنترل و پایش می‌کنند تا بتوانند درصورت وقوع آتش‌سوزی به‌موقع اقدام به اطفای حریق کنند و اگر گردشگرانی در این نقاط اقدام به روشن کردن آتش کنند به آنان تذکر داده می شود و از این مناطق به بیرون هدایت می شوند.

زندی در پایان صحبت‌های خود ضمن بیان اینکه طی سه ماه نخست سال با ۱۰۲ مورد تخلف زیست محیطی در استان تهران برخورد شده است، گفت: طی این سه ماه ۱۱۰ نفر دستگیر و به مراجع قضایی معرفی شده‌اند که این میزان نسبت به سال گذشته حدود ۶ تا ۷ برابر رشد داشته و بیشتر شامل تخلفات شکار و صید غیر مجاز، زنده‌گیری پرندگان و آتش‌سوزی‌های عمدی بوده است همچنین در این مدت ۲۱ قبضه سلاح کشف، ۳۰ عدد چوب و قلاب ماهیگیری کشف و ضبط شده‌اند. 

منبع: ایسنا
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
برچسب ها: آتش سوزی ، محیط زیست
نظرات شما
پیشخوان